ΝΙΚΟΣ ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ: “... δεν ηττάται η υπόθεση όταν πεθαίνουν οι άνθρωποι...”



   «Υπήρξε από τους πιο οικείους, από τους πιο θαυμαστούς, από τους πιο αγαπητούς, και, δίχως αμφιβολία, ο πιο εξαίρετος από τους επαναστάτες συντρόφους μας (...).
                    Ξεχείλιζε από ένα βαθύ πνεύμα μίσους και περιφρόνησης προς τον ιμπεριαλισμό (...).
    Ικανός αρχηγός, αυθεντία, δεξιοτέχνης του επαναστατικού πολέμου. Κι όμως, με τον ηρωικό και δοξασμένο θάνατό του, κάποιοι επιχειρούν να αρνηθούν την ισχύ ή την αξία των αντιλήψεων και των αντάρτικων ιδεών του. Μπορεί να πεθάνει ο δεξιοτέχνης, κύρια όταν η τέχνη του είναι τόσο επικίνδυνη όσο η επαναστατική πάλη, αλλά εκείνο που με κανέναν τρόπο δε θα πεθάνει είναι η τέχνη στην οποία αφιέρωσε τη ζωή του και την ευφυΐα του (...).

   Επέδρασε σημαντικά στη στάση του η αντίληψη ότι οι άνθρωποι έχουν μια σχετική αξία στην ιστορία, η ιδέα ότι δεν ηττάται η υπόθεση όταν πεθαίνουν οι άνθρωποι, και ότι η ακατάσχετη πορεία της ιστορίας δε σταματά, ούτε θα σταματήσει με το χαμό των αρχηγών(...).
   Άνθρωποι σαν κι αυτόν είναι ικανοί, με το παράδειγμά τους, να συμβάλουν στην εμφάνιση άλλων που να τους μοιάζουν (...)».

    Με αυτά τα λόγια αποχαιρετούσε ο Φιντέλ Κάστρο, στον επικήδειο που εκφώνησε στην Πλατεία της Επανάστασης, στην Αβάνα, στις 18 Οκτώβρη 1967, τον Ερνέστο Γκεβάρα. Τον Τσε.


    Σαν σήμερα πριν από 47 χρόνια, στις 8 προς 9 Οκτώβρη του 1967, ο κομαντάντε Τσε Γκεβάρα περνούσε στο πάνθεον των «αθανάτων» της Ιστορίας του παγκόσμιου κομμουνιστικού κινήματος. «Έφυγε» χτυπημένος από δυο σφαίρες στο σβέρκο, πισώπλατα, αφού οι δολοφόνοι του, αν και αιχμάλωτος, δεν είχαν το κουράγιο να τον κοιτούν στα μάτια ούτε καν τη στιγμή που τον εκτελούσαν.
    Όση, όμως, προσπάθεια κι αν κατέβαλαν, όσο μελάνι κι αν έχυσαν, όποια προβοκάτσια κι αν έστησαν, ό,τι κι αν σκόπευαν με τη δολοφονία του, τον Τσε ποτέ δεν κατάφεραν να τον βγάλουν απ' τη μέση.
    Το έγκλημα, αντί να σβήσει τα ίχνη αυτού του ασθματικού γιατρού από την Αργεντινή, μετατράπηκε σε βαθιά, σε ζωογόνα και ελπιδοφόρα ανάσα για τους αδικημένους, για τους λαούς όλου του κόσμου.
    Ο Τσε σχεδόν μισό αιώνα μετά τη δολοφονία του συνεχίζει να «ζει»! Και ίσως η εξήγηση αυτής της «αθανασίας» να είναι εκείνη που έδωσε ο Ζαν Πωλ Σαρτρ:«Ο Τσε Γκεβάρα είναι ένας από τους μεγάλους μύθους αυτού του αιώνα. Η ζωή του - έλεγε ο Σαρτρ είναι η ιστορία του πληρέστερου ανθρώπου της εποχής μας».
    Ποιος ήταν ο Τσε;
    Ένα παιδί αστών που μέχρι τα παιδικά του χρόνια μεγάλωνε μέσα σε έναν τεράστιο κήπο σε μια επαρχία στα βορειοανατολικά της Αργεντινής και μάζευε τους φίλους του στο πάντοτε ανοιχτό σπίτι που έμενε με τους γονείς του;
    Ο αιώνιος έφηβος που ξεκίνησε να ανακαλύψει, παρέα με τον καλύτερό του φίλο και μια μοτοσικλέτα, τη Λατινική Αμερική;
    Ο γεννημένος επαναστάτης που σε ηλικία 28 ετών έφτασε με τους άλλους 81 συντρόφους του στην Κούβα, ξεκινώντας τη μεγαλειώδη προσπάθεια για τη νίκη;
    Ο άνθρωπος της δράσης που άφησε θέσεις και αξιώματα στην Κούβα για να συνεχίσει την επανάσταση στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική;
    Ο Τσε ήταν όλα αυτά. Αλλά κυρίως και τελικά, ήταν ένα πράγμα που τα περικλείει όλα: Ήταν ένας ελεύθερος άνθρωπος. Ήταν ένας κομμουνιστής, που εκείνο το πρωινό του Οκτώβρη στη Βολιβία έμελε να γίνει σύμβολο. Το σύμβολο σε έναν αγώνα που η διάρκειά του θα κρατήσει για όσο στον κόσμο η αδικία θα εξακολουθεί το έργο της.
    Μόνο που στην περίπτωση του Τσε ο τίτλος του «συμβόλου» δεν του χαρίστηκε μετά θάνατον. Ήταν ένας τίτλος που ως καθοδηγητής και ως σύντροφος, ως οδηγός και ως κομαντάντε στην ανειρήνευτη πάλη του ενάντια σε αυτήν την αδικία, τον είχε κατακτήσει ήδη.

    Ποιος ήταν ο Τσε;
    Όταν ο πατέρας του Ερνέστο τον συνάντησε νικητή, πια, στην Κούβα, κατάλαβε πως ο νεαρός μποέμ που αποχαιρετούσε πριν από 6 χρόνια στην Αργεντινή, ήταν ένας άλλος άνθρωπος. Ήταν ένας σκληραγωγημένος ήρωας που τον τιμούσε ένας ολόκληρος λαός. Ο πατέρας θα γράψει για το γιο του λίγο αργότερα:
«Ο Τσε είχε μεταμορφωθεί σ' έναν άνθρωπο του οποίου η πίστη στο θρίαμβο των ιδεών του, άγγιζε τα όρια του μυστικισμού».
    Αυτός ήταν ο Τσε. Ασταμάτητος. Αλύγιστος. Παθιασμένος. Αμετανόητος. Τέτοιος ήταν ο Τσε και αυτός ήταν ο λόγος που ανήκει σε εκείνους τους ελάχιστούς που κατάφεραν να μετατρέψουν το θάνατό τους σε ένα τόσο στέρεο σκαλοπάτι για να ανυψωθεί το αίτημα για ζωή, για ανθρώπινη ζωή, ακόμη ψηλότερα.
    Από δύο χρόνων μέχρι το τέλος της ζωής του ο Τσε ήταν ασθματικός. Η ασθένειά του δεν τον κατέβαλε ποτέ. Έφηβος έπαιζε ράγκμπι και ποδόσφαιρο, έστω κι αν κάποιες φορές οι πνεύμονές του τον υποχρέωναν να εγκαταλείψει το γήπεδο.
    Αργότερα, ως επαναστάτης πια, υποβάλλει τον εαυτό του σε απίστευτες κακουχίες. Γνωρίζοντας την αδυναμία των πνευμόνων του, του αρέσει να «ακροβατεί», καπνίζοντας μεγάλες ποσότητες πούρων. Εδώ υπάρχει και ένα σχετικό ανέκδοτο:
    Λέγεται ότι στο διάστημα που ήταν υπουργός Βιομηχανίας στην Κούβα, οι συνεργάτες του, του ζήτησαν να περιορίσει το κάπνισμα. Αυτός τους καθησυχάζει και συμφωνεί ότι πρέπει να ελαττώσει τον αριθμό των πούρων που καπνίζει. Έτσι, την επόμενη μέρα, εμφανίζεται στο γραφείο του με ένα πούρο κοντά στο ένα μέτρο μήκος! «Όπως βλέπετε πλέον θα καπνίζω μόνο ένα πούρο την ημέρα», απαντά στους εμβρόντητους συντρόφους.
    Αυτός ήταν ο Τσε. Ο Τσε ουδέποτε αισθάνθηκε ότι ήταν «άγιος», έστω κι αν είχε ήδη θεοποιηθεί από πολλούς ανθρώπους. Δεν άφησε ποτέ περιθώρια για «αγιοποίηση». Τελικά, όπως έλεγε ο ίδιος, ήταν απλώς ένας άνθρωπος. Που έκανε ό,τι πίστευε. Και πίστευε ό,τι έκανε.
«Δεν είμαι απελευθερωτής (libertador). Δεν υπάρχουν libertadores. Οι ίδιοι οι άνθρωποι απελευθερώθηκαν μόνοι τους», έλεγε ο Τσε.

    Ο Τσε είχε δίκιο. Οι άνθρωποι δε χρειάζονται απελευθερωτές, αρκεί να αποφασίσουν να ελευθερωθούν.
    Ο Τσε είχε δίκιο για τους ανθρώπους. Και δεν έπαψε να πιστεύει στη δύναμή τους ακόμα κι όταν ανακάλυπτε ότι ολοένα και λιγότεροι είχαν το κουράγιο του να συνεχίσουν, να παλέψουν, χωρίς συμβιβασμούς και σκοπιμότητες.
    Ο Ερνέστο Τσε Γκεβάρα ήταν και είναι «ο πληρέστερος άνθρωπος της εποχής μας», γιατί στο πρόσωπο του  συμπίπτουν απόλυτα τα λόγια με τα έργα. Συμπίπτουν απόλυτα οι ιδέες με τις πράξεις. Ο Τσε Γκεβάρα ήταν, δηλαδή, όπως θα έπρεπε να είναι όλοι οι άνθρωποι.
    Κανείς δεν είναι δυνατό να προσθέσει τίποτα περισσότερο στο θρύλο του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα. Κανείς πέρα από την Ιστορία. Την Ιστορία των απλών ανθρώπων. Που νιώθουν το δικό του όραμα. Ένα όραμα που ο Τσε το περιέγραφε με λόγια απλά και κατανοητά σε όλους:
«Για μας – έλεγε - δεν υπάρχει κανείς άλλος ορισμός του σοσιαλισμού, πλην της κατάργησης της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από άνθρωπο».






Διαπραγματεύονται σκληρά το πώς θα σώσουν το τομάρι τους, τα λεφτά τους

Σκληρές διαπραγματεύσεις πάντως γίνονται, να μην είμαστε άδικοι με τους ελεεινούς που μας κυβερνούν. Διαπραγματεύονται σκληρά το πώς θα σώσουν το τομάρι τους, τα λεφτά τους, τα λεφτά των κολλητών τους, το πώς θα γλυτώσουν από τη Δικαιοσύνη για τις πράξεις τους που έβλαψαν το δημόσιο συμφέρον και το κοινό καλό...

Με φόντο την πρωτοβουλία Σαμαρά/Βενιζέλου να ζητήσουν ψήφο εμπιστοσύνης από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, μιλάμε για μία κίνηση πολύ «υψηλού ρίσκου και ιδιαίτερου πολιτικού συμβολισμού», έληξε κάπως άδοξα μία ακόμα επίσκεψη των ανθρώπων της Τρόικας στην Αθήνα.

Άδοξα, καθώς για μία ακόμα φορά (μετά το Παρίσι, τη ΔΕΘ και το Βερολίνο) το επικοινωνιακό επιτελείο της κυβέρνησης είχε δημιουργήσει προσδοκίες για κάποιο «θετικό» αποτέλεσμα σε ότι αφορά...
τη μείωση των πιέσεων για περισσότερα φορολογικά έσοδα. Τελικά το μόνο που έμεινε να μας πουν και να μας γράψουν στα χρεοκοπημένα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης τους είναι ότι οι άνθρωποι της Τρόικας έκαναν… δεκτές τις ανακοινώσεις του Σαμαρά στη ΔΕΘ για τη μείωση, κατά 30%, του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης και της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης. Έλα που όμως τα πράγματα δεν είναι, καν, έτσι. Προφανώς συμφωνία γι’ αυτές τις μειώσεις υπήρχε από πριν, άλλωστε δεν πρόκειται για μειώσεις φόρων.

Είναι γνωστό σε όλους, και στους ανθρώπους της Τρόικας, ότι ο κόσμος, ας πούμε, διαχειρίστηκε την αύξηση του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης αναζητώντας… εναλλακτικούς τρόπους θέρμανσης και σε πολλές περιπτώσεις αφήνοντας χωρίς θέρμανση τα σπίτια του. Η μείωση του φόρου στην οποία συμφώνησαν κυβέρνηση και Τρόικα, περίπου 10 με 12 σεντς το λίτρο, δεν είναι απλά μία τρύπα στο νερό, πρόκειται για κοροϊδία. Χειρότερα είναι τα πράγματα με την «εισφορά αλληλεγγύης», καθώς θα έπρεπε να είχε καταργηθεί ήδη για τα εισοδήματα του 2013! Η επέκταση της για τα εισοδήματα του 2014, έστω κατά 70%, αποτελεί σκάνδαλο, μάλιστα ένα σκάνδαλο που αποδεικνύει πως πράγματι αυτή η ελεεινή κυβέρνηση της νεοφιλελεύθερης ακροδεξιάς μπορεί να συνεχίσει την πολιτική της φτωχοποίησης του κόσμου της εργασίας και χωρίς τον έλεγχο της Τρόικας.

Σκληρές διαπραγματεύσεις πάντως γίνονται, να μην είμαστε άδικοι με τους ελεεινούς που μας κυβερνούν. Διαπραγματεύονται σκληρά το πώς θα σώσουν το τομάρι τους, τα λεφτά τους, τα λεφτά των κολλητών τους, το πώς θα γλυτώσουν από τη Δικαιοσύνη για τις πράξεις τους που έβλαψαν το δημόσιο συμφέρον και το κοινό καλό αυτά τα τελευταία τέσσερα χρόνια της κοινωνικής καταστροφής. Στη συζήτηση στη Βουλή, για την παροχή ψήφο εμπιστοσύνης στην κѠλ⓪κυβέρνηση τους, καλό είναι να τους γίνει ξεκάθαρο ότι η απ’ εδώ πλευρά δεν πρόκειται να τους δείξει κανένα έλεος.

Ο alterthess ιανός

Τουρκία: «Θα διαλυθούμε όπως και στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο»



Τουρκία: «Θα διαλυθούμε όπως και στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο»
14
 
 ANARTHSH APO TO tribune
Μια λάθος στρατηγική συμμαχία γέννησε την Τουρκία και μια λάθος στρατηγική συμμαχία θα την διαλύσει.
Η Οθωμανική αυτοκρατορία στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο επέλεξε την Γερμανία και έχασε.
Κατέρρευσε και δημιουργήθηκε μια μικρότερη χώρα η Τουρκία, που ο Κεμάλ Ατατούρκ τράβηξε μια διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν και την θρησκεία την οποία την έθεσε εκτός κράτους.
Την έβαλε στην γωνία.
Σχεδόν 100 χρόνια μετά η Τουρκία είναι πια μια άλλη Τουρκία από αυτήν του Ατατούρκ. Είναι ακριβώς το αντίθετο.
Η Θρησκεία καθορίζει το Κράτος.
Και τώρα έκανε το δεύτερο ιστορικό λάθος. Γέννησε, γιγάντωσε και τώρα είναι δέσμια του Ισλαμικού Κράτους.
Και έρχεται και πάλι σε αντίθεση όπως στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο με όλη την δυτική κοινότητα.
«Θα διαλυθούμε και θα υποστούμε όπως και τότε τις συνέπειες των λανθασμένων συμμαχιών» τόνισε ο Φετουλάχ Γκιουλέν σε δήλωσή του που απευθυνόταν στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Ο Φετουλάχ Γκιουλέν είναι ο πνευματικός ηγέτης του Ερντογάν.
Είναι ο άνθρωπος που τον βοήθησε με το θρησκευτικό κίνημα που έχει να εκλεγεί.
Όμως όπως και στον Πυγμαλίωνα ο εκπαιδευόμενος θέλει να γίνει ηγέτης – εκπαιδευτής και στην ουσία «σκοτώνει» τον δάσκαλό του, έτσι κι ο Ερντογάν όταν στάθηκε στα πόδια του ακολούθησε αυτόνομη πορεία εγκαταλείποντας τον Γκιουλέν και στην συνέχεια πολεμώντας τον.
Τώρα ήρθε η σειρά του Φετουλάχ Γκιουλέν να του επιτεθεί λέγοντάς του αλήθειες.
«Στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο κατέστρεψαν μια μεγάλη αυτοκρατορία. Θυσίασαν το Κράτος. Ελπίζω να μην γίνει τώρα το ίδιο με την Τουρκία. Γιατί (αν γίνουν τα ίδια λάθη και διαλυθούμε όπως η Οθωμανική αυτοκρατορία) το Κράτος δεν πρόκειται να ξαναγεννηθεί».

Οτσαλάν: Ερντογάν έχεις ακόμη μια βδομάδα αλλιώς τελείωσες




Οτσαλάν: Ερντογάν έχεις ακόμη μια βδομάδα αλλιώς τελείωσες
462
 
 
8
 
  ανάρτηση από tribune
Οριστικό τελεσίγραφο μέχρι τις 15 Οκτωβρίου έστειλε ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ο φυλακισμένος ηγέτης των Κούρδων εξεγερμένων στην Τουρκία.
Και ότι λέει ο Οτσαλάν το κάνει.
Από εδώ στο Tribune είχαμε γράψει, ότι ο στρατιωτικός διοικητής του PKK με εντολή Οτσαλάν, είχε δώσει το πρώτο τελεσίγραφο στην Τουρκία: Ή σταματάτε να βοηθάτε το Ισλαμικό Κράτος στον πόλεμο ενάντια κατά των Κούρδων αλλιώς θα σας κηρύξουμε πόλεμο. Το τελεσίγραφο αυτό τελείωνε τέλος Σεπτεμβρίου.
Τώρα στις 8 Οκτωβρίου ήδη η Τουρκία βρίσκεται ενώπιον της ένοπλης εξέγερσης των Κούρδων.
Σήμερα λοιπόν ο Οτσαλάν έδωσε και το τελικό τελεσίγραφο προς τον Ερντογάν.
Ο αδερφός του Οτσαλάν, Μεχμέτ Οτσαλάν προειδόποίσηε λοιπόν την Τουρκία για τελευταία φορά.
«Αν πέσει η Κομπάνι στο Ισλαμικό Κράτος τελείωσαν όλα» σημείωσε.
«Οι μαχητές μας στην Κομπάνι θα υπερασπιστούν την πόλη μέχρι θανάτου. Η αντίσταση θα μεταφερθεί από όλους τους Κούρδους όπου υπάρχει τζιχαντιστής» υπογράμμισε με νόημα ο Μεχμέτ Οτσαλάν.
Για να ρίξει στην συνέχεια την βόμβα:»Δεν θα υπάρξει καμιά υποχώρηση στις μαριονέτες του Ισλαμικού Κράτους και φυσικά θα έχουν τεράστιο πρόβλημα οι κυβερνήσεις και τα πρόσωπα που τους στήριξαν» δήλωσε ο Μεχμέτ Οτσαλάν μεταφέροντας τις κουβέντες του φυλακισμένου ηγέτη Αμπντουλάχ Οτσαλάν.
«Όποια χώρα τους στήριξε θα βυθιστεί στην καταστροφή. Θα παλέψουμε το Ισλαμικό Κράτος και όσους τους στήριξαν μέχρι τέλους. Οι Κούρδοι θα αντισταθούν» κατέληξε ο Κούρδος ηγέτης στέλνοντας το τελικό τελεσίγραφο στον τζιχαντιστή Πρόεδρο της Τουρκίας.

Πόλεμος και… Θέατρο κατά του Ισλαμικού Κράτους σε Ιράκ και Συρία




Γράφει ο Περικλής Νεάρχου 
Πρέσβυς ε.τ. 


Το δράμα της Κουρδικής πόλης Κομπάνι στη Συρία, που έγινε σύμβολο της αντιστάσεως και του αγώνα των Κούρδων της χώρας, έρχεται σε θεαματική αντίφαση με τις διακηρύξεις για πόλεμο κατά του ISIL-ISIS από έναν συνασπισμό σαράντα κρατών με επικεφαλής τις ΗΠΑ.
Οι Αμερικανοί βομβαρδίζουν ήδη πολλές ημέρες στο Ιράκ και τη Συρία. 
Πώς είναι δυνατόν, υπό τις συνθήκες αυτές, να προελαύνει το ISIL/ISIS στην Καμπάνι;
Πώς είναι δυνατόν επίσης, μετά από τόσες ημέρες βομβαρδισμού, να καταλαμβάνει νέα πόλη στην επαρχία Ντιγιάλα, κοντά στη Βαγδάτη;

Η πραγματικότητα είναι ότι οι ίδιες αντιφάσεις και επιλογές της Αμερικανικής πολιτικής που οδήγησαν στη δημιουργία του ISIL υπονομεύουν σήμερα και τη διεξαγωγή οποιουδήποτε αποτελεσματικού αγώνα εναντίον του. Ο ίδιος ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, προσπαθώντας να δικαιολογήσει την αμερικανική πολιτική στη Συρία και στο Ιράκ ενώπιον αμερικανών φοιτητών, επέρριψε την ευθύνη στους τοπικούς συμμάχους των ΗΠΑ για τη βοήθεια στους ακραίους ισλαμιστές. Η αποκάλυψή του είναι ακριβής, αλλά είναι η μισή αλήθεια. Στην πραγματικότητα, οι τοπικοί σύμμαχοι έδρασαν εν γνώσει και, σε μεγάλο μέτρο, υπό την αιγίδα των ΗΠΑ. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Τζο Μπάιντεν, μετά τις έντονες αντιδράσεις του τούρκου προέδρου, Ταγίπ Ερντογάν, αναγκάσθηκε να ανασκευάσει, για διπλωματική σκοπιμότητα, τα όσα είπε. Αυτό, βεβαίως, δεν δίνει άλλοθι στην Τουρκία.

Οι τουρκικές προτεραιότητες
Η πρώτη και κύρια προτεραιότητα της Τουρκικής πολιτικής από την αρχή του πολέμου της Συρίας ήταν η ανατροπή του καθεστώτος Άσαντ. Ο στόχος αυτός συνδέεται μεταξύ άλλων, και με την επιδιωκόμενη τουρκική ηγεμονία στην Ανατολική Μεσόγειο και τον ενεργειακό της πλούτο. Η ΑΟΖ της Συρίας και του Λιβάνου βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την Κυπριακή ΑΟΖ, στην οποία η Άγκυρα εγείρει προκλητικές διεκδικήσεις και στέλνει εκ νέου φρεγάτα για να παρενοχλήσει τη γεώτρηση στο τεμάχιο της Κυπριακής ΑΟΖ, στο κοίτασμα «Ονασαγόρας», και το ερευνητικό σκάφος «Μπαρμπαρός».
Τυχόν ηγεμονική επιρροή της Τουρκίας στη Συρία και στον Λίβανο, που είναι στενά συνδεδεμένος με αυτή, θα άλλαζε δραματικά τα δεδομένα στη Μέση Ανατολή και την Ανατολική Μεσόγειο.

Τα πράγματα στη Συρία δεν εξελίχθηκαν σύμφωνα με τις τουρκικές προσδοκίες. Η αντοχή του καθεστώτος Άσαντ, με υποστήριξη από τη Ρωσία και το Ιράν, ώθησε την Άγκυρα σε στενή συνεργασία με το Κατάρ και τη Σαουδική Αραβία, να ασκήσει κάθε δυνατή πίεση για αμερικανική στρατιωτική επέμβαση κατά του Άσαντ. Η μεγιστοποίηση της στρατιωτικής και χρηματοδοτικής βοήθειας στους Ισλαμιστές ήρθε ως εναλλακτική λύση μετά την ματαίωση της προσδοκώμενης αμερικανικής επεμβάσεως.

Η Τουρκία πρωτοστάτησε στην ενίσχυση αυτή, με ιδιαίτερη προτίμηση προς την Ισλαμική οργάνωση Αλ Νούσρα, που είναι επισήμως παρακλάδι της Αλ Κάιντα. Κοντά στην πρώτη τουρκική προτεραιότητα προσετέθησαν στην πορεία και δύο άλλες, που συνδέονται αντιστοίχως με τον Κουρδικό παράγοντα και την κυριαρχία των ομοδόξων Σουνιτών στο γειτνιάζων προς την Τουρκία και τη Συρία μέρος του Ιράκ.

Σε ό,τι αφορά στον Κουρδικό παράγοντα, ανέκυψε για την Άγκυρα και ένα νέο κουρδικό πρόβλημα στην εμπόλεμη Συρία. Οι Κούρδοι της Συρίας, με τη συναίνεση του καθεστώτος Άσαντ, ανεκήρυξαν αυτόνομη την περιοχή τους, τη δεύτερη κατά σειρά Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή, μετά από εκείνη του Βορείου Ιράκ. Από γεωπολιτική άποψη, η Κουρδική περιοχή της Συρίας έχει το πλεονέκτημα να ακουμπά ανατολικά στην Αυτόνομη Κουρδική περιοχή του Βόρειου Ιράκ και δυτικά να εκτείνεται κατά μήκος των τουρκικών συνόρων, μέχρι σχεδόν την θάλασσα, στον κόλπο της Αλεξανδρέττας.

Θεωρητικά, βάσει του σεναρίου ενός ενιαίου Κουρδιστάν, που δεν θα ήταν απίθανο να δημιουργηθεί σε προοπτική, η Συριακή Κουρδική Περιοχή θα μπορούσε να αποτελέσει διέξοδο προς τη θάλασσα του νέου κράτους. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, θα μπορούσαν επίσης να γίνονται οι εξαγωγές του Κουρδικού πετρελαίου από την κατεύθυνση αυτή και όχι μέσω Τουρκίας, όπως γίνεται σήμερα για το πετρέλαιο του Βόρειου Ιράκ. 
Προφανώς, η Άγκυρα δίνει μεγάλη προτεραιότητα στη διάλυση της Αυτοδύναμης Κουρδικής περιοχής της Συρίας, που πολιτικά βρίσκεται κοντά στο ΡΚΚ των Κούρδων της Τουρκίας. Ίσως οι τουρκικοί αυτοί σχεδιασμοί και υπολογισμοί να μην είναι άσχετοι με την προτεραιότητα που δίνει επίσης το ISIL στην κατάληψη της κουρδικής πόλεως Κομπάνι. Η Άγκυρα χρησιμοποιεί το ISIL ως πολιτικό εργαλείο για τα δικά της γεωπολιτικά και στρατηγικά συμφέροντα.

Ίσως η περίεργη αδράνεια της αμερικανικής αεροπορίας κατά του ISIL στην Κομπάνι να συνδέεται επίσης με τουρκικές αντιρρήσεις Σε πρόσφατη δήλωσή του ο τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν, εξομοίωσε τους Κούρδους του ΡΚΚ με τους Ισλαμιστές του ISIL: «Για εμάς οι Κούρδοι του ΡΚΚ και το Ισλαμικό Κράτος είναι το ίδιο». Συνδέεται επίσης με στρατηγικούς λόγους, που έχουν να κάνουν με την πρόσφατη μεγάλη επιτυχία του Συριακού Στρατού στο Χαλέπι.

Δυσφορία Ερντογάν για τη διεθνή βοήθεια στο Κουρδιστάν
Οι έγνοιες της Άγκυρας για τον Κουρδικό παράγοντα συνδέονται επίσης με δύο άλλες όψεις του: Αυτόνομο Κουρδιστάν του Βορείου Ιράκ και την προοπτική μίας ενδεχόμενης «λύσεως» του Κουρδικού στην Τουρκία. Για το πρώτο, η Άγκυρα ανησυχεί από το μέγεθος της διεθνούς αναγνωρίσεως και της διεθνούς βοήθειας. Θέλει, προφανώς, να το οριοθετήσει. Ένα εργαλείο γι αυτό είναι ο ρόλος των Σουνιτών του Ιράκ, που ελέγχονται σήμερα, σε μεγάλο μέρος τους, από το ISIL. Παίρνει μόνο αποστάσεις για να μην εκτεθεί διεθνώς από μία ταύτιση μαζί του και με τις βαρβαρότητες που διαπράττει.

Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο, η κυνική τουρκική πολιτική στην Κομπάνι, την οποία η Άγκυρα προσπαθεί να συγκαλύψει με το άνοιγμα των συνόρων της σε εκατόν εξήντα χιλιάδες περίπου Κούρδους πρόσφυγες, ενδέχεται να λειτουργήσει ως Λυδία λίθος για τις πραγματικές τουρκικές προθέσεις έναντι των Κούρδων. Συνέταιροι στους τουρκικούς σχεδιασμούς για τον ρόλο των Σουνιτών είναι το Κατάρ και η Σαουδική Αραβία.

Ο Σουνιτισμός και η αναμενόμενη κυριαρχία των Σουνιτών, μετά την επιδιωκόμενη ανατροπή του Άσαντ στην Συρία, ήταν και είναι ο κοινός παρονομαστής των τριών χωρών στον πόλεμο της Συρίας. Ο στόχος αυτός διασυνδέεται με τη διάσπαση του λεγόμενου «Σιιτικού Τόξου» από το Ιράν έως το Ιράκ, τη Συρία και τον Λίβανο. Το Κατάρ προσβλέπει επίσης σε εξαγωγές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη από τις Μεσογειακές ακτές, ενδεχόμενο που υποστηρίζεται ασμένως από την Αμερικανική πολιτική, που διακατέχεται από τις γνωστές εμμονές για τη Ρωσία.

Ομολογουμένως, η αμερικανική πολιτική στην περιοχή δεν έχει, δυστυχώς, απαλλαγεί από τις αντιφάσεις της, που οδήγησαν στη δημιουργία ενός Ισλαμικού κινδύνου πολύ μεγαλύτερου από εκείνου της Αλ Κάιντα. Εάν εμμείνει στη σημερινή αντιφατική πορεία, πιθανόν να επιτύχει τη μεταμόρφωση και τη μετάσταση του κακού. Δεν θα επιτύχει όμως τη δημοκρατική πρόοδο και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που επαγγέλλεται.

Πηγή περιοδικό «Επίκαιρα», τεύχος 258

«Η Ευρώπη είναι πλέον αποικία της Γερμανίας» by diaxeiristis




ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στην Αφροδίτη Τζιαντζή
Για τον συγγραφέα περισσότερων από 30 βιβλίων -κυρίως στα γερμανικά και τα ισπανικά- η μορφή του Δον Κιχώτη, μαζί με τον Τολστόι, τον Γκάντι και τους στωικούς φιλοσόφους, είναι «η πιο αγνή ενσάρκωση του αναρχισμού. Αγωνίσου και χάσε». «Ενας Δον Κιχώτης στη Γερμανία» είναι ο τίτλος ενός από τα αυτοβιογραφικά του βιβλία.
Στο βιβλίο του «Η Ελευθεριακή Επανάσταση: Οι αναρχικοί στον εμφύλιο πόλεμο στην Ισπανία» (υπό έκδοση από τις εκδόσεις «Στάσει Εκπίπτοντες») δεν περιγράφει απλώς τις αναμνήσεις του από τον Εμφύλιο. Ηταν εξάλλου μόλις 9 ετών όταν τα φασιστικά στρατεύματα του Φράνκο μπήκαν στη Βαρκελώνη. Μιλά για τις περιπέτειες των εξόριστων αντικαθεστωτικών στα στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Γαλλία, όπου βρέθηκε ο πατέρας του, για το δίκτυο παράνομης κινητικότητας και επικοινωνίας των φυλακισμένων αγωνιστών με τις οικογένειές τους. Η προσωπικότητα του Σάνια διαμορφώθηκε από αυτές τις συνθήκες και οι κουβέντες του πατέρα του, που ίδρυσε το «Λαϊκό Εγκυκλοπαιδικό Αθήναιο», τον σημαντικότερο αυτομορφωτικό θεσμό της Βαρκελώνης, τον σφράγισαν: «Δεν έχω κανένα χάρισμα. Ολα όσα έλεγε ο πατέρας μου αποτελούσαν μέρος της παιδείας μου. (…) Το πρώτο γράμμα της ζωής μου σε ποιον το έγραψα; Στον πατέρα μου. Και το πρώτο γράμμα που λαμβάνω είναι δικό του, από τη φυλακή. Ηταν μια πολύ σπουδαία εμπειρία», παραδέχεται. Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του «Ανθρωπομανία» ο Σάνια επισκέφθηκε την Αθήνα και μίλησε στην «Εφ.Συν.».
ΕΛΕΝΟ ΣΑΝΙΑ• Χθες μιλήσατε για την αυτοδιεύθυνση στο κοινό του Πολυτεχνείου. Σήμερα μιλάτε σε μια συνεταιριστική εφημερίδα. Ποια είναι η δική σας εμπειρία από τον χώρο των ΜΜΕ, αρθρογραφώντας επί χρόνια σε ισπανόφωνες εφημερίδες;

Στο Πολυτεχνείο μίλησα για τη μεγάλη αντίφαση ανάμεσα στον σκληρό κόσμο που ζούμε και τον κόσμο που ονειρευόμαστε. Γνωρίζουμε καλά ότι οι εφημερίδες βρίσκονται στα χέρια των καπιταλιστών, που παραπληροφορούν τον κόσμο με συστημική προπαγάνδα. Οι αντισυστημικές, κριτικές φωνές γίνονται όλο και πιο σπάνιες. Πριν από 20 και 30 χρόνια εξέδωσα βιβλία που πλέον δεν θα μπορούσαν καν να βρουν εκδότη.

• Στην Ελλάδα υπάρχει έντονο αντιγερμανικό συναίσθημα, κυρίως εξαιτίας της οικονομικής πολιτικής της τρόικας, που νιώθουμε ότι υπαγορεύεται από τη γερμανική κυβέρνηση. Πώς βλέπετε τον ρόλο της Γερμανίας στην Ευρώπη;

Πριν από 25 χρόνια έγραψα ένα βιβλίο με τίτλο «Εl Quarto Imperio – Το Τέταρτο Ράιχ». Η προφητεία μου εκπληρώθηκε. Η Ευρώπη είναι πλέον αποικία της Γερμανίας. Ο ρόλος της Γερμανίας είναι ολέθριος. Πρέπει κάποια στιγμή η Ευρώπη να επαναστατήσει ενάντια στη γερμανική ηγεμονία.

• Θεωρείτε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί ποτέ να γίνει Ευρώπη των λαών;

Η Ευρώπη τού σήμερα, η Ευρώπη της κρίσης είναι ένα γραφειοκρατικό τέρας. Ασκεί μια αδυσώπητη, αντιδημοκρατική ηγεμονία. Η γραφειοκρατία των Βρυξελλών, του Ευρωκοινοβουλίου και των λόμπι είναι παρασιτική. Σιτίζονται με ντροπιαστικά υψηλούς μισθούς και έχουν μεγαλύτερη εξουσία από τα εθνικά Κοινοβούλια. Ο κάθε λαός πρέπει να παλεύει μέσα στην ίδια του τη χώρα ενάντια στο αυταρχικό αυτό καθεστώς των Βρυξελλών. Αυτή είναι η Ευρώπη των εμπόρων, της αγοράς και του κεφαλαίου.

• Ζήσατε τη δικτατορία του Φράνκο στην πατρίδα σας. Φοβάστε ότι μπορούμε να ξαναζήσουμε τέτοιες εποχές στην Ευρώπη;

Σήμερα ζούμε τη δικτατορία του κεφαλαίου και όχι τη δικτατορία των όπλων. Είναι μια άλλη μορφή δικτατορίας. Η Ελλάδα έχει 27% ανεργία, η Ισπανία 25% ανεργία, ο κόσμος δεν μπορεί καν να επιβιώσει. Αυτό που ζούμε είναι ένας πολιτισμός του θανάτου.

• Έχετε γράψει βιβλία για την αυτοδιεύθυνση. Πόσο εφικτή είναι σε κοινωνίες όλο και πιο ολοκληρωτικές;

Στο καπιταλιστικό Μάντσεστερ του 19ου αιώνα, οι εργάτες κατάφεραν να δημιουργήσουν συνεταιρισμούς αλληλοβοήθειας, παραγωγικούς και καταναλωτικούς. Η συνεταιριστική παράδοση αναδύθηκε από το ίδιο το εργατικό κίνημα. Ο πατέρας μου το 1930, σε συνθήκες καπιταλισμού, δούλευε με άλλους συντρόφους του σε μεγάλη κοοπερατίβα, εργοστάσιο υαλικών. Λειτουργούσε στην εντέλεια, χωρίς αφεντικά και ιεραρχία. Αν ήταν εφικτό τότε, είναι και σήμερα.

• Επαιρναν όλοι τον ίδιο μισθό;

Οχι. Αυτό συνέβη αργότερα. Την εποχή της Ισπανικής Επανάστασης, ο θείος μου ήταν γραμματέας του Συνδικάτου Θεάματος της CNT και έπαιρνε τον ίδιο μισθό με τον τελευταίο εργάτη.

• Ο αναρχοσυνδικαλισμός στην Ισπανία ήταν ένα πολύ σημαντικό κίνημα. Παραμένει επίκαιρος ή ανήκει στο παρελθόν;

Οι θεμελιώδεις αρχές της ελευθεριακής ιδεολογίας παραμένουν έγκυρες: η ισότητα, η συνεργασία, ο αντικαπιταλιστικός χαρακτήρας. Το πρόβλημα είναι ότι τα ελευθεριακά συνδικάτα της Ισπανίας δεν έχουν πια τη δύναμη να υποστηρίξουν αυτές τις αρχές. Πριν από τον πόλεμο η αναρχοσυνδικαλιστική CNT ήταν το μεγαλύτερο κίνημα στην Ισπανία με 2 εκατομμύρια αγωνιστές. Σήμερα ο συνδικαλισμός στο σύνολό του βρίσκεται σε κρίση. Όση δύναμη απομένει στα συνδικάτα, έχει περάσει στα χέρια γραφειοκρατών και ρεφορμιστών, που υπηρετούν το σύστημα. Στη Γερμανία τα συνδικάτα λειτουργούν σαν καπιταλιστικές επιχειρήσεις.

• Υιοθετείτε μια ανθρωπιστική κοσμοθεωρία. Δεν είναι και ο ανθρωπισμός μια κακοπαθημένη έννοια, όταν ώς και βομβαρδισμοί γίνονται στο όνομά του;

Ο δικός μου ανθρωπισμός είναι αντικαπιταλιστικός, ελευθεριακός, αντιαστικός. Είναι μια έννοια που τη χρησιμοποιούν όλοι, όμως εγώ τη χρησιμοποιώ με την πρωταρχική της σημασία.

• Βρίσκετε ελπίδα σε κόμματα της Ριζοσπαστικής Αριστεράς, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ στην Ελλάδα ή οι Podemos στην Ισπανία;

Δεν ισοπεδώνω τις διαφορές ανάμεσα στα κόμματα. Δεν είναι όλοι ίδιοι. Όμως δεν εμπιστεύομαι τα πολιτικά κόμματα να διαχειρίζονται τις υποθέσεις του λαού. Πιστεύω στην εργατική χειραφέτηση και την άμεση δημοκρατία. Όσο για το Podemos, είναι ένας μικρός πυρήνας πρώην κομμουνιστών και ακαδημαϊκών, παιδιών του μπαμπά, απομακρυσμένων από τα προβλήματα της εργατικής τάξης. Προέρχονται βέβαια από το κίνημα της 15 Μάη των πλατειών, που ωστόσο δεν γεννήθηκε στους κόλπους της παραγωγής. Ελπιδοφόρο θεωρώ το κίνημα κατά των εξώσεων στην Ισπανία, τοπικά εγχειρήματα επανάκτησης και αυτοδιαχείρισης φυσικών πόρων -όπως το νερό, μικρές οικο-κολεκτίβες, χωριά με τοπικό νόμισμα. Κυρίως όμως θεωρώ ελπιδοφόρα τη διάχυση αυτών των εγχειρημάτων. Δεν μπορούν να αλλάξουν το σύστημα, αν η αντιπαράθεση δεν περάσει στον τομέα της παραγωγής. Χρειαζόμαστε μια επανάσταση των συνειδήσεων. Μόνο αν η εργατική τάξη συνειδητοποιήσει το μέγεθος της εκμετάλλευσής της, το πόσο υποφέρει και εξαθλιώνεται, θα μπορέσει να εξεγερθεί.

Τα βιβλία του συγγραφέα Ελένο Σάνια «Ανθρωπομανία» και «Η κοινωνία της αυτοδιεύθυνσης και οι εχθροί της» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Στάσει εκπίπτοντες».

Όλα τα καθάρματα δουλεύουνε μαζί

ISIS- Ερντογάν-Αμερικάνοι: 


Ανακοίνωση από το περιοδικό Άρδην
Την ίδια στιγμή που οι Κούρδοι αντιστέκονται ηρωϊκά με μάχες στο κέντρο του Κομπάνι, ενάντια στο σκοταδιστικό φασισμό του ISIS, συντελείται από τον διεθνή παράγοντα, και ιδιαίτερα τους Τούρκους και τους Αμερικάνους, μια τεράστια μεθόδευση ώστε να καταρρεύσει η κουρδική αντίσταση, γεγονός που θα παραδώσει «στο πιάτο» την πόλη στα χέρια του Τουρκικού Στρατού, που ετοιμάζεται να συμβεί το μοιραίο για να επέμβει.
Τις τελευταίες μέρες ο διεθνής τύπος βοά για τις σχέσεις του ISIS με το καθεστώς του Ερντογάν, και πως το τουρκικό κράτος χρησιμοποιεί επιδέξια τον «κίνδυνο του Χαλιφάτου» για να προωθήσει την δικά του συμφέροντα στην Συρία.
Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, και ενώ στο Κομπάνι συντελείται μια αποτρόπαια σφαγή, ΟΛΑ τα ελληνικά κόμματα, «μνημονιακά» και ιδιαίτερα τα «αντιμνημονιακά» σιωπούν. Μέχρι στιγμής, καμία ανακοίνωση, και καμία πρωτοβουλία για κάποια συγκέντρωση διαμαρτυρίας –την ίδια στιγμή που διεξάγονται πορείες από την Αυστραλία μέχρι την Χάγη. Φαίνεται είναι εύκολο να σκίζονται (λεκτικά βέβαια) τα μνημόνια κάθε μέρα, δύσκολο όμως να αντιπαρατίθεται κανείς με τους πραγματικά επικυρίαρχους της ευρύτερης περιοχής, και μάλιστα στο πιο χοντρό γεωπολιτικό παιχνίδι που παίζεται αυτήν την στιγμή στην Μέση Ανατολή.
Εν πάσει περιπτώσει, πρέπει να κινηθούμε άμεσα, και να καταγγείλουμε και στη χώρα μας την απίστευτη βαρβαρότητα του ISIS, αλλά και τα παιχνίδια που παίζουν οι Τούρκοι, οι Αμερικάνοι και το Κατάρ με πρόσχημα την δράση του στην Συρία και το Ιράκ.
Όχι μόνον γιατί αυτήν την στιγμή συντελείται ένα μαζικό έγκλημα. Αλλά γιατί ο φασιστικός τρόπος με τον οποίον συμπεριφέρεται η περιφερειακή υπερδύναμη και τάχα «φίλη» Τουρκία αφορά άμεσα και εμάς. Ή μήπως έχουμε καμία αυταπάτη ότι αλλάζει μυαλά σαν σκέφτεται τις σχέσεις που έχει με την Ελλάδα ή τα Βαλκάνια

Να οικοδομήσουμε ένα άλλο ανάστημα για τη χώρα και τον λαό μας

Βασίλης Χατζηλάμπρου:

07.10.2014 | από Σύνταξη
Βασίλης Χατζηλάμπρου: Να οικοδομήσουμε ένα άλλο ανάστημα για τη χώρα και τον λαό μας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δημοσίευση: Φύλλο 231 - ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ¨¨
       
του Βασίλη Χατζηλάμπρου*

Να οικοδομήσουμε ένα άλλο ανάστημα για τη χώρα και τον λαό μας, ώστε να μπορεί να λέει «όχι». Με τη συγκεκριμένη πρόταση, χωρίς περισσότερη εξήγηση για τα σημαίνοντα, «έκλεισα» πρόσφατα ομιλία στη Βουλή, χρησιμοποιώντας τα συγκεκριμένα λόγια ως κατακλείδα ενός άλλου πολιτικού σχεδίου. Η συζήτηση αφορούσε τη στάση της χώρας στο εμπάργκο της Ρωσίας, τη στάση στους βομβαρδισμούς στη Γάζα.
Αποτελεί αυτό ένα άλλο σχέδιο και ποιο είναι το βάθος και τα προαπαιτούμενά του; Το αντιλαμβάνεται η κρίσιμη μάζα του κόσμου που παλεύει για να αλλάξει τα πράγματα; Αυτές τις ημέρες, η κυβέρνηση θα ζητήσει «ψήφο εμπιστοσύνης» από τους βουλευτές της, απολογίζοντας ένα καταστροφικό έργο που γονάτισε τον λαό. Θα το παρουσιάσει σαν αναγκαίο μονόδρομο, γιατί ό,τι άλλο, υπό τις δεδομένες συνθήκες κυριαρχίας των αγορών αυτής της ευρωπαϊκής πολιτικής και των κινδύνων που γεωπολιτικά μας απειλούν, θα ήταν «καταστροφή» και «χρεοκοπία». Εμείς, από την πλευρά μας, θα παρουσιάσουμε ένα σχέδιο που αμφισβητεί τους μονόδρομους, περιγράφει άμεσα μέτρα και ανοίγει προοπτικές και ελπίδες. Δεδομένου του στριμώγματος της κυβερνητικής πλευράς, αυτό μπορεί να γίνει ικανοποιητικά.
Οι απαιτήσεις και το βάθος μιας τέτοιας στόχευσης, όμως, υπερβαίνουν κατά πολύ την τρέχουσα συζήτηση στη Βουλή και την επίκαιρη αρθρογραφία, και μας προτρέπουν να πάμε βαθύτερα. Να σκεφτούμε τις πραγματικές απαιτήσεις. Να δούμε όλο το σχέδιο. Ξεκινώντας από την πιο λογική πρώτη απαίτηση: Το πολιτικό υποκείμενο αυτής της προσπάθειας με ένα άλλο ανάστημα. Τι σημαίνει αυτό; Συναίσθηση και κατανόηση των δυσκολιών. Κατανόηση του κόσμου γύρω μας. Των προκλήσεων, γεωπολιτικών και άλλων, για τη χώρα και την περιοχή. Συναίσθηση και κατανόηση πως οι δυναμικοί παράγοντες του συστήματος της ευρωατλαντικής υποταγής είναι απέναντι σε όποια «απείθεια», «ανυπακοή», «απειθαρχία». Το στήριγμά μας -πέρα από όποια διεθνή συνεργασία- δεν είναι άλλο από έναν αποφασισμένο να αλλάξει τη μοίρα του λαό.

Συγκρότηση του υποκειμένου
Οι προϋποθέσεις αυτές, η συνειδητοποίησή τους κατ’ αρχήν, σημαίνει σκόπιμη δουλειά στη συγκρότηση αυτού του υποκειμένου. Στην πραγματικότητα μιλάμε για αναγκαίες πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν ως πολιτικές προϋποθέσεις του σχεδίου μας. Άλλωστε, η παρουσίαση του προγράμματος των άμεσων μέτρων στη ΔΕΘ προσανατόλισε τη συζήτηση. Άμεσα μέτρα στήριξης της κοινωνίας και ελπίδες για αλλαγή του οικονομικού κλίματος, στηριγμένου στην οικονομική ενθάρρυνση. Για να κερδηθεί αναγκαίος χρόνος ώστε να γίνουν ουσιαστικότερες ανατροπές. Ανατροπές, που το «κοστολογημένο» μέρος τους, είναι κυρίως πολιτικό. Ανατροπές στο πολιτικό σύστημα, τα ΜΜΕ, τη διακυβέρνηση, τη Δικαιοσύνη, σε πλευρές του «εποικοδομήματος», που θα έλεγαν οι παλαιότεροι, ώστε να μπορείς να λειτουργήσεις. Συγκεντρώνοντας, παράλληλα, δυνάμεις γύρω σου για ακόμα μεγαλύτερες και ουσιαστικότερες παρεμβάσεις. Στην παραγωγή και την ανασυγκρότησή της. Να «κερδηθεί» χρόνος για τη διαπραγμάτευση στο εξωτερικό.
Αυτά που με μια-δυο αράδες σημειώνουμε, απαιτούν να στέκεται δίπλα ένα ολόκληρο κίνημα που τα στηρίζει. Ξανά, ο υποκειμενικός παράγοντας γίνεται το κρίσιμο μέγεθος. Κι, όμως, από την πλευρά μας είναι αυτός ο παράγοντας για τον οποίο κουραζόμαστε λιγότερο – παρά τον κομβικό χαρακτήρα του σε όλες τις στιγμές και σε όλες τις φάσεις του εγχειρήματος.
Ήδη, για παράδειγμα, από την εμπειρία των πρώτων ημερών σε δήμους και περιφέρειες, προκύπτει η ανάγκη να μη «βυθίσουμε» το εγχείρημά μας στην καθημερινότητα τής διαχείρισης, την ίδια στιγμή που είναι και αυτή απαιτητική κι έχουμε πολλά να μάθουμε. Η ανάγκη πολιτικού «οξυγόνου», όμως, φαίνεται από την πρώτη μέρα. Βέβαια, τα πράγματα δεν θα αλλάξουν μονάχα «από επάνω». Την ενεργητική κίνηση των λαϊκών μαζών πρέπει να την προκαλεί η στάση και ο τρόπος σου.
Το σχέδιό μας, για το οποίο κάνουμε λόγο, όπως κι αν το περιγράψει ο καθένας, μόνο ευκολίες δεν προαναγγέλλει. Η στάση μας, όμως, πολλές φορές το υπονομεύει ουσιαστικά, όταν κηρύσσονται εκ του άμβωνος τα «ερχόμαστε» και «είμαστε προ των πυλών». Δείχνουν έλλειψη συναίσθησης των δυσκολιών, αλλά κυρίως δείχνουν ευκολίες. Επικίνδυνες ευκολίες.
Ένα κίνημα που θέλει να εκφράζει τους φτωχούς, τα λαϊκά στρώματα, τη νεολαία, διαμορφώνει συγχρόνως έναν άλλο τρόπο εκδήλωσης, ποιοτικά διαφορετικό από το πολιτικό σύστημα των κυρίαρχων, και στο ύφος και στις μορφές και στη φυσιογνωμία. Κι αυτά «προγραμματικά» θέματα είναι, αν τα εξετάσει κάποιος. Κυρίως, απαιτεί να κλείνει το δρόμο στην ουσιαστική ενσωμάτωση και προσαρμογή, όταν μάλιστα από πλευράς του αντίπαλου στρατόπεδου αποτελεί διακηρυγμένη δεύτερη γραμμή πλεύσης απέναντί σου. Είναι, δηλαδή, το plan b τους, στο οποίο θα επενδύσουν πολλοί «ενεργητικά ουδετερόφιλοι».
Άρα, το βάθος του πολιτικού σχεδίου χρειάζεται διαρκώς να το μετράς, προκειμένου να είσαι πιο κοντά -από άποψη πολιτικών προϋποθέσεων- στο να πετύχεις το διακηρυγμένο. Έτσι, η κριτική είναι οργανικό μέρος της προσπάθειας να μη βαλτώνουμε, ώστε να ανοίγουμε μεγαλύτερους ορίζοντες εφικτούς.

Ανασυγκρότηση σε όλα τα επίπεδα
Η σκοπούμενη πολιτική δραστηριότητα μπορεί να γεννήσει, σήμερα, μια νέα πολιτικοποίηση που έχουμε ανάγκη. Γιατί ποιοι θα μελετήσουν και -με την πρακτική και όχι μόνο εμπειρία τους- θα υλοποιήσουν σχέδια ανασυγκρότησης σε όλα τα επίπεδα; Η ανασυγκρότηση είναι έννοια που δεν χαρακτηρίζει μονάχα τη διαλυμένη παραγωγική μηχανή. Στην Παιδεία, την Υγεία, τον Πολιτισμό, τη διοίκηση, τι χρειαζόμαστε; Μονάχα κάποιες ρυθμίσεις ή κινήματα ανατροπής και διαμόρφωσης μιας κοσμογονίας αναγεννητικής, ώστε να στηριχθούν συνολικά προσπάθειες που θα αλλάξουν τη μοίρα μας; Ποιου έργο είναι αυτό, αν όχι του οργανωμένου και πολιτικοποιημένου λαού;
Αν σήμερα μιλάμε για πραγματικά βήματα, θα σήμαινε πως με μεγάλη φροντίδα ρίχνουμε βάρος στην προετοιμασία ενός καλέσματος, μιας πρόσκλησης κινητοποίησης του λαϊκού παράγοντα, ώστε να προετοιμάσει σε πολύ διαφορετικά επίπεδα τη δημιουργική και ζωογόνα παρέμβασή του. Όχι σαν αυριανό «μηχανισμό εξουσίας», αλλά ως το αναγκαίο πολιτικό και πρακτικό κίνημα που θα ανοίξει δρόμους για τη μεγάλη αλλαγή που επαγγελλόμαστε, εισηγούμαστε, πιστεύουμε. Πρόκειται για τον πραγματικό μας προσανατολισμό: Προετοιμασία ανταπόκρισης στις πολύ δύσκολες συνθήκες.
Η απαίτηση ενός άλλου αναστήματος για τη χώρα και το λαό πρέπει να αντιστοιχηθεί με ένα κίνημα-υποκείμενο των αλλαγών. Γι’ αυτό αξίζει σήμερα να κουραστούμε πολύ. Οι ευκολίες δεν θα μας βοηθήσουν σε τίποτα. Και… κοστολογημένα -καθώς όλα απαιτείται να κοστολογούνται– είναι η πιο… ακριβή από τις προγραμματικές δεσμεύσεις μας.

*Ο Βασίλης Χατζηλάμπρου είναι βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ (xatzilamprou.wordpress.com)