Η ελεημοσύνη ως πηγή δυστυχίας

 
 
 
 
 
 
1 Vote
του Αντώνη Αντωνάκου
Και συ λοιπόν
στέκεσαι έτσι βουβός με τόσες παραιτήσεις
από φωνή
από τροφή
από άλογο
από σπίτι
στέκεις απαίσια βουβός σαν πεθαμένος:
Ελευθερία ανάπηρη πάλι σου τάζουν.
Μιχάλης Κατσαρός
Τα παλαιά χρόνια όταν υπέφερε κάποιος υπέφερε κατά μόνας και τον βοηθούσε ο όποιος περίγυρος. Σήμερα η δυστυχία ο πόνος και η εξαθλίωση έχουν ενσωματωθεί στην κοινωνία του θεάματος. Είμαστε σε ζωντανή σύνδεση με τη δυστυχία του άλλου αλλά δεν μπορούμε να τον βοηθήσουμε. Ακόμα κι αν τον βοηθήσουμε οργανωμένα θα είναι για να μπορέσουμε αύριο να έχουμε οφέλη, άρα στην πραγματικότητα να εκμεταλλευτούμε τη δυστυχία του προκαλώντας του μια ακόμη μεγαλύτερη δυστυχία.
Ο όρος ανθρωπιστικές τραγωδίες είναι το ακαδημαϊκό προκάλυμμα της επέλασης του «πολιτισμένου κόσμου» που σωρεύει και τοκίζει τις δυστυχίες. Η ελεημοσύνη έρχεται να σπαράξει και το τελευταίο χιλιοστό αξιοπρέπειας. Χωρίς αξιοπρέπεια δεν μπορείς να βγεις απʼ την όποια τραγωδία και να ορθοποδήσεις. Θα είσαι πάντα υποχείριο του ελεήμονα, που αυτάρεσκα σκουπίζει το χνώτο της ζητιανιάς απʼ το ναρκισσιστικό καθρέφτη της καλοζωίας του.
 Η εξουσία υπογραμμίζει την ανωτερότητά της με την ελεημοσύνη. Η ελεημοσύνη είναι ο βρυχηθμός του τέρατος που για να χορτάσει κατασπαράζει την ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης. Η ελεημοσύνη ξεφτά και ξεθωριάζει το πιο ελεύθερο πνεύμα. Ο ελεήμων δέχεται την κατωτερότητα των πλασμάτων που ελεεί. Ο φτωχός είναι το απολίθωμα στο χείλος της αβύσσου του πλούτου. Η ελεημοσύνη είναι ένα ελάχιστο ποσοστό υπεραξίας που ισοφαρίζει την ευθύνη και την ενοχή. Ο φτωχός είναι φτωχός γιατί είναι αβέβαιος και φοβισμένος. Είναι αποτέλεσμα επιδρομής.
 Η λέξη πρόοδος έχει μια θολούρα και μιαν υποκρισία. Προοδεύει η κυρίαρχη τάξη εξαθλιώνοντας την κατώτερη. Διαχειρίζεται τους όρους εξαθλίωσης κάθε πλάσματος που την υπηρετεί. Κλεμμένη υπεραξία, κυνική καταστολή, αποβλάκωση. Πλήθη συρρέουν για να χαθούν στην ανώνυμη πλήξη μιας εργάσιμης μέρας που οδηγεί στην εκκλησία, στο γάμο, στο γήπεδο ή στη Χρυσή Αυγή. Ο θεός και το εμπόρευμα πάνε χέρι χέρι μετατρέποντας το λαό σε ανήμπορη αγέλη.
Ο εργαζόμενος δούλεψε, υπερσυσσώρευσε και τώρα δεν μπορεί να χαρεί τον πλούτο που έχτισε με τα χέρια και το μυαλό του. Τον πλούτο που απορρόφησε την ύπαρξή του για να μορφοποιηθεί. Ο πλούτος τώρα δεν τους χρειάζεται όλους. Κάποιους θα τους ρίξει στον καιάδα της ανεργίας. Κάποιους θα τους κρατάει στον προθάλαμο της μιζέριας και της εξαθλίωσης. Κάποιους θα τους καλλιεργεί ως γενίτσαρους στο θερμοκήπιο της ελεημοσύνης.
 Η αυτοκράτειρα του πλούτου απʼ τη μια χαϊδεύει το παιδικό μάγουλο κι απʼ την άλλη του κλέβει τον έναν νεφρό. Περήφανοι εκλεπτυσμένοι πατριώτες κόβουν κορδέλες στα μαγαζιά ελεημοσύνης. Παντοπωλεία, φαρμακεία, ιατρεία για φτωχούς. Οι φτωχοί και οι άλλοι. Οι φτωχοί εδώ, στο παραπέτασμα που έφτιαξαν οι άλλοι για να τους κρύβουν. Οι άλλοι, οι καλοί, οι ελεήμονες, που διαχειρίζονται τον πλούτο και τα αγαθά του θεού βρίσκονται αλλού, σε άλλα σχολεία, σε άλλα ιατρεία, σε άλλα μαγαζιά.
Η φτώχια λειτουργεί ως επιδημία. Σαν ένα φυσικό φαινόμενο. Και το εμβόλιό της είναι φυσικά η ελεημοσύνη. Κανένας δεν την προκαλεί. Έρχεται ξαφνικά. Θεϊκά αυθόρμητη και θεϊκά επιτηδευμένη. Η φτώχεια δεν έχει υπεύθυνους, άρα για τη φτώχεια τους ευθύνονται αποκλειστικά και μόνο οι φτωχοί που είναι φτωχοί και δεν είναι πλούσιοι. Κανένα δικαστήριο της λεγόμενης δημοκρατίας δεν θα δικάσει κάποιον που οδήγησε κάποιον άλλο στη φτώχεια. Τα δικαστήρια της δημοκρατίας δεν δικάζουν τον εκμεταλλευτή. Η δημοκρατία μας έχει προστάτιδα την υπεραξία.
Στη δημοκρατία μας μπορείς να μιλάς ελεύθερα, να σκέπτεσαι ελεύθερα. Στην δημοκρατία μας όλες οι απόψεις είναι σεβαστές. Μα η εφαρμοσμένη άποψη είναι μία και μοναδική. Η εφαρμοσμένη ελευθερία επίσης. Είναι η άποψη και η ελευθερία που σου δίνει το δικαίωμα να ζεις μόνο όταν υπερασπίζεσαι το αξίωμα της εκμετάλλευσης που οδηγεί στο θεώρημα της δυστυχίας. Μόνο όταν αποδέχεσαι τον εκμεταλλευτή ως κυρίαρχο πάνω στη φύση και τους ανθρώπους. Όταν γράφεις ύμνους γιʼ αυτόν, όταν είσαι αυλικός του, όταν τον γλείφεις. Τότε ναι, είσαι ελεύθερος, ηδονίζεσαι με την λέξη ελευθερία κι όλο παιάνες και στιχουργήματα.
 Η ελευθερία λειτουργεί ως φετίχ και όχι ως πανανθρώπινη αξία. Η ελευθέρια τους πουλιέται κι αγοράζεται. Έχει ανταλλακτική αξία. Τη διαχειρίζονται κυρίες με διπλά ονόματα στις ακαδημίες. Ξεματιάστρες της δημοσιογραφίας και της κρατικής τηλεόρασης. Σπόνσορες των τεχνών και της παχυσαρκίας. Μαζορέτες της αγοράς που επενδύουν στον αμοραλισμό του πλούτου. Διανοούμενοι που θρηνούν ανάβοντας κεράκια έξω απʼ τα φλεγόμενα νεοκλασικά ντουβάρια, μα για την εκμετάλλευση, το φόβο και την εξαθλίωση δε βγάζουν τσιμουδιά.
Η ελευθερία γίνεται κάτι μεταφυσικό για τα σχολικά εγχειρίδια και τις πατριωτικές επάλξεις. Δεν έχει σημασία που δεν έχεις σπίτι. Είσαι ελεύθερος όμως. Δεν έχει σημασία που δεν έχεις φάρμακο αλλά γενόσημο κόπρανο. Έχεις ελευθέρια όμως. Δεν έχει σημασία που δεν έχεις βιβλία, εργασία, μέλλον. Έχεις ελευθερία. Δεν έχει σημασία που ζεις με τα σκουπίδια. Έχεις ελευθερία. Κάτσε στʼ αυγά σου λοιπόν αφού έχεις ελευθερία. Μούτζωνε με την ψυχή σου. Γκρίνιαζε, αγανάκτησε. Έχεις ελευθερία. Ένα πράγμα όμως δεν έχεις, ζωή.  Γιατί τη ζωή σου τη ρουφάν οι βδέλλες και σου πετάνε στα μούτρα μια κουράδα ελεημοσύνης κι ένα γενόσημο ζωής. Γιατί η ανάπηρη ελευθερία που σου προσφέρουν είναι μια σακατεμένη ζωή.

Τι είναι η κρίση; Και πώς γλιτώνουμε;

 
 
 
 
 
 
Rate This
Περίληψη: Το κεφάλαιο έχει τρεις δυνατότητες αντίδρασης. Η πρώτη αφορά στην επέκτασή του σε όλο τον κόσμο. Παγκοσμιοποίηση. Η δεύτερη έχει να κάνει με την επέκταση προς το μέλλον. Αφού εξαντλήθηκε η αγοραστική δύναμη του παρόντος, «ας φάμε» από το μέλλον. Δανεισμός, λοιπόν. Υπάρχει και μια τρίτη μορφή ανακούφισης της καπιταλιστικής κερδοφορίας.  Είναι οι τεχνολογικές επαναστάσεις. Με ρίγος κανείς συλλογίζεται: τι σύστημα είναι αυτό που το «γιατρικό» μιας οικονομικής του κρίση απαιτεί τη «ανθρωποθυσία» δεκάδων εκατομμυρίων ανθρώπων;
«Το κεφάλαιο τρομάζει όταν έλθει αντιμέτωπο με την ανυπαρξία κερδών, όπως ακριβώς τρομάζει η Φύση μπροστά στο κενό. Με την προοπτική κάποιων κερδών ξυπνάει από το λήθαργό του, με κέρδος 20% ζωντανεύει, με 50% γίνεται θετικά παράτολμο, με 100% λειώνει κάτω από το πόδι του όλους τους ανθρώπινους νόμους και με 300% δεν υπάρχει εγκληματική ενέργεια που να μην ρισκάρει – ακόμη και με τον κίνδυνο να οδηγηθεί στην γκιλοτίνα.» Κ. Μάρξ – «Κεφάλαιο»
Δεν είναι άδικα ένα από τα πλέον δημοφιλή «τσιτάτα» του Μαρξ. Περιγράφει με εξαιρετική σαφήνεια  τη συμπεριφορά του κεφαλαίου. Αυτό που είναι πράγματι θαυμαστό είναι η διαχρονική του αξία. Σχεδόν εκατόν πενήντα χρόνια μετά, ακόμα και τα ποσοστά που αναφέρονται είναι πολύ κοντά στη σημερινή πραγματικότητα. Το απόσπασμα αυτό είναι πολύ χρήσιμο για να υπενθυμίζει ότι δεν υπάρχουν όρια (θεσμικά ή ακόμη και ηθικά) που θα μπορούσαν να συγκρατήσουν τη δράση του κεφαλαίου εντός «κάποιων εύλογων πλαισίων». Αλλά στο άρθρο αυτό θα μιλήσουμε πιο αναλυτικά για την πρώτη πρόταση του αποσπάσματος.  Την κρίση, τον πανικό που προκαλεί, τις συνέπειες που έχει.
Θα προσπαθήσω να περιγράψω τις αιτίες τις κρίσεις με τρόπο απλό, χωρίς υπερβολικές πληροφορίες  που αντί να φωτίζουν μπερδεύουν τα πράγματα.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Η τυφλή παραγωγή
Όλες οι κοινωνίες αντιμετωπίζουν ένα θεμελιώδες οικονομικό πρόβλημα. Οι ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν είναι πολύ περισσότερες από τα μέσα που υπάρχουν για την ικανοποίησή τους. Και μη σας φαίνεται υπερβολικό, έχοντας στο μυαλό σας τις χιλιάδες άχρηστες και καλλιεργημένες ανάγκες από ένα ανούσιο και κενό περιεχομένου καταναλωτικό πρότυπο ζωής. Αρκεί να πούμε αν σήμερα ο παγκόσμιος πλούτος μοιράζονταν ισόποσα στους κατοίκους του πλανήτη, δύσκολα θα πιάναμε ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης. Το κατά κεφαλήν εισόδημα θα ήταν κοντά στις 9.000 $, σαν αυτό του Μεξικού, ας πούμε. Απλά σήμερα δισεκατομμύρια ζουν  κυριολεκτικά σε κτηνώδεις συνθήκες (η «κραταιά» Κίνα, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, έχει μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων της κάτω από 4000 $ το χρόνο)  για να ζει ένα μικρό ποσοστό καλύτερα, και το 1% σαν βασιλιάδες. «Απλά»…
Οι οικονομολόγοι λένε ότι αυτό το θεμελιώδες ερώτημα σπάει σε τρία άλλα ισοδύναμα ερωτήματα, που κάθε κοινωνικοοικονομικό σύστημα απαντάει με διαφορετικό τρόπο: «Τι θα παραχθεί», «πως θα παραχθεί» και «πως θα μοιραστεί αυτό που θα παραχθεί».
Ο καπιταλισμός παράγει με ανεξέλεγκτο τρόπο ότι ζητιέται, ότι «μυρίζει» κέρδος.  Έτσι, για παράδειγμα, αν μια αγορά (ας πούμε μια χώρα)  έχει ζήτηση για 100.000 σπίτια, εν ριπή οφθαλμού θα πέσουν πάνω στη ζήτηση αυτή διάφορες μερίδες του κεφαλαίου προσπαθώντας να αποσπάσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι. Ξέρουν το όριο των 100.000, αλλά είναι αδύνατον να συνεννοηθούν να το μοιράσουν, θα προσπαθήσουν να αποσπάσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι, ο καθένας για τον εαυτό του. Αποτέλεσμα αυτού είναι να κατασκευαστούν πολύ περισσότερα σπίτια από αυτά που μπορούν να πουληθούν. Ε, και τι έγινε. Μικρό το κακό.  Σταματάνε να ασχολούνται με τις κατασκευές, απολύουν κόσμο (γι αυτούς είναι αναλώσιμοι εξάλλου) και πέφτουν με τα μούτρα σε άλλο κλάδο, που  μοιάζει να υπόσχεται κέρδη. Αλλά αργά ή γρήγορα συμβαίνει πάλι το ίδιο. Και σιγά σιγά συμβαίνει κάτι χειρότερο. Επειδή το συνολικό ποσό των χρημάτων που έχουν στη διάθεσή τους οι εργαζόμενοι (ή καταναλωτές, αν προτιμάτε, εν προκειμένω), αρχίζει να εξαντλείται,  ολοένα και γρηγορότερα στερεύει η δυνατότητα επέκτασης σε άλλους τομείς που να συντηρεί και να επαυξάνει τα κέρδη. Και αρχίζουν να υπάρχουν πολλά εμπορεύματα απούλητα και τα ποσοστά κέρδους αρχίζουν να βυθίζονται. Και τότε η λέξη κρίση αρχίζει να σκιάζει τα πάντα.
Αλλά  το κεφάλαιο είναι σαν το ποδήλατο. Αν δεν κινείται πέφτει.
Τα τρία άλματα
Το κεφάλαιο έχει τρεις, βασικά, δυνατότητες αντίδρασης. Η πρώτη αφορά στην επέκτασή του σε όλο τον κόσμο. Παγκοσμιοποίηση. Σκεφτείτε τη λαιμαργία που θα ένοιωσαν, για παράδειγμα, οι βασικοί μέτοχοι της Coca Cola ή της Pepsi Cola, όταν άνοιξε γι αυτούς η αγορά της Κίνας. Πάνω από 1 δις πιθανοί νέοι καταναλωτές! Είναι μετά, να μην ακουμπήσεις χρυσάφι στα πόδια του Γιάο Μιν, του κινέζου μπασκετμπολίστα του NBA, προκειμένου να εκμαυλίσεις την απέραντη κινεζική πιτσιρικαρία; Τι κι αν στη διατροφή τους δεν υπήρχε καν αναψυκτικό με ζάχαρη και τώρα θερίζονται από τη βίαιη αυτή αλλαγή στις διατροφικές τους συνήθειες;
Η δεύτερη έχει να κάνει με την επέκταση προς το μέλλον. Αφού εξαντλήθηκε η αγοραστική δύναμη του παρόντος, «ας φάμε» από το μέλλον. Δανεισμός, λοιπόν. Έτσι, για παράδειγμα, για να μπορέσει η Γερμανική αυτοβιομηχανία να συντηρεί και να αυξάνει τα κέρδη της, έπρεπε η Ελλάδα δανειζόμενη να περάσει από την εποχή του Yugo και του Ibiza, στην εποχή του AUDI και στην BMV.  Για να συντηρούνται και να μεγεθύνονται οι κατασκευαστικές  εταιρείες έπρεπε ο κόσμος να «αγοράζει» σπίτια με δάνειο, έχοντας την  ψευδαίσθηση ότι έχει δικό του σπίτι, ενώ στην πράξη ζούσε μια ζωή με προπληρωμένο νοίκι στην τράπεζα.
Υπάρχει και μια τρίτη μορφή ανακούφισης της καπιταλιστικής κερδοφορίας. Πιο βαθειάς, πιο έντονης. Αλλά όπως και με τα «σκληρά», με βαθύτερες συνέπειες. Είναι οι τεχνολογικές επαναστάσεις. Αυτές κάνουν την ανθρώπινη εργασία εξαιρετικά πιο παραγωγική και επομένως φτιάχνονται προϊόντα με χαμηλότερο κόστος και υψηλότερα περιθώρια κέρδους. Για παράδειγμα, για μας που ζήσαμε την προ- ηλεκτρονική εποχή (όχι βαθειά στο παρελθόν αλλά ας πούμε στη δεκαετία του 80) ένα ρολόι που «πάει καλά», που βεβαίως έχανε ένα λεπτό την ημέρα, ήταν είδος πολυτελείας (παρεμπιπτόντως, οι μεγαλύτεροι θυμάστε τα περίφημα SFIKO, τις «μαϊμούδες» των SEIKO;). Σήμερα, ένα quartz ρολόι που δεν χάνει δευτερόλεπτο σε μια χρονιά το βρίσκεις στα γαριδάκια. Ήταν αποτέλεσμα μιας τεχνολογικής επανάστασης.  Ή, συγκρίνετε τι προσφέρει ένα αυτοκίνητο που μπορεί να αγοραστεί, ας πούμε με τους μισθούς ενός χρόνου, σήμερα (160 km/h τελική, κλιματισμό, αερόσακους κλπ.) . Περισσότερα από όσα ένα αυτοκίνητο που κόστιζε όσο ένα σπίτι στη δεκαετία του 70. Αλλά και αυτή η «ανακούφιση» είχε ως αποτέλεσμα να πέσουν στην αγορά εκατομμύρια προϊόντα που αδυνατούν να βρουν αγοραστές. Όλα αυτά μαζί τα λέμε «κρίση υπερσυσσώρευσης». Το σχήμα που παρουσιάζεται είναι απλουστευτικό. Στην πραγματικότητα οι διαδικασίες δεν είναι διαδοχικές στο χρόνο, συμπλέκονται, η παγκοσμιοποίηση εξυπηρετεί και τη μείωση του κόστους εκτός της επέκτασης των αγορών, η ταξική πάλη παίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του φαινομένου κλπ. Αλλά η φύση του φαινομένου είναι αυτή που περιγράφτηκε.
Το μεγάλο σεισμικό γεγονός
Τέτοιες κρίσεις ο καπιταλισμός είναι αδύνατον να αποφύγει. Είναι εγγεγραμμένες στο DNA του. Και είναι σαν του σεισμούς, σε μια περιοχή που ξέρουμε ότι είναι σεισμογενής. Όσο περισσότερο καθυστερεί, τόσο περισσότερο σεισμική ενέργεια συσσωρεύεται, τόσο πιο δυνατός είναι ο επερχόμενος σεισμός. Καμιά φορά  μικρότεροι σεισμοί (μικρότερες κρίσεις) δίνουν παράταση χρόνου, εκτονώνουν ένα κομμάτι της ενέργειας που συσσωρεύεται αλλά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν το «μεγάλο σεισμικό γεγονός».
Εκεί βρισκόμαστε σήμερα. Η μεγάλη κρίση του 2008- 9 στην καρδιά του καπιταλισμού, στην Αμερική, έδειξε σε όλους ότι αυτό το «μεγάλο σεισμικό γεγονός» είναι εξαιρετικά κοντά, και κατά πάσα πιθανότητα, είναι αναπόφευκτο. Και όλοι προετοιμάζονται γι αυτό. Τα τρία μεγάλα άλματα: στο χώρο, στο χρόνο και στην ποιότητα (αυτό το λέμε και στην οργανική σύνθεση του κεφαλαίου) έχουν εξαντλήσει τη δυναμική τους, η παγκόσμια καπιταλιστική μηχανή αρχίζει να «μπουκώνει» ξανά, όλοι αρχίζουν να σκέφτονται να πάνε στο ταμείο για να κατοχυρώσουν τα κέρδη από το «πάρτυ», αλλά ξέρουν ότι αυτό είναι ήδη η αρχή του τέλους. Το «ταμείο» δεν επαρκεί για να ξεπληρώσει τις απίθανα μεγάλες «αξίες» που έχουν δημιουργηθεί. Έρχεται η ώρα η φούσκα να σκάσει.
Πως ξεπερνάει ο καπιταλισμός αυτές τις κρίσεις του; Δυστυχώς, με μια τεράστια καταστροφή παραγωγικών δυνάμεων. Πρέπει τα περιττά να «καούν», έτσι ώστε να γίνει επανεκκίνηση με ότι περισσεύει. Αλλά,  πρώτα απ΄ όλα, καίγεται η βασική παραγωγική δύναμη, η ανθρώπινη εργασία. Άνθρωποι πετιούνται στα αζήτητα της ανεργίας, όπως τα πορτοκάλια στις χωματερές αν είναι να συντηρηθούν τα επίπεδα κερδοφορίας. Είναι πραγματικά τραγικό, αν σκεφτεί κανείς πως  το πλεόνασμα αγαθών που θα μπορούσε να καλύψει κοινωνικές ανάγκες και να κάνει τον κόσμο κατά τι καλύτερο είναι η αιτία που τον σπρώχνει βαθειά στην καταστροφή. Η οποία μπορεί να πάρει ακόμη και την απεχθέστερη μορφή, τον πόλεμο. Σήμερα, πολλοί συμφωνούν ότι η κρίση του 29-30 δεν ξεπεράστηκε οριστικά, παρά μέσω του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Αλλά, με ρίγος κανείς συλλογίζεται τι σύστημα είναι αυτό που το «γιατρικό» μιας οικονομικής του κρίση απαιτεί τη «ανθρωποθυσία» δεκάδων εκατομμυρίων ανθρώπων; Ακούγεται εφιαλτικό, αλλά ο στρουθοκαμηλισμός ποτέ δεν είναι λύση.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να κάνουμε τρεις σημαντικές επισημάνσεις για την κρίση. Η τρίτη έχει και τις σημαντικότερες συνέπειες.
Η κρίση δεν καταστρέφει ισόποσα μεγάλους και μικρούς. Δεν χάνουν όλοι και δεν χάνουν αναλογικά με το τι έχουν. Αντίθετα, ο μεγάλος πόλεμος γίνεται για το πώς θα κατανεμηθούν τα αποτελέσματά της. Και πρόκειται κυριολεκτικά για αμείλικτο πόλεμο. Αυτοί που έχουν βγάλει τα εκατομμύριά τους έξω, αυτοί που έχουν εξασφαλίσει του δικούς τους κάμποσων γενεών, είναι αυτοί που παίρνουν αποφάσεις  που μειώνουν τον μισθό από 600 Ευρώ στα 500. Και από κει, με κρύο αίμα, ακόμα πιο χαμηλά.
Δεύτερον, η κρίση είναι μια μεγάλη ευκαιρία ανακατανομής του πλούτου. Στην κατοχή, για δυο τενεκέδες λάδι ο κόσμος έχανε το σπίτι του ή το χωράφι του. Αυτοί που βρέθηκαν στην κρίση με λεφτά είχαν  μια  χρυσή ευκαιρία να τα πολλαπλασιάσουν εξαφανίζοντας τους αδύναμους ή ακόμη και τους λιγότερο δυνατούς.
Η ΕΕ θεμελιώδης αιτία της κρίσης
Αλλά, φυσιολογικά κανείς θα αναρωτηθεί. Που είναι αυτή τεράστια κρίση σε όλο τον κόσμο; Δεν τη βλέπουμε. Αυτό που βλέπουμε να καταρρέει είναι η Ελλάδα.
Εδώ είναι ο ειδικός ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η κρίση οξύνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των  τριών μεγάλων καπιταλιστικών πόλων (ΗΠΑ, ΕΕ, Κίνα). Η άρχουσα τάξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση βλέποντας το τσουνάμι της κρίσης να πλησιάζει έχει αποφασίσει ότι δεν μπορεί να αντέξει τον ανταγωνισμό αν διατηρηθεί το επίπεδο ζωής που έχουν κατακτήσει οι εργαζόμενοί της. Και επιχειρεί μια ιστορική ανατροπή: την «κινεζοποίηση» της Ευρώπης. Και εκτελεί στην Ελλάδα ένα πείραμα: πόσο χαμηλά μπορεί να συμπιεσθεί το επίπεδο ζωής εντός της Ευρώπης. Το αποτέλεσμα ήδη έχει ανακοινωθεί ότι θα αποτελέσει τον οδηγό για ολόκληρη την Ευρώπη.
Έτσι, λοιπόν, δυο είναι οι βασικοί παράγοντες που χτύπησαν την Ελλάδα. Η παγκόσμια καπιταλιστική κρίση που κάθε άλλο παρά απομακρύνθηκε. Απεναντίας, τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στην Ελλάδα ακριβώς γιατί παίζει το ρόλο του «καναρινιού στο μεταλλείο» (αν πεθάνει σημαίνει ότι το περιβάλλον είναι τοξικό για όλους, ανεξάρτητα αν το νοιώθουν). Και, δεύτερον, η Ευρωπαϊκή Ένωση που ξεκίνησε ένα ξεκλήρισμα δικαιωμάτων και κατακτήσεων ενός αιώνα. Αυτός, μάλιστα, ο παράγοντας είναι πιο ορατός και άμεσος.
Και τώρα τι κάνουμε; (Τι είναι αυτό που λείπει…)
Είναι θέμα πολιτικού ρεαλισμού να αναγνωρίσουμε ότι έχουμε να κάνουμε με μια καπιταλιστική κρίση που το ξεπέρασμά της προς όφελος των πολλών απαιτεί αντικαπιταλιστική κατεύθυνση. Ο στρουθοκαμηλισμός, όπως είπαμε, δε βοηθά. Έγκαιρα πρέπει να καταλάβουμε ποια είναι η ουσία του προβλήματος και να προετοιμαστούμε κατάλληλα. Δεν είναι θέμα πως θα το ονομάσουμε εμείς, το θέμα είναι τι πραγματικά είναι. Αν, για παράδειγμα, ταρακουνιέται συθέμελα το σύστημα και απειλεί να μας παρασύρει στα τάρταρα της κοινωνικής αδικίας ή ακόμα, χειρότερα, του πολέμου, μόνο η έγκαιρη αναγνώριση των κινδύνων αλλά και των ευκαιριών που γεννώνται και, κυρίως, ο έγκαιρος εντοπισμός των ευάλωτων σημείων της απέναντι πλευράς μας σώζει.
Αυτό δε σημαίνει πληθωρισμός αντικαπιταλιστικής φρασεολογίας ή ακόμη χειρότερα συνθηματολογική πλειοδοσία. Ούτε τοποθέτηση «προαπαιτούμενων». Απεναντίας, όποιος είναι βαθειά πεισμένος ότι η τρέχουσα σύγκρουση οδηγεί προς τα όρια του συστήματος, κάνει ότι μπορεί για να πείσει και τους υπόλοιπους έγκαιρα γι αυτό  αλλά ξέρει και να εμπιστεύεται την ταχύτατη πολιτική εμπειρία που κατακτά ο αγωνιζόμενος κόσμος στις στιγμές της οξύτατης πολιτικής πάλης.
Πάμε τώρα στο θέμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προσωπικά, πιστεύω πως για να έχει πιθανότητες επιτυχίας ένα πείραμα μιας άλλου τύπου συγκρότησης  της κοινωνίας θα πρέπει να γίνει σε περιφερειακό επίπεδο. Τουλάχιστον. Και με συναρπάζει η ιδέα μιας κοινής απόπειρας με άλλους ευρωπαϊκούς λαούς, ειδικά της Νότιας Ευρώπης. Η  πολιτική τους εμπειρία, οι εγγεγραμμένες στη συλλογική τους συνείδηση απόπειρες στο παρελθόν, η κάποια πολιτική και ιδεολογική κινητικότητα και φρεσκάδα που τους διακρίνει (αν και κάποιοι θα επιμείνουν στη μακρά και βαθειά διαδικασία αφομοίωσης και ενσωμάτωσής τους στο σύστημα) τους κάνει ελκυστικούς συνοδοιπόρους σε μια πορεία προς τα μπρος.
Αλλά είναι δυνατόν μια τέτοια πρόθεση να μπερδεύεται με τη σημερινή Ευρωπαϊκή Ένωση; Η Ευρωπαϊκή Ένωση φτιάχτηκε για να εξασφαλίσει βασικά στην γερμανική άρχουσα τάξη (ως επικεφαλής μιας μεγάλης συμμαχίας των ευρωπαϊκών αστικών τάξεων) το μέγεθος που χρειάζονταν για να αναδειχθεί σε παγκόσμιο πόλο, θα διαρκέσει όσο εξυπηρετεί ακριβώς αυτόν τον στόχο και θα διαλυθεί πολύ πριν εξυπηρετήσει οποιαδήποτε κίνηση αμφισβήτησης της ηγεμονίας της, οποιαδήποτε κίνηση εξυπηρετεί την αντίθετη κατεύθυνση. Εδώ κινδυνεύει να διαλυθεί για ήσσονος σημασίας λόγους και να δώσει τη θέση της σε εθνικισμούς παλιού τύπου, στη βάση της λογικής «ο σώζων  εαυτόν σωθήτω», και περιμένουμε εμείς να διαβρωθεί ακίνητη μέχρι να εξυπηρετήσει ακριβώς το αντίθετο για το οποίο φτιάχτηκε; Αλλά και πάλι, ας υποθέσουμε ότι ορισμένοι ποντάρουν ακόμη σε αυτή την πιθανότητα: Εδώ η ίδια η ΕΕ έχει σχεδιάσει δεκάδες σενάρια για την αποπομπή μας, εμείς θα συνεχίζουμε να εξετάζουμε σενάρια μόνο στο εσωτερικό της;
Αλλά δεν πιστεύω, και το λέω για μια ακόμη φορά, ότι οι μεγάλες διαφορές στις αντιλήψεις μας, που και βέβαια υπάρχουν, ευθύνονται για την εξοργιστική αφασία και την πολιτική ακινησία που μας διακρίνει. Η αριστερά μοιάζει με «τον άνθρωπο που έβλεπε τα τρένα να περνούν». Φοβάμαι, ότι η αιτία είναι πιο βαθιά.  Η κατανόηση ιδιαίτερα στην αριστερά, ακόμη και ενστικτωδώς, ότι η υπόθεση μοιάζει με «πάρτα όλα» ή «χάστα όλα», κάνει τα πόδια όλων να λυγίζουν.
Ας ελπίσουμε μια ορμητική είσοδος φρέσκων κοινωνικών δυνάμεων αποφασισμένων  να υπερασπιστούν με κάθε τρόπο τη ζωή που μας κλέβουν να δώσει και στην αριστερά (της οποίας ο ρόλος είναι ζωτικός)  την αυτοπεποίθηση που της λείπει.

Δ. Καλιαμπάκος/ ΑΡΙΣΤΕΡΟ BLOG


Πως το σύστημα συντηρεί τους ίδιους βουλευτές


Του Κώστα Ροδινού
Ας υποθέσουμε ότι είστε ένας νέος υποψήφιος και έχετε τη ζωηρή επιθυμία να ασχοληθείτε με τα κοινά.
Πολύ φοβούμαι ότι είστε χαμένος από χέρι!
Πρώτον, έχετε να αντιμετωπίσετε τους εν ενεργεία βουλευτές οι οποίοι αυτοδικαίως θα είναι εκ νέου υποψήφιοι και  όλο αυτό τον καιρό λειτουργούν ως υποψήφιοι.
Δεύτερον, προηγούνται οι τυχεροί και εκλεκτοί οι
οποίοι εδώ και καιρό έχουν εξασφαλίσει το χρίσμα και όλο αυτό το διάστημα έκαναν ό,τι μπορούσαν για να γίνουν γνωστοί και να δημιουργήσουν μηχανισμούς που θα διευκολύνουν την εκλογή τους.
Τρίτον, αν παρ’ όλα αυτά λάβετε το χρίσμα, θα έχετε το πολύ τρείς βδομάδες  να ..οργανωθείτε. Αν θέλετε να είστε υποψήφιοι στην αχανή Β΄ Αθηνών, δεν θα προλάβετε ούτε τις ….μισές λαϊκές να επισκεφθείτε!
Τέταρτον, υπάρχουν οι γνωστοί περιορισμοί στις τηλεοπτικές  εμφανίσεις, οπότε πάλι σας βλέπω χαμένο. Γιατί όλα τα κανάλια για τις τελευταίες ημέρες θέλουν να έχουν προσκεκλημένους τους ….επιφανείς. Σιγά να μη καλέσουν  κάποιον …παγκοσμίως άγνωστο που τον ξέρει μόνο η μάνα του!
Όλα αυτά προς απάντηση αποριών γιατί πιθανότατα, ακόμα και τώρα,  θα εκλεγούν οι ίδιοι και οι ίδιοι!
Βέβαια καμιά φορά, κάποιος πρωτάρης  αιφνιδιάζει το σύστημα και εκλέγεται,  αλλά είναι η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον θλιβερό κανόνα!
Ποιά είναι η απάντηση:
Για την. ..ισότητα όπλων και ευκαιριών, όλοι οι υποψήφιοι βουλευτές να εκλέγονται από τη βάση.
Όλοι.
Ουδείς θα εξαιρείται του κανόνος. Τέλος, οι ….αυτοδικαίως υποψήφιοι.
Οι υποψήφιοι να  εκλέγονται εγκαίρως για να ξεκινούν όλοι από την ίδια αφετηρία.
Γιατί διαφορετικά θα συνεχίζουμε να έχουμε υποψηφίους πολλών ταχυτήτων και το σύστημα  θα βρίσκει την ευκαιρία να διαιωνίζει τους εκλεκτούς του.

ΔΡΑΧΜΟΦΟΒΙΑ ΚΑΙ ΕΥΡΩΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ

γράφει ο Στρατής Μαζίδης

Το καλοκαίρι του 2000 είχα βρεθεί στην όμορφη Πάρο.Ένα από τα πρώτα βράδια διασκεδάζαμε στη Νάουσα και ύστερα έπρεπε να επιστρέψουμε στο χωριό που καταλύαμε. Βαθύ σκοτάδι και ελάχιστη σήμανση συνθέτουν το σκηνικό. Ξαφνικά αρχίζω να υποψιάζομαι πως μάλλον βρισκόμασταν σε λάθος δρόμο....
Με υπερπροσπάθεια διακρίνω κάτι δέντρα και τη θάλασσα έτοιμη να τερματίσει το δρόμο μας. Πολύ απλά σταματήσαμε, αναστρέψαμε με προσοχή κι επιστρέψαμε για να εντοπίσουμε το σημείο στο οποίο είχαμε κάνει λάθος ώστε να ξαναμπούμε στο δρόμο μας.


Τον Ιανουάριο του 2002 η ελληνική οικονομία εισήλθε στη ζώνη του ευρώ λαμβάνοντας ένα δρόμο για τον οποίο πολλοί υποδείκνυαν εξαρχής πως ήταν λάθος. Ορατότητα δεν υπήρχε, παρά μόνο αισιοδοξία πως πίσω από την πυκνή ομίχλη κρύβεται ο Παράδεισος. Κι ας μην είχαμε κάνει τίποτε για να δικαιούμαστε την Εδέμ. Μια χώρα αποβιομηχανοποιημένη, με υπερτροφικό - πελατειακό δημόσιο τομέα και με μαγικά τερτίπια, αποφάσιζε να διαβεί ένα δύσβατο μονοπάτι για το οποίο δεν ήταν προετοιμασμένη.


Ήταν όμως "η ισχυρή Ελλάδα". Αυτό φαίνεται πως έφτανε.


Αυτά τα δέκα χρόνια κάποιοι φρόντισαν να μας αλυσοδέσουν -δίχως φυσικά να το αντιληφθούμε- με τα υπέρογκα δάνεια που μας χορηγούσαν ενώ οι ηγέτες που ο λαός αναδείκνυε, αντί να εκμεταλλευθούν το χρόνο και να διορθώσουν τα κακώς κείμενα, έμεναν στα λόγια συνδράμοντας από τη θέση τους στην καταδίκη της πατρίδας μας. Κι αυτοί ακόμη οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτέλεσαν μεγάλη μήτρα σκανδάλων αντί για ένα βατήρα αναπτυξιακής ώθησης όπως συνέβη με άλλες διοργανώτριες χώρες του παρελθόντος.
Οι μεγάλοι εθνικοί στόχοι ήταν η διοργάνωσή τόσο των Ολυμπιακών Αγώνων (όπου τρέχαμε και δε φτάναμε για να μη γίνουμε ρεζίλι) όσο και της Eurovision το 2006. Τα υπόλοιπα, απλά τα πήρε το "Εύρηκα".


Και σήμερα οδηγηθήκαμε στο τέλμα


Κάποιοι τολμηροί, γνωστοί και ως η συμμορία της δραχμής κάνουν λόγο για επιστροφή στο εθνικό νόμισμα. Οι φωνές τους όμως δεν ακούγονται. Είτε είναι αποκλεισμένοι, είτε παραβρίσκονται σε πάνελ έχοντας μια πλειοψηφία καλεσμένων να τους αντικρούει ταυτόχρονα, είτε δέχονται χλεύη και ειρωνικά σχόλια μη μπορώντας να επιχειρηματολογήσουν. Έστω κι αν είναι λάθος. Στον αντίποδα, ακούγονται με σεβασμό και ορθάνοιχτα γουρλωμένα μάτια όσοι πρωταγωνίστησαν με τα λάθη και τις παραλείψεις τους στην καταστροφή της χώρας. Αυτοί εμπνέουν φαίνεται μεγαλύτερη εμπιστοσύνη.


Η έξοδος από το ευρώ θα είναι καταστροφή


Αυτό όμως δεν το γνωρίζουμε. Πώς λοιπόν το προεξοφλούμε; Άλλωστε και πριν δέκα χρόνια αλλιώς περιγραφόταν η είσοδος στην Ευρωζώνη. Για το μόνο που είμαστε βέβαιοι είναι πως συνεχίζοντας το ίδιο βιολί και με τους ίδιους βιολιτζήδες οδηγούμαστε στην καταστροφή. Ή μάλλον βιώνουμε την καταστροφή. Ένας 77χρονος αυτοκτόνησε στην πλατεία Συντάγματος γιατί δεν μπορούσε να ζήσει. Πόσο πιο καταστροφική θα ήταν για αυτό τον άνθρωπο η επιστροφή στη δραχμή; Πόσο πιο τραγικό επίλογο μπορούσε να φανταστεί στη ζωή του ένας άνθρωπος που επέζησε της πρώτης γερμανικής κατοχής;


Ένας 47χρονος υγιής επιχειρηματίας, που όμως ξόδεψε ότι είχε για να την υγεία της γυναίκας του, είδε με την κρίση να έρχονται τα πάνω κάτω. Εγκατέλειψε από αξιοπρέπεια το σπίτι του και ζει στους δρόμους μη δεχόμενος να τον τρέφει η γυναίκα του που πλένει σκάλες για να μπορέσει να προσφέρει ένα πιάτο φαγητό στα δύο παιδιά τους.


Παιδιά χάνουν τις αισθήσεις τους στα σχολεία γιατί πολύ απλά τα χρήματα δεν είναι αρκετά για να αγοραστεί φαγητό.


Μια νέα όμορφη κοπέλα το περασμένο Σάββατο το πρωί έξω από το Μετρό στο Μοναστηράκι τακτοποιούσε το ελάχιστο νοικοκυριό της, δηλαδή μια κουβέντα, ένα μαξιλάρι και 2-3 σακούλες. Την ενδιαφέρει άραγε το ευρώ ή η δραχμή όταν δεν έχει τίποτε στην τσέπη;


Οι επιχειρήσεις βάζουν λουκέτο η μία μετά την άλλη.


Η εγκληματικότητα σπάει όλα τα ρεκόρ με τους παραβάτες της να δρουν και να εγκληματούν βίαια ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, ώρας, περιοχής και λείας.


Το 2013 θα έρθει η ανάκαμψη


Το βρίσκω πολύ λογικό με βάση το παρακάτω παράδειγμα. Σε μια πόλη 100.000 κατοίκων ας πούμε πως δραστηριοποιούνται 30 καταστήματα οπτικών ειδών εκ των οποίων επιβιώνουν μόλις τα 5. Εμφανίζονται το 2013 δύο άνθρωποι που δεν έχουν ξανοίγματα, διαθέτουν ένα κεφάλαιο Α, διαβλέπουν ότι υπάρχει ανάγκη στον τομέα διότι δεν μπορούν οι κάτοικοι της πόλης να μείνουν γκαβοί και ανοίγουν δύο καταστήματα οπτικών. Επίσης προσλαμβάνουν 4-5 υπαλλήλους ο καθένας κάτω των 25 ετών με μισθό ? 350,00.


Στατιστικά το άνοιγμα των δύο επιχειρήσεων και η εγγραφή στα μητρώα του Ο.Α.Ε.Δ. 10 νέων εργαζομένων, θα λογιστεί ως ανάπτυξη και περιορισμός της ανεργίας.


Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε. Άλλωστε όπως λέει κι ένας φίλος "με την στατιστική μπορώ να σας παρουσιάσω ότι θέλω".


Η πιθανή επιστροφή στη δραχμή


Δεν μπορώ να βάλω το χέρι μου στη φώτια, άλλωστε σκέψεις μοιράζομαι. Όμως πόσο χειρότερα μπορούν να γίνουν τα πράγματα για τους γονείς που άφησαν τα παιδιά τους σε ιδρύματα, για όσους ξενιτεύονται, για όσους έμειναν άνεργοι και ζουν στους δρόμους ή επιλέγουν να φυτέψουν μια σφαίρα στο κεφάλι τους μες τη μέση του κόσμου; Θα ζοριστούν ενδεχομένως όσοι δεν κάηκαν ή δεν άρπαξαν μέχρι τώρα από τις φλόγες.


Η κοινωνία μας αλλάζει δραματικά. Μέρα με τη μέρα. Όσοι δεν το αντιλαμβάνονται, απλά εθελοτυφλούν. Το ότι η πλειοψηφία κλείνεται στο καβούκι της με γνώμωνα το "ο σώζων εαυτόν σωθήτω" προσποιούμενη πως υπάρχουν ακόμη περιθώρια μέχρι το σημείο αντίδρασης, δε σημαίνει πως το πρόβλημα δεν υπάρχει.
Κακά τα ψέμματα, η ταπεινή, ευτελής, πατσαβουριασμένη δραχμή που είχαμε την τσέπη και μύριζαν τα χέρια μας, είχε αγοραστική δύναμη. Θυμηθείτε τι μπορούσατε να κάνετε με ένα 1000ρικο και τι κάνετε σήμερα με σκάρτα ? 3,00.


Πολλοί διατείνονται πως με το ευρώ ζήσαμε καλύτερα. Πράγματι αυτό ισχύει για μεγάλη μερίδα του ελληνικού λαού αλλά όχι επειδή δημιούργησε. Το κατάφερε γιατί δανείστηκε εύκολα αδιαφορώντας για τις συνέπειες. Δάνεια που μοιράζονταν αφειδώς με ελάχιστες μηνιαίες δόσεις (κι ας υπήρχε ένας Τειρεσίας ως ουσιαστικά αποτρεπτικός μηχανισμός του υπερδανεισμού σε άτομα που δε θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν) χάρισαν στον κόσμο μια ψεύτικη ευημερία ενώ ταυτόχρονα του αλυσόδεναν το σβέρκο. Το βιοτικό επίπεδο ανέβηκε μεν, αλλά είχε σαθρές βάσεις δε.


Αλλά και αυτή η επιστροφή στη δραχμή, αν γίνει, θα πρέπει να αποτελεί ΔΙΚΗ μας επιλογή υπό νέα καινούρια καθαρή και άξια ηγεσία διότι άλλο να σηκωθείς και να πεις φεύγω και άλλο να σε πετάξουν έξω κλωτσηδόν την ώρα που γονυπετής παρακαλάς για έλεος.


Η απόφαση είναι δύσκολη και πρέπει να τη σταθμίσουμε μέσα μας σοβαρά ώστε να την εκφράσουμε στις 6 Μαΐου. Τέρμα τα δίφραγκα.ή τα δίευρα!

freepen.gr

Φοβούνται τους Ρώσους;


Ρωσομανής ή… ρωσόπληκτος, δεν υπήρξα ποτέ. Ούτε είμαι από αυτούς που ισχυρίζονται ότι θα έρθει ο Μόσκοβος από τον παγωμένο σιβηρικό βορρά να σώσει την Ελλάδα από τους δυνάστες-δανειστές σκορπώντας απλόχερα τα σύγχρονα ρούβλια, στο όνομα του Εφραίμ και της Ορθοδοξίας.
Αν όμως υποψιαστώ ότι επιχειρείται, έστω και κατ΄ελάχιστον, επενδυτικός «αποκλεισμός» των Ρώσων από το πάρτι των ιδιωτικοποιήσεων, εις όφελος μάλιστα των πιστωτών της τρόικας ή ακόμη χειρότερα, ντόπιων διαπλεκόμενων νταβατζήδων, θα σπεύσω δημόσια να πάρω το μέρος του Πούτιν. Όχι επειδή οι Ρώσοι σώνει και καλά πρέπει να διεκδικήσουν μερίδιο στην εκποίηση της ελληνικής δημόσιας περιουσίας, αλλά επειδή οι υπόλοιποι προαναφερθέντες και πολύ περισσότερο ένας μη εκλεγμένος πρωθυπουργός, δεν έχουν κανένα δικαιώμα να τους εμποδίσουν.
Στην δεινή θέση που έχει πλέον περιέλθει η χώρα μας είναι εμφανές ότι πρέπει να αναζητήσει στρατηγικές συμμαχίες πέρα και έξω από την στενή παρέα των τοκογλύφων του μνημονίου. Και αυτές οι συμμαχίες δεν χτίζονται σε απλές διακηρύξεις φιλίας, πατροπαράδοτης συμπάθειας και κοινής θρησκευτικής κληρονομιάς. Σε αυτές τις συμπράξεις υπάρχει και ένα επιχειρηματικό «δούναι και λαβείν» το οποίο για παράδειγμα, άριστα αντιλαμβάνεται και εφαρμόζει η Κύπρος από την περίοδο του αείμνηστου Τάσσου Παπαδόπουλου.
Δεν ξέρω αν ορθά αποκλείστηκε από την δεύτερη φάση της επιλογής των «μνηστήρων» της ΔΕΠΑ, η ρωσική εταιρεία Energy, επειδή όπως ακούω, δεν πληρούσε κάποιες βασικές προδιαγραφές συμμετοχής στο διαγωνισμό. Εύχομαι ο επικεφαλής του Ταμείου που βρίσκεται στη Μόσχα (σ.σ.απολογούμενος;)να έχει ακλόνητες αποδείξεις για την ακρίβεια των ισχυρισμών του, που πάντως, εξακολουθούν να απορρίπτονται από ρωσικής πλευράς.
Σε κάθε περίπτωση δεν είναι ο κύριος Μητρόπουλος, ή ο κάθε κύριος Μητρόπουλος του ΤΑΙΠΕΔ, εκείνος που θα καθορίσει κανόνες και κριτήρια στην εξωτερική πολιτική της χώρας. Διότι περί αυτού πρόκειται. Όταν τέτοιου είδους ενέργειες προκαλούν διπλωματικά διαβήματα, σημαίνει ότι ξεφεύγουν από τα όρια μιας απλής, εμπορικού τύπου, δικαιοπραξίας και μπαίνουν σε άλλα χωράφια που αγγίζουν τις διακρατικές σχέσεις.
Θέλω λοιπόν να φαντάζομαι ότι ο κ. Μητρόπουλος επέβαλε τον αποκλεισμό μέσα από μια στενή ερμηνεία των όρων του διαγωνισμού και δεν επιχείρησε, καθοδηγούμενος από άλλα κέντρα, να εφαρμόσει…γεωστρατηγικού τύπου «face control» στους επενδυτές.
Προσωπικά πιστεύω ότι οι οποιοιδήποτε ρωσικοί, κινεζικοί ακόμη και αμερικανικοί επιχειρηματικοί όμιλοι, στο βαθμό που αναδεικνύονται πλειοδότες είναι πολύ προτιμότεροι από τους Γερμανούς, τους Ολλανδούς και τα ντόπια τσιράκια των δανειστών. Για στρατηγικούς λόγους αν μη τι άλλο.
Ειδικότερα στον τομέα της ενέργειας, η σύμπραξη με τους Ρώσους αποτελεί ένα πολύ δυνατό χαρτί το οποίο δεν επιτρέπεται να ναρκοθετείται με το «καλημέρα». Θεωρίες συνωμοσίας και θρίλερ τύπου Τζών Λε Καρέ που δικαιολογούν περίεργα «απαγορευτικά» και βέτο, πότε από τους Αμερικανούς και πότε από τους Ισραηλινούς, νομίζω ότι απλά επιστρατεύονται για να καλύψουν άλλου τύπου επιδιώξεις. Επαναλαμβάνω ότι η Κύπρος έχει καταφέρει να διατηρεί θαυμάσιες σχέσεις με τους Ισραηλινούς και ταυτόχρονα να δανειοδοτείται γενναιόδωρα από τη Μόσχα. Αρα τα επιχειρήματα περί… γεωστρατηγικών «ασυμβίβαστων», μάλλον εκ του πονηρού εκπορεύονται.
Εύχομαι πραγματικά, στην περίπτωση της ΔΕΠΑ να αναδειχτούν πλειοδότες οι…εναπομείναντες Ρώσοι της Gazprom για να δώ αν θα έχει κανείς το θράσος να τους αποκλείσει επικαλούμενος «τυπικούς λόγους»…
Γιώργος Χαρβαλιάς
http://www.antinews.gr/
http://kostasxan.blogspot.com