και κατασχέσεις για να πληρωθεί το χρέος
16-11-2016
Την ώρα που το ελληνικό κράτος διεκδικεί μείωση χρέους από τους διεθνείς πιστωτές του, με το άλλο χέρι χτίζει έναν υπερ-μηχανισμό είσπραξης των τεράστιων οφειλών ύψους 122 δισ. ευρώ που έχουν σχηματίσει οι ιδιώτες απέναντι στο Δημόσιο, και παράλληλα ανοίγει νέους δρόμους για να εισπράττει φόρους από περισσότερες πηγές...
των Προκόπη Χατζηνικολάου και Βασίλη Γεώργα
Ένα πολύ σημαντικό τμήμα της δεύτερης αξιολόγησης είναι αφιερωμένο αποκλειστικά σε νόμους και παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν το κράτος να διενεργεί κατασχέσεις και πλειστηριασμούς, να καταγράφει αναλυτικά τις επενδύσεις και τα περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών και ταυτόχρονα να...
βάζει βαθύτερα το χέρι στην τσέπη νοικοκυριών και επιχειρήσεων μέσω της περιβόητης «διεύρυνσης» της φορολογικής βάσης. Η τελευταία είναι ήδη γνωστό ότι θα περιλαμβάνει την κατάργηση πολλών από τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν σήμερα οι επιχειρήσεις, και αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των εταιρικών κερδών (29% για κέρδη έως 50.000 ευρώ) και των μερισμάτων (15%), όμως στο τραπέζι φαίνεται πως υπάρχει πλέον και η νέα μείωση του αφορολόγητου ορίου κατά 50%, που μπορεί να κοστίσει μέχρι και 1000 ευρώ ετησίως σε έναν φορολογούμενο.
Από τη μία μισθωτοί και συνταξιούχοι θα χάσουν σταδιακά όπως φαίνεται το έμμεσο αφορολόγητο, ενώ οι επιχειρήσεις που ήδη καταβάλουν υψηλούς φόρους στο ελληνικό δημόσιο και από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα βρεθούν αντιμέτωπες με την κατάργηση των λιγοστών φοροαπαλλαγών και κινήτρων που ισχύουν στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.
Και ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς το κράτος καλπάζουν και ξεπερνούν τα 92,5 δισ. ευρώ. μπαίνουμε πλέον στην εποχή κατά την οποία οι κατασχέσεις θα γίνονται ευκολότερα και οι πλειστηριασμοί ταχύτερα σε τιμές «αγοράς». Παράλληλα οι τραπεζικές θυρίδες, τα επενδυτικά προϊόντα, τα ακίνητα, οι καταθέσεις και κάθε είδους περιουσιακό στοιχείο των πολιτών και των επιχειρήσεων, θα βρίσκονται στο στόχαστρο της εφορίας από τη στιγμή που υπάρχουν χρέη προς το Δημόσιο, ή δεν θα μπορούν να θεωρούνται «ασφαλή» εφόσον επινοηθούν νέοι φόροι για να τα επιβαρύνουν. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν ληφθεί μέτρα ύψους 36,8 δισ. ευρώ στον τομέα των εσόδων.
Από την άλλη το κράτος πρόνοιας εξαφανίζεται. Η περίθαλψη στα νοσοκομεία γίνεται ολοένα και δυσκολότερη λόγω των τρομακτικών ελλείψεων που αντιμετωπίζουν (σε υλικά και προσωπικό), ενώ οι συντάξεις περιορίζονται και όπως όλα δείχνουν θα περικοπούν περαιτέρω, στο όνομα της δημοσιονομικής εξυγίανσης που θα επιτρέπει την διοχέτευση περισσότερων πόρων προς την εξυπηρέτηση του χρέους.
Κανείς φορολογούμενους θα έχει δικαίωμα να καθυστερεί οφειλή προς το δημόσιο καθώς μία μέρα καθυστέρησης θα «κοκκινίζει» τον λογαριασμό του στο taxis και οι υπηρεσίες θα μπορούν να προχωρούν άμεσα σε κατασχέσεις, πλειστηριασμούς και δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών.
Ταυτόχρονα όσοι είναι ενταγμένοι σε κάποια από τις ρυθμίσεις (των 100 ή 12 δόσεων) θα την χάνουν εφόσον καθυστερήσουν 24 ώρες να πληρώσουν το ελληνικό δημόσιο.
Ο κλοιός σφίγγει για όλους τους φορολογούμενους οι οποίοι θα αντιμετωπίζουν την εφορία ως φόβητρο που ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να αδειάσει έναν λογαριασμό για μία μικρή οφειλή ή να κατασχέσει περιουσιακά στοιχεία. Το σύνολο της περιουσίας των φορολογούμενων θα είναι στη διάθεση της εφορίας από το 2017 με την εφαρμογή του περιουσιολογίου, ενώ σε περίπτωση που σχηματίζεται δικογραφία οι ελεγκτές θα μπορούν να κάνουν χρήση και του πόθεν έσχες (εφόσον είναι υπόχρεοι) και να αντλήσουν πληροφόρηση ακόμα και το περιεχόμενο σε θυρίδες.
Με βάση την συμφωνία που έχει κάνει η κυβέρνηση με τους πιστωτές της χώρας πρέπει άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή μία αυτοματοποιημένη διαδικασία επιβολής κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία φορολογουμένων που δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα τις οφειλές τους στο Δημόσιο.
Τη στιγμή δηλαδή που εκατομμύρια φορολογούμενοι και επιχειρήσεις μετρούν αντίστροφα για τις νέες επιβαρύνσεις που θα εφαρμοστούν από αρχές του έτους (φορολογικές και ασφαλιστικές) η κυβέρνηση σχεδιάζει νέο φορολογικό πακέτο το οποίο όχι μόνο δεν θα επιφέρει την ανάπτυξη που υπολογίζει η κυβέρνηση και κατ’ επέκταση την αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, αλλά αντίθετα θα μειώσει περαιτέρω την κατανάλωση.
Οι δράσεις που θα επιτρέψουν την αναδιάρθρωση του χρέους
Πολλές από τις παραπάνω δράσεις αποτελούν μεταρρυθμίσεις οι οποίες έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα. Οι μηχανισμοί είσπραξης χρεών, το περιουσιολόγιο και το σταθερό φορολογικό πλαίσιο θα είχαν περιορίσει σημαντικά την διόγκωση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει σήμερα το Δημόσιο. Η επιθετική εφαρμογή των μέτρων αυτών σήμερα, θα έχει ισχυρό αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία καθώς το «συμμάζεμα» επιχειρείται να γίνει επί «φορολογικών πτωμάτων» και με γνώμονα τη διαμόρφωση συνθηκών που θα επιτρέπουν την παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων και όχι την οικονομική ανάκαμψη.
Στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης προωθούνται:
1. Επανεξέταση όλων των κινήτρων που υπάρχουν στη φορολογία εισοδήματος των επιχειρήσεων και ενσωμάτωση σε ενιαία νομοθεσία των φοροαπαλλαγών, με ταυτόχρονη κατάργηση εκείνων που κρίνονται αναποτελεσματικές ή άδικες. Ταυτόχρονα θα επανεξετασθούν και οι λιγοστές φοροαπαλλαγές που ισχύουν για τα φυσικά πρόσωπα όπως για παράδειγμα το αφορολόγητο όριο.
2. Τροποποίηση της νομοθεσίας για τη φορολογία εισοδήματος των εταιρειών η οποία καλύπτει τις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές και τους εταιρικούς λογαριασμούς αποθεματικών.
3. Ανάπτυξη του νέου φορολογικού πλαισίου για τα οχήματα συλλογικών επενδύσεων και τους συμμετέχοντες σ’ αυτά, σε συμφωνία με τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
4. Αναθεώρηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων εσόδων με αλλαγές στις διαδικασίες που εφαρμόζει η φορολογική διοίκηση για την αναγκαστική εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων των ασυνεπών οφειλετών σε δημόσιους πλειστηριασμούς.
5. Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για την αντιμετώπιση της είσπραξης των φόρων επί των εισοδημάτων που δημιουργούνται σε offshore χαρτοφυλάκια ιδιωτών.
6. Εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις αγοραίες τιμές των ακινήτων. Οι ελληνικές αρχές το αργότερο έως τον Μάρτιο του 2017 θα πρέπει να υποβάλουν λεπτομερείς προτάσεις για την «ευθυγράμμιση» των φορολογητέων αξιών των ακινήτων (των αντικειμενικών αξιών) με τις τιμές της κτηματαγοράς έως τον Ιούνιο του 2017.
7. Αυτοματοποίηση διαδικασιών κατασχέσεων. Οι φορολογικές αρχές θα προμηθευτούν προγράμματα ηλεκτρονικών εφαρμογών που θα επιτρέπουν την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και ειδικότερα θα παρέχουν τη δυνατότητα λειτουργίας μιας πλήρως αυτοματοποιημένης διαδικασίας κατασχέσεων σε βάρος των ασυνεπών οφειλετών.
liberal
Την ώρα που το ελληνικό κράτος διεκδικεί μείωση χρέους από τους διεθνείς πιστωτές του, με το άλλο χέρι χτίζει έναν υπερ-μηχανισμό είσπραξης των τεράστιων οφειλών ύψους 122 δισ. ευρώ που έχουν σχηματίσει οι ιδιώτες απέναντι στο Δημόσιο, και παράλληλα ανοίγει νέους δρόμους για να εισπράττει φόρους από περισσότερες πηγές...
των Προκόπη Χατζηνικολάου και Βασίλη Γεώργα
Ένα πολύ σημαντικό τμήμα της δεύτερης αξιολόγησης είναι αφιερωμένο αποκλειστικά σε νόμους και παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν το κράτος να διενεργεί κατασχέσεις και πλειστηριασμούς, να καταγράφει αναλυτικά τις επενδύσεις και τα περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών και ταυτόχρονα να...
Από τη μία μισθωτοί και συνταξιούχοι θα χάσουν σταδιακά όπως φαίνεται το έμμεσο αφορολόγητο, ενώ οι επιχειρήσεις που ήδη καταβάλουν υψηλούς φόρους στο ελληνικό δημόσιο και από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα βρεθούν αντιμέτωπες με την κατάργηση των λιγοστών φοροαπαλλαγών και κινήτρων που ισχύουν στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.
Και ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς το κράτος καλπάζουν και ξεπερνούν τα 92,5 δισ. ευρώ. μπαίνουμε πλέον στην εποχή κατά την οποία οι κατασχέσεις θα γίνονται ευκολότερα και οι πλειστηριασμοί ταχύτερα σε τιμές «αγοράς». Παράλληλα οι τραπεζικές θυρίδες, τα επενδυτικά προϊόντα, τα ακίνητα, οι καταθέσεις και κάθε είδους περιουσιακό στοιχείο των πολιτών και των επιχειρήσεων, θα βρίσκονται στο στόχαστρο της εφορίας από τη στιγμή που υπάρχουν χρέη προς το Δημόσιο, ή δεν θα μπορούν να θεωρούνται «ασφαλή» εφόσον επινοηθούν νέοι φόροι για να τα επιβαρύνουν. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν ληφθεί μέτρα ύψους 36,8 δισ. ευρώ στον τομέα των εσόδων.
Από την άλλη το κράτος πρόνοιας εξαφανίζεται. Η περίθαλψη στα νοσοκομεία γίνεται ολοένα και δυσκολότερη λόγω των τρομακτικών ελλείψεων που αντιμετωπίζουν (σε υλικά και προσωπικό), ενώ οι συντάξεις περιορίζονται και όπως όλα δείχνουν θα περικοπούν περαιτέρω, στο όνομα της δημοσιονομικής εξυγίανσης που θα επιτρέπει την διοχέτευση περισσότερων πόρων προς την εξυπηρέτηση του χρέους.
Κανείς φορολογούμενους θα έχει δικαίωμα να καθυστερεί οφειλή προς το δημόσιο καθώς μία μέρα καθυστέρησης θα «κοκκινίζει» τον λογαριασμό του στο taxis και οι υπηρεσίες θα μπορούν να προχωρούν άμεσα σε κατασχέσεις, πλειστηριασμούς και δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών.
Ταυτόχρονα όσοι είναι ενταγμένοι σε κάποια από τις ρυθμίσεις (των 100 ή 12 δόσεων) θα την χάνουν εφόσον καθυστερήσουν 24 ώρες να πληρώσουν το ελληνικό δημόσιο.
Κανείς φορολογούμενους θα έχει δικαίωμα να καθυστερεί οφειλή προς το δημόσιο καθώς μία μέρα καθυστέρησης θα «κοκκινίζει» τον λογαριασμό του στο taxis και οι υπηρεσίες θα μπορούν να προχωρούν άμεσα σε κατασχέσεις, πλειστηριασμούς και δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών.
Ταυτόχρονα όσοι είναι ενταγμένοι σε κάποια από τις ρυθμίσεις (των 100 ή 12 δόσεων) θα την χάνουν εφόσον καθυστερήσουν 24 ώρες να πληρώσουν το ελληνικό δημόσιο.
Ο κλοιός σφίγγει για όλους τους φορολογούμενους οι οποίοι θα αντιμετωπίζουν την εφορία ως φόβητρο που ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να αδειάσει έναν λογαριασμό για μία μικρή οφειλή ή να κατασχέσει περιουσιακά στοιχεία. Το σύνολο της περιουσίας των φορολογούμενων θα είναι στη διάθεση της εφορίας από το 2017 με την εφαρμογή του περιουσιολογίου, ενώ σε περίπτωση που σχηματίζεται δικογραφία οι ελεγκτές θα μπορούν να κάνουν χρήση και του πόθεν έσχες (εφόσον είναι υπόχρεοι) και να αντλήσουν πληροφόρηση ακόμα και το περιεχόμενο σε θυρίδες.
Με βάση την συμφωνία που έχει κάνει η κυβέρνηση με τους πιστωτές της χώρας πρέπει άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή μία αυτοματοποιημένη διαδικασία επιβολής κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία φορολογουμένων που δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα τις οφειλές τους στο Δημόσιο.
Με βάση την συμφωνία που έχει κάνει η κυβέρνηση με τους πιστωτές της χώρας πρέπει άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή μία αυτοματοποιημένη διαδικασία επιβολής κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία φορολογουμένων που δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα τις οφειλές τους στο Δημόσιο.
Τη στιγμή δηλαδή που εκατομμύρια φορολογούμενοι και επιχειρήσεις μετρούν αντίστροφα για τις νέες επιβαρύνσεις που θα εφαρμοστούν από αρχές του έτους (φορολογικές και ασφαλιστικές) η κυβέρνηση σχεδιάζει νέο φορολογικό πακέτο το οποίο όχι μόνο δεν θα επιφέρει την ανάπτυξη που υπολογίζει η κυβέρνηση και κατ’ επέκταση την αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, αλλά αντίθετα θα μειώσει περαιτέρω την κατανάλωση.
Οι δράσεις που θα επιτρέψουν την αναδιάρθρωση του χρέους
Οι δράσεις που θα επιτρέψουν την αναδιάρθρωση του χρέους
Πολλές από τις παραπάνω δράσεις αποτελούν μεταρρυθμίσεις οι οποίες έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα. Οι μηχανισμοί είσπραξης χρεών, το περιουσιολόγιο και το σταθερό φορολογικό πλαίσιο θα είχαν περιορίσει σημαντικά την διόγκωση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει σήμερα το Δημόσιο. Η επιθετική εφαρμογή των μέτρων αυτών σήμερα, θα έχει ισχυρό αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία καθώς το «συμμάζεμα» επιχειρείται να γίνει επί «φορολογικών πτωμάτων» και με γνώμονα τη διαμόρφωση συνθηκών που θα επιτρέπουν την παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων και όχι την οικονομική ανάκαμψη.
Στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης προωθούνται:
1. Επανεξέταση όλων των κινήτρων που υπάρχουν στη φορολογία εισοδήματος των επιχειρήσεων και ενσωμάτωση σε ενιαία νομοθεσία των φοροαπαλλαγών, με ταυτόχρονη κατάργηση εκείνων που κρίνονται αναποτελεσματικές ή άδικες. Ταυτόχρονα θα επανεξετασθούν και οι λιγοστές φοροαπαλλαγές που ισχύουν για τα φυσικά πρόσωπα όπως για παράδειγμα το αφορολόγητο όριο.
2. Τροποποίηση της νομοθεσίας για τη φορολογία εισοδήματος των εταιρειών η οποία καλύπτει τις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές και τους εταιρικούς λογαριασμούς αποθεματικών.
3. Ανάπτυξη του νέου φορολογικού πλαισίου για τα οχήματα συλλογικών επενδύσεων και τους συμμετέχοντες σ’ αυτά, σε συμφωνία με τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
4. Αναθεώρηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων εσόδων με αλλαγές στις διαδικασίες που εφαρμόζει η φορολογική διοίκηση για την αναγκαστική εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων των ασυνεπών οφειλετών σε δημόσιους πλειστηριασμούς.
5. Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για την αντιμετώπιση της είσπραξης των φόρων επί των εισοδημάτων που δημιουργούνται σε offshore χαρτοφυλάκια ιδιωτών.
6. Εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις αγοραίες τιμές των ακινήτων. Οι ελληνικές αρχές το αργότερο έως τον Μάρτιο του 2017 θα πρέπει να υποβάλουν λεπτομερείς προτάσεις για την «ευθυγράμμιση» των φορολογητέων αξιών των ακινήτων (των αντικειμενικών αξιών) με τις τιμές της κτηματαγοράς έως τον Ιούνιο του 2017.
7. Αυτοματοποίηση διαδικασιών κατασχέσεων. Οι φορολογικές αρχές θα προμηθευτούν προγράμματα ηλεκτρονικών εφαρμογών που θα επιτρέπουν την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και ειδικότερα θα παρέχουν τη δυνατότητα λειτουργίας μιας πλήρως αυτοματοποιημένης διαδικασίας κατασχέσεων σε βάρος των ασυνεπών οφειλετών.
liberal
1. Επανεξέταση όλων των κινήτρων που υπάρχουν στη φορολογία εισοδήματος των επιχειρήσεων και ενσωμάτωση σε ενιαία νομοθεσία των φοροαπαλλαγών, με ταυτόχρονη κατάργηση εκείνων που κρίνονται αναποτελεσματικές ή άδικες. Ταυτόχρονα θα επανεξετασθούν και οι λιγοστές φοροαπαλλαγές που ισχύουν για τα φυσικά πρόσωπα όπως για παράδειγμα το αφορολόγητο όριο.
2. Τροποποίηση της νομοθεσίας για τη φορολογία εισοδήματος των εταιρειών η οποία καλύπτει τις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές και τους εταιρικούς λογαριασμούς αποθεματικών.
3. Ανάπτυξη του νέου φορολογικού πλαισίου για τα οχήματα συλλογικών επενδύσεων και τους συμμετέχοντες σ’ αυτά, σε συμφωνία με τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
4. Αναθεώρηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων εσόδων με αλλαγές στις διαδικασίες που εφαρμόζει η φορολογική διοίκηση για την αναγκαστική εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων των ασυνεπών οφειλετών σε δημόσιους πλειστηριασμούς.
5. Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για την αντιμετώπιση της είσπραξης των φόρων επί των εισοδημάτων που δημιουργούνται σε offshore χαρτοφυλάκια ιδιωτών.
6. Εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις αγοραίες τιμές των ακινήτων. Οι ελληνικές αρχές το αργότερο έως τον Μάρτιο του 2017 θα πρέπει να υποβάλουν λεπτομερείς προτάσεις για την «ευθυγράμμιση» των φορολογητέων αξιών των ακινήτων (των αντικειμενικών αξιών) με τις τιμές της κτηματαγοράς έως τον Ιούνιο του 2017.
7. Αυτοματοποίηση διαδικασιών κατασχέσεων. Οι φορολογικές αρχές θα προμηθευτούν προγράμματα ηλεκτρονικών εφαρμογών που θα επιτρέπουν την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και ειδικότερα θα παρέχουν τη δυνατότητα λειτουργίας μιας πλήρως αυτοματοποιημένης διαδικασίας κατασχέσεων σε βάρος των ασυνεπών οφειλετών.
liberal
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου