Αλ. Τσίπρας: "Ο ελληνικός λαός συκοφαντήθηκε από την πολιτική του ηγεσία"



Τα πραγματικά αίτια της κρίσης, 
η διαχείριση της κρίσης από την Ευρωζώνη με την εφαρμογή άγρια νεοφιλελεύθερων πολιτικών που κατέστησαν την Ελλάδα «δοκιμαστικό σωλήνα» σχετικών πειραματισμών, 
η άνοδος της ακροδεξιάς και η είσοδός της στο Κοινοβούλιο, 
είναι μερικά από τα βασικά σημεία στα οποία αναφέρθηκε 
ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ Αλέξης Τσίπρας 
κατά την ομιλία του, την Πέμπτη 24/1 στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια των ΗΠΑ. 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ στη συνέχεια, ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας του 

  
Φίλες και φίλοι,
Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
Νομίζω ότι η επίσκεψη μας στις ΗΠΑ έχει ήδη αποδειχθεί χρήσιμη τόσο για εμάς όσο και για πολλούς και πολλές οι οποίοι είχαν ακούσει για τον ΣΥΡΙΖΑ από τρίτους και τώρα αξιοποίησαν τη δυνατότητα να μας ακούσουν και από κοντά.

Χωρίς διαμεσολαβήσεις που καμία φορά υπόκεινται στον παραμορφωτικό φακό της πολιτικής σκοπιμότητας.

Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, όπου έγινε επιλογή χρηματοπιστωτικής επέκτασης, η Ευρώπη επέλεξε το δρόμο των σκληρών προγραμμάτων λιτότητας για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Και ιδιαίτερα η Ελλάδα αντιμετωπίστηκε ως ο πειραματικός σωλήνας εφαρμογής βάρβαρων νεοφιλελεύθερων επιλογών.


Επιλογών που δεν οδήγησαν τη χώρα απλά στη παγίδα της ύφεσης, αλλά μπροστά σε μια πρωτοφανή ανθρωπιστική κρίση.

«ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΔΕΝ ΤΗΝ ΠΡΟΚΑΛΕΣΑΝ ΤΑ ΥΠΑΡΚΤΑ ΔΟΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ 
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ»

Θέλω να ξεκαθαρίσω από την αρχή το εξής.

Εμείς γνωρίζουμε ότι η ελληνική οικονομία είχε τα δικά της ενδογενή προβλήματα.
Προβλήματα δομικά με βαθιές ρίζες.
Τα έχουμε επισημάνει και έχουμε ασκήσει και την κριτική μας.

Δεν είναι αυτά όμως που δημιούργησαν την κρίση στην Ελλάδα.
Η κρίση, άλλωστε δεν είναι ελληνική.
Δεν την προκάλεσαν οι ενδογενείς αδυναμίες, ενδεχομένως να την επιδείνωσαν, αλλά δε τη προκάλεσαν.

Ο ελληνικός λαός είναι ένας εργατικός λαός, αλλά δυστυχώς συκοφαντήθηκε άγρια από την πολιτική του ηγεσία.

Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υγιείς επιχειρήσεις κλείνουν και εκπαιδευμένοι άνθρωποι φεύγουν από τη χώρα.

Όχι γιατί είναι τεμπέληδες αλλά γιατί το πιστωτικό σύστημα έχει σταματήσει να λειτουργεί και το κράτος αντί να βοηθά υπονομεύει δυνατότητες ανάπτυξης.

Οι τράπεζές μας δεν μπορούν ούτε να δανειστούν ούτε να δανείσουν, παρόλο που επρόκειτο για τραπεζικό σύστημα το οποίο δεν είχε εκτεθεί στον υπερδανεισμό στα στεγαστικά δάνεια και στις τιτλοποιήσεις, απ’ όπου ξεκίνησε η κρίση.

Και αυτός ο φαύλος κύκλος περιστρέφεται όλο και πιο γρήγορα.

Η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε χώρα αναφοράς για όποιον θέλει να μελετήσει το πώς η πολιτική της ύφεσης καταστρέφει τον κοινωνικό ιστό.

Για όποιον θέλει να καταλάβει πώς τα προγράμματα λιτότητας αδυνατούν να λύσουν το πρόβλημα του χρέους.

Για όποιον θέλει να δει πώς μια κυβέρνηση καταφέρνει να προστατεύσει τους μεγάλους φοροφυγάδες που έχουν καταθέσεις στις τράπεζες του εξωτερικού. 

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Ο "ΥΠΕΡΔΑΝΕΙΣΜΟΣ" Η ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ, 
ΑΛΛΑ Η ΜΗ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ

Η επικρατούσα άποψη είναι ότι ο κύκλος της ύφεσης που σας περιγράφω ξεκίνησε εξαιτίας του υπερδανεισμού του ελληνικού κράτους κατά την περίοδο που προηγήθηκε του Κραχ του 2008.

Ωστόσο από πλευράς ανάλυσης δεν βοηθά στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τα αίτια της κρίσης.

Είναι κάπως σαν να λέμε ότι ένας ασθενής που πάσχει από καρκίνο, πονάει.

Αυτό μπορεί πράγματι να ισχύει όμως η συγκεκριμένη παρατήρηση δεν μπορεί να εξηγήσει τι ακριβώς προκάλεσε τον καρκίνο, τι τύπο καρκίνου έχει ή ποια θεραπεία μπορεί να βοηθήσει στην ίασή του.

Το χρέος, όπως και ο πόνος, είναι το σύμπτωμα ενός βαθύτερου προβλήματος.
Δεν είναι η αιτία.

Ωστόσο αν δούμε τα στοιχεία, χρονιά με χρονιά, όπως ήταν διαθέσιμα ανά έτος, αυτά που χρησιμοποιούσαν όσοι λαμβάνουν αποφάσεις, το ερώτημα δεν είναι ο υπερδανεισμός του δημοσίου.

Το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ είχε διατηρηθεί σταθερό γύρω στο 100% καθ΄ όλη τη δεκαετία πριν το 2008.


Αλλά αυτό που είναι παράδοξο είναι ότι την ίδια περίοδο, ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, όπως μετριέται από την (ονομαστική) αύξηση του ΑΕΠ κάθε έτος, έφταναν μέχρι και το 10% (2003), το χρέος παρέμεινε σταθερό ως ποσοστό του ΑΕΠ.
 Σε αντίθεση με την κοινή λογική που λέει ότι όταν υπάρχει μεγέθυνση, το δημόσιο χρέος μπορεί να μειωθεί.

Στην αρχή έγινε προσπάθεια αυτό να δικαιολογηθεί με το τέχνασμα ότι το χρέος παρέμενε σταθερό επειδή δήθεν υπήρχαν υπερβολικές δημόσιες δαπάνες.

Ωστόσο, οι δημόσιες δαπάνες, αν αφαιρέσουμε τους τόκους, ήταν μικρότερες ως ποσοστό του ΑΕΠ από τον μέσο όρο της ευρωζώνης.

Αντίθετα, εκεί όπου υπήρχε η απόκλιση ήταν στα δημόσια έσοδα και μάλιστα στα έσοδα από τη φορολογία του πλούτου και του κεφαλαίου, στη άμεση φορολόγηση των υψηλών εισοδημάτων.


Αυτή είναι η αιτία του υψηλού χρέους της Ελλάδας.
 Έχουμε υπολογίσει ότι αν τα έσοδα ήταν κοντά στο μέσο όσο της ευρωζώνης, όσο κοντά ήταν και οι δαπάνες, θα αντιμετωπίζαμε την κρίση του 2008 με χρέος μικρότερο της Γερμανίας, δηλαδή γύρω στο 80% του ΑΕΠ.


Εδώ αναδεικνύεται ένα θέμα που απασχολεί και εσάς.

 Όπως, πρόσφατα, το έθεσε ο αμερικανός οικονομολόγος και νομπελίστας Krugman (New York Times), το ζήτημα είναι ταξικό.

Θα πληρώσουν οι πλούσιοι αυτά που τους αναλογούν ώστε να διατηρηθούν οι δομές του κοινωνικού κράτους;

Στην Ελλάδα, επιλέχθηκε η μείωση των κοινωνικών δαπανών, των μισθών και κοινωνικών-οικονομικών δικαιωμάτων των εργαζομένων και των συνταξιούχων, πρίν εκδηλωθεί η κρίση και ως μέσο διαχείρισης της κρίσης.

Την ίδια στιγμή, η φοροδιαφυγή και οι φοροαπαλλαγές για τους πλούσιους, δημιουργούσαν λιγότερα έσοδα και αύξηση του χρέους.

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ

Όμως, βασική αιτία της κρίσης βρίσκεται στη δομή της ευρωζώνης.

Ο λόγος είναι διπλός: οι χώρες μας είναι μέρος μιας άσχημα σχεδιασμένης Νομισματικής Ένωσης και συγχρόνως η πολιτική που προκρίθηκε από την Ε.Ε για να διαχειριστεί την κρίση του 2008, έβλεπε την ύφεση ως θεραπεία

Μια νομισματική ένωση που έκανε δύο πράγματα:
- Αφαίρεσε από τις οικονομίες μας την ικανότητα να απορροφήσουν ένα σοκ, σε περίπτωση που μας χτυπήσει μια παγκόσμια ή περιφερειακή κρίση.
- Και φρόντισε ώστε, όταν ήρθε το σοκ, να είναι πολύ, πολύ μεγαλύτερο!
Γιατί μεγαλύτερο; Επειδή, κατά τη διάρκεια των «καλών εποχών», η νομισματική μας ένωση οδήγησε σε γιγαντιαίες ροές κεφαλαίων από τις πλεονασματικές χώρες στις ελλειμματικές.
Οι ροές δημιούργησαν φούσκες που, με τη σειρά τους, δημιούργησαν την εντύπωση της ανάπτυξης (μεγέθυνσης) και της προόδου.

Σας θυμίζω ότι δεν υπάρχει ομοσπονδιακός προϋπολογισμός στην Ευρώπη, ούτε επιδόματα ανεργίας που πληρώνονται από κεντρικό προϋπολογισμό. Δηλαδή δεν υπάρχουν αυτόματοι σταθεροποιητές.

Ωστόσο εδώ συνέβαλε ο δεύτερος παράγοντας ώστε να οδηγηθούμε στη καταστροφή.

Αυτός έχει να κάνει με την ευρωπαϊκή διαχείριση της κρίσης.
Αυτή διαμορφώθηκε μετά τον Οκτώβριο του 2008 και θυμόμαστε όλοι τις συγκρούσεις στις συνόδους των G20 μεταξύ των ΗΠΑ και των ηγεμονικών δυνάμεων της Ε.Ε.
Για να μην σας κουράσω με γνωστά πράγματα, θυμίζω μόνο ότι ο τότε προεδρεύων της Ε.Ε, ο κ. Τοπόλανεκ είχε χαρακτηρίσει την επιλογή Ομπάμα, να αυξήσει τα ελλείμματα για να αναχαιτιστεί η αύξηση της ανεργίας ως «δρόμο για την κόλαση».
Αυτή η ρήση συνόψιζε με τον καλύτερο τρόπο την αντίληψη που υπερίσχυσε στην Ε.Ε.

Η ΥΦΕΣΗ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ

Η απόφαση ήταν να χρησιμοποιηθεί η ύφεση ως εργαλείο, ώστε να επιταχυνθούν μία σειρά νεοφιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις στην Ε.Ε, που το προηγούμενο διάστημα ήταν πολιτικά δύσκολο να δρομολογηθούν με γρήγορους ρυθμούς.

Τα προγράμματα λιτότητας, οι περικοπές των δημοσίων δαπανών και η απειλή εξόδου από τις αγορές θεωρήθηκαν βασικά στοιχεία τα οποία θα έπειθαν το πολιτικό σύστημα να πειθαρχήσει στα προγράμματα λιτότητας, στις μειώσεις μισθών και στο περιορισμό του κοινωνικού κράτους.

Στην Ελλάδα, το κράτος δεν χρεοκόπησε άμεσα, παρόλο που είχε δανειστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Η οικονομική ύφεση στην Ελλάδα ξεκινά μετά την υπογραφή του πρώτου Μνημονίου, ξεκινά από το καλοκαίρι του 2010.

Μία συμφωνία στην οποία υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες οδηγηθήκαμε, ενώ ένα μήνα πριν είχαμε δανειστεί μέσω ομολόγων με 6% επιτόκιο, όταν η Ιταλία και η Ισπανία κρατήθηκαν εκτός Μνημονίου, πληρώνοντας για 1 χρόνο γύρω στο 7%.

Αν παρακολουθήσετε την πορεία των spreads θα δείτε ότι δεν ακολούθησαν ανοδική πορεία από το 2008. Πρώτα αυξήθηκαν, την εποχή όπου λεγόταν ότι δεν θα υπάρξει βοήθεια σε καμία χώρα της Ε.Ε.
Μετά μειώθηκαν όταν έγιναν δηλώσεις ότι θα λειτουργήσει η «κοινοτική αλληλεγγύη».
 Και μετά ξανααυξήθηκαν, όταν διευκρινίστηκε ότι η κοινοτική αλληλεγγύη θα ήταν στα λόγια μόνο, ή με όρους Μνημονίου.

Αυτό δείχνει, ότι εδώ ρόλο έπαιξαν, όχι τα συγκεκριμένα δημοσιονομικά προβλήματα της Ελλάδας, που έχουν ιστορικό βάθος.
 Όχι μόνο η λανθασμένη αρχιτεκτονική, αλλά η πολιτική διαχείριση της κρίσης από την Ε.Ε και η επιθυμία του πολιτικού συστήματος στην Ελλάδα να εντάξει τη χώρα σε ένα πρόγραμμα που θα την ανάγκαζε να εφαρμόσει νεοφιλελεύθερες πολιτικές που παλιότερα είχαν συναντήσει μεγάλη κοινωνική αντίδραση.

Η ΠΡΟΔΙΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΦΕΣΗ

Από την στιγμή που ψηφίστηκε το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής η πορεία, όπως τότε είχαμε αναλύσει, ήταν προδιαγεγραμμένη σε μία βαθιά, χωρίς προηγούμενο ύφεση.
 Στην αρχή χρεοκόπησε το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή τέθηκε εκτός αγορών.

Στη συνέχεια, οι τράπεζες που είχαν δανείσει το κράτος επίσης χρεοκόπησαν.

Στη συνέχεια, οι επενδυτές χρεοκόπησαν. Σύντομα, ολόκληρη η χώρα είχε καταρρεύσει.

Δεδομένης της δομής της ευρωζώνης, όπου τα κράτη, χωρίς μία Κεντρική Τράπεζα από πίσω τους, έπρεπε να βάλουν πλάτη στην πτώχευση των τραπεζών.
 Και όπου οι τράπεζες έπρεπε να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση των χρεοκοπημένων κρατών, ήταν αναπόφευκτο ότι η θανάσιμη αγκαλιά μεταξύ αφερέγγυων τραπεζών και αφερέγγυων κρατών, θα οδηγούσε σε φαινόμενο ντόμινο.

Σε εκείνο το σημείο, η Ευρωπαϊκή Ένωση αρνήθηκε να δει κατάματα τα διαρθρωτικά ρήγματα στην καρδιά της νομισματικής ένωσης.

- Αποφάσισαν ότι ήταν καλύτερα να προσποιούνται ότι αυτό είναι απλώς μια κρίση δημόσιου χρέους, από το να παραδεχτούν ότι έχουν σχεδιάσει μια νομισματική ένωση-έκτρωμα.

- Αποφάσισαν να επιβάλουν λιτότητα σε υπό κατάρρευση οικονομίες, εξασφαλίζοντας έτσι ότι ο ρυθμός της κατάρρευσης θα επιταχυνθεί.

- Με τον τρόπο αυτό, επέφεραν μια ύφεση που δεν ήταν απαραίτητο να έχουμε..

- παράλληλα συντελέσθηκε και συνεχίζει να συντελείται μία μεγάλη αναδιανομή πλούτου, εισοδημάτων, ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων και ισχύος.

Παρόλη την ύφεση, τα εισοδήματα των μισθωτών, των ελευθέρων επαγγελματιών και των μικροεπιχερηματιών έχουν καταρρεύσει, ταχύτερα από την ύφεση και προβλέπεται, από την ίδια την Ε.Ε αυτό να συνεχίζεται μέχρι το 2016.

Ενώ αντίθετα, όπως προβλέπει η ίδια η Ευρωπαϊκή επιτροπή, μεταξύ 2010-2016 τα ακαθάριστα κέρδη (ακαθάριστο λειτουργικό πλεόνασμα), θα έχει αυξηθεί κατά 10%

- Και επιμένουν ακόμα σε αυτό.
- Με τεράστιο ανθρώπινο κόστος.
- Και με ένα φοβερό κόστος για τη δημοκρατία.

ΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΑΘΗΜΑΤΑ ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Κυρίες και κύριοι,

Το συμπέρασμα από όσα σας περιγράφω είναι ότι η Ευρώπη, δυστυχώς, δεν έλαβε κανένα μάθημα από τα παθήματα της ιστορίας


Από τα παθήματα της κρίσης του 1929 που μας δίδαξαν ότι, εάν η πολιτική τάξη αποτύχει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες αυτής της κατάρρευσης και η οικονομική κάμψη μετατραπεί σε ύφεση, τότε οι Ναζί δεν θα αργήσουν να βρεθούν σύντομα στο Κοινοβούλιο.

Και στο Κοινοβούλιο της χώρας μου είμαστε υποχρεωμένοι κάθε μέρα να καθόμαστε απέναντι από μια πτέρυγα των Ναζί κακοποιών που προωθούν τον αντισημιτισμό και χαιρετούν όπως ο Αδόλφος Χίτλερ.

Αν βρίσκομαι σήμερα ανάμεσά σας, ένας από τους λόγους είναι ότι σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία, δεν μπορείς να απομονώσεις τον ιό της ύφεσης σε μια μόνο χώρα, σε μια μόνο ήπειρο.
Ούτε να απομονώσεις τις κοινωνικές συνέπειες και τους κινδύνους  από την επάνοδο των ιδεολογιών του μίσους

Έχουμε λοιπόν κοινά συμφέροντα και κοινούς στόχους, να εργαστούμε ώστε να αναχαιτίσουμε τη στρατηγική της ύφεσης, της κοινωνικής διάλυσης και τις ιδέες του μίσους και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

Πρέπει να κάνουμε τα πάντα ώστε να δείξουμε πως η ανθρωπότητα έγινε σοφότερη.
Έμαθε από τις κρίσεις και τις καταστροφές του παρελθόντος.

Να κάνουμε τα πάντα ώστε υψώσουμε τείχος προστασίας της δημοκρατίας απέναντι στο φασισμό και το νεοναζισμό, που επιζητά να πάρει την ιστορική ρεβάνς.

Σας ευχαριστώ»


Oι μεσότιτλοι είναι του left.gr

Τι γίνεται ηλίθιε προσκυνημένε ανθρωπάκο;



Ησύχασες τώρα, που θριάμβευσαν ο Νόμος και η Τάξη; 
Ησύχασες, που οι εργαζόμενοι του μετρό θα πληρώνονται πια όσο κι εσύ; 
Ησύχασες που κάποιοι από αυτούς, θα μείνουν άνεργοι, όπως κι εσύ; 
Ησύχασες. που τα μαγαζιά σου θα γεμίσουν από τους άφραγκους πελάτες;   
Ησύχασες, που η κυβέρνηση φροντίζει να μετακινήσαι ελεύθερα, τι κι αν ανεβάζει κι άλλο τα διόδια;   
Ησύχασες, που η κυβέρνησή σου πέτυχε ακόμη μιαν νίκη εναντίον σου; 
Ξέρεις κάτι, ανθρωπάκο; 

Είσαι άξιος της μοίρας σου.  
  
Κι εγώ σε βαρέθηκα, δεν σε αντέχω άλλο.  
Θα προχωρήσω χωρίς εσένα, επειδή φοβάμαι πως αν περιμένω κι άλλο την αντίδρασή σου, να βουλιάξω μαζί σου....  
Και αυτό δεν θα επιτρέψω να συμβεί, το χρωστάω στο μέλλον!  

Ο Αριστερός δοσίλογος της τρικομματικής χούντας!!


Ο κυρ Φώτης

 Δημοσιεύθηκε 26-1-2013 στο ΠΟΝΤΙΚΙ
  

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ ΣΚΑΝΔΑΛΟΥ ΤΗΣ ΕΛΣΤΑΤ ΕΔΩ & ΤΩΡΑ ΣΤΟ ΣΚΑΜΝΙ ΟΙ ΔΟΣΙΛΟΓΟΙ!


H «μαγειρική» Παπακωνσταντίνου που φούσκωσε το έλλειμμα από 9% σε 15,4%.
Φάκελος ΕΛΣΤΑΤ: Το χρονικό της χρεοκοπίας της χώρας
Εφημερίδα « η Ελλάδα αύριο» , Σαββατοκύριακο 26-27 Ιανουαρίου 2013
(σελ 27-32)

Αναρτήθηκε από την olympiada 

20130126-182757.jpg
Του Στεφ. Β. Αναγνώστου
Από την ημέρα της άσκησης ποινικής διώξεως σε βαθμό κακουργήματος κατά του προέδρου της ΕΛΣΤΑ Α. Γεωργίου και δύο ανωτάτων υπαλλήλων της Στατιστικής Αρχής, για παράνομες πράξεις κατά τον προσδιορισμό του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού 
του 2009, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να ζημιώσουν οικονομικά τη χώρα, να την οδηγήσουν στο χείλος της χρεοκοπίας αλλά και στην πτώχευση για πολλά ακόμη χρόνια τα ελληνικά νοικοκυριά, μοιραία επανέρχεται στην επικαιρότητα το περίφημο θέμα του «φουσκώματος» του ελλείμματος
του 2009. Δηλαδή η τεχνητή διόγκωσή του ελλείμματος η οποία είχε ως αποτέλεσμα, αντί η χώρα μας να υπαχθεί σε «αυστηρή επιτήρηση»,όπως αρχικά επιχειρήθηκε από την Ε.Ε. με το έλλειμμα να εκτιμάται από 9,9% σε 12,5% αρχικά και σε 12,7%, εν συνεχεία και αφού στη συνέχεια «διαμορφώθηκε» σε 13,6%, να τεθεί εκτός αγορών και να υπαχθεί στον Μηχανισμό Στήριξης της Ε.Ε. της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αλλά και του Δ.Ν.Τ. , ενώ λίγους μήνες αργότερα το έλλειμμα του 2009 διαμορφώθηκε στο 15,7% του ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι ο «Μηχανισμός Στήριξης»
της Ε.Ε, της ΕΚΤ και του Δ.Ν.Τ. είχε δημιουργηθεί το 2008, μετά δηλαδή την επέκταση της διεθνούς οικονομικής κρίσης, η οποία, ως γνωστόν ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, τον Αύγουστο του 2007. Και, κατά συνέπεια, τα όσα λένε τις τελευταίες ημέρες διάφορα στελέχη του ΠΑΣΟΚ ότι τάχα διαφώνησαν με την υπαγωγή της χώρας μας στο Δ.Ν.Τ. είναι «αέρας φρέσκος» και δείχνει είτε έλλειψη γνώσης του θέματος είτε εύσχημο τρόπο, για να αυτοπροβληθούν ότι τάχα «αντιστάθηκαν» στο ΔΝΤ!
Από την ανάγνωση και μόνο του δημιοσιευόμενου στη συνέχεια χρονικού του «φουσκώματος» του ελλείμματος προκύπτει ανάγλυφα η τεράστια ευθύνη του ΠΑΣΟΚ για την περιπέτεια στην οποία μπήκε η χώρα και ο κάθε αναγνώστης ας βγάλει τα συμπεράσματά του. Είναι μάλιστα ευκαιρία οι πολίτες της χώρας να γίνουν σοφότεροι για το μέλλον, ώστε σε κάθε εκλογική αναμέτρηση στο μέλλον να απαιτούν με φορτικότητα από τα κόμματα και τους πολιτικούς που θα τους τάζουν παχυλές αυξήσεις και ανέφελο μέλλον, πώς και από πού θα βρούν τα
χρήματα που απαιτούνται για να γίνουν πράξη τα όσα υπόσχονται με πολύ μεγάλη ευκολία…
Τι συνέβη λοιπόν με το έλλειμμα του 2009; Το χρονικό της τεχνητής διόγκωσης του ελλείμματος του 2009 που ξεδιπλώνει και δημοσιεύει η «Ε» με επίσημα και δημοσιευμένα στοιχεία, καταδεικνύει και αποδεικνύει ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για τη φτωχοποίση του ελληνικού λαού.
.Στις 9-10-2009, δηλαδή 5 ημέρες μετά τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009 πραγματοποιήθηκε συνάντηση του τότε υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου με τον Διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος Γ. Προβόπουλο, προκειμένου ο τελευταίος να ενημερώσει τον νέο υπουργό Οικονομικών για τα βασικά οικονομικά μεγέθη. Σχετικά με το ύψος του ελλείμματος είχαν δηλωθεί τα ακόλουθα:
«Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: «Σε συνέχεια της χθεσινής συνάντησης και ενημέρωσης του Πρωθυπουργού από τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, είχαμε σήμερα μια εκτενή συζήτηση για μια σειρά ζητημάτων, στα οικονομικά της χώρας μας, μεταξύ των οποίων και το θέμα του ελλείμματος, όπως θα σας πει και ο κ. Προβόπουλος. Αυτού του είδους οι συναντήσεις θα γίνονται τακτικά».
Γ. ΠΡΟΒΟΠΟΥΛΟΣ: «Είχαμε μια συνάντηση, όπως είπε και ο Υπουργός που κάλυψε την ενημέρωση σ’ όλα αυτά τα θέματα. Θα σταθώ μόνο στο θέμα των δημοσιονομικών εξελίξεων και όπου και χθες σχολίασα ως αρνητικές. Αυτό που επιτρέπεται να πω στη βάση των στοιχείων των ταμειακών για την πορεία του ελλείμματος με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Α΄ εννεαμήνου και δυστυχώς το πρώτο εννεάμηνο προκύπτει ότι το έλλειμμα είναι της τάξης του 10%. Εάν συνυπολογίσει κανείς τη δυναμική όπως έχει διαμορφωθεί για το τι μέλλει γενέσθαι τους επόμενους
μήνες θα μπορούσε κανείς να πιθανολογήσει με σχετική βεβαιότητα ότι το έλλειμμα – δυστυχώς, το ξαναλέω – θα αγγίξει αν δεν ξεπεράσει τα επίπεδα του 12%.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θα χρειασθούν μέτρα ….
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Οπότε καταλαβαίνετε ότι έχουμε δουλειά να κάνουμε.»
. Στις 2 Οκτωβρίου 2009 ο τότε Γεν. Γραμματέας της Στατιστικής Υπηρεσίας Μαν. Κοντοπυράκης έστειλε στην Eurostat στοιχεία με την εκτίμηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, καθώς οι προβλέψεις των δαπανών στον προϋπολογισμό του 2009 ήταν δεδομένες, σύμφωνα με τα οποία το έλλειμμα το 2009 θα έκλεινε στο 6% του ΑΕΠ.
. Στις 16 Οκτωβρίου 2009, όπως έχει αναφέρει σε συνέντευξή του στον «Τύπο της Κυριακής» της 21ης Μαρτίου 2010 ο Μαν. Κοντοπυράκης από το υπουργείο Οικονομικών εστάλη e-mail στην ΕΣΥΕ, προβλέποντα έλλειμμα 14,8% του ΑΕΠ για το 2009. Στην ηλεκτρονική επιστολή –εντολή ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου ανέφερε: «Στείλτε στο Λουξεμβούργο,( την έδρα της Eurostat), την πρόβλεψη του 14,8% για το 2009». Ωστόσο λίγα λεπτά μετά το προαναφερθέν e-mail, είχε πεί ο Μ. Κοντοπυράκης «τηλεφώνησε στη Στατιστική ένας σύμβουλος του Γιώργου
Παπακωνσταντίνου και ζήτησε να μην το πράξουμε , διότι ο υπουργός θέλει το Σαββατοκύριακο να επανεξετάσει κάποια μεγέθη». Σημειώνεται ότι το επίμαχο e-mail, ο Μ. Κονοπυράκης είχε δηλώσει ότι «το έχει στη διάθεσή του» (προφανώς για την υπεράσπιση του εαυτού του και ορθά), δευκρινίζοντας ότι τελικά το νέο ποσοστό του ελλείμματος 14,8% δεν εστάλη στη Eurostat
.Στις 20 Οκτωβρίου 2009, συνεχίζει στην ίδια συνέντευξη ο Μ. Κοντοπυράκης, ο Γ. Παπακωνσταντίνου ανακοίνωσε «στους εμβρόντητους συναδέλφους του στο Ecofin ότιο τοπ ελληνικό έλλειμμα για το 2009 θα διαμορφωθεί στο 12,5%». Και προσθέτει: «Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε την οργή της Κομισιόν, που αποτυπώθηκε πλήρως στη γνωστή πλέον δήλωση του προέδρου της ευρωζώνης (σ.σ.τότε) Ζαν Κλόντ Γιουνκέρ ότι «το παιχνίδι τελείωσε». Και ο Μ. Κοντοπυράκης συνέχισε: Μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο άλλαξε εκ νέου το έλλειμμα». Μάλιστα είχε προσθέσει: «Η
αναθεώρηση του ελλείμματος μόλις λίγες ημέρες μετά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων, σε απίστευτα μεγάλο μέγεθος, δεν στέκει τεχνοκρατικά».
.Σε συνέντευξη τύπου στις 21 Οκτωβρίου 2009 Ο Γ. Παπακωνσταντίνου ανέφερε ότι οι τρεις λόγοι απόκλισης των στοιχείων για το έλλειμμα (από 6% στο 12,5%) είναι η υποεκτίμηση για την κατάρρευση των εσόδων και για την υπέρβαση των δαπανών και η μη καταγραφή μεγεθών που έπρεπε να καταγράφονται στις αποτυπώσεις του ελλείμματος, προσθέτοντας ότι «είναι απολύτως προφανές ότι θα υπάρχουν επιφυλάξεις από την Κομισιόν λόγω διπλασιασμού». Και πρόσθεσε ότι «θα κάνουμε νέο προϋπολογισμό» ενώ συμπλήρωσε ότι θα συνεχιστεί η διαδικασία
είσπραξης της έκτακτης εισφοράς, ενώ σε ό,τι αφορά την απόσυρση Ι,Χ είπε ότι «θα υπάρξουν τελικές αποφάσεις τις επόμενες ημέρες» και για την τακτοποίηση των ημιϋπαιθρίων ότι «θα υπάρξει ριζικά διαφορετική αντιμετώπιση». Και άρα δεν θα εισπράττονταν τα προϋπολογισθέντα έσοδα και θα μεγάλωνε το έλλειμμα!
Αναφερόμενος στον δανεισμό είχε πεί :
.Το χρέος στο α΄ εξάμηνο του έτους έφτασε στα 292 δισ. ευρώ. “Εχουμε ήδη δανειστεί επιπλέον και θα προχωρήσουμε και σε άλλο δανεισμό”, συμπληρώνοντας: “ελπίζω να μην φτάσουμε ψηλά”. Η πρώτη δόση του επιδόματος αλληλεγγύης θα καταβληθεί το 2009, ενώ συμπλήρωσε ότι τα υπόλοιπα μέτρα ενίσχυσης θα πραγματοποιηθούν το 2010, πράγμα που σήμαινε επιπλέον δαπάνη για το 2009, η οποία όμως δεν ήταν γραμμένη στον προϋπολογισμό του 2009 και άρα αυξανόταν και εξ αυτού του λόγου το έλλειμμα.
.Την ίδια ημέρα 21 Οκτωβρίου 2009 ο τότε εκπρόσωπος Τύπου της Ν.Δ. , ευρωβουλευτής Γ. Κουμουτσάκος, κατηγόρησε την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ «για εσκεμμένο φούσκωμα του ελλείμματος, ώστε να φθάσει στο 12,5% του ΑΕΠ ακυρώνοντας την ίδια ώρα δικά μας μέτρα, μεταφέροντας για την επόμενη χρονιά έσοδα που θα εισπράττονταν φέτος και προγραμματίζοντας δαπάνες μέχρι το τέλος του έτους, οι οποίες θα μπορούσαν να γίνουν -σε σταθερότερο περιβάλλον- το 2010.»
.Την επόμενη ημέρα 22 Οκτωβρίου 2009 διεθνής οίκος Fitch, μετά τις δηλώσεις Παπακωνσυαντίνου ότι το έλλειμμα του 2009 θα εκτιναχθεί στο 12,5% του ΑΕΠ καθώς η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε ανακοινώσει ότι μέχρι το τέλος του 2009 θα προέβαινε σε περαιτέρω δαπάνες ύψους 2,5 δις ευρώ προχώρησε σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας από Α σε Α-,στέλνοντας παράλληλα και το μήνυμα ότι «εάν δεν εφαρμοστεί μια οικονομική πολιτική που θα οδηγήσει σε διατηρήσιμη μείωση του ελλείμματος και του χρέους είναι ανοικτό
το ενδεχόμενο περαιτέρω υποβάθμισης»!
. Αμέσως μετά την υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, την οποία έκανε ο οίκος Fitch στις 22 Οκτωβρίου, την επόμενη ημέρα 23 Οκτωβρίου … «πήραν τον κατήφορο» οι τιμές ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στην αγορά ομολόγων της Ευρωζώνης, όπως ανέφερε το Dow Jones Newswires. Παράλληλα «η διαφορά στα spreads των ελληνικών δεκαετών κρατικών ομολόγων έναντι των αντίστοιχων γερμανικών διευρύνθηκε στις 136 από 131 μονάδες βάσης, ενώ τα spreads άλλων ομολόγων στην ευρωζώνη παρέμειναν αμετάβλητα η μειώθηκαν ελάχιστα.
. Παράλληλα την ίδια ημέρα 22 Οκτωβρίου 2009 και ενώ οι ενδιαφερόμενοι να τακτοποιήσουν τις περιπτώσεις των ημιϋπαίθριων χώρων βάσει της ρύθμισης Σουφλιά, η τότε υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη ανακοίνωσε ότι «αναστέλλεται για έξι μήνες ο νόμος για την ‘’τακτοποίηση’’ των ημιυπαίθριων χώρων, των υπογείων και ισογείων πολυκατοικιών που άλλαξαν χρήση»!
. Στις 26 Οκτωβρίου 2009 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου με δηλώσεις του επιτίθεται κατά της Στατιστικής Υπηρεσίας αλλά και κατά του μέχρι τότε Γενικού της Γραμματέα, καθηγητή, Μανώλη Κοντοπυράκη, με απαράδεκτες και προσβλητικές δηλώσεις. Ετσι λίγο αργότερα την ίδια ημέρα ο Μαν. Κοντοπυράκης, που στο μεταξύ είχε παραιτηθεί από την θέση του, με δηλώσεις του απάντησ, διευκρινίζοντας το αυτονόητο, ότι δηλαδή : «Η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία δεν εμπλέκεται στη διαδικασία αναθεώρησης του ελλείμματος του
προϋπολογισμού», αποδίδοντας τις όποιες ευθύνες υπήρχαν- αν υπήρχαν- στις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών. «Η πρόβλεψη του ελλείμματος γίνεται από τη διεύθυνση δημοσιονομικής πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών», είπε ο Μαν. Κοντοπυράκης και υποστήριξε ότι «τα στοιχεία που βασίζονται στις έρευνες της ΕΣΥΕ, όχι μόνο δεν άλλαξαν, αλλά και ουδέποτε αμφισβητήθηκαν από τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών στις συσκέψεις που έγιναν στο υπουργείο», επισήμανση που εξέθετε τον τότε υπουργό Γ.
Παπακωνσταντίνου. «Αν η Διεύθυνση Δημοσιονομικής Πολιτικής , έκανε την ίδια πρόβλεψη για το έλλειμμα του 2009 πριν και μετά τις εκλογές και αν το Γενικό Λογιστήριο έδινε τα ίδια οικονομικά μεγέθη πριν και μετά τις εκλογές, τότε η Στατιστική Υπηρεσία έκανε τέλεια τη δουλειά της» είχε επισημάνει ο Μαν. Κοντοπυράκης, ο οποίες κατέληξε λέγοντας: «Ο σάλος των τελευταίων ημερών ουδόλως οφείλεται σε στοιχεία της ΕΣΥΕ και ως εκ τούτου, οι επιθέσεις και η λάσπη που δέχθηκε τόσο η υπηρεσία όσο και εγώ προσωπικά, είναι τελείως
ανυπόστατες».
. Στις 30 Οκτωβρίου 2009 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου σε επιστολή του που απέστειλε στον αρμόδιο επίτροπο της Ε.Ε. Χοακίν Αλμούνια, αναφερόταν στα δημοσιονομικά μεγέθη του εννεαμήνου του 2009 και δεσμευόταν ότι «η ελληνική οικονομία θα εξυγιανθεί» και ότι «στο τέλος του 2010 το έλλειμμα του προϋπολογισμού θα είναι μονοψήφιο»!».
.Στις 30 Οκτωβρίου 2009- με υπουργό Οικονομικών τον Γ. Παπακωνσταντίνου- ανακοινώθηκαν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τα στοιχεία για το ύψος του ελλείμματος, το οποίο στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου είχε διαμορφωθεί σε 23 δις. ευρώ, ποσό που αντιστοιχούσε στο 9,55% του ΑΕΠ( 240,8 δις ευρώ το σύνολο του ΑΕΠ)! Σύμφωνα με τα στοιχεία εκείνα:
.Τα έσοδα στο εννεάμηνο εμφάνιζαν μείωση κατά 3,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και σε απόλυτα νούμερα εισπράχθηκαν 1,174 δισ. ευρώ λιγότερα. Στόχος του οικονομικού επιτελείου της Ν.Δ. ήταν η αύξηση των εσόδων κατά 14,7% στο σύνολο του έτους και αυτό σημαίνει πως στο τέλος Νοεμβρίου θα έπρεπε να έχουν εισπραχθεί 6,5 δισ. ευρώ περισσότερα από τα 35,2 δισ. ευρώ που θα είχαν μπει τελικά στα ταμεία του κράτους.
.Σημειώθηκαν υπερβάσεις 1,8 δισ. ευρώ στο σκέλος των δαπανών, όπου συνολικά στο 9μηνο έχουν ξοδευτεί 51,822 δισ. ευρώ από τα 66,878 που έχουν εγγραφεί για το σύνολο του έτους. Οι δαπάνες θα έπρεπε να αυξηθούν κατά 9,7% αλλά “έτρεξαν” με ρυθμό αύξησης 13,6%.
. Στο εννεάμηνο το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε σε 23,019 δισ. ευρώ έναντι αρχικού στόχου για συγκράτηση στα 8,8 δισ. ευρώ και αναθεωρημένη εκτίμηση με το πρόγραμμα σταθερότητας για έλλειμμα 12,7 δισ. ευρώ».
Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω το μεγάλο ερώτημα που κυριαρχούσε εκείνη την περίοδο ήταν το ύψος του ελλείμματος του προϋπολογισμού που είχε διαμορφωθεί στις 30 Σεπτεμβρίου του 2009 και το οποίο και σύμφωνα με τα προαναφερθέντα στοιχεία του Γ.Λ.Κ της 30-10-2009 ανερχόταν στα 23 δις ευρώ ήτοι στο 9,55% του ΑΕΠ.
.Στις 5 Νοεμβρίου 2009 κατατέθηκε στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2010, προβλέποντας να περιορίσει το έλλειμμα του 2010 στο 9,4% του ΑΕΠ από 12,7% που εκτιμάτο για το 2009, αντί του 12,5% που είχε αναφέρει προ ολίγων ημερών ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου!
. Στις 10 Νοεμβρίου 2009, αμέσως μετά την ολοκλήρωση του Eurogroup και του Ecofin ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου είχε δηλώσει, σύμφωνα με τηλεγράφημα του πρακτορείου Reuters ότι «θα υπάρξει νέα συζήτηση για το έλλειμμα κατά την επόμενη συνεδρίαση του Ecofin που έχει προγραμματιστεί το Δεκέμβριο αλλά οι τελικές αποφάσεις για το χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο θα μειωθεί το έλλειμμα θα ληφθούν το Φεβρουάριο, μετά την κατάθεση στην Ε.Ε. του νέου προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης».
. Στις 11 Νοεμβρίου 2009 επιστρέφοντας από τις Βρυξέλλες ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου ανακοίνωσε ότι το κείμενο του προϋπολογισμού που θα κατετίθετο στη Βουλή στις 20 Νοεμβρίου 2009 , θα ήταν διαφορετικό από το αντίστοιχο του προσχεδίου!
.Στις 16 Νοεμβρίου 2009 έφτασε στην Αθήνα κλιμάκιο της Eurostat για να βοηθήσει την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία στο έργο της και κυρίως για να καταγράψει το ποσοστό του ελλείμματος
.Λίγο αργότερα και μετά την κατάθεση του προϋπολογισμού στις 20 Νοεμβρίου 2009 το έλλειμμα του 2009 αναθεωρήθηκε στο 13,6% από το 12,7% του ΑΕΠ!
.Στις 6 Απριλίου 2010 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου είχε ανακοινώσει ότι το έλλειμμα αναθεωρείται και πάλι λέγοντας όμως ότι «η όποια αναθεώρηση θα ήταν πολύ χαμηλότερη από μια μονάδα».
. Στις 22 Απριλίου 2010 η Eurostat μετά από συνεννόηση με την ΕΛΣΤΑΤ αναθεώρησε το έλλειμμα του 2009 από 12,7% , σε 13,6% του ΑΕΠ, το οποίο τελικά ανέβηκε στο 13,8% του ΑΕΠ ,σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα που περιλαμβανόταν στην εισηγητική έκθεσξη του προϋπολογισμού του 2011, ο οποίος κατετέθη στη Βουλή τον Νοέμβριο του 2011.
. Ένα χρόνο αργότερα:
.Σε υπόμνημα του υπαλλήλου της ΕΛΣΤΑΤ Κων. Σκορδά, που την επίμαχη περίοδο ήταν μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΣΤΑΤ, προς την Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων που υποβλήθηκε στις 19-09-2011, γίνεται λεπτομερής αναφορά για τον τρόπο λειτουργίας της ΕΛΣΤΑΤ από τότε που επι κεφαλής της τοποθετήθηκε ο Α.Γεωργίου. Συγκεκριμένα αναφερόμενος στο υπόμνημά του ο Κ. Σκορδάς στην συνεδρίαση που έγινε στην ΕΛΣΤΑΤ στις 20 Σεπτεμβρίου 2010, ενημέρωνε την προαναφερθείσα Επιτροπή της Βουλής και για το εξής:
. «Ο Πρόεδρος της Αρχής ενημέρωσε τότε τα Μέλη της Αρχής ότι στον υπολογισμό του προς αναθεώρηση ελλείμματος του έτους 2009 θα εντάσσονταν στοιχεία από Δημόσιες Επιχειρήσεις Κοινής Ωφελείας (ΔΕΚΟ) και από άλλους φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα, χωρίς να παράσχει οποιαδήποτε εξήγηση ως προς την αιτιολογία αυτής της μεταβολής και ως προς την συνεπαγόμενη μεταβολή της μεθοδολογίας υπολογισμού του ελλείμματος, δεδομένου ότι μέχρι τότε ουδέποτε υπολογίζονταν τέτοια στοιχεία στη διαμόρφωση του ελλείμματος.
.Σημειωτέον ότι σε καμία χώρα της Ευρωζώνης (πλην Νορβηγίας) δεν χρησιμοποιείται τέτοια μεθοδολογία υπολογισμού του ελλείμματος, παρότι ο σχετικός Κανονισμός ΕSA – 95 δεν την αποκλείει. Εξάλλου, ακόμη και εάν προέκρινε η Αρχή τη χρησιμοποίηση αυτής της ιδιαίτερα αυστηρής μεθοδολογίας, θα απαιτείτο οπωσδήποτε και πάλι να έχουν προηγηθεί στατιστικές μελέτες επί των εν λόγω επιχειρήσεων και φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα, οι οποίες είναι χρονοβόρες και οι οποίες δεν είχαν μέχρι τότε διεξαχθεί.
Παρά ταύτα, ο Πρόεδρος της Αρχής ανακοίνωσε την ένταξη και αυτών των επιχειρήσεων και φορέων στον υπολογισμό του αναθεωρημένου ελλείμματος έτους 2009, μη ζητώντας καν την έκδοση απόφασης της Αρχής επ’ αυτού, λόγω της έντονης διαφωνίας των Μελών της για αυτήν του την πρωτοβουλία.
. Εντέλει το αναθεωρημένο έλλειμμα του έτους 2009 περιέλαβε και αυτά τα στοιχεία, με πρωτοβουλία του Προέδρου της Αρχής και χωρίς την έκδοση σχετικής απόφασης του συλλογικού οργάνου διοίκησης της Αρχής, όπως απαιτούσε ο Νόμος.
Το αναθεωρημένο κατά τον τρόπο αυτό έλλειμμα του έτους 2009 διαβιβάσθηκε από τον Πρόεδρο της Αρχής στην Eurostat, η οποία και εν συνεχεία προέβη στην υιοθέτηση και ανακοίνωσή του. Η ενέργεια αυτή, η πλήρης παράκαμψη του συλλογικού οργάνου διοίκησης της Αρχής από τον Πρόεδρό της, η άρνηση παροχής οποιασδήποτε αιτιολογίας και η άρνηση έκδοσης νόμιμης απόφασης, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των Μελών της Αρχής και επέφερε πλέον διχόνοια, με συνέπεια τη ρήξη των σχέσεων μεταξύ Προέδρου και λοιπών Μελών της Αρχής».
Μετά την 08.10.2010 ο Πρόεδρος της Αρχής ουδέποτε μέχρι και σήμερα συγκάλεσε εκ νέου το συλλογικό όργανο διοίκησής της, για οποιοδήποτε θέμα και παρά τις αντίθετες ρητές διατάξεις του Νόμου»!
.Στις 18 Οκτωβρίου 2010 ο τότε επί κεφαλής του Eurogroup Ζαν Κλόντ Γιουνκέρ είχε δηλώσει ότι «η όποια αναθεώρηση δεν θα είναι το αποτέλεσμα παρατυπιών ή παραλείψεων της κυβέρνησης της Ελλάδας, αλλά το αποτέλεσμα «επανακατηγοριοποίησης» ορισμένων κρατικών δαπανών», καθώς, όπως φάνηκε εν συνεχεία, η Eurostat περιέλαβε στο έλλειμμα τα αποτελέσματα επιχειρήσεων του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα και των ΔΕΚΟ, χωρίς να είναι υποχρεωτικό αυτό να γίνει, αν δεν το ήθελε η ελληνική κυβέρνηση! Για παράδειγμα αν η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε
προσθέσει στο έλλειμμα του 17% του ΑΕΠ του 1990 και το έλλειμμα των ΔΕΚΟ που ήταν περί το 10% του ΑΕΠ, το έλλειμμα του 1990 θα πήγαινε στο 27% του ΑΕΠ. Επίσης κατά την απογραφή που είχε κάνει η Eurostat το 2004 και κατέγραψε έλλειμμα 7,5% του ΑΕΠ, πάλι τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ και δημοσίων επιχειρήσεων δεν είχαν προστεθεί στο έλλειμμα της λεγόμενης «κεντρικής Κυβέρνησης»
. Στις 15 Νοεμβρίου 2010 με Δελτίο Τύπου της Ελληνικής Στατιστικής αρχής ανακοινώνεται ότι αναθεωρήθηκαν τα δημοσιονομικά στοιχεία για την περίοδο 2006-2009 και το συμπέρασμα ήταν ότι:
. Το έλλειμμα του 2009 διαμορφώθηκε στο 15,4% του ΑΕΠ και το χρέος στο 126,8% του ΑΕΠ.
.Στην ίδια ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών αναφέρονταν και τα ακόλουθα:
.Το έλλειμμα του 2009 αναθεωρήθηκε από το 13,6% του ΑΕΠ στο 15,4% του ΑΕΠ ή 36.150 εκ. ευρώ. Μια αύξηση κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Η αναθεώρηση οφείλεται κυρίως στα εξής:
· Ένταξη στην Γενική Κυβέρνηση δημοσίων οργανισμών (αύξηση του ελλείμματος κατά 0,7% ΑΕΠ)
· Προσαρμογή των λογαριασμών των ασφαλιστικών ταμείων και των ΟΤΑ (αύξηση ελλείμματος κατά 0,9% ΑΕΠ)
· Μείωση του ΑΕΠ του 2009 (αύξηση του ελλείμματος κατά 0,2%)
Η αναθεώρηση επηρεάζει προφανώς και τα στοιχεία του δημοσίου χρέους, στο οποίο ενσωματώθηκαν τα συσσωρευμένα χρέη των δημοσίων επιχειρήσεων που εντάχθηκαν στην Γενική Κυβέρνηση. Το χρέος Γενικής Κυβέρνησης του 2009 αναθεωρήθηκε στα 298.032 εκ. ευρώ ή 126,8% του ΑΕΠ από το 115,4% του ΑΕΠ, μια αύξηση 11,4 μονάδων του ΑΕΠ. Η αναθεώρηση οφείλεται κυρίως στα εξής:
· Ένταξη ΔΕΚΟ στα στοιχεία Γενικής Κυβέρνησης (αύξηση χρέους κατά 7,75% ΑΕΠ ή 18.204 εκ. ευρώ)
· Προσαρμογή των off-market swaps (αύξηση χρέους κατά 2,3% του ΑΕΠ ή 5.530 εκ. ευρώ)
Σε απόλυτους αριθμούς το έλλειμμα διαμορφώθηκε σε 36 δισ. ευρώ (36.150 εκατ. ευρώ).
. Στις 6 Δεκεμβρίου 2010, με τα αναθεωρημένα δημοσιονομικά στοιχεία να έχουν περιληφθεί στην έκθεση του προϋπολογισμού του 2011 και αφού είχαν οριστικοποιηθεί τα απολογιστικά στοιχεία του 2009, ο πρώην υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών επί Ν.Δ. Γιάννης Παπαθανασίου έδωσε στη δημοσιότητα μελέτη του, υπό τον τίτλο «Με τη γλώσσα των αριθμών» καταγγέλλοντας ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ από τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι και τον Δεκέμβριο προκάλεσε δαπάνες και ματαίωσε έσοδα ύψους 9,3 δις. ευρώ, χωρίς να προβλέπονται από τον
προϋπολογισμό του 2009 και χωρίς να ψηφίσει κάποιον συμπληρωματικό προϋπολογισμό, με αποτέλεσμα να αυξήσει το έλλειμμα στο 12,7% του ΑΕΠ, αναφέροντας τα ακόλουθα στοιχεία:
.Επεστράφησαν φόροι ύψους 1,5 δις. ευρώ
. Δόθηκε επιχορήγηση σε νοσοκομεία ύψους 1,2 δις ευρώ
Αύξηση εξοπλιστικών δαπανών κατά 0,7 δις ευρώ
.Χορήγηση επιδόματος αλληλεγγύης 0,5 δις(ενώ αντίστοιχο επίδομα για το 2009 είχε ήδη δοθεί τους προηγούμενους μήνες).
.Μετετέθη η είσπραξη του ΕΤΑΚ συνολικού ύψους 0,6 δις. ευρώ
.Αύξηση στις δαπάνες για το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κατά 0, 2 δις ευρώ.
.Καταργήθηκε η ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους, την επιβολή φορολογίας στα λαχεία και τα σκάφη αναψυχής, συνολικού ποσού 2,2 δις ευρώ.
.Αυξήθηκαν οι λειτουργικές δαπάνες, τα οδοιπορικά και οι προμήθειες του δημοσίου κατά 0,7 δις ευρώ και
.Αδρανοποιήθηκε ο εισπρακτικός μηχανισμός του υπουργείου οικονομικών, με αποτέλεσμα να υπάρξει υστέρηση εσόδων ύψους 1,7 δις ευρώ.
.Τα παραπάνω και μόνο αποδεικνύουν την πραγματικότητα ότι το έλλειμμα του 2009 διαμορφώθηκε στο 12,7% του ΑΕΠ εξ αιτίας της δημιουργίας δαπανών που δεν προβλέπονταν από τον προϋπολογισμό του 2009 αλά και εξ αιτίας του γεγονότος ότι η Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ ακύρωσε την εφαρμογή συγκεκριμένων φορολογικών-εισπρακτικών μέτρων που είχαν ψηφισθεί στις αρχές Αυγούστου από τη Βουλή.
. Επιπλέον, η Eurostat επέβαλε να περιληφθούν στο έλλειμμα στοιχεία, που ήταν μεν γνωστά, αλλά ουδέποτε μέχρι τώρα είχαν προσμετρηθεί σε αυτό, όπως τα αποτελέσματα των ΔΕΚΟ. Κάτι που εκτοξεύει το έλλειμμα και το χρέος, όχι μόνο για το 2009, αλλά και για όλα τα επόμενα χρόνια και κάνει την προσπάθεια της χώρας για έξοδο από την κρίση ακόμα πιο δύσκολη»!
.Στις 9-12-2010 με γραπτή απάντηση του ο αρμόδιος Επίτροπος Ολι Ρέν σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νικ. Χουντή αποκάλυπτε ότι η Ελληνική Κυβέρνηση αποφάσισε την επιλεκτική ένταξη των ελλειμματικών ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, χωρίς να είναι υποχρεωμένη γράφοντας τα ακόλουθα: «Στη διάρκεια των πρόσφατων μεθοδολογικών επισκέψεων της Επιτροπής (Eurostat) στην Ελλάδα, έγινε σαφές ότι τέτοιες έρευνες δεν είχαν πραγματοποιηθεί για κάποιο διάστημα, κατά το οποίο οι οικονομικές εξελίξεις σε πολλές δημόσιες
επιχειρήσεις έχουν καταστήσει αναγκαία την επανακατάταξή τους στη γενική κυβέρνηση. Επομένως, ο όμιλος ΟΣΕ, ο ΗΣΑΠ, η ΕΘΕΛ και ο ΗΛΠΑΠ έχουν επαναταξινομηθεί από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) στον τομέα της γενικής κυβέρνησης». Δηλαδή ότι η τότε ελληνική κυβέρνηση είχε ζητήσει να προστεθεί το έλλειμμα των ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της Κεντρικής Κυβέρνησης.
.Τον Σεπτέμβριο του 2011 ο πρώην υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών επί ΠΑΣΟΚ , καθηγητής, Νίκος Χριστοδουλάκης σε πρόσφατο βιβλίο που εξέδωσε υπό με τον αγωνιώδη τίτλο: «Σώζεται ο Τιτανικός;». Στο κεφάλαιο το βιβλίου αυτού υπό τον τίτλο «Η διόγκωση του κινδύνου από το Ελληνικό Χρέος», μεταξύ άλλων, στις σελίδες 79,80,81 και 82 αναφέρει και τα ακόλουθα:
«Μια σημαντική ιδιαιτερότητα του ελληνικού χρέους είναι ότι εκείνο περιλαμβάνει σημαντικά ποσά τα οποία δεν μεταβιβάζονται σε τρίτους, δεν κινδυνεύουν με άμεση ρευστοποίηση και, γενικά, δεν είναι εκτεθειμένα στην κερδοσκοπία των αγορών. Για παράδειγμα, τα κοινοπρακτικά δάνεια που έγιναν προς τις τράπεζες ή για εξοπλισμούς των Ενόπλων δυνάμεων, τα ομόλογα που δόθηκαν κατά τη δεκαετία του 90 ως προίκα στην Τράπεζα της Ελλάδος, οι κεφαλαιακές ενισχύσεις της αγροτικής Τράπεζας, τα ομόλογα διάσωσης ελληνικών τραπεζών του
2008,καθώς και όσα χρησιμοποιούνται ως ενέχυρα στην ΕΚΤ, είναι, από πρακτική άποψη, «χρέος εκτός αγορών». Κανείς από τους ως άνω κατόχους δεν θα στηθεί σε ουρά στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για να τα ρευστοποιήσει.
. Στην πραγματικότητα, από όλο το ελληνικό δημόσιο χρέος περίπου το μισό είναι εκτεθειμένο στον κίνδυνο μαζικής εξόφλησης, αλλά και αυτό, σε μεγάλο βαθμό, το καλύπτει πλέον ο μηχανισμός διάσωσης Ε.Ε-ΔΝΤ-ΕΚΤ».
. «..Η Ελλάδα δεν έπρεπε να έχει αποδεχτεί πρωτοβουλίες που οδήγησαν σε απρόσμενη διόγκωση του ελληνικού χρέους, όπως δυστυχώς συνέβη με τη μεταφορά πολλών εγγυημένων δανείων των ΔΕΚΟ και άλλων οργανισμών τύπου ΕΛΓΑ στο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης, το οποίο έτσι εκτοξεύθηκε, αιφνιδίως και αναιτίως, κατά ένα άλλο 10% του ΑΕΠ στο τέλος του 2010.
. Κανένα από τα παραπάνω δεν ήταν κρυφό, άγνωστο ή μη εξυπηρετούμενο χρέος, γι αυτό άλλωστε και οι τόκοι που εγγράφονται στον προϋπολογισμό δεν μεταβλήθηκαν έκτοτε ούτε κατά ένα ευρώ. Ούτε η προσάρτηση τους αποτελούσε κανενός είδους υποχρέωση, αφού σε άλλες χώρες της Ε.Ε., τα ομαλώς εξυπηρετούμενα δάνεια των κρατικών επιχειρήσεων δεν λογίζονται ως μέρος του δημόσιου χρέους, πόσο μάλλον αν είναι εγγυημένα από εμπράγματα περιουσιακά στοιχεία».
. «Η καταγραφή του χρέους πρέπει να γίνεται με την ίδια πρακτική που ακολουθούν και οι άλλες χώρες της ευρωζώνης για να μη σχηματίζονται διογκωμένες εντυπώσεις εις βάρος μας. Εχουμε μεγάλο χρέος, δεν χρειάζεται και να το κάνουμε να δείχνει μεγαλύτερο. Άλλες χώρες δεν περιλαμβάνουν τις εγγυήσεις των ΔΕΚΟ στο κρατικό χρέος, ενώ, πριν από μία δεκαετία μια μεγάλη χώρα είχε βγάλει ακόμη και τα νοσοκομεία από τον δημόσιο τομέα, για να μην υπολογίζονται στο έλλειμμα. Επιπλέον με την προκαταβολική εναπόθεση της αποπληρωμής του
χρέους μιας ΔΕΚΟ στο Κράτος, μειώνονται και τα κίνητρα που έχει η Διοίκηση να κάνει εξοικονομήσεις και αποκρατικοποιήσεις».
. «Ορισμένοι ισχυρίζονται επίσης ότι το χρέος της χώρας είναι διπλάσιο, αν προσμετρηθούν τα αναλογιστικά ελλείμματα των ταμείων και τα χρέη του ιδιωτικού τομέα.
. Σε καμία χώρα του κόσμου τα μελλοντικά ελλείμματα δεν συνυπολογίζονται στο παρόν χρέος, εκτός, νομίζω, από τη Νέα Ζηλανδία»
. «Στη δύσκολη συγκυρία του 2010 , αυτή η αδικαιολόγητη διόγκωση είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να ξεπεράσει το Βέλγιο και την Ιταλία και να εμφανίζεται πλέον ως η πιο υπερχρεωμένη χώρα της Ε.Ε. πράγμα που δεν άργησαν να το εκμεταλλευτούν δεόντως διάφοροι αναλυτές, για να παραγάγουν ένα νέο γύρο κακών σεναρίων».
. Στις 8-3-2012 η καθηγήτρια Στατιστικής στο ΑΠΘ και πρώην μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΣΤΑΤ,που είχε τοπποθετηθεί από την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, καταθέτοντας στην εξεταστική επιτροπή που είχε συσταθεί για την υπόθεση είχε καταθέσει ότι: «Κατά την άποψη μου το έλλειμμα θα μπορούσε να συγκρατηθεί αν έπαιρνε μέτρα η κυβέρνηση και σήμερα θα μπορούσε να είναι μονοψήφιο. Λέω με επιφύλαξη ότι το πραγματικό έλλειμμα του 2009 ήταν 12,5% το άλλο ήταν «φούσκωμα» και εξήγησε ότι «τα στοιχεία πειράχθηκαν για να πάει το έλλειμμα από 12,5% σε 13,6%. Ο Γεωργίου
δεν μας ενημέρωνε για τίποτε, ενημέρωνε για τα πάντα τον Παπακωνσταντίνου».
.Στις 18 Μαρτίου 2012 ήλθε στην δημοσιότητα η μαρτυρία του πρώην Γενικού Γραμματέα της Στατιστικής Υπηρεσίας Εμμ. Κοντοπυράκη, με συνέντευξή του στην εφημερίδα «Real News», και σχετικά με το ύψος του ελλείμματος ανέφερε τα ακόλουθα, αναφερόμενος στον τότε υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου:
. «Το ίδιο βράδυ και πριν πάω τα στοιχεία, του μίλησα στο τηλέφωνο και του είπα: ‘’Κύριε υπουργέ, η στατιστική υπηρεσία ανακοινώνει αυτά τα αποτελέσματα που στείλαμε αφού η Eurostat θα βγάλει το δελτίο Τύπου, στις 21 Οκτωβρίου του 2009’’. Μου είπε: ‘’Θα το ανακοινώσω εγώ, γιατί πρόκειται να το αλλάξω’’. Όταν το είπε αυτό, ήταν υπουργός μιας ώρας, δεν είχε δει τα στοιχεία ακόμα, δεν τα είχα πάει. Έμεινα άφωνος, διότι δεν είχα συναντήσει ποτέ τέτοια συμπεριφορά από κανέναν υπουργό. Αυτό ήταν ωμή παρέμβαση»! Και στη συνέχεια η ίδια
εφημερίδα πρόσθετε: «Για την πρόβλεψη του ελλείμματος του 2009 είχαν τεθεί επί τάπητος διαφορετικά σενάρια σε απανωτές συσκέψεις που έλαβαν χώρα, στα μέσα Οκτωβρίου στο υπουργείο Οικονομικών με επικεφαλής τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου. Σύμφωνα δε με έγγραφο που αποκάλυπτε την ίδια ημέρα η Realnews τα δύο σενάρια που επικράτησαν ήταν η πρόβλεψη του ελλείμματος στο 14,8% (35,6 δισ. ευρώ) και στο 12,5% (30,1 δισ. ευρώ), σενάρια που παρουσίαζαν απόκλιση της τάξης των 5,5 δισ. ευρώ.
. Σε οργισμένη ανακοίνωση που είχε εκδώσει το βράδυ της 17ης Μαρτίου 2012 ο τότε υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Παπακωνσταντίνου, ενέφερε: «Ο κ. Κοντοπυράκης ως Γενικός Γραμματέας της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας έχει βαρύτατες ποινικές ευθύνες για το γεγονός ότι στις 2 Οκτωβρίου του 2009 διαβίβασε στην Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία εν γνώσει του ψευδή στοιχεία, προσθέτοντας ότι «προτίθεται να προσφύγει στη Δικαιοσύνη»! Φυσικά για τον διάλογο που είχε με τον Κοντοπυράκη αλλά και για το έγγραφο που είχε
δημοσιεύει η εφημερίδα ο Γ. Παπακωνσταντίνου στην ανακοίνωσή του απέφυγε να αναφέρει κάτι σχετικό.
. Την επόμενη ημέρα 18 Μαρτίου 2012 που δημοσιεύθηκε η συνέντευξη του Μαν. Κοντοπυράκη, ο τότε εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Μιχελάκης, αναφερόμενος στις αποκαλύψεις του πρώην επικεφαλής της Στατιστικής Υπηρεσίας Μ. Κοντοπυράκη και τα έγγραφα που αποδείκνυαν ότι ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου εξέταζε διαφορετικά σενάρια για το έλλειμμα του 2009, καθώς και στις σχετικές δηλώσεις του κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, με δήλωσή του, μεταξύ άλλων ανέφερε:
. «Μιας ώρας υπουργός ο κ. Παπακωνσταντίνου, χωρίς καν να έχει δει τα στοιχεία για το έλλειμμα του 2009, δήλωνε ότι θα τα αλλάξει και εξέταζε εντελώς διαφορετικά σενάρια. Αυτό και μόνο αρκεί για να επιβεβαιώσει τις καταγγελίες της Νέας Δημοκρατίας ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ “φούσκωσε” σκόπιμα και αυθαίρετα το έλλειμμα. Πρόκειται για εγκληματική ενέργεια, που προκάλεσε καταστροφικές επιπτώσεις στην οικονομία, αδυναμία δανεισμού και προσφυγή της χώρας στο ΔΝΤ».
. Στις 28 Μαρτίου 2012 από το Γραφείο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα, εκδόθηκε «Δελτίο Τύπου», στο οποίο αναφέρονταν και τα ακόλουθα:
«Στις 26 Μαρτίου, ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπεύθυνος για τον Ανταγωνισμό κ. Almunia καθώς και ο Γενικός Διευθυντής της Eurostat κ. Radermacher, έστειλαν τις απαντήσεις τους προς την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων που διενεργεί έρευνα όσον αφορά τη διαμόρφωση του ελλείμματος του χρέους του 2009 και τους παράγοντες που οδήγησαν στην αμφισβήτηση των ελληνικών στατιστικών στοιχείων.
Στην επιστολή του ο Χοακίν Αλμούνια, έλεγε ότι «δεν ήταν δεσμευτικό να εντάξετε τις ΔΕΚΟ στο έλλειμμα». Υπενθυμίζουμε ότι με τη μέθοδο αυτή αυξήθηκε το έλλειμμα από 13,6% σε 15,7%.
-οι δαπάνες για τις ΔΕΚΟ αποτελούν «πηγή έμπνευσης» και «δεν επηρεάζουν τους υπάρχοντες εθνικούς κανονισμούς».
-«ο Κώδικας Ορθής Πρακτικής για τις ευρωπαϊκές στατιστικές δεν αποτελεί νομικά δεσμευτική πράξη».
(http://www.acceptance.ec.europa.eu/commission_2010-2014/almunia/headlines/hellenic_questionnaire_cover_en.pdf
Επιστολή-απάντηση (ελληνικά):
. Την ίδια ημέρα 28 Μαρτίου 2012, ο τότε εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Μιχελάκης, αναφερόμενος στην επιστολή που έστειλε προς την Εξεταστική Επιτροπή για την ΕΛΣΤΑΤ, ο πρώην Επίτροπος Οικονομικών της Ε.Ε. Χ. Αλμούνια, είχε , μεταξύ άλλων δηλώσει:
«Τα όσα αναφέρει ο κ. Αλμούνια, επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες που έγιναν από τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΛΣΤΑΤ – διορισμένα και αυτά από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ – για αυθαίρετο “φούσκωμα” του ελλείμματος του 2009, καθώς η ένταξη των ΔΕΚΟ στο έλλειμμα, δεν ήταν υποχρεωτική».