ΕΡΧΕΤΑΙ Η «ΜΕΓΑΛΗ» ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ!



ΔΕΥΤΕΡΑ 28-12-2015
Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης
Παραμονές πρωτοχρονιάς και το πρώτο μεγάλο βήμα προς μια γενικευμένη σύγκρουση στην Συρία έχει γίνει.
Από την Κυριακή 27 Δεκεμβρίου οι Κούρδοι με την άμεση και ουσιαστική βοήθεια των ρωσικών βομβαρδιστικών πέρασαν δυτικά του Ευφράτη ποταμού στο έδαφος των Τζιχαντιστών και προωθούνται στη πόλη Menbiç, σαν πρώτο σταθμό προς την πόλη Cerablus στα σύνορα με την Τουρκία. Υπενθυμίζεται πως η Άγκυρα είχε δηλώσεις επανειλημμένα πως αν οι Κούρδοι περάσουν δυτικά του Ευφράτη αυτό θα σημάνει τουρκική μαζική στρατιωτική επέμβαση μέσα στο έδαφος της Συρίας.
Όπως αναφέρουν οι δημοσιογραφικές πληροφορίες από την τουρκική πρωτεύουσα, οι κουρδικές δυνάμεις του YPG που είναι ουσιαστικά παρακλάδι του ΡΚΚ στην Συρία, πέρασαν το φράγμα Tişrin στην δυτική όχθη του Ευφράτη και προωθούνται βόρεια προς την πόλη Menbiç, πάντα με την καθοδήγηση και άμεση βοήθεια των Ρώσων.
Η Άγκυρα είχε χαρακτηρίσει την περιοχή αυτή σαν «κόκκινη γραμμή» και κάθε παραβίαση της από πλευράς Κούρδων με στόχο την δημιουργία του λεγόμενου «Βορείου Διαδρόμου» που θα ενώνει τους Κούρδους της Συρίας μέχρι την Μεσόγειο θα σημάνει άμεσο και ολοκληρωτικό πόλεμο από τουρκικής πλευράς.
Η κατάσταση περιπλέκεται μετά την εγκατάσταση των ρωσικών πυραύλων S-400 στο συριακό έδαφος που είναι ένας πολύ μεγάλος απειλητικός παράγοντας για μια πιθανή τουρκική επέμβαση.
Το ερώτημα είναι αν τώρα η Τουρκία θα το τολμήσει. Οι πληροφορίες από την Άγκυρα κάνουν λόγο για ενίσχυση της Τουρκίας με γερμανικές στρατιωτικές δυνάμεις ενώ το βραδύ της Κυριακής 27 Δεκεμβρίου είχαμε μια έκτακτη σύσκεψη στο προεδρικό μέγαρο της Άγκυρας μεταξύ Ερντογάν και Νταβούτολγου. Σίγουρα όλα αυτά δεν είναι άσχετα μεταξύ τους.
Ίδωμεν!
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
www.nikosxeiladakis.gr

Stratfor: Ήρθε η ώρα της Τουρκίας!

 Η ανελέητη μάχη Πούτιν - Ερντογάν και η... ταραχώδης προϊστορί

Η αντιπαλότητα μεταξύ της Ρωσίας και της Τουρκίας είναι ένα ζήτημα με βαθιές ιστορικές ρίζες - Εδώ και λίγες εβδομάδες έχει "ξυπνήσει" ξανά μετά την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού από την Τουρκία... 

ΔΕΥΤΕΡΑ 28-12-2015

Stratfor: Ήρθε η ώρα της Τουρκίας! Η ανελέητη μάχη Πούτιν - Ερντογάν και η... ταραχώδης προϊστορία

Ο γεωπολιτικός ρόλος της χώρας του... σουλτάνου Ερντογάν και η αξία Δαρδανελίων και Βοσπόρου - Ο αμερικανικός παράγοντας, το Δόγμα Τρούμαν και η ρωσική εισβολή στην Κριμαία - Η "κόκκινη γραμμή" της Τουρκίας για τη Συρία και ο ρωσικός "μονόδρομος" για το φυσικό αέριο - Το... συμπέρασμα του Stratfor: "Η Άγκυρα βρισκόταν για αρκετό καιρό σε «καταστολή», όμως πλέον έχει έρθει η ώρα της...

" Η κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού έδωσε την «αφορμή» για αναβίωση της παλιάς αντιπαλότητας μεταξύ Τουρκίας- Ρωσίας. Οι περίπλοκες ενεργειακές σχέσεις, το «κλειδί» των Στενών του Βοσπόρου, η εμπλοκή της Ευρώπης στη Συρία και ο... αμερικανικός παράγοντας. 


Η οργή του Πούτιν 
Έχοντας ακόμα «φρέσκια» την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού αεροσκάφους από την Τουρκία, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν είχε να πει μερικά «λογάκια» στον πάλαι ποτέ σύμμαχό του, τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στην ομιλία του για την κατάσταση του έθνους.

Ο Πούτιν, εξοργισμένος, παραπονέθηκε ότι «είμασταν έτοιμοι να συνεργαστούμε με την Τουρκία σε ιδιαίτερα ευαίσθητα ζητήματα και να προχωρήσουμε πιο πέρα από τους συμμάχους τους. Ο Αλάχ ξέρει μόνο γιατί το έκαναν. Προφανώς ο Αλάχ αποφάσισε να τιμωρήσει την κυβερνώσα ελίτ στην Τουρκία αφαιρώντας τη λογική τους».
Αν και ο Πούτιν μπορεί να ακούστηκε λίγο δραματικός, πίσω από το σοκ και την ανησυχία έναντι της Τουρκίας, υπάρχει μια σκληρή γεωπολιτική αλήθεια, όπως αναφέρει δημοσίευμα του euro2day.
Η Ρωσία γνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να διατηρήσει φιλικές σχέσεις με την Τουρκία όταν έρχεται αντιμέτωπη με μεγαλύτερες δυνάμεις της Δύσης. Και αυτό διότι η Τουρκία κρατά τα «κλειδιά» για τα Δαρδανέλια και τον Βόσπορο –ο μόνος δρόμος που έχουν τα ρωσικά εμπορικά και πολεμικά πλοία για να φτάσουν στη Μεσόγειο από τα ρωσικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.
Όλοι οι υπολογισμοί του Πούτιν σε ότι αφορά την αντιμετώπιση των ΗΠΑ αλλάζουν λόγω της άβολης πραγματικότητας ότι η Μόσχα δεν μπορεί πλέον να βασίζεται στην Τουρκική ουδετερότητα σε ένα από τα πιο στρατηγικά σημεία του χάρτη.
Εντάσεις για τα... Στενά
Το 1946, όταν είχε μόλις τελειώσει ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, δίνει μια χρήσιμη εικόνα για την εξαιρετική εμμονή της Μόσχας για τα Τουρκικά Στενά. Έχοντας χάσει την αυτοκρατορία της μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, η οικονομικά κατεστραμμένη Τουρκία αγωνίζονταν να δημιουργήσει ένα έθνος, επιλέγοντας σοφά να μην συμμετέχει στον δεύτερο γύρο της παγκόσμιας σύγκρουσης.
Φωτό αρχείου Reuters
Φωτό αρχείου Reuters
Μια δεκαετία νωρίτερα, όταν οι στρατιώτες του Χίτλερ εισέβαλαν την αποστρατικοποιημένη Ρηνανία και ο Μουσολίνι διακήρυττε ανοικτά την επιθυμία του να καταλάβει την Ανατολία, μια αγχωμένη Τουρκία απαίτησε αναθεώρηση του δόγματος διακυβέρνησης των Στενών, υποστηρίζοντας πως τα Στενά πρέπει να επαναστρατιωτικοποιηθούν και να τεθούν υπό τον αποκλειστικό έλεγχο της Τουρκίας.
Φωτό αρχείου Reuters
Φωτό αρχείου Reuters
Το αποτέλεσμα ήταν η Σύμβαση του Montreux του 1936, που επισημοποίησε την ρόλο της Τουρκίας ως φύλακα των Στενών, διασφαλίζει την ελευθερία διέλευσης εμπορικών πλοίων σε καιρούς ειρήνης και επιβάλει περιορισμούς στο μέγεθος, τον τύπο και το τονάζ πολεμικών πλοίων εκτός Μαύρης Θάλασσας. Στο πλαίσιο της Σύμβασης, τα πολεμικά πλοία χωρών εκτός Μαύρης Θάλασσας στα οποία η Τουρκία επιτρέπει να εισέλθουν στα Στενά δεν μπορούν να παραμένουν στη Μαύρη Θάλασσα για περισσότερο από 21 ημέρες. Σε περιόδους πολέμου, αναμένεται από την Τουρκία να απαγορεύει παντελώς τους εμπόλεμους στα Στενά, προκειμένου να μην υπάρχουν συγκρούσεις στη Μαύρη Θάλασσα.

Η στάση των Σοβιετικών
Όμως οι Σοβιετικοί ποτέ δεν ικανοποιήθηκαν απόλυτα με την ουδετερότητα της Τουρκίας, γνωρίζοντας πως η Άγκυρα πιθανότατα θα «έγερνε» προς τη Δύση όταν θα δυσκόλευαν τα πράγματα. Οι Σοβιετικοί είπαν στους Τούρκους το 1946 όταν αν ήθελαν ειλικρινά να είναι σύμμαχοι, τότε θα έπρεπε να δώσουν στους Σοβιετικούς δικαιώματα βάσεων στα Δαρδανέλια. Οι Σοβιετικοί «έριξαν» διάφορες απειλές για να δείξουν στην Τουρκία τη σοβαρότητα του θέματος, όπως για παράδειγμα τις σοβιετικές διεκδικήσεις περιοχών της ανατολικής Τουρκίας, την υποκίνηση των Κούρδων αυτονομιστών και τη στήριξη των διεκδικήσεων της Συρίας στην επαρχία Χατάι.

Η αγανακτισμένη Τουρκία αναζήτησε αμερικανική βοήθεια. Ο αμερικανός πρέσβης στην Τουρκία Έντουιν Ουίλσον εξήγησε στον αμερικανό υπουργό Εξωτερικών Τζέιμς Μπέρνς ότι, «ο πραγματικός (Σοβιετικός) σκοπός έναντι της Τουρκίας δεν είναι μια αναθεώρηση του καθεστώτος των Στενών, αλλά η κυριάρχηση της Τουρκίας. Στην ευρεία ζώνη ασφαλείας της Σοβιετικής Ένωσης, που εκτείνεται από την Βαλτική μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα, η Τουρκία αποτελεί ένα μοναδικό κενό... ο Σοβιετικός στόχος, ως εκ τούτου, είναι να αποσυνθέσει αυτή την νυν ανεξάρτητη Τουρκική κυβέρνηση και να εδραιώσει στη θέση της ένα υποτελές ή «φιλικό» καθεστώς στην Τουρκία, που θα ολοκληρώσει την ζώνη ασφαλείας των εξυπηρετικών χωρών στα δυτικά και νότια σύνορα της Ρωσίας και θα βάλει τέλος στην Δυτική επιρροή στην Τουρκία».
Έτσι, είχε έρθει η ώρα οι ΗΠΑ να φέρουν την Τουρκία υπό την ομπρέλα ασφαλείας τους.
Στις 6 Απριλίου του 1946, το USS Missouri έφθασε στην Κωνσταντινούπολη με το πρόσχημα της παράδοσης της τέφρας του Τούρκου πρέσβη των ΗΠΑ, ο οποίος είχε πεθάνει σε αμερικανικό έδαφος. Μια ενθουσιώδης Τουρκία γιόρτασε την άφιξη του αμερικανικού πολεμικού πλοίου με ειδικά γραμματόσημα και δώρα για τους αξιωματικούς του αμερικανικού ναυτικού. Όπως το έθεσε ο πρέσβης κ. Ουίλσον, «η επίσκεψη του USS Missouri είναι ικανή να λάβει τον χαρακτήρα ενός εξ αυτών των αστάθμητων γεγονότων, η επιρροή του οποίου εκτείνεται πολύ πέρα από το άμεσο θέατρο στο οποίο λαμβάνει χώρα».

 
Η φανταχτερή επίδειξη μιας αμερικανικής εγγύησης ασφάλειας ήταν το πρελούδιο στο αίτημα που υπέβαλε τον Φεβρουάριο 1947 στο Κογκρέσο ο αμερικανός πρόεδρος Χάρι Τρούμαν ώστε να παρασχεθεί ξένη βοήθεια στην Τουρκία και στην Ελλάδα «για να βοηθήσει τους ελεύθερους ανθρώπους να χειριστούν τις μοίρες τους με τον δικό τους τρόπο». Αυτό ήταν το Δόγμα Τρούμαν που «κλείδωσε» τον Ψυχρό Πόλεμο, με την Τουρκία να τάσσεται ξεκάθαρα στο πλευρό των ΗΠΑ.

Η αναβίωση μιας παλιάς αντιπαλότητας


Η αντιπαράθεση Τουρκίας-Ρωσίας επιστρέφει τώρα, όχι διότι το ήθελε κάποια από τις δυο πλευρές, αλλά διότι η γεωπολιτική οδήγησε εκεί. Ο Πούτιν και ο Ερντογάν είναι οι κληρονόμοι δυο ιστορικών αυτοκρατοριών που πολέμησαν πολλούς πολέμους από τον 17ο μέχρι τον 19ο αιώνα. Με τις δυο χώρες να αναδύονται και πάλι, ήταν αναμενόμενο ότι κάποια στιγμή θα ξανασυγκρούονταν. Το πρώτο σημάδι ήρθε τον Αύγουστο του 2008, όταν η εισβολή της Ρωσίας στην Γεωργία έκανε την Τουρκία να «ξυπνήσει» και να δει πως η Μόσχα είναι έτοιμη και πρόθυμη να χρησιμοποιήσει την στρατιωτική ισχύ της για να ξαναδημιουργήσει ουδέτερες περιοχές στην πρώην Σοβιετική σφαίρα προκειμένου να αντισταθμίσει την διείσδυση της Δύσης στην περιοχή.

Την περίοδο εκείνη, η Ρωσία δεν ήταν ικανοποιημένη με το ότι η Τουρκία άφηνε αμερικανικά πολεμικά πλοία να περάσουν στη Μαύρη Θάλασσα προκειμένου να δώσουν βοήθεια στα λιμάνια της Γεωργίας· η Μόσχα μετέφερε την δυσαρέσκειά της καθυστερώντας τη διέλευση χιλιάδων τουρκικών φορτηγών στα ρωσικά σύνορα. Όμως και οι δυο πλευρές έκαναν το παν για να αποφύγουν μια μεγαλύτερη ρήξη.

Η Κριμαία...
Η εισβολή της Ρωσίας στην Κριμαία το 2014 ήταν το επόμενο μεγάλο ρωσικό χτύπημα που δέχθηκε η Τουρκία. περίπου 300.000 τουρκόφωνοι Τάταροι παραμένουν στην χερσόνησο της Κριμαίας ως «απομεινάρι» της Οθωμανικής ιστορίας. Η γρήγορη άμυνα των Τατάρων από την Τουρκία λόγω της εισβολής αυτής δεν οφείλονταν μόνο στην ανησυχία για τους εθνοτικούς συγγενείς της: η Τουρκία καταλάβαινε πως η ισορροπία δυνάμεων στη Μαύρη Θάλασσα άλλαζε. Η κατάληψη της Κριμαίας από τη Ρωσία σήμαινε πως η Μόσχα δεν χρειάζεται πλέον να ασχολείται με ενοχλητικές συμφωνίες μίσθωσης με την άστατη κυβέρνηση του Κιέβου. Η Ρωσία πλέον απολαμβάνει την ελευθερία της να ενισχύσει τον στόλο της Μαύρης Θάλασσας, έναν στόλο που σε μεγάλο βαθμό έχει σχεδιαστεί για να αντισταθμίσει την ναυτική δύναμη της Τουρκίας.

... και η Συρία
Η εμπλοκή της Ρωσίας στη Συρία το 2015 ήταν η «κόκκινη γραμμή» για την Τουρκία. Σε αυτό το κεφάλαιο της Τουρκικής επέκτασης, το Ισλαμιστικό Κόμμα της Δικαιοσύνης και της Ανάπτυξης λογικά θέτει ως προτεραιότητα την αστάθεια στην «πίσω αυλή» της στη Μέση Ανατολή. Η προσοχή της Τουρκίας είναι στραμμένη στη βόρεια Συρία και το βόρειο Ιράκ, μια ζώνη πρώην Οθωμανικών επαρχιών που εκτείνονται φυσικά ανατολικά από την επαρχία Χατάι της Τουρκίας. Η εμπλοκή της Ρωσίας στη Συρία, για υπεράσπιση της Αλαουιτικής κυβέρνησης, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον στόχο της Τουρκίας για επέκταση του δικού της στρατιωτικού αποτυπώματος στο Χαλέπι, διατηρώντας υπό έλεγχο τη δραστηριότητα των Κούρδων αυτονομιστών και αντικαθιστώντας στο τέλος τον πρόεδρο της Συρίας Μπασάρ αλ Άσσαντ με μια Σουνιτική κυβέρνηση φιλική προς τα συμφέροντα της Τουρκίας.

Ο ιρανο-τουρκικός ανταγωνισμός θα περιπλέξει ακόμα τις φιλοδοξίες της Τουρκίας για το Ιρακινό Κουρδιστάν, όπου ο Ερντογάν έχει αναπτύξει στενούς επιχειρηματικούς δεσμούς με τον επικεφαλής του Δημοκρατικού Κόμματος του Κουρδιστάν, Μασούντ Μπαρζανί. Η Τουρκία έχει ήδη βοηθήσει τον Μπαρζανί να αναπτύξει μια ανεξάρτητη πετρελαιοεξαγωγική οδό σε βάρος των συμμάχων του Ιράν στη Βαγδάτη και τώρα ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο για το φυσικό αέριο, προκειμένου να τροφοδοτήσει την τουρκική αγορά. Όμως η κατάρρευση της ειρηνευτικής διαδικασίας της Τουρκίας με το PKK, οι μαχητές του οποίο βρίσκουν καταφύγιο στο Ιρακινό Κουρδιστάν) και το κενό εξουσίας στη βόρεια Συρία, το οποίο εκμεταλλεύονται οι Κούρδοι αυτονομιστές, θα κάνει τον τουρκικό στρατό πιο επιθετικό πέρα από τα σύνορά του, τόσο στη Συρία όσο και στο Ιράκ.
Ο έλεγχος της Τουρκίας επί των εσόδων από αυτές τις πωλήσεις πετρελαίου επιτρέπει στην Άγκυρα να επηρεάζει σημαντικά την κυβέρνηση του Ιρακινού Κουρδιστάν, όμως ο Μπαρζανί και οι σύμμαχοί του βρίσκονται στην αδύνατη θέση να συνεργάζονται με τον τούρκο εχθρό την ίδια ώρα που η Τουρκία αυξάνει σημαντικά το στρατιωτικό αποτύπωμά της σε κουρδικό έδαφος. Αυτό δημιουργεί μια εύκολη ευκαιρία για το Ιράν και τη Ρωσία να εκμεταλλευτούν τις κουρδικές μεραρχίες και τους αγωνιστές ώστε να απωθήσουν την Τουρκία.
Την ώρα που προωθεί ένα εξαιρετικά περίπλοκο ενεργειακό σχέδιο στο Ιρακινό Κουρδιστάν, η Τουρκία προσπαθεί να μπει και στην ενεργειακή σκηνή της Ανατολικής Μεσογείου. Τόσο το Ισραήλ όσο και η Κύπρος έχουν δει τα σχέδιά τους για εξαγωγή παράκτιου φυσικού αερίου να μπαίνουν στον «πάγο» λόγω των εξαγωγικών και ρυθμιστικών εμποδίων, ενώ η Αίγυπτος αναδύεται ως ο νέος πιθανός κόμβος φυσικού αερίου της περιοχής. Καθώς συνεχίζεται η συζήτηση αναφορικά με τις πολλές προτάσεις για αγωγούς και εξαγωγικά τέρμιναλς υγροποιημένου φυσικού αερίου, η Τουρκία θα αισθανθεί πιο επείγουσα την ανάγκη να πιέσει για επανένωση της Κύπρου προκειμένου να αρθεί ένα από τα βασικά εμπόδια στην ενεργειακή ενοποίηση της Τουρκίας με τους γείτονές της στη ανατολική Μεσόγειο.

Η πιο συμβατή γεωπολιτικά ενεργειακή πηγή για την Τουρκία είναι το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο ετοιμάζεται να στείλει 6 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην χώρα αρχής γενομένης από το 2019, μέσω του Trans-Anatolian Pipeline (άλλα 10 δις. κυβικά θα σταλούν στη συνέχεια στην Ευρώπη μέσω του TAP). Αυτό θα βοηθήσει την Τουρκία να περιορίσει την ενεργειακή εξάρτησή της από τη Ρωσία κατά περίπου 12%, όμως θα εξακολουθήσει να χρειάζεται να ψάξει και αλλού για να μειώσει πραγματικά την εξάρτησή της από τη Μόσχα. Ο Καύκασος, όπως και η Μέση Ανατολή, θα μετατραπεί σε μια ακόμα μεγάλη αρένα για τον ρωσοτουρκικό ανταγωνισμό. Η Ρωσία ήδη εργάζεται σκληρά στην προσπάθειά της να «τραβήξει» πιο κοντά στο Κρεμλίνο το Μπακού, μέσω των διπλωματικών ελιγμών αναφορικά με το Ναγκόρνο-Καραμπάχ και θα κάνει ότι μπορεί για να εμποδίσει τα σχέδια της Τουρκίας και του Αζερμπαϊτζάν να δημιουργήσουν έναν ενεργειακό δεσμό μέσω της Κασπίας με το Τουρκμενιστάν.

Το «ξύπνημα» της Τουρκίας


Πριν από τέσσερα χρόνια, το Stratfor συνδιοργάνωσε μια προσομοίωση στην Κωνσταντινούπολη με τον Τουρκικό Σύνδεσμο Βιομηχανικών και Επιχειρήσεων, για να δοθεί μια εικόνα του ενεργειακού κόσμου το 2040 και την θέση της Τουρκίας στον κόσμο αυτό. Είδαμε έναν κόσμο στον οποίον μια απρόθυμη Τουρκία αναπόφευκτα θα «συρθεί» σε συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και με τη Ρωσία, κάτι που καθιστούσε ζωτικής σημασίας η Τουρκία να δημιουργήσει μια στρατηγική για το μέλλον που θα εμποδίζει τη Ρωσία από το να «αχρηστεύσει» οικονομικά την Τουρκία.

Ο τότε υπουργός Εξωτερικών της χώρας και νυν πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου, έκλεισε την προσομοίωση αυτή με το μήνυμα ότι η Τουρκία «δεν θα ακολουθήσει μια νέα επεκτατική πολιτική» και πως ο τρόπος με τον οποίον η Τουρκία θα αντιμετωπίσει τις ενεργειακές προκλήσεις θα είναι να εκμεταλλευτεί την γεωπολιτική της θέση και να διατηρήσει μια σταθερή σχέση με τους γείτονές της.
Αυτή ήταν μια περίοδος όπου η συγκεκριμένη πολιτική του Νταβούτογλου «θόλωνε» την «όραση» της τουρκικής πολιτικής ελίτ. Η πολιτική αυτή αποδείχθηκε μυωπική, όμως ήταν και αναμενόμενη από μια χώρα που αφυπνίζονταν από έναν γεωπολιτικό «ύπνο» δεκαετιών και δεν είχε διάθεση να προκαλέσει προβλήματα στην περιοχή. Όμως όλα τα σημάδια ήταν ήδη εκεί: η Ρωσία ήδη έκανε επιθετικές κινήσεις στο εξωτερικό, η Ευρωπαϊκή Ένωση έδειχνε πρώιμα σημάδια διάλυσης και ο εμφύλιος πόλεμος στη Συρία ξεκινούσε.

Τέσσερα χρόνια μετά, η Τουρκία έχει καταρρίψει ένα μαχητικό αεροσκάφος που ανήκε στον βασικό ενεργειακό προμηθευτή της και ετοιμάζεται για στρατιωτική παρουσία στη Μέση Ανατολή. Και ο Πούτιν πρέπει τώρα να βρεί πως θα διαχειριστεί μια Τουρκία που είναι πολύ πιο πρόθυμη να συνεργαστεί με τις ΗΠΑ και τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης για να δημιουργήσει αντίβαρο στις επιθετικές κινήσεις της Μόσχας. Η Άγκυρα βρίσκονταν για αρκετό καιρό σε «καταστολή», όμως δεν υπάρχει αμφιβολία πως πλέον έχει έρθει η ώρα της.

Νέοι φόροι 2,2 δισ για μισθωτούς, συνταξιούχους, ελ. επαγγελματίες και αγρότες

ΔΕΥΤΕΡΑ 28 Δεκεμβρίου 2015


Ποδαρικό με νέους φόρους ετοιμάζονται να κάνουν μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες και επιχειρήσεις και το στοίχημα του υπουργείου Οικονομικών είναι διπλό.

Από τη μια να μπουν στα κρατικά ταμεία όσα έχουν προϋπολογιστεί κι από την άλλη να μοιράσει πιο δίκαια τα βάρη χωρίς να δώσει "πάτημα" στους δανειστές να αμφισβητήσουν την απόδοση των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί.

Αν και εκκρεμούν οι αποφάσεις για τις αλλαγές στη φορολογική κλίμακα, τα δεδομένα είναι πολύ συγκεκριμένα: από τα 4,2 δισ ευρώ των παρεμβάσεων που συμφωνήθηκαν για το 2016, πάνω από τα μισά πρέπει να προέλθουν από τη φορολογία, είτε με μέτρα που "τρέχουν" είτε με μέτρα που πρέπει να έλθουν λίαν συντόμως στη Βουλή.

Μισθωτοί-συνταξιούχοι: Ερχεται η αύξηση της έκτακτης εισφορά
Κατ' αρχάς, μισθωτοί- συνταξιούχοι, από την αύξηση της έκτακτης εισφοράς του α΄ 6μηνου του 2015, που θα αποτυπωθεί στην εκκαθάριση των νέων φορολογικών δηλώσεων, θα πληρώσουν 63 εκατ. ευρώ παραπάνω, ενώ όλοι περιμένουν τις αλλαγές στη φορολογική κλίμακα, που έχει προαναγγείλει το οικονομικό επιτελείο, προκειμένου να δουν τι τους αναλογεί από τα 150 εκατ. ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί. Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η ...
κυβέρνηση είναι η ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στη φορολογική κλίμακα, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό π.χ. για το αφορολόγητο.

Βαρύ το αγροτικό φορολογικό πακέτο
Βαρύ είναι το αγροτικό φορολογικό πακέτο και ήδη η κυβέρνηση αναζητά τρόπους να το ελαφρύνει, καθώς το κύμα αντιδράσεων στην Περιφέρεια δεν θα αργήσει να φουσκώσει. Από την περαιτέρω αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 75%, οι αγρότες θα πρέπει να πληρώσουν επιπλέον 42,9 εκατ. ευρώ, από την κατάργηση της επιστροφής του ΕΦΚ για το αγροτικό πετρέλαιο άλλα 13 εκατ. ευρώ κι από την αύξηση του φορολογικού συντελεστή στο 20% κάτι παραπάνω από 32 εκατ. ευρώ. Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσει κανείς και τα 102 εκατ. ευρώ από την αύξηση των εισφορών των αγροτών στον ΟΓΑ.

Πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Αυτοί που θα βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, καθώς επί δικαίων και αδίκων θα πέσει ο τιμωρητικός πέλεκυς για τα υψηλά ποσοστά φοροδιαφυγής. Η αύξηση της προκαταβολής φόρου θα τους στοιχίσει 114 εκατ. ευρώ, από την αναδρομική αύξηση της έκτακτης εισφοράς στα εισοδήματα του 2015 θα πληρώσουν ως και 180 εκατ. ευρώ παραπάνω, ενώ και αυτοί περιμένουν το δικό τους μερίδιο από τα 150 εκατ. ευρώ που προσδοκά το υπουργείο Οικονομικών με τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος.

Τί θα γίνει με τα ενοίκια
Τις οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης περιμένουν όσοι έχουν εισοδήματα από ενοίκια. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα πληρώσουν 142,2 εκατ. ευρώ παραπάνω και μένει να διευκρινιστεί πώς θα μοιραστεί το βάρος. Σύμφωνα με τις ως τώρα πληροφορίες εξετάζεται μια πιο προοδευτική κλίμακα- σήμερα υπάρχουν μόνο δύο συντελεστές- έτσι ώστε να μεταφερθούν βάρη στα υψηλότερα εισοδήματα, ενώ αντιθέτως για τα χαμηλά εισοδήματα διερευνώνται οι δυνατότητες εφαρμογής συντελεστή 5-6%.

Αύξηση της φορολογίας στα κέρδη του 2015 για τις επιχειρήσεις
Μεγαλύτερο βάρος θα κληθούν να σηκώσουν και οι επιχειρήσεις, καθώς η αύξηση της φορολογίας στα κέρδη του 2015 συνεπάγεται 150 εκατ. ευρώ επιπλέον φόρους το 2016.

Όλοι μαζί, μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, επιχειρήσεις, θα συμβάλουν με 28,6 εκατ. ευρώ στον Προϋπολογισμό του 2016 καθώς καταργήθηκε η έστω μικρή έκπτωση για την εφάπαξ πληρωμή των φόρων, μετά από τη... γκρίνια του Κουαρτέτου που απαίτησε να "ξηλωθεί" και αυτή η ευνοϊκή διάταξη.

Τα 5 «αγκάθια» του Ασφαλιστικού και τα 3 σενάρια για τις συντάξεις
Το Ασφαλιστικό αναμένεται να αποτελέσει το μεγαλύτερο «αγκάθι» στη διαπραγμάτευση της Κυβέρνησης με τους δανειστές.

Με το που κάνει ποδαρικό το 2016, το υπουργείο Εργασίας θα πρέπει να καταθέσει αναλυτικά και κοστολογημένα όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να ξεκινήσει το... μπρα ντε φερ το οποίο όπως όλα δείχνουν θα επικεντρωθεί γύρω από την περικοπή των κύριων συντάξεων.

Μπρα ντε φερ για την περικοπή των κύριων συντάξεων 

Το στίγμα έδωσε ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου την περασμένη εβδομάδα, παρουσιάζοντας ουσιαστικά τη «γραμμή» της κυβέρνησης, λέγοντας ότι «η κόκκινη γραμμή μας είναι ευκρινής και απαραβίαστη: Δεν έχουμε σκοπό και δεν θα προχωρήσουμε σε 12η συνεχή μείωση των κύριων συντάξεων». «Η συμφωνία ούτε περιγράφει, ούτε απαιτεί νέες περικοπές στις κύριες συντάξεις», είπε ακόμη ο πρωθυπουργός και ανέφερε ότι τα 700 εκατ. ευρώ της πρόσθετης εξοικονόμησης από δαπάνες για το συνταξιοδοτικό που απομένουν το 2016 μπορούν να προκύψουν από οποιαδήποτε πρόσφορη πηγή.

Οι περικοπές που έχουν κλειδώσει 

Από την άλλη πλευρά, φαίνεται ότι έχουν κλειδώσει περικοπές 8,5% μεσοσταθμικά στις επικουρικές συντάξεις,10% στα εφάπαξ, έως 30% στα μερίσματα του Δημοσίου και 20% των δικαιούχων του ΕΚΑΣ, όπως και αύξηση 25% στα ασφάλιστρα του ΟΓΑ.

Τα 5 «αγκάθια» της διαπραγμάτευσης

Ηδη, το υπουργείο Εργασίας, όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το Euro2day ανταλλάσσει συνεχώς στοιχεία με την ηγεσία του υπουργείου Εργασία και ήδη διαγράφονται τα σημεία τα οποία θα αποτελέσουν τα μεγάλα «αγκάθια». Αυτά είναι: 

  • 1. Η απαίτηση των δανειστών για αύξηση του ελάχιστα απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης για συνταξιοδότηση από τα 15 έτη στα 20 έτη,
  • 2. Η εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων στη λήψη της Εθνικής Σύνταξης (τουλάχιστον στις περιπτώσεις πρόωρης συνταξιοδότησης)
  • 3. Η αύξηση των εισφορών
  • 4. Η εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ που έκρινε τις μειώσεις συντάξεων αντισυνταγματική
  • 5. Η μείωση της δαπάνης για συντάξεις, εντός του 2016, κατά τουλάχιστον 1,8 δισ. ευρώ.
  • Τα σενάρια για το Ασφαλιστικό


Το Capital.gr παρουσιάζει τα τρία σενάρια για το Ασφαλιστικό, η υιοθέτηση των οποίων θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες και τα οποία δεν αποκλείουν το ένα το άλλο.

Μη περικοπή των κύριων συντάξεων και αύξηση των εργοδοτικών εισφορών. Επίσης, είναι πιθανή η μονομερής κατάθεσης του νομοσχεδίου για το νέο Ασφαλιστικό γύρω στις 30 Ιανουαρίου προκειμένου να ψηφιστεί μετά από 1 με 2 εβδομάδες. Το εν λόγω σενάριο ισοδυναμεί, όμως, με ευθεία ρήξη με τους δανειστές.
Να καταθέσει η κυβέρνηση το νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό ακόμα και μονομερώς αλλά να μην ψηφιστεί μετά από μια δυο εβδομάδες, όπως προβλέπεται και να παραμείνει στον «πάγο» μέχρι να υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές γύρω από τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης. «Το plan B της κυβέρνησης είναι να δεχθεί μεν χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης σε σχέση με εκείνα που υπάρχουν σήμερα (πχ 60-65% έναντι 70%) –αν και όχι τόσο χαμηλά όσο προτείνουν οι δανειστές (50%), αλλά αυτά να μην ισχύσουν για τους νυν συνταξιούχους αλλά για εκείνους που θα λάβουν την σύνταξη τους το 2016-17», γράφει το capital.gr.
Η κυβέρνηση να υποχωρήσει στις πιέσεις των δανειστών για περικοπές στους νυν συνταξιούχους και μάλιστα άμεσα, ακόμα και αναδρομικά από την 1.1.2016, και να κερδίσει έτσι χρόνο για να στηρίξει αυτές τις περικοπές στο εσωτερικό πολιτικό και κοινωνικό μέτωπο, αλλά ίσως και ένα «αντάλλαγμα» που θα αφορά την αναδιάρθρωση του ελληνικού δημοσίου χρέους.
Χαράτσι στις ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές

Εντωμεταξύ, δημοσίευμα του Πρώτου Θέματος αναφέρει ότι το ΥΠΟΙΚ επεξεργάζεται σενάριο για τη φορολόγηση όλων των τραπεζικών συναλλαγών που πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά, προκειμένου να μην γίνουν μειώσεις στις κύριες συντάξεις.

Ουσιαστικά επεξεργάζονται την επιβολή ένας νέου εσωτερικού φόρου Τόμπιν, ένα ειδικό τέλος που δεν θα ξεπερνά το ένα τοις χιλίοις, σε όλες τις ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές.

Ρομπόλης: Η αύξηση των εργοδοτικών εισφορών κατά 1% δεν απειλεί την ανταγωνιστικότητα

Εν τω μεταξύ, χθες σε συνέντευξή του στην Αυγή ο καθηγητής Οικονομικών Κοινωνικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και επί σειρά ετών επιστημονικός διευθυντής του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ υποστήριξε ότι μπορεί να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος μέχρι το 2050, χωρίς να υπάρξουν άλλες μειώσεις συντάξεων, κύριων και επικουρικών, με σταδιακή μείωση των ελλειμμάτων, μέσω μιας σειράς μέτρων που περιέχονται σε μελέτη με πλήρη αναλογιστική τεκμηρίωση.

Στη συνέντευξή του αναφέρθηκε ακόμη στην αύξηση των εργοδοτικών εισφορών, λέγοντας ότι η αύξηση τους κατά 1% δεν απειλεί την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων -επισημαίνοντας ότι η πολλαπλάσια μείωσή του στο παρελθόν δεν την αύξησε- και μπορεί να αποφέρει 400 εκατ. ευρώ ετήσια έσοδα για το ασφαλιστικό σύστημα, αν και παραδέχεται ότι αποτελεί άμεση λύση ταμειακού και εισπρακτικού χαρακτήρα.

Επίσης, επισημαίνει ότι η μη περαιτέρω μείωση των συντάξεων θα ανακόψει τη συνεχή μείωση της αγοραστικής ικανότητας των συνταξιούχων και των αρνητικών αποτελεσμάτων της στην οικονομία. Αναφέρει ακόμη, ότι ο «κουμπαράς» του αποθεματικού κεφαλαίου για το ασφαλιστικό σύστημα πρέπει να ενισχυθεί από νέους πόρους, όπως έσοδα από τυχερά παιχνίδια, πρόστιμα πάσης φύσεως, μέρος του τιμήματος των αποκρατικοποιήσεων και πόροι από συμβάσεις παραχώρησης δημόσιων έργων.Επίσης προτείνει τη σύσταση, οργάνωση και λειτουργία ενός φορέα είσπραξης των εισφορών για όλο το ασφαλιστικό σύστημα, εκτιμώντας ότι μ' αυτόν τον τρόπο θα καταπολεμηθεί η εισφοροδιαφυγή, η οποία σήμερα υπολογίζεται στα 4 δισ. ευρώ τον χρόνο.

==========================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

ΕΛΛΑΔΑ:''ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ'' ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΟ 2016



E-mailΕκτύπωσηPDF
ΔΕΥΤΕΡΑ 28/12/15 
''ZOMBIES'' TO 40%, ΠΕΡΙΠΟΥ, ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΕ ΕΣΟΔΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 10ΕΚ. ΕΥΡΩ  
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 250.000 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΛΟΓΩ ΛΟΥΚΕΤΟΥ Ή ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ  
Το βάθεμα της ελληνικής κρίσης εξαιτίας των μνημοναικών πολιτικών λειτουργεί και ως μηχανισμός εξουθένωσης και εξόντωσης των ελληνικών επιχειρήσεων.  
Τα θύματα του ελληνικού μνημονιακού καπιταλισμού δεν είναι μόνο οι εργαζόμενοι, ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα, οι νέοι και οι νέες και βεβαίως τα μικρομεσαία στρώματα (επαγγελματίες, έμποροι κλπ.) και τελευταία οι αγρότες αλλά και οι μεσαίες και μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις.  
ΜΑΖΙΚΟ ''ΛΟΥΚΕΤΟ'' ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Πρόσφατη έρευνα της Price Water House (PwC) σε 2.824 επιχειρήσεις με έσοδα άνω των 10εκευρώ,έβγαλε το 40%, περίπου, εξ' αυτών να βρίσκονται υπερδανεισμένες, χωρίς καμιά ή σχεδόν καμιά, πιθανότητα επιβίωσης (655 σχεδόν ''Zombies'' και 464 ''Ζombies'').  
Το ως άνω ποσοστό αυτών των επιχειρήσεων οδηγείται μέσα στο 2016 μάλλον σε λουκέτο, ενώ με απόλυτη βεβαιότητα κλείνει το 17% του συνόλου των επιχειρήσεων με έσοδα άνω των 10εκ. ευρώ, που βρίσκονται στην κατηγορία των ''Zombies''.  
Ποτέ στην Ελλάδα δεν θα έχουμε γνωρίσει ένα τόσο μαζικό κλείσιμο μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων όσο αυτό που θα ζήσει ως τραγωδία η πατρίδα μας μέσα στο 2016.
ΠΡΩΤΟΦΑΝΕΣ ΚΥΜΑ ΑΠΟΛΥΣΕΩΝ 
Το μαζικό λουκέτο στις επιχειρήσεις μέσα στο 2016, που μπορεί να φτάσει και να ξεπεράσει το 40% του συνόλου τους, θα έχει ως αποτέλεσμα να μείνουν στο δρόμο, τουλάχιστον, 150 χιλιάδες εργαζόμενοι, ενώ αν προσθέσουμε και τις απολύσεις που θα προκύψουν από την αναδιάρθρωση επιχειρήσεων, προκειμένου να καταστούν βιώσιμες, το συνολικό κύμα των απολύσεων γι' αυτούς μόνο τους λόγους μπορεί να ξεπεράσει το εφιαλτικό νούμερο των 250.000 εργαζομένων!  
Η PwC θεωρεί ότι το μαζικό λουκέτο σε επιχειρήσεις ''Zombie'', το οποίο είναι αναπότρεπτο, χρειάζεται να επισπευσθεί, διότι θα απελευθερώσει ''παγιδευμένο'' δανεισμό δεκάδων δις των τραπεζών προς αυτές τις επιχειρήσεις αλλά και δεκάδες δις έσοδα αυτών των επιχειρήσεων, πράγμα που θααντισταθμίσει εν μέρει, πάντα κατά την PwC, τις εφιαλτικές συνέπειες του γιγάντιου νεκροταφείουεπιχειρήσεων, που θα πρέπει να στηθεί.  
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
Στην ουσία η PwC υπερτονίζει τις όποιες θετικές συνέπειες προκύψουν από την αναδιανομή της πίτας στην αγορά, λόγω του μαζικού ''λουκέτου'' προβληματικών επιχειρήσεων, από την οποία θα επωφεληθείένας κύκλος ''υγιών'' επιχειρήσεων και θα σημειωθεί μια νέα συγκέντρωση και συγκεντροποίηση τουκεφαλαίου, ιδιαίτερα σε όφελος των πολυεθνικών εταιρειών.  
Οι υπερδανεισμένες εταιρείες οι οποίες σε σύντομο χρονικό διάστημα, το πολύ μερικών μηνώνδεν θα μπορέσουν να αναδιαρθρώσουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους και να βρουν κεφάλαια ή νέους επενδυτές, θα μεταβιβαστούν, σύμφωνα και με την πρόσφατη απαράδεκτη νομοθεσία που ψήφισε η κυβέρνηση, σε ξένα κερδοσκοπικά ''κοράκια'' για ένα κομμάτι ψωμί, τα οποία θα προχωρήσουν στα περαιτέρω.  
ΤΑ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ  
Το ίδιο, περίπου, θα συμβεί και με τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια, τα οποία κατά πρώτο λόγο οιΤράπεζες θα επιχειρήσουν να ρυθμίσουν προς όφελος τους και μόνο αν δεν μπορεί να προκύψει μια ικανοποιητική γι' αυτές ρύθμιση, θα τα μεταβιβάσουν στα funds – κοράκια, μιας και τα τελευταία δεν δίνουν εύκολα πάνω από το 10% του δανειακού κεφαλαίου για την εξαγορά τους.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΑ ΞΕΝΑ FUNDS  
Οι εξελίξεις αυτές το 2016 θα διαμορφώσουν ένα νέο, πολύ χειρότερο από το σημερινό, οικονομικό –κοινωνικό πεδίο, το οποίο θα είναι πρωτόγνωρα εφιαλτικό για ειρηνική περίοδο.  
Τα θύματα αυτού του νέου εφιάλτη θα επεκτείνονται τώρα και σε ένα πολύ ευρύτατο κύκλο του επιχειρηματικού κόσμου, αν και αρκετοί εξ αυτών των επιχειρηματιών έχουν συσσωρεύσει αποθέματααπό κέρδη και συχνά ληστρικές συμπεριφορές, του παρελθόντος, ενώ νέα, μαζική, σχεδόν, εξόντωσηθα υποστούν οι μικροί και πολύ μικροί επιχειρηματίες, μαζί με τις επιχειρήσεις τους.  
Το χαρακτηριστικότερο, όμως, γεγονός μέσα στο 2016 θα είναι η ουσιαστική παράδοση της ιδιωτικής οικονομίας (!) σε ξένα κερδοσκοπικά κεφάλαια (funds)!!!  
Η δραματική αυτή εξέλιξη σημειώθηκε με την ουσιαστική παράδοση των τραπεζών, μέσω της πρόσφατηςανακεφαλαιοποίησης, στα ξένα funds και εν συνέχεια με την δυνατότητα εκχώρησης από τις τράπεζες των κόκκινων δανείων στα ίδια ή άλλα κερδοσκοπικά κεφάλαια. Σε πρώτη φάση σε αυτά τα κερδοσκοπικά κεφάλαια μπορούν να πωλούνται τα κόκκινα δάνεια προς τις τράπεζες μεγάλωνεπιχειρήσεων και τα στεγαστικά, πλην πρώτης κατοικίας και σε δεύτερη φάση, μετά τις 15 Φλεβάρη, όλα τα υπόλοιπα στεγαστικά, τα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τακαταναλωτικά δάνεια.  
Ο ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΟΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΣΕ ΡΟΛΟ ''ΕΡΥΘΡΩΝ ΧΜΕΡ''  
Ο μνημονιακός ελληνικός καπιταλισμός συμπεριφέρεται ως ''ερυθρός χμερ'' απένανατι στο εγχώριοιδιωτικό κεφάλαιο, το οποίο, περίπου, το παραδίδει προς εκτέλεση στα νύχια του ξένου χρηματιστικούκερδοσκοπικού κεφαλαίου.  
Το 2016 ή θα γίνει μια χρονιά μεγάλης και βαθιάς δημοκρατικής ανατροπής για μια πορείαανασυγκρότησης της Ελλάδας ή αυτή η χώρα θα γνωρίσει μια τέτοια καταστροφή που θα μοιάζει μεχαριστική βολή στην ύπαρξη της και στην επιβίωση του ελληνικού λαού.

ΣΠΥΡΟΣ ΒΡΑΝΑΣ
Σάββατο 26 Δεκέμβρη 2015
ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟΤΕΡΟ ΘΥΜΑ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ     
Η Iskra, προς σφαιρικότερη ενημέρωση των αναγνωστών της, παραθέτει, χωρίς κρίσεις και σχόλια και παρά τις διαφορές, ένα ενδιαφέρον κείμενο του capital.gr όσον αφορά την τύχη των ελληνικώνεπιχειρήσεων.  
Η άποψη μας είναι ότι με την σκανδαλώδη μεταβίβαση των ελληνικών τραπεζών στα ξένα funds (κατά κύριο λόγο) και την δουλοπρεπή νομοθεσία, που δίνει τη δυνατότητα στις τράπεζες να εκποιήσουν τακόκκινα δάνεια γενικώς (40% - 50% των συνολικών δανείων!) και ειδικότερα τα επιχειρηματικά δάνεια, θα διαμορφωθεί ένα νέο επιχειρηματικό τοπίο.  
Στο πλαίσιο αυτού του τοπίου θα βάλουν μαζικά λουκέτο χιλιάδες επιχειρήσεις, ενώ πλήθος άλλων θα παραδοθούν σε ξένα κεφαλαιακά χέρια, στο πλαίσιο μιας νέας ταχείας συγκέντρωσης καισυγκεντροποίησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη χώρα μας υπό την αιγίδα του πολυεθνικού χρηματιστικού κεφαλαίου.  
Θα πρόκειται για την πλέον βαθιά και σε μεγαλύτερη έκταση επιχειρηματική αποικιοποίηση χώρας σε ειρηνική περίοδο και παράδοση της στο πολυεθνικό, κυρίως, χρηματιστικό κεφάλαιο.  
Το πειραματόζωο η Ελλάς μέλλεται να καταστεί το πλέον παραδομένο οικονομικό οικόπεδο, πρότυποκαι παράδειγμα της πιο ξενοκρατούμενης, υποτελούς και αλωμένης οικονομίας της ΕΕ και της ''παγκοσμιοποίησης''.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ''ΠΑΡΤΙ'' ΤΩΝ ΕΞΑΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Των ΝΕΝΑ ΜΑΛΛΙΑΡΑ, ΝΙΚΟΥ ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ    
Σε μια εκ βάθρων αναδιάταξη του επιχειρηματικού χάρτη της χώρας θα οδηγήσει η ενεργητική διαχείριση των "κόκκινωνεπιχειρηματικών δανείων με τη συνδρομή των εξειδικευμένων ξένων funds.
Οι δράσεις τραπεζών και ξένων funds θα ξεκινήσουν από το πρώτο δίμηνο του νέου έτους, όταν θα δοθούν από την Τράπεζα της Ελλάδος οι πρώτες άδειες λειτουργίας εταιρειών διαχείρισης προβληματικών δανείων, και θα υλοποιηθούν σε βάθος χρόνου. Το αποτέλεσμα θα είναι μέσα στο 2016 να τεθούν οι βάσεις και να υπάρξουν τα πρώτα δείγματα γραφής στο νέο τοπίο του εγχώριου επιχειρείν, με γενναίο ξεκαθάρισμα όσων ομίλων βρίσκονται δανειοδοτικά "στο κόκκινο" σε βιώσιμους και μη βιώσιμους, συγκέντρωση καιανασύσταση όλων των επιχειρηματικών κλάδων και εισροή "φρέσκου" χρήματος για την επανεκκίνηση της οικονομίας.  
ΤΙ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ  
Όπως επισημαίνουν τραπεζίτες στο "Κεφάλαιο", οι προσπάθειες εξυγίανσης των επιχειρηματικών δανείων θα απαιτήσουν πρωτίστως τη συμμετοχή των επιχειρηματιών, οι οποίοι θα πρέπει να δείξουν ότι είναι διατεθειμένοι να "ρισκάρουν" κεφάλαιά τους. Ξεκινώντας από αυτήν τη βάση, οι τράπεζες θα προβούν σε "κουρέματα" οφειλών και ρυθμίσεις, ούτως ώστε τα δάνεια να ξαναγίνουν ενήμερα και βιώσιμα.
Kοινή στάση των τραπεζών είναι ότι θα πρέπει να βοηθηθούν επιχειρήσεις που έχουν προοπτική επιβίωσης και ανήκουν σε κλάδους καίριους για την ελληνική οικονομία. Σε αυτούς τους κλάδους πρωταγωνιστεί ο τουριστικός-ξενοδοχειακός, ο αγροτικός και βιοτεχνικός, που αποτελούν τον πρωτογενή τομέα της οικονομίας, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, αλλά και επιμέρους κλάδοι, όπως, λ.χ., τωντηλεπικοινωνιών, της τεχνολογίας, της κυτιοποιείας (packaging) κ.ά.
Επομένως, στο επίκεντρο των κινήσεων τραπεζών και funds θα βρεθούν οι κλάδοι που είναι υπερχρεωμένοι, αλλά από αυτούς το προβάδισμα σε μια ευνοϊκότερη αντιμετώπισή θα έχουν παραγωγικοί κλάδοι, που αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Αυτές θα βοηθηθούν και, στην ουσία, οι εισροές κεφαλαίων που θα πραγματοποιηθούν σε βιώσιμες υπερχρεωμένες επιχειρήσεις θα αποτελέσουν τις πρώτες εισροές για την ανάκαμψη της οικονομίας, συνιστώντας, εμμέσως, και τις πρώτες άμεσες ξένες επενδύσεις.  
ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΗ ΔΑΝΕΙΩΝ  
Το σκεπτικό για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των προβληματικών δανείων εμπεριέχει ομαδοποίηση δανείων ανά κλάδο, καθώς, όπως έχει γράψει το "Κ", από το σύνολο των "κόκκινων" επιχειρηματικών δανείων, που ανέρχονται σε 35-40 δισ. ευρώ, τα 25 δισ. ευρώ υπολογίζεται πως αφορούν κοινοπρακτικά δάνεια. Συνεπώς, για τα δάνεια αυτά θα πρέπει να δημιουργηθούν κοινοπρακτικά σχήματα με τη συμμετοχή ξένων και ελληνικών τραπεζών, τα οποία θα αναλάβουν τη διαχείριση προβληματικών κλάδων (π.χ., ξενοδοχεία).
Η κοινοπρακτική εταιρεία θα διαπραγματευθεί με τους ιδιοκτήτες τής κάθε υπερχρεωμένης επιχείρησης του κλάδου, με κριτήριο αφενός την προοπτική εμφάνισης λειτουργικών κερδών, αφετέρου την πρόθεση των ιδιοκτητών να συμμετάσχουν με κεφάλαια στην αναδιάρθρωσή. Αν η εταιρεία κρίνεται μη βιώσιμη και υπάρχει απροθυμία εκ μέρους των ιδιοκτητών της, τότε η επιχείρηση θα εκκαθαρίζεται, με στόχο τηνανάκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων κεφαλαίων για την τράπεζα (και προμήθειας διαχείρισης για το fund).  
ΔΙΠΛΟ ''ΚΑΝΑΛΙ''  
Με βάση το νέο πλαίσιο διαχείρισης των "κόκκινων" δανείων, η κάθε τράπεζα θα εξειδικεύσει από το νέο έτος το πώς ακριβώς θα χρησιμοποιήσει τις επιλογές του πλαισίου με στόχο το βέλτιστο αποτέλεσμα: θα δημιουργήσει ξεχωριστό φορέα διαχείρισης σε συνεργασία με ξένο fund (joint venture), θα έχει σχέση αποκλειστικής συνεργασίας με την εταιρεία που θα ιδρύσει ξένο fund στην Ελλάδα ή θα επιλέξει να εκχωρήσει δάνεια σε funds που θα λειτουργήσουν αυτόνομα στην ελληνική αγορά;
Σε πρώτη φάση, φαίνεται ότι οι τράπεζες θα κινηθούν με διπλό μοντέλο διαχείρισης, δηλαδή θα προβούν στις όποιες συνεργασίες με τα funds, αλλά παράλληλα θα ενεργοποιήσουν πολύ περισσότερο τις εσωτερικές τους δομές διαχείρισης δανείων. Πρόκειται για ένα μοντέλο που, όπως αναφέρεται στο "Κ", θα λειτουργήσει κατά την επόμενη διετία, ώστε σταδιακά στο διάστημα αυτό να αυξάνεται ο όγκος των δανείων που θα περάσουν από το "κανάλι" των εσωτερικών μονάδων διαχείρισης των τραπεζών στο εξειδικευμένο "κανάλιδιαχείρισης των funds.
Η σταδιακή αυτή μεταβίβαση χαρτοφυλακίων απαιτείται για πολλούς λόγους. Κατ’ αρχάς, γιατί πρέπει να αποφασίσει η κάθε τράπεζα ποια δάνεια θα "διώχνει" από πάνω της: αυτά που είναι σε καθυστέρηση άνω των 90 ή άνω των 180 ημερών; Αναλόγως της στρατηγικής που θα επιλεγεί, θα απαιτηθούν και οι κατάλληλες πλατφόρμες διαχείρισης. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι για τη διαχείριση, π.χ., μη εξυπηρετούμενων δανείων 7-8 δισ. ευρώ, απαιτείται σχήμα 400 ατόμων προσωπικό και συγκεκριμένες μηχανογραφικές δομές.  
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ NOMURA  
Tην εκκίνηση, πάντως, για τα projects διαχείρισης δανείων θα δώσει η στοχοθεσία από τις εποπτικές Αρχές. Αυτό πρόκειται να γίνει από την ΤτΕ στο α’ τρίμηνο του νέου έτους, καθώς υπάρχει ήδη η μελέτη της BlackRock για την κατηγοριοποίηση των δανείων και τις αδυναμίες στη διαχείρισή τους. Με "χαρτογραφημένα" τα βιβλία των δανείων των τραπεζών, η ΤτΕ θα δώσει κατευθύνσεις για το πόσα δάνεια πρέπει να αναδιαρθρωθούν, θα παρακολουθεί την πορεία τους και, εφόσον αυτή δεν αποδίδει, οι τράπεζες θα υποχρεώνονται στην πώλησή τους.
"Οδηγός" για τη διαχείριση των "κόκκινων" επιχειρηματικών δανείων θα είναι και η εισήγηση της Nomuraστο υπουργείο Οικονομικών, με την οποία ο οίκος προτείνει συμμετοχή ιδιωτών στο μετοχικό κεφάλαιο και τη διαχείριση των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων. Στις περιπτώσεις αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων, οι υφιστάμενοι μέτοχοι προτείνεται να συμμετέχουν με ποσοστό 8% του μεταφερόμε-νου δανείου προς αναδιάρθρωση, με στόχο τη σύμπλευση συμφερόντων υφιστάμενων μετόχων και νέων ιδιωτών που θα αγορά-σουν τα δάνεια και θα συνεισφέ-ρουν κεφάλαια.
Η Nomura προτείνει και τη δημιουργία μιας δευτερογενούς αγοράς μη εξυπηρετούμενων δανείων. Το άνοιγμα της αγοράς θα γίνει με τη χορήγηση έως και 5 αδειών για την είσοδο στη χώρα μας ισάριθμων εταιρειών, ώστε να υπάρξει επαρκής ανταγωνισμός. Στις νέες εταιρείες που θα δημιουργηθούν ως θυγατρι-κές μεταξύ ξένων funds και ελλη-νικών τραπεζών υπό την εποπτεία της ΤτΕ, οι ελληνικές τράπεζες προ-τείνεται να συμμετέχουν με 33%.
​ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΤΕΛΙΚΑ ΤΑ ''ΚΛΕΙΔΙΑ'' ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ 
Τεκτονικές αλλαγές στο εγχώριο επιχειρείν, αρχής γενομένης από τις πρώτες εβδομάδες του 2016, φέρνει η διευθέτηση του τεράστιου ζητήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων (Non-Performing Loans - NPLs) που κατέχουν τα πιστωτικά ιδρύματα. Μεγάλος αριθμός επιχειρηματιών, οι εταιρείες των οποίων έχουν δηλώσει στις τράπεζες πως βρίσκονται σε μη συμμόρφωση με τους οικονομικούς όρους (financial covenants) των δανειακών τους συμβάσεων και σε αδυναμία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων δόσεων των δανείων, βρίσκονται κυριολεκτικά σε απόγνωση, καθώς δεν γνωρίζουν εάν σε μερικούς μήνες θα έχουν ή όχι "τα κλειδιά" των εταιρειών τους.
Όλα θα εξαρτηθούν από την "αντικειμενικότητα" της αξιολόγησης, καθώς μοναδικό κριτήριο για την επιβίωση, την πώληση ή την εκκαθάριση σειράς εταιρειών θα αποτελέσει εάν θα κριθούν βιώσιμες ή μη, εάν υπάρχει δηλαδή προοπτική να εμφανίσουν λειτουργική κερδοφορία.
Βεβαίως, το ζήτημα είναι εξαιρετικά πιο σύνθετο: Η εξίσωση περιλαμβάνει την πρόθεση ή μη των ιδιοκτητών να συμμετάσχουν με κεφάλαια στην αναδιάρθρωση, το κατά πόσον υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από υποψήφιους επενδυτές να συμμετάσχουν στην αναδιάρθρωση, τα περιουσιακά τους στοιχεία, την αξία των συμβολαίων-συμβάσεών τους, ακόμα και τις προοπτικές των κλάδων στους οποίους δραστηριοποιούνται.
Σύμφωνα με πληροφορίες του "Κ", οι εξελίξεις θα πρέπει να αναμένεται πως θα είναι ταχύτατες, καθώς η ελληνική αγορά έχει προ πολλού χαρτογραφηθεί από τα ξένα funds και τους ομίλους, που επιθυμούν, μέσω της διαδικασίας αναδιαρθρώσεων, να εισέλθουν στο μετοχικό κεφάλαιο ελληνικών εταιρειών ή να αποκτήσουν πρόσβαση σε assets τους. Οι ίδιες πηγές, πάντως, κάνουν λόγο για την εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στη διαδικασία από τους βραχίονες distressed debt επενδυτικών κολοσσών όπως είναι οι Blackstone και KKR, μεταξύ άλλων.
Έμπειρα στελέχη της αγοράς εξέφραζαν τη βεβαιότητα ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα αρχίσει ένα ντόμινο εξελίξεων, που εντέλει θα οδηγήσει στην αλλαγή ιδιοκτησίας σειράς εταιρειών, μεταξύ των οποίων και ιδιαίτερα προβεβλημένων ομίλων. Θεωρείται, επίσης, βέβαιο πως ο ξενοδοχειακός-τουριστικός κλάδος θα αποτελέσει πεδίο έντονων ανακατατάξεων και δραματικών αλλαγών στους υφιστάμενους συσχετισμούς δυνάμεων. Μεγάλα και παραδοσιακά ονόματα αναμένεται να χάσουν σημαντικό μέρος ή και το σύνολο του ελέγχου που τύποις έχουν σήμερα σε σειρά περιουσιακών τους στοιχείων. Ο ξενοδοχειακός κλάδος αποτελεί έναν από τους πλέον επιβαρυμένους δανειακά, με αρκετούς επιχειρηματίες να μην εξυπηρετούν ορθώς τις υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες, έχοντας συχνά εξασφαλίσει "προνομιακή" μεταχείριση. Την ίδια στιγμή, το δεδηλωμένο ενδιαφέρον ξένων επενδυτών να τοποθετηθούν στρατηγικά στη "βαριά βιομηχανία" της χώρας, τον τουρισμό, θα λειτουργήσει καταλυτικά για να χαθούν στην επιχειρηματική ιστορία ονόματα που μονοπώλησαν τον κλάδο επί δεκαετίες. Την ίδια στιγμή, σαρωτικές αλλαγές προ- οιωνίζονται και στον κλάδο των media, με επίκεντρο τους μεγάλους τηλεοπτικούς και εκδοτικούς ομίλους. Σε εξέλιξη βρίσκονται έντονες διεργασίες με την άμεση εμπλοκή των τραπεζών, καθώς ήδη αναζητείται η βέλτιστη οδός για την αναδιάρθρωση των δανείων και των λειτουργιών μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου.
Στο λιανεμπόριο, έναν κλάδο που έχει δοκιμαστεί ιδιαίτερα σκληρά κατά την εξαετή περίοδο της οικονομικής κρίσης, οι ενέργειες που αναμένεται να αναληφθούν θα είναι άμεσες. Ήδη η σύμπραξη της δανειακά επιβαρυμένης Βερόπουλος με τη Μετρό της οικογένειας Παντελιάδη αποτελεί το πρώτο δείγμα της νέας πραγματικότητας που διαμορφώνεται στην αγορά, με τις τράπεζες να έχουν πάντα τον πρώτο λόγο και για άλλους ομίλους, οι οποίοι θα κληθούν να υλοποιήσουν πλάνο αναδιάρθρωσης και "ενέσεις" κεφαλαίου από τους βασικούς τους μετόχους.
Αλλά και στις τηλεπικοινωνίες, στην αγορά αναμένονται ταχύτατες εξελίξεις, στον απόηχο εταιρειών όπως ηOn Telecoms, που δεν κατάφερε να διασωθεί από τη δανειακή τρικυμία που αντιμετώπιζε. Μόλις προ ημερών ο επικεφαλής της Vodafone Ελλάδας, κ. Γλαύκος Περσιάνης, επαναλάμβανε σε ενημερωτική συνάντηση πως εξακολουθεί να υπάρχει ισχυρό και ουσιαστικό ενδιαφέρον για τη Forthnet. H τελευταία αποτελεί λυδία λίθο για τις εξελίξεις στον τηλεπικοινωνιακό κλάδο, δεδομένου ότι βρίσκεται επί μακρόν σε επαφές με τις πιστώτριες τράπεζες για την αναχρηματοδότηση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών της, που στο τέλος του περασμένου Σεπτεμβρίου ανήλθαν σε επίπεδο ομίλου στα 400 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, οι δανείστριες τράπεζες πραγματοποίησαν τον περασμένο μήνα due diligence, ενώ στο επόμενο διάστημα θα διενεργηθεί και ανεξάρτητη επισκόπηση επιχειρηματικού σχεδίου (Independent Business Review) του ομίλου.
Στον πολύπαθο κλάδο της τεχνολογίας, ονόματα όπως αυτά της Altec θα βρεθούν στο προσκήνιο. Η εταιρεία, στην οποία οι τράπεζες έχουν ήδη καταστεί βασικοί μέτοχοι, έχει ζητήσει την αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεων του ομίλου (96,4 εκατ. ευρώ, από τα οποία 88 εκατ. ευρώ έχουν καταστεί βραχυπρόθεσμα), καθώς δεν διαθέτει άλλα πλάνα χρηματοδότησης για την κάλυψη των χρηματοοικονομικών αναγκών της.
Την ίδια στιγμή, εξελίξεις θα πρέπει να αναμένονται και στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών, τον πρώτο όπου έχουν υλοποιηθεί κινήσεις αναδιαρθρώσεων. Σελόντα και Νηρέας έχουν ήδη ανακεφαλαιοποιηθεί και έχουν περάσει στον έλεγχο των τραπεζών, οι οποίες και σταδιακά θα θέσουν σε εφαρμογή το δεύτερο σκέλος του σχεδιασμού τους για τον κλάδο, έναν από όσους υπάρχει σαφές και εκδηλωμένο ενδιαφέρον.  
ΤΕΡΑΣΤΙΟ RESTART  
Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία αυτή, θεωρητικά, θα λειτουργήσει εκτονωτικά για την ελληνική οικονομία, καθώς θα αποτελέσει ένα τεράστιο restart για ολόκληρους κλάδους. Όπως έχει επισημάνει ηPwC σε παλαιότερη έκθεσή της, οι προβληματικές και δανειακά μη βιώσιμες επιχειρήσεις απορροφούν τελικά περισσότερους πόρους από ό,τι παράγουν και έχουν αρνητική επίδραση στις χρηματορροές του συνόλου των εταιρειών, ουσιαστικά διαδίδοντας (viral) την οικονομική πίεση και σε άλλες εταιρικές ομάδες. Καθώς η έλλειψη χρηματοδότησης και η συσσώρευση ζημιών συμπιέζουν τις δυνατότητες των επιχειρήσεων να υλοποιήσουν επενδυτικά σχέδια, αλλά και να αντιμετωπίσουν τις ταμειακές τους ανάγκες, κάποιες θα οδηγηθούν σε πτώχευση και ορισμένοι κλάδοι σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό συγκέντρωσης.    
ΑΝΑΡΤΗΣΗ http://www.iskra.gr/index.php