Το ΠΑΣΟΚ «αποστατεί» κατ' εξακολούθηση

Τα κατακερματισμένα παράθυρα της Ιστορίας

ΤΗΣ ΣΙΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ*
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ "ΑΥΓΗ" ΣΤΟ Διαδίκτυο  
Σήμερα που η σκληρή καθημερινότητα «ροκανίζει» κάθε περιθώριο πνευματικότητας και σκέψης, που η φτήνια του πολιτικού λόγου αποφτωχαίνει μια χώρα δραματικά φτωχή, οι νέοι και οι νέες του ΣΥΡΙΖΑ, με την εκδήλωση που οργάνωσαν με ομιλητή τον φιλόσοφο Τζόρτζιο Αγκάμπεν, έκαναν μια σημαντική πολιτική παρέμβαση. Ο Αριστείδης Μπαλτάς στον χαιρετισμό του, η Αθηνά Αθανασίου στην εισαγωγή της και, κυρίως, ο Αγκάμπεν στην ομιλία του μας έδειξαν ότι η πολιτική αποπολιτικοποιείται όταν σταματάει να ορίζει τον μεγάλο χρόνο με τον οποίο συνδιαλέγεται, όταν κατακερματίζει και αποϊδεολογικοποιεί τον ιστορικό και φιλοσοφικό χρόνο αναφοράς της.
Αντιθέτως, η αναφορά του Ευ. Βενιζέλου στην αποστασία του '65 μας έδειξε (για πολλοστή φορά) τι σημαίνει απογύμνωση του πολιτικού, τι σημαίνει αποποίηση της ευθύνης προσδιορισμού του μεγάλου χρόνου αναφοράς και προσπάθεια αποδόμησής του σε «ιστορικά τηλεπαράθυρα». Αυτά τα «ιστορικά τηλεπαράθυρα» που, ξεκομμένα από τον μεγάλο χρόνο, τροφοδότησαν σε αυτή τη χώρα την κουλτούρα της πολιτικής και κοινωνικής «μαγκιάς», την κουλτούρα της βολικής, κατακερματισμένης μνήμης.
Ένα πολιτικό γεγονός ορίζεται ως αποστασία σε σχέση με το πολιτικό σώμα που την ορίζει ως τέτοια και στο πλαίσιο του μεγάλου χρόνου που προτείνει αυτό το σώμα. Οι Έλληνες επαναστάτες ήταν αποστάτες για τον Οθωμανό σουλτάνο, δύναμη όμως πολιτικής συγκρότησης και χειραφέτησης ενός έθνους. Οι επαναστάτες όρισαν το σώμα στο οποίο ανήκαν και στο όνομά του ακύρωσαν τον αυτοκρατορικό χρόνο της τυραννίας για έναν άλλο μεγάλο χρόνο ελευθερίας.
Το ακριβώς αντίθετο έγινε το '65. Κάποιοι αποστάτησαν από το πολιτικό σώμα που τους εξέλεξε, προς όφελος μιας αυταρχικής εξουσίας. Οι αποστάτες ακύρωσαν τον δημοκρατικό πολιτικό χρόνο που διαμορφωνόταν από το πολιτικό σώμα για να επανενισχύσουν τον αυταρχικό χρόνο του Παλατιού. Οι αποστάτες ανέκοψαν τη χειραφέτηση της κοινωνίας, για να την υποτάξουν -και την οδήγησαν όχι σε ελευθερία, αλλά σε εθνική καταστροφή.
Το ΠΑΣΟΚ το 1981 διεκδίκησε και οικειοποιήθηκε τον ρόλο του αναδιοργανωτή ενός μεγάλου, κοινωνικού, δημοκρατικού χρόνου -εναντίον του δεξιού χρόνου- στον οποίο ενέταξε το παρόν τής τότε μεταπολιτευτικής ελληνικής κοινωνίας. Διεκδίκησε, λοιπόν, τον ρόλο του φορέα χειραφέτησης της ελληνικής κοινωνίας, του φορέα μιας «λαϊκής ιδεολογίας» στο πλαίσιο της οποίας όλες οι μεγάλες δημοκρατικές αξίες ενσωματώνονταν σαν μια βιωμένη, λαϊκή αποσκευή.
Όμως το ΠΑΣΟΚ δραπέτευσε από τον χρόνο του. Είχε ξεκινήσει βέβαια τη μεγάλη φυγή καιρό πριν, αλλά την ολοκλήρωσε με βίαιο τρόπο τα τελευταία χρόνια. Αντί, λοιπόν, να αναλάβει τις ευθύνες του ενώπιον της Ιστορίας και να αποσύρει όλη εκείνη την ηγετική ομάδα που μετέτρεψε τη λαϊκή ιδεολογία, που το ίδιο είχε κάποτε ευαγγελιστεί, σε λαμογιά, αποφάσισε να ακυρώσει με μια μονοκοντυλιά τον μεγάλο, δημοκρατικό, αριστερό χρόνο, κατασκευάζοντας νησίδες μνήμης εν κενώ χρόνου.
Το ΠΑΣΟΚ στα μάτια της κοινωνίας αποστάτησε γιατί, συνάπτοντας «ανίερη» -για τη δική του, όπως την είχε διεκδικήσει, ιστορία- συμμαχία με την πιο ακροδεξιά εκδοχή της Νέας Δημοκρατίας, κατέληξε να συγχέει τους μεγάλους χρόνους. Έσπασε τον μεγάλο δημοκρατικό χρόνο σε επιλεκτικά παράθυρα και κράτησε όσα συγκυριακά το διευκολύνουν να τραβάει νήματα από πολλούς χρόνους ταυτοχρόνως, ακόμη κι από αυτόν του αυταρχισμού και του φρονηματισμού της κοινωνίας, του εθνικισμού και του ρατσισμού.
Το ΠΑΣΟΚ «αποστατεί» κατ' εξακολούθηση. Γιατί μορφή αποστασίας είναι να αφήνεις την κοινωνία μετέωρη ιστορικά. Αποστασία είναι να γκρεμίζεις τους θεσμούς από τους οποίους μια κοινωνία, καταρρακωμένη και με πολλά κενά μνήμης, θα μπορούσε να πιαστεί για να βρει το κουράγιο να επανεφεύρει το νήμα που θα τη συνδέσει με τον μεγάλο δημοκρατικό χρόνο της. Αποστασία είναι να κλείνεις, και μάλιστα με τέτοια βιαιότητα, την ΕΡΤ, να καταστρέφεις εκ προθέσεως τα δύο ιστορικά πανεπιστημιακά ιδρύματα αυτής της χώρας, να καταστρέφεις τον δημόσιο χώρο, τους θεσμούς δηλαδή στους οποίους έχει εγγραφεί η μνήμη της συνέχειας του ιστορικού, κοινωνικού και πολιτικού χρόνου.
Οι νέες και οι νέοι του ΣΥΡΙΖΑ υπέδειξαν τα μοναδικά έντιμα σωσίβια από τα οποία μια κοινωνία μπορεί να πιαστεί για να ξαναοραματιστεί και να επαναδιεκδικήσει τον μεγάλο χρόνο της.

* Η Σία Αναγνωστοπούλου διδάσκει Ιστορία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

Οι σκληρές μάχες για την καθημερινή επιβίωση


  • 24.11.2013
Η Μέρκελ προχθές προσπάθησε να χρυσώσει το χάπι στον Σαμαρά, ο οποίος από την επομένη των γερμανικών εκλογών αναμένει "πολιτική διαπραγμάτευση" για το χρέος. Η συζήτηση για το ελληνικό αλλά και το ευρωπαϊκό πρόβλημα δημόσιου χρέους παραπέμπεται για μετά τις ευρωεκλογές. Με τον (ακρο-)δεξιό ευρωσκεπτικισμό να εξαπλώνεται, τα κυρίαρχα γερμανικά κόμματα αποφεύγουν να ανακινήσουν θέμα ρύθμισης του δημόσιου χρέους. Ταυτοχρόνως η Μέρκελ δίνει εύσημα στους θλιβερούς πρωθυπουργούς του μεσογειακού Νότου, τους αναγνωρίζει το εικονικό "success story", διότι επιμένει στη στρατηγική του μονόδρομου, σύμφωνα με την οποία μόνον η ακραία λιτότητα οδηγεί στην έξοδο από την κρίση.
Ο Σαμαράς, λοιπόν, προχθές απέσπασε "κούφιες υποσχέσεις", επανέλαβε όμως τη δέσμευσή του να εφαρμόσει όλες τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει, πρόθυμος να αναλάβει κι άλλες. Και... πανευτυχής, ετοιμάζεται να υποδυθεί τον πρόεδρο της Ε.Ε.! Αναξιόπιστος, θλιβερός ουραγός των επιθετικών γερμανικών κύκλων, αδυνατεί να αξιοποιήσει την ελληνική προεδρία για να θέσει την ατζέντα του ευρωπαϊκού Νότου. Θα επιχειρήσει να μετατρέψει την ελληνική προεδρία σε μια ευκαιρία δημοσίων σχέσεων, δίνοντας εξετάσεις υπακοής στη Μέρκελ.
Το "success story" όμως δεν μπορεί να ανατρέψει την εφιαλτική καθημερινότητα. Ο Σαμαράς δείχνει να υποκύπτει στο... "σύνδρομο Σημίτη"! Όπως τότε η προπαγάνδα περί της "ισχυρής Ελλάδας" δεν κατόρθωσε να ανατρέψει την πραγματικότητα, έτσι και τώρα ο Σαμαράς θα χάνει συνεχώς τις μάχες της σκληρής καθημερινότητας. Θα είναι πρόεδρος της Ε.Ε. και ταυτοχρόνως πρωθυπουργός μιας χώρας που συνεχώς γλιστράει στην ευρωπαϊκή μεθόριο. Φοροεξόντωση, απολύσεις, διάλυση του κοινωνικού κράτους, εκτίναξη της ανεργίας, ύφεση, εκποίηση μισοτιμής της δημόσιας αλλά και της ιδιωτικής περιουσίας (πλειστηριασμοί...), συντάξεις που ολοένα και θυμίζουν επιδόματα ελεημοσύνης, εκατοντάδες χιλιάδες ανασφάλιστοι πολίτες αποκλεισμένοι από τις υπηρεσίες υγείας, συνθέτουν τον διάκοσμο της Κολάσεως... Ποιο παραμύθι μπορεί να υπερισχύσει απέναντι στη βιωμένη απελπισία;
Το πιθανότερο είναι η αβίωτη καθημερινότητα να τροφοδοτήσει κοινωνικές αντιδράσεις, όπως αυτές τις μέρες στα πανεπιστήμια. Παρ' ότι οι αγώνες εμφανίζονται αποσπασματικοί, δεν έχουν κοινωνικά απονομιμοποιηθεί. Η κοινή εμπειρία των πολιτών, ο φόβος ότι έρχεται η σειρά όλων, δεν ενεργοποιεί τους μηχανισμούς του κοινωνικού αυτοματισμού. Μ' αυτή την έννοια η κυβέρνηση φαίνεται να ηττάται, παρ' ότι δεν αντιμετωπίζει, επί του παρόντος, νέα κύματα κοινωνικών κινητοποιήσεων. Τα πολλά και πολυεπίπεδα μέτωπα της καθημερινότητας μπορεί, ωστόσο, να αποδειχθούν πεδία που θα υφάνουν νέες μορφές συλλογικότητας και δράσεων, στην προοπτική μάλιστα των ευρωεκλογών. Η δυναμική της εναλλακτικής πολιτικής παρουσίας του ΣΥΡΙΖΑ θα ενισχύσει μια τέτοια κατεύθυνση. Η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να καπελώσει τις μάχες για την καθημερινή επιβίωση, καταφεύγοντας στη στρατηγική της έντασης.
Αναλόγως των πολιτικών εξελίξεων, εάν αποφύγει την πίεση της τρόικας για συμπληρωματικό προϋπολογισμό και νέα μέτρα, ο Σαμαράς τον Απρίλιο θα αποφασίσει αν θα προχωρήσει σε βουλευτικές εκλογές μαζί με τις ευρωεκλογές. Αναλόγως θα επιταχυνθούν και οι διεργασίες για την ανασυγκρότηση του αστικού πολιτικού μπλοκ. Μέχρι τότε, ο Σαμαράς και ο Βενιζέλος σχεδιάζουν την αποπολιτικοποίηση των ευρωεκλογών, στριμώχνοντάς τες στη δεύτερη Κυριακή των περιφερειακών εκλογών, τότε που παραδοσιακά ψηφίζουν λιγότεροι, αφού από τον πρώτο γύρο κρίνεται το αποτέλεσμα στους περισσότερους δήμους. Σχεδιάζουν όμως και πάλι ερήμην της κοινωνίας. Όποια κάλπη κι αν στηθεί, το μήνυμα θα είναι καταπέλτης για τα μνημονιακά ανδρείκελα.

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ-Ανάκτηση του μέλλοντος


  • 24.11.2013

Photo Copyright - ΕΥΡΩΚΙΝΗΣΗ

Προδημοσίευση από τον συλλογικό τόμο, «Κυβέρνηση της Αριστεράς. Δρόμος για το μέλλον ή παρένθεση;», που θα κυκλοφορήσει τις επόμενες μέρες από τις εκδόσεις «Τόπος»
Ανάρτηση από την ΑΥΓΗ στο διαδίκτυο 

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ
Ο δομικός χαρακτήρας της κρίσης, καθώς και ο συνδυασμός της με την οικολογική κρίση και την κλιματική αλλαγή, καθιστούν αναγκαία την επικαιροποίηση της συζήτησης για το σοσιαλισμό και το περιεχόμενό του, καθώς και της συζήτησης για τους δρόμους μετάβασης σ' αυτόν, μια συζήτηση που είχε εγκαταλειφθεί προ πολλού και από πολλούς.
Μετά τις εμπειρίες του 20ού αιώνα και την κατάρρευση των καθεστώτων του υπαρκτού σοσιαλισμού, η επίκληση του «σοσιαλισμού» δεν συνιστά μια απάντηση με αυτονόητο περιεχόμενο. Αντίθετα, υποδηλώνει την ανάγκη για μια επαναθεμελίωση και επαναπροσδιορισμό του νοήματος του σοσιαλισμού σε συνάρτηση με τη δημοκρατία, την ελευθερία, την αειφορία, με τρόπο ώστε να ενσωματώνει την κριτική του παρελθόντος και τις ανάγκες του παρόντος και του μέλλοντος.
Ο «αντικαπιταλισμός», επίσης, του 20ού αιώνα επηρεάστηκε βαθιά από τη νομιμοποίηση που παρέσχε ο κεϋνσιανισμός στην κρατική παρέμβαση, που, πολλές φορές, η επέκτασή της θεωρήθηκε από τη σοσιαλδημοκρατία ως «μετάβαση στο σοσιαλισμό» ή ως «σοσιαλισμός». Αγνοήθηκε το γεγονός ότι η εμπορευματοποίηση και η καπιταλιστική λογική μπορούν να διεισδύουν και να επεκτείνονται και εντός του κράτους και κάτω από το «δημόσιο» κέλυφος. Όπως έχει αποδειχθεί, ένας κρατικός τομέας από μόνος του όχι μόνο δεν αμφισβητεί, αλλά μπορεί να αποδειχθεί ισχυρό στήριγμα της καπιταλιστικής κυριαρχίας.
Ιδιαίτερα μετά τον εκφυλισμό της σοσιαλδημοκρατίας και την κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού, έγινε ακόμη πιο ορατή η ανάγκη για ένα νέο αντικαπιταλισμό, ο οποίος δεν θα περιορίζεται στο δίλημμα «κράτος ή αγορά», αλλά θα αναπτύσσεται στο πεδίο των σκοπών και των κριτηρίων της ανάπτυξης, στα πεδία του κοινωνικού ελέγχου, της αποεμπορευματοποίησης, της υπεράσπισης των δημόσιων αγαθών, του επαναπροσδιορισμού της έννοιας και του περιεχομένου του «δημόσιου χώρου» σε αυτονομία από το κράτος και τις αγορές, στους κοινωνικούς και τους οικολογικούς όρους συνύπαρξης του «ιδιωτικού» με το «δημόσιο», της ανάπτυξης νέων συνεργατικών και αλληλέγγυων μορφών κοινωνικής οικονομίας, και γενικότερα μιας νέας πολιτικής οικονομίας των κοινωνικών αναγκών, στη θέση μιας οικονομίας που κινείται με σκοπό και κίνητρο τη μεγιστοποίηση του κέρδους. Η Αριστερά καλείται να επαν-οριοθετηθεί, σ' έναν άξονα κοινωνικο-κεντρικό, και όχι κρατικο-κεντρικό ή ιδιωτικο-κεντρικό. Και κυρίως καλείται να δώσει και να κερδίσει μάχες στο πεδίο των ιδεών και των αξιών, νικώντας στα πεδία αυτά το νεοφιλελευθερισμό, ως προϋπόθεση για τη δική της ηγεμονία.
Η κρίση, λοιπόν, δημιουργεί την ανάγκη για μια «μετάβαση», όχι μόνο της κοινωνίας σε νέο παράδειγμα ανάπτυξης αλλά και της ίδιας της Αριστεράς, από ρόλους συμπληρωματικούς ή μονομερώς αμυντικούς σε ρόλους ηγεμονικούς και πρωταγωνιστικούς. Το αποτέλεσμα των εκλογών, τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2012, ήλθε να επιβεβαιώσει αυτή τη διαπίστωση. Όμως αυτό που χρειαζόμαστε τώρα δεν είναι πλέον οι διαπιστώσεις αλλά ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης, ένα «master plan» και για την κοινωνία και για την Αριστερά, που θα ιεραρχεί τα πολλαπλά καθήκοντα και θα οργανώνει τη μάχη για το μέλλον.

Ανάκτηση του μέλλοντος
Όλες οι ως τώρα κυβερνήσεις επιδιώκουν άμεσα αποτελέσματα. Αυτό από μόνο του είναι θεμιτό. Το πρόβλημα αρχίζει όταν, όπως έκαναν οι ως τώρα κυβερνήσεις, κυνηγούν το εφήμερο εγκαταλείποντας το μέλλον ή, ακόμη χειρότερα, επιβαρύνοντάς το με την πολιτική τους. Η μακροπρόθεσμη διάσταση του χρόνου είναι, επομένως, από αυτή την άποψη η πιο κρίσιμη. Διότι το μέλλον υποεκπροσωπείται στις προτεραιότητες των κυβερνήσεων αλλά και στα ενδιαφέροντα της πλειοψηφίας της κοινωνίας. Αυτό βέβαια δεν είναι αποτέλεσμα μιας τεχνικής αδυναμίας ή κάποιου φυσικού νόμου. Έχει να κάνει με τη δομή των κυρίαρχων κατεστημένων συμφερόντων και των επιλογών τους.
Το πρόβλημα σήμερα γίνεται πιο σοβαρό και πιο άμεσο διότι πολλά προβλήματα της εποχής μας και πολλές από τις πληγές που άνοιξε η κρίση μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο σε βάθος χρόνου. Για παράδειγμα, η εξάλειψη της ανεργίας, η ανασύσταση του κοινωνικού κράτους και της κοινωνικής ασφάλισης, η αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, η αντιστροφή των αρνητικών δημογραφικών τάσεων, η διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού συστήματος και άλλα συναφή προβλήματα είναι υπόθεση μιας εναλλακτικής πολιτικής, αλλά και ενός σχεδιασμού μακράς κλίμακας.
Τι μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση της Αριστεράς; Πώς μπορεί να εντάξει αυτήν τη μακρά κλίμακα του χρόνου σ' ένα κυβερνητικό πρόγραμμα το οποίο, στην καλύτερη περίπτωση, έχει ως ορίζοντά του την τετραετία; Πώς η ανάκτηση του μέλλοντος δεν θα εκφυλιστεί σε μια χωρίς περιεχόμενο ρητορική;
Το πρώτο είναι να αναγνωρίσει τα προβλήματα, να βοηθήσει την κοινωνία να κατανοήσει τη σημασία τους, να εμπνεύσει και να κινητοποιήσει επιστημονικές δυνάμεις σε Ελλάδα και εξωτερικό και να θέσει σε κίνηση διαδικασίες, δημιουργώντας και τους κατάλληλους θεσμούς για ένα συνολικό και μακροχρόνιο σχέδιο, ένα «master plan», για μια παραγωγική και καινοτόμα Ελλάδα, για μια δημοκρατική, δημιουργική, δίκαιη και αλληλέγγυα κοινωνία, στην οποία αξίζει να ζούμε με αξιοπρέπεια και υπερηφάνεια, εμείς και τα παιδιά μας.
Το δεύτερο είναι να κάνει το μέλλον υπόθεση του παρόντος, στόχους διεκδικήσιμους άμεσα, ακόμη και στο στάδιο που η Αριστερά δρα ως αντιπολίτευση. Το σημαντικό είναι οι διάφορες μεταρρυθμίσεις και αλλαγές, ακόμη και τα άμεσα ανακουφιστικά μέτρα να μην είναι αποσπασματικά ή αλληλοσυγκρουόμενα μεταξύ τους, αλλά -στο μέτρο του δυνατού- να υπηρετούν το στόχο για ένα νέο υπόδειγμα ανάπτυξης, ένα νέο κοινωνικό ήθος, ένα νέο πολιτισμό.

To «νέο» στο νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό υπόδειγμα
Σ' αυτόν το μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα εγγράφεται ασφαλώς η παραγωγική ανασυγκρότηση, ο κοινωνικός και οικολογικός μετασχηματισμός, με στόχο ένα νέο παραγωγικό σύστημα και ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης. Είναι θετικό που μεγάλα τμήματα της κοινωνίας συνειδητοποιούν πλέον την ανάγκη αυτήν.
Όμως, ποιο είναι το «νέο» σ' αυτό το νέο μοντέλο ή παράδειγμα που πρέπει να διαμορφώσουμε; Για τους νεοφιλελεύθερους το «νέο» βρίσκεται σε μια εμβάθυνση του νεοφιλελεύθερου υποδείγματος, ενώ για τη σοσιαλδημοκρατία το «νέο» βρίσκεται στην τιθάσευση των υπερβολών του νεοφιλελεύθερου μοντέλου και στον έλεγχο κάποιων συμπτωμάτων και «ακροτήτων» του. Και στις δύο περιπτώσεις οι αιτίες της κρίσης δεν θίγονται, ενώ το «νέο παραγωγικό μοντέλο» επαφίεται να διαμορφωθεί από τις δυνάμεις της αγοράς και του ιδιωτικού κέρδους, γεγονός που προεξοφλεί την αποσπασματικότητα και τη μη βιωσιμότητά του, καθώς και την παραγωγή ακόμη μεγαλύτερων ανισοτήτων.
Ένα πραγματικά νέο παραγωγικό σύστημα μπορεί να προκύψει μόνο σε ρήξη με αυτές τις λογικές και τα συμφέροντα που εκπροσωπούν. Διαμορφώνεται σε αντιπαράθεση προς τις αξίες του νεοφιλελευθερισμού, σε ένα μετα-νεοφιλελεύθερο ορίζοντα. Χαρακτηρίζεται από διαρκή κίνηση, μετασχηματισμό, κοινωνικό πειραματισμό που ενθαρρύνεται μάλιστα από δημόσιες πολιτικές. Στο προσκήνιο έρχεται η κοινωνία και οι ανάγκες της, τα προβλήματα της ιεράρχησης και εξισορρόπησής τους, τα ζητήματα των συμμαχιών και συναινέσεων, των θεσμών και των νέων δημόσιων πολιτικών.
Ένα πρώτο χαρακτηριστικό, λοιπόν, του νέου μοντέλου είναι οι νέες αξίες στις οποίες αυτό στηρίζεται, και πριν απ' όλα η αξία της συνεργασίας, της αλληλεγγύης, της αειφορίας, της ισότητας, σε αντιδιαστολή προς τις αξίες του ανταγωνισμού, του ατομικισμού και του καταναλωτισμού που καλλιεργεί το νεοφιλελεύθερο μοντέλο. Το νέο μοντέλο ανάπτυξης χαρακτηρίζεται επίσης από μεταβατικότητα, είναι ένα μοντέλο «υπό διαμόρφωση», το οποίο, όμως, δεν παίρνει τη μορφή ενός παγιωμένου «καθεστώτος» αλλά αυτοανανεώνεται διαρκώς.
Το «νέο», συνεπώς, προκύπτει από τη δράση των κοινωνικών και οικονομικών υποκειμένων, και είναι αυτό που συνάδει με τις νέες αξίες και ταυτόχρονα αποδεικνύει την κοινωνική του αποτελεσματικότητα και την οικονομική του βιωσιμότητα στην πράξη, κατακτώντας με τον τρόπο αυτόν την κοινωνική του νομιμοποίηση και ισχύ έναντι των παλαιών προτύπων.
Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό του είναι ο κοινωνικο-κεντρικός και δημοκρατικός του χαρακτήρας. Πρωταγωνιστής στο νέο μοντέλο ανάπτυξης δεν είναι ούτε το κράτος από μόνο του ούτε οι αγορές, αλλά η ίδια η κοινωνία. Στη νέα σύμπραξη κράτους-αγορών-κοινωνίας, η τελευταία θέτει τους κανόνες με βάση τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τις δημοκρατικές επιλογές της, και στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, τις τράπεζες, τις αγορές.
Το κράτος σχεδιάζει, στηρίζει, με δημόσιες πολιτικές και συντονίζει επιτελικά και με σχέδιο τις δράσεις των φορέων της κοινωνίας. Ο δημόσιος τομέας της οικονομίας λειτουργεί με διαφάνεια, δημόσια λογοδοσία, αυστηρότητα στη χρήση των πόρων και κοινωνικό έλεγχο. Ο ιδιωτικός τομέας αναπτύσσει τη δράση του εντός κοινωνικών και οικολογικών δεσμεύσεων. Στο νέο μοντέλο ανάπτυξης εισάγονται και ενθαρρύνονται, ως βασικοί του πυλώνες, συνεργατικές μορφές της οικονομίας και αναπτυξιακές συμπράξεις με ξένο κεφάλαιο και φορείς.
Οι συνεργατικές μορφές της οικονομίας κατανοούνται όχι ως παρίες αλλά ως οργανικό τμήμα του παραγωγικού συστήματος που, με κατάλληλες μορφές, επιτρέπει αφενός την αξιοποίηση ικανοτήτων, δεξιοτήτων, γνώσεων και πρωτοβουλιών των εργαζόμενων και των ανέργων και αφετέρου την ικανοποίηση αναγκών, την προσφορά αγαθών και υπηρεσιών με όρους που δεν στηρίζονται ούτε αποσκοπούν στη μεγιστοποίηση του κέρδους αλλά στην ικανοποίηση αναγκών με όρους οικονομικής βιωσιμότητας, δημοκρατίας, συνεργασίας και συλλογικότητας.
Τέλος, η Δημοκρατία κατανοείται και εντός της παραγωγικής και της οικονομικής διαδικασίας και όχι ως μια σφαίρα πέρα από αυτήν, ως μέσο για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της μετάβασης στα νέα παραγωγικά και καταναλωτικά πρότυπα και συστατικό των τελευταίων.
Το νεοφιλελεύθερο μοντέλο χαρακτηρίζεται από τις μεγάλες ανισότητες που δημιουργεί στην κατανομή του πλούτου, των εισοδημάτων, της ισχύος. Το ζητούμενο, όμως, δεν είναι να αμβλύνουμε απλώς τις ανισότητες σε ένα σύστημα που παράγει ανισότητες, αλλά να δημιουργήσουμε νέους όρους παραγωγής εξαρχής πάνω στις αρχές της δικαιοσύνης και της αειφορίας. Γι' αυτό η αναδιανομή είναι αναγκαία αλλά δεν θα γίνει ποτέ κοινωνικά αποτελεσματική, αν δεν προηγηθεί μια «προδιανομή» ή μια «αναπτυξιακή διανομή», αν δηλαδή ο τρόπος ανάπτυξης δεν περιέχει στο πρωτογενές του στάδιο, ως εσωτερική του διάσταση, την αναβάθμιση της εργασίας και την προστασία του περιβάλλοντος.
Το νέο παραγωγικό μοντέλο προϋποθέτει αξιοπρεπείς αμοιβές για τους εργαζόμενους και τους απόμαχους της δουλειάς, πλήρη εργασιακά δικαιώματα, δυνατότητα ελεύθερης οργάνωσης και διαπραγμάτευσης, επαρκείς δωρεάν κοινωνικές υπηρεσίες για όλους.
Κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ανασυγκρότησης, και άρα αναδιαρθρώσεων και κινητικότητας, θα προστατευθεί ο κόσμος της εργασίας και θα αναβαθμιστεί, μέσω της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της αναγνώρισης δεξιοτήτων, η γνωστική ικανότητα, οι ικανότητες σχετικά με τον έλεγχο και τη διαχείριση της παραγωγής, η εφευρετικότητά τους στα τεχνικά και οργανωτικά ζητήματα.
Το ζήτημα του περιβάλλοντος έχει στρατηγική σημασία για τις ανθρώπινες κοινωνίες καθώς αφορά στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την προστασία ζωτικών φυσικών πόρων, όπως τα νερά και τα δάση, την οργάνωση της παραγωγής ώστε να ανακυκλώνονται τα χρησιμοποιούμενα υλικά. Πρόκειται για το παρόν αλλά κυρίως για το μέλλον, και επομένως για το σχεδιασμό των ενεργειών που θα καλύψουν όχι μόνο τις άμεσες ανάγκες, αλλά θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα και την ομαλή αναπαραγωγή των κοινωνιών όπου θα ζήσουν οι επόμενες γενεές.
Είναι αυτό το ζήτημα που συνηγορεί με τον πιο έντονο τρόπο υπέρ της αναγκαιότητας ενός αναπτυξιακού μοντέλου που θα εμπεριέχει τη σχεδιασμένη προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, αφού αυτή αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής.
Τέλος, το νέο μοντέλο ανάπτυξης απαιτεί τη δική του παραγωγική, τεχνολογική και οργανωτική βάση. Η κοινωνία δεν μπορεί να αναπαραχθεί στην παλιά παραγωγική βάση. Το «τρίγωνο» Ναυτιλία, Τουρισμός, Οικοδομή περικλείει σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες και για το μέλλον, όμως δεν μπορεί να λειτουργήσει ως «ατμομηχανή» ενός βιώσιμου παραγωγικού συστήματος.
Το νεοφιλελεύθερο μοντέλο προσφέρει ως διέξοδο τη στροφή του ιδιωτικού κεφαλαίου σε τομείς του κοινωνικού κράτους που «απελευθερώνει» προς όφελός του μέσω των ιδιωτικοποιήσεων. Η ιδιωτική εκπαίδευση, η ιδιωτική περίθαλψη, η ιδιωτική ασφάλιση, οι ιδιωτικές κοινωνικές υποδομές είναι οι «νέες κατευθύνσεις» ανάπτυξης που το νεοφιλελεύθερο μοντέλο προσφέρει με κίνητρο τη φτηνή εργασία, την επιδοτούμενη κερδοφορία και ασυδοσία. Όμως, στην περίπτωση αυτή, η κοινωνία θα γίνει ακόμη πιο άνιση, ενώ δεν μπορεί να προκύψει ένα βιώσιμο παραγωγικό σύστημα και μάλιστα «εξωστρεφές».
Η νέα παραγωγική βάση της κοινωνίας είναι ένα ερώτημα ανοικτό στον επιστημονικό και τον κοινωνικό διάλογο. Όμως οι μέχρι τώρα μελέτες και συζητήσεις πείθουν ότι υπάρχουν δυνατότητες για ένα βιώσιμο παραγωγικό σύστημα, ικανό να απαντά στις εσωτερικές ανάγκες και σε ανάγκες της διεθνούς ζήτησης.
Το ρόλο της «ατμομηχανής», που παραδοσιακά έπαιξε η οικοδομή, τώρα πρέπει να τον παίξουν συμπλέγματα βιομηχανικών δραστηριοτήτων και παραγωγικών υπηρεσιών, όπως το διατροφικό σύμπλεγμα, δραστηριότητες συνδεδεμένες με το υπό διαμόρφωση νέο ενεργειακό μοντέλο, καθώς και νέοι κλάδοι με καινοτόμες και δημιουργικές δραστηριότητες, βασισμένες στη γνώση και τις επιστήμες, που έχουν ήδη αναπτυχθεί στη χώρα μας σε μικρό όμως βαθμό. Τέλος, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί ένα διεθνές κέντρο γραμμάτων και τεχνών, και η παιδεία, σε σύνδεση με την έρευνα και τον πολιτισμό, μπορούν να γίνουν πόλος ανάπτυξης στο πλαίσιο του νέου παραγωγικού συστήματος.

ΣΑΠΙΖΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΑΜΑΡΑ



Εκτύπωση
(Κυρ. 24/11/13 - 13:04)
Του Γ.ΔΕΛΑΣΤΙΚ*
Με βαθύτατη περιφρόνηση αντιμετωπίζουν την κυβέρνηση των …σύγχρονων «γερμανοτσολιάδων» της Αθήνας όχι πλέον μόνο οι Γερμανοί του Τέταρτου Ράιχ, αλλά και οι εντεταλμένοι υπάλληλοι τους στην ΕΕ. Χαρακτηριστική αυτού του πνεύματος ήταν και η δήλωση του Γερούν Ντέισελμπουμ, του Ολλανδού προέδρου του Γιούρογκρουπ: «Πολλοί υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης έχουν αρχίσει να χάνουν την υπομονή τους με την Ελλάδα» τόνισε απαξιωτικά. «Η Ελλάδα έχει ακόμα αρκετή δουλειά μπροστά της» πρόσθεσε. «Στην Αθήνα συνεχίζονται αυτή την ώρα οι διαπραγματεύσεις για την πρόοδο ή μάλλον για την έλλειψη προόδου που σημειώνει η χώρα απέναντι στις δεσμεύσεις της» υπογράμμισε.
«Είναι ανάγκη να κάνουν νέες θυσίες οι Έλληνες» διακήρυξε ο Ολλανδός. Ο εκπρόσωπος του φινλανδού επιτρόπου Όλι Ρεν, ένας Ιρλανδός ονόματι Σάιμον Ο’ Κόνορ, έσπευσε να διευκρινίσει ότι «δεν διαπιστώνεται ακόμη πλήρης συμφωνία σε όλες τις πτυχές του προϋπολογισμού» που κατέθεσε την Πέμπτη στη Βουλή η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου. Στο μεταξύ επανήλθε στο προσκήνιο ο αυστριακός που είναι επικεφαλής της βοηθητικής ομάδας εργασίας του Γιούρογκρουπ, ο Τόμας Βίζερ – αυτός που είχε πει ότι θα ξανασχοληθεί με τις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα αφότου κάνει τις διακοπές του για σκι τον Φεβρουάριο!Αυτός ο τύπος λοιπόν έδωσε συνέντευξη στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων και απεφάνθη ότι «λίγοι προνομιούχοι προστατεύονται από τον ανταγωνισμό και ευνοούνται εις βάρος του υπόλοιπου ελληνικού πληθυσμού» και γι αυτό ζήτησε να… κλείσουν οι κρατικές επιχειρήσεις που έχουν ζημιές και να απελευθερωθούν οι αγορές ψωμιού και γάλακτος, όπως και η αγορά φαρμάκων – προφανώς για να ακριβύνουν τα φάρμακα! «Οι πολιτικοί δεν εξελέγησαν για να προστατεύουν ειδικά συμφέροντα και γι αυτό ελπίζω ότι στο τέλος οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν θετικά» εκτίμησε ο Τόμας Βίζερ, εννοώντας προφανώς ότι στο τέλος, αφού περατώσουν τη θεατρική τους παράσταση περί «αντίστασης», ο Σαμαράς και ο Βενιζέλος θα κάνουν αυτό που κάνουν πάντα: θα εκτελέσουν τις επιθυμίες των Γερμανών! Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η γερμανόδουλη γραμμή της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου που ισοπεδώνει την ελληνική κοινωνία έχει φέρει τους βουλευτές της ΝΔ και τους ελάχιστους εναπομείναντες βουλευτές του ΠΑΣΟΚ σε ολομέτωπη αντιπαράθεση με τον ελληνικό λαό, ο οποίος τους μισεί βαθύτατα και ελάχιστους από αυτούς θα επανεκλέξει στις επόμενες βουλευτικές εκλογές.
Κάποιοι από αυτό το νεοδημοκρατικόπασοκικό βουλευτικό σινάφι υποκρίνονται ότι διαφοροποιούνται γιατί αποσκοπούν να ενώσουν όχι μόνο το πολιτικό τους μέλλον αλλά πάνω από όλα το … κεφάλι τους (!), όταν αλλάξει η κυβέρνηση και απομακρυνθούν τα κόμματα τους από την εξουσία – να μην καταλήξουν δηλαδή «στης φυλακής τα κάγκελα» πολλοί από δαύτους. Ο στόχος που έχουν βάλει οι Ευρωπαίοι, ο Σαμαράς και ο Βενιζέλος, να αρχίσουν από τον νέο χρόνο να αρπάζουν τα σπίτια του κοσμάκη, αφού πρώτα κατέστρεψαν οικονομικά σχεδόν ολόκληρο τον ελληνικό πληθυσμό, αναστατώνει πολλούς κυβερνητικούς βουλευτές. Δεν τους ταράζει βέβαια τόσο πολύ ώστε να καταψηφίσουν τα κυβερνητικά αντιλαϊκά μέτρα (δεν είναι δα και τόσο «ακραίοι»), αλλά επειδή είναι υποχρεωμένοι ως βουλευτές να έρθουν σε επαφή με τις λαϊκές μάζες για να έχουν κάποια ελπίδα επανεκλογής ή για να μπορούν τουλάχιστον να κυκλοφορούν στις επαρχιακές πόλεις τους και στις λαϊκές συνοικίες των μεγαλουπόλεων χωρίς να φοβούνται ότι θα τους δέρνει ο κόσμος μόλις εμφανίζονται, παρουσιάζουν σημάδια πολιτικής απειθαρχίας.
Ο λαός μας έχει φτωχύνει δραματικά και ο Σαμαράς με τον Βενιζέλο, εκτελώντας τις εντολές των Γερμανών, κατέβασαν προϋπολογισμό που …αυξάνει κατά 11,5% τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος και εκτοξεύει κατά …41,4% (!) το φόρο ακίνητης περιουσίας! Ταυτόχρονα, ο κυβερνητικός προϋπολογισμός εγγυάται …χειρότερη υγεία, χειρότερη παιδεία, μικρότερες συντάξεις, λιγότερες κοινωνικές παροχές! Μέχρι που θα πάει αυτή η ιστορία; Η αλήθεια είναι ότι αυτή η πολιτική δεν έχει φραγμό, δεν έχει πάτο. Όσο οι Έλληνες δεν εξεγείρονται, οι Ευρωπαίοι θα μας λιώνουν αδίστακτα σαν σκουλήκια! Έτσι άλλωστε μας βλέπουν ήδη, ας μην έχουμε κανενός είδους αυταπάτες. Αναφορικά δε με όσους αφελείς νομίζουν ακόμη ότι όλα αυτά γίνονται για να βελτιωθούν τα δημοσιονομικά μας μεγέθη, τους διαψέυδει παταγωδώς ο ίδιος ο προϋπολογισμός. Έπειτα από όλες αυτές τις θυσίες και πέντε συνεχή χρόνια οικονομικού ολέθρου, το δημόσιο χρέος της χώρας μας θα μειωθεί κατά …1(ένα και μόνο) δισεκατομμύριο ευρώ – από 231 δις ευρώ το ελληνικό δημόσιο χρέος θα γίνει το 2014… 320 δισεκατομμύρια.
Αφήστε δε το γεγονός ότι ο ΟΟΣΑ θεωρεί παραμύθια τα όσα ισχυρίζεται η κυβέρνηση στον προϋπολογισμό του 2014 περί οριακής ανάπτυξης του ΑΕΠ κατά 0,6% και προβλέπει μείωση του ΑΕΠ κατά 0,4%, ενώ παράλληλα εκτιμά ότι το δημόσιο χρέος της Ελλάδας θα αυξηθεί για μια ακόμη φορά και θα φτάσει στο 181,3% του ΑΕΠ, ενώ ο Σαμαράς και ο Βενιζέλος το «μπαλαμουτιάζουν» στο 174,8% του ΑΕΠ! Χώρια που θα πάθαιναν σοκ οι Έλληνες αν συνειδητοποιούσαν ότι το 2014 πρέπει η χώρα μας να πληρώσει 6,15 δις ευρώ για τόκους και 24,39 δις ευρώ για χρεολύσια – πρέπει να πληρώσει δηλαδή συνολικά 31 δισεκατομμύρια στους πάσης φύσεως δανειστές της!
*Δημοσιεύθηκε στο «Πριν» την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

ΜΕΤΡΑΜΕ ΜΕΡΕΣ ΩΣ ΚΡΑΤΟΣ. ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ. ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΟΠΟΙΗΣΗ

Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΖΩΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ.


της Μαρίας Μιχ. Πολύζου (twitter:@mmpolyzou)
Ας διαβάζουμε ΠΙΣΩ από τις ενέργειές τους: Οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου είναι το νέο υπερόπλο για την καταστολή του Συντάγματος και της Δημοκρατίας. Είναι επίδειξη ισχύος "Κοιτάξτε εμείς τί είμαστε ικανοί να κάνουμε σε ένα απόγευμα μέσα"! Και είναι πρόβα τζενεράλε για τα χειρότερα που ετοιμάζουν.
Μέχρι και πριν από την....
ΕΡΤ, η τακτική εξόντωσης ήταν βασισμένη στο "μαρτύριο της σταγόνας", λίγες δόσης σταδιακής προόδου για την εφαρμογή του Μνημονίου και των επιταγών της Τρόϊκας. Αυτό που έγινε με την ΕΡΤ καταδεικνύει την επιτάχυνση των διαδικασιών.
"Οι μηχανές στο ΦΟΥΛ"!!!
Να ξέρετε ότι ο τελικός στόχος είναι όλη η περιουσία της Ελλάδας και μέσα στα περιουσιακά στοιχεία είμαστε όλοι οι ΕΛΛΗΝΕΣ - ναι τα φυσικά πρόσωπα! Τα χειρότερα είναι μπροστά μας εκτός και αν τα σταματήσουμε.
Τα Μνημόνια ήρθαν για να μείνουν μαζί με τους τοποτηρητές που εγκαταστάθηκαν στην Αποικία που λέγεται Ελλάδα.
Μετά τις Γερμανικές εκλογές έρχεται η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΟΠΟΙΗΣΗ, και η λήξη της έννοιας "Κράτος" για την Ελλάδα. Ήδη ο προϋπολογισμός του 2014 θα κατατεθεί από αυτόν τον Οκτώβριο στις Βρυξέλλες.
Μετράμε ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ ΜΕΡΕΣ για να αντιδράσουμε δυναμικά ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ.
Αν δεν απαντήσουμε ΤΩΡΑ δυναμικά ως ΕΛΛΗΝΕΣ θα χαθούμε ως Έθνος και ως Κράτος στο άλεσμα της Ομοσπονδιακής μηχανής.

ΠΑΣΟΚ: Η «αποστασία» κράτησε… τρεις μέρες!



Οριακές εξελίξεις για Βενιζέλο...


Πώς λένε, ότι κάθε θάμα κρατάει τρεις μόλις μέρες; Ε, κάπως έτσι
 εξελίσσονται τα πράγματα στο ΠΑΣΟΚ, μετά τη...μεγάλη έμπνευση του Βενιζέλου και την προώθηση από τον Ψυχάρη, να κατηγορήσουν τον Τσίπρα ότι προσπαθεί να ωθήσει σε αποστασία βουλευτές και στελέχη!
Όλο αυτό το σύστημα που εμπνεύστηκε το περί «αποστασίας» story είχε την προσδοκία, ότι με αυτή τη μεθόδευση θα δημιουργούσε ακραία πόλωση και θα...
συσπείρωνε (ή μάλλον θα επανασυσπείρωνε) το ταλανιζόμενο και βυθιζόμενο δημοσκοπικά ΠΑΣΟΚ.
Μια ύστατη δηλαδή επιχείρηση να μπει φρένο στις διαρροές, στην εσωστρέφεια, στα φαινόμενα αλληλοσπαραγμών και κυρίως στο κλίμα αμφισβήτησης του αρχηγού Βαγγέλη Βενιζέλου.
Μα –όπως προαναφέραμε- το θάμα κράτησε μόλις τρεις μέρες...
Παρά τη φιλότιμη προσπάθεια συγκεκριμένων ΜΜΕ και συγκεκριμένων δημοσιογράφων να το κρατήσουν στη ζέουσα επικαιρότητα και μάλιστα σε πολύ υψηλούς τόνους, ξεφούσκωσε, δεν άντεξε, ακριβώς επειδή ήταν φαιδρότητα και αντιμετωπίστηκε απ' τον κόσμο μα περιφρόνηση και οργή...
Μαζί ξεφούσκωσαν και οι δημοσιογραφικές πρόθυμες «ντουντούκες»...
Αλλά –και αυτό έχει την ιδιαίτερη σημασία του- όλη αυτή η μεθόδευση δεν βρήκε μέσα στο ΠΑΣΟΚ στελέχη πρόθυμα για αναπαραγωγή της, πλην κάποιων, λίγων, του στενού περιβάλλοντος του Β. Βενιζέλου(Κουκουλόπουλος, Κωνσταντινόπουλος και δυο-τρεις ακόμα)...
Πολύ περισσότερο, όπως αποκάλυψε το Newsbomb.gr, βουλευτές και στελέχη του ΠΑΣΟΚ αρνήθηκαν να δώσουν λευκή επιταγή στον Βενιζέλο για το μέλλον, να δεσμευτούν πως θα ψηφίσουν άκριτα ό,τι φέρει η κυβέρνηση στη Βουλή, να προσφέρουν στον αρχηγό...όρκους πίστης και αφοσίωσης.

Στην ουσία ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ μεθόδευσε τα περί αποστασίας σενάρια (ομού με φίλια συγκροτήματα και ελεγχόμενους δημοσιογράφους...) για να πάρει ανάσες, επειδή αυτή την περίοδο περνά μια απ' τις πλέον κρίσιμες περιόδους της πολιτικής του διαδρομής.
Η απροθυμία βουλευτών κυρίως αλλά και στελεχών να κινηθούν στη γραμμήΒενιζέλου οδήγησε, όπως αποκαλύψαμε, στην «διπλωματική» ασθένειά του και στην αναβολή της κοινής συνεδρίασης της Κ.Ο. και του Π.Σ.
Και είναι χαρακτηριστικό, ότι αμέσως μετά οι ιμάντες μεταβίβασης των προθέσεων του αρχηγού άρχισαν να κάνουν διαρροές στην αντίθετη ακριβώς κατεύθυνση απ' αυτή των προηγούμενων ημερών!
Δηλαδή τώρα λένε πως ο Βενιζέλος δεν ήθελε, λέει, να δεσμεύσει τους βουλευτές και τα στελέχη, ούτε να ζητήσει «ψήφο εμπιστοσύνης», ούτε να κερδίσει λευκή επιταγή...
Είτε πάντως έτσι, είτε αλλιώς, το κλίμα εσωστρέφειας, διαφοροποιήσεων και αμφισβητήσεων επέστρεψε.
Είναι ενδεικτικό, ότι και βουλευτές και στελέχη πλέον κάνουν λόγο για την ανάγκη να δει το ΠΑΣΟΚ το ενδεχόμενο συνεργασιών με τον ΣΥΡΙΖΑ!
Κάτι τέτοιο ήταν έως χτες απαγορευμένο. Όποιος το πρότεινε αυτόματα κατατάσσονταν στους...εχθρούς του ΠΑΣΟΚ, αν και ιστορικά στελέχη όπως ο Σκανδαλίδης ή ο Ρέππας κινούνταν σε αυτό το μήκος κύματος...
Παράλληλα το «σύστημα» του ΓΑΠ έχει αρχίσει να διαφοροποιείται εμφανώς σε διάφορα κρίσιμα ζητήματα, αν και ο ίδιος ο ΓΑΠ διαμηνύει, ότι δεν τον εκφράζουν αυτές οι διαφοροποιήσεις και ο ίδιος ό,τι έχει να πει το λέει μόνος του...
Με λίγα λόγια, ξανά το απόλυτο μπάχαλο στο δεινά δοκιμαζόμενο ΠΑΣΟΚ, με μια κοινή συνισταμένη όλων αυτών των διεργασιών ότι:
Πλέον αμφισβητείται εντονότατα η ηγεσία Βενιζέλου και οι εξελίξεις θα τρέξουν με μεγάλες ταχύτητες, χωρίς μάλιστα να αποκλείεται αυτό να συμβεί και με δική του πρωτοβουλία!
Αφού όλες οι προσδοκίες οι σχετιζόμενες με τη διακίνηση του σεναρίου «αποστασίας» αποδείχτηκαν όνειρο απατηλό...
Είναι δε χαρακτηριστικό, πως στενός συνεργάτης του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ τόνιζε στο Newsbomb.gr ότι «ο Βαγγέλης περνά τις πιο δύσκολες ώρες του στην ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, χωρίς να αποκλείεται τίποτα»!


You might also like:

Ο Πάνος Καμμένος στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ



Ο Πρόεδρος των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Πάνος Καμμένος στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, στην εκπομπή "ΣΚΑΪ Καλημέρα" με τον Γ. Αυτιά.

Α. Γεωργιάδης: Πολιτικό «βαποράκι» της τρόικας και των πολυεθνικών


Με την πολιτική της η κυβέρνηση θέτει σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών



Όταν θα γραφτεί η πολιτική Ιστορία της εποχής μας, είναι βέβαιο ότι ο Άδωνις θα αποτελέσει χαρακτηριστικό παράδειγμα της παρακμής του πολιτικού συστήματος. Αυτή η γροτέσκα φιγούρα που βάζει διαρκώς τις φωνές και θεωρεί την αλητεία απολύτως θεμιτό μέσο για την άσκηση πολιτικής , σε άλλες εποχές θα θεωρούταν μέρος του γραφικού ακροδεξιού περιθωρίου. Το ότι σήμερα  είναι υπουργός δείχνει με ενάργεια την έκταση του μνημονιακού εκμαυλισμού.
Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να αντιπαραθέτει κανείς  σοβαρά τις εκάστοτε κοτσάνες του τηλεπλασιέ-υπουργού –πώς να κουβεντιάσεις με έναν τύπο που βρίσκεται σε πόλεμο με την ευπρέπεια και το δημοκρατικό ήθος; Αυτό που έχει όμως σημασία είναι να εξετάσουμε με νηφαλιότητα την πολιτική που ασκεί στον νευραλγικό χώρο του φαρμάκου. Για την ακρίβεια δεν την ασκεί, αλλά τη μεταφέρει, αφού ο τηλεπλασιέ λειτουργεί ως πολιτικό «βαποράκι» της τρόικας και των πολυεθνικών του φαρμάκου. Έχουμε και λέμε:

1. Με την πολιτική της η κυβέρνηση θέτει σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών. Σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας, το 28% των ασθενών αναγκάζεται να διακόψει τη φαρμακευτική αγωγή του λόγω οικονομικής αδυναμίας.

2. Χαρατσώνει τους ασθενείς μεταφέροντας τους το κόστος των φαρμάκων που χρειάζονται. Η συμμετοχή των ασθενών στο κόστος έχει εκτοξευτεί από το 11.5% στο 23,5%, λόγω του ανοίγματος της ψαλίδας μεταξύ του ποσού που καλύπτουν τα Ταμεία και τη πραγματικής τιμής του φαρμάκου, καθώς και της μεγέθυνσης της λίστας των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Σε αυτά να προσθέσουμε το χαράτσι του 1 ευρώ ανά συνταγή που επιβάλλεται από 1/1/2014, όπως επίσης και τα 25 ευρώ που απαιτούνται πλέον για την εισαγωγή στα νοσοκομεία.
3. Ο στόχος της μείωσης της φαρμακευτικής δαπάνης στα 2 δις ανοίγει το δρόμο στην απόσυρση φαρμάκων από την ελληνική αγορά. Αν και είναι απολύτως θεμιτό να δημιουργηθεί μηχανισμός αποτροπής της φούσκας στην αγορά φαρμάκου, εντούτοις, στη μείωση των τιμών υπάρχει όριο που δεν πρέπει να ξεπεραστεί. Σε άλλη περίπτωση, οι εταιρίες θα αποσύρουν φάρμακα από την Ελλάδα για να μη «σπάσει» διεθνώς η τιμή.
4. Με το πλήρες άνοιγμα της αγοράς του γενόσημου φαρμάκου και τη χαλάρωση των ελέγχων ποιότητας του ΕΟΦ, οι πολυεθνικοί κολοσσοί αποκτούν στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας. Την ίδια στιγμή που ένας παραγωγικός κλάδος με 20.000 θέσεις εργασίας δέχεται καίριο πλήγμα, ο ασθενής δεν κερδίζει τίποτα, αφού η όποια διαφορά τιμής δεν θα μεταβιβάζεται σε αυτόν. Επιπλέον, τίθεται επί τάπητος το ζήτημα της ποιότητας του προσφερόμενου φαρμάκου, αφού ο ΕΟΦ δεν μπορεί να επιτελέσει με επάρκεια τον ελεγκτικό ρόλο του λόγω της υποστελέχωσής του.
Εν ολίγοις, η κυβέρνηση λειτουργεί ως οδοστρωτήρας και στο χώρο του φαρμάκου. Θα μπορούσε βέβαια να χαραχτεί μια άλλη πορεία με βάση την προτεραιότητα στην προστασία της υγείας όλων (ανεξαρτήτως εισοδήματος), την αποεμπορευματοποίηση του φαρμάκου, τη μείωση των τιμών και τον ποιοτικό έλεγχο όλων των φαρμάκων, την ενίσχυση του ΕΟΦ. Αλλά αυτή η διαφορετική πορεία για το φάρμακο απαιτεί μια κυβέρνηση που δεν θα λειτουργεί ως πολιτικό «βαποράκι» της τρόικας.
Πηγή

Έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη βλέπουν οι γερμανοί ευρωσκεπτικιστές.


«Αναπόφευκτη» χαρακτήρισε μια νέα ελάφρυνση του ελληνικού χρέους ο εκπρόσωπος της «Εναλλακτικής για την Γερμανία» Μπερντ Λούκε και έκανε λόγο για «σταγόνα στον ωκεανό», εάν η Ελλάδα παραμείνει στην ευρωζώνη και περιέγραψε ως ανύπαρκτο το πρωτογενές 
πλεόνασμα.

Σχολιάζοντας την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Βερολίνο,...
ο κ. Λούκε δήλωσε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα το οποίο ισχυρίζεται τώρα ότι πέτυχε η Αθήνα «είναι στην πραγματικότητα ανύπαρκτο και αποτελεί το αποτέλεσμα της ήδη διάσημης ελληνικής πρακτικής δημιουργικής λογιστικής».

Υποστηρίζει δε ότι μόνο εφόσον η ελάφρυνση του χρέους συνδεθεί με την έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη, ώστε να μπορεί να υποτιμηθεί το νόμισμά της, θα μπορούσε η Ελλάδα να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά της και να έχει οικονομικό μέλλον. «Αν και οι δανειστές θα πρέπει να ξεγράψουν ένα μεγάλο μέρος της βοήθειάς τους, θα ήταν και πάλι καλύτερα από το να σπαταλούν ατελείωτα ποσά επ' αόριστον σε μια υπόθεση χωρίς ελπίδα», κατέληξε ο κ. Λούκε.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Από: protothema.gr
http://hassapis-peter.blogspot.gr/

Συμφωνία στη Γενεύη για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν

Συμφωνία στη Γενεύη για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν
Το Ιράν και οι έξι μεγάλες δυνάμεις κατέληξαν τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής σε μια ιστορική συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης, στις συνομιλίες που διεξήχθησαν στη Γενεύη της Ελβετίας.
Οι διαπραγματεύσεις αφορούσαν τον περιορισμό του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν σε αντάλλαγμα ελαφρύνσεις στις οικονομικές κυρώσεις που έχει επιβάλει η Δύση κατά της Τεχεράνης.

Όπως ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος, με την επίτευξη συμφωνίας δεν θα επιβληθούν νέες κυρώσεις στο Ιράν για χρονικό διάστημα έξι μηνών.
Σύμφωνα με ανώτερο αμερικανό αξιωματούχο, σταματά η «πρόοδος» του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος, συμπεριλαμβανομένου και του αντιδραστήρα στο Αράκ και δεν προβλέπεται αναγνώριση του ιρανικού δικαιώματος να εμπλουτίζει ουράνιο. Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης συχνές επιθεωρήσεις.

Η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Διπλωματίας Κάθριν Άστον, έχοντας δίπλα της τους υπουργούς Εξωτερικών που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις, διάβασε την κοινή δήλωση, ανακοινώνοντας «μια συμφωνία σχετικά με ένα σχέδιο δράσης».
Οι υπουργοί της ομάδας 5 +1 αμέσως μετά συνεχάρησαν θερμά τον ιρανό ομόλογό του Τζαβάντ Ζαρίφ.


Read more: http://www.newsbomb.gr/diethnh/story/373773/symfonia-sti-geneyi-gia-to-pyriniko-programma-toy-iran#ixzz2lXt7EmTo

Το τρίγωνο των χρεωκοπημένων ΜΜΕ…


Short URL: http://wp.me/p3poUN-4iu

8-xristou_highhttp://www.avgi.gr
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΡΗΣΤΟΥ
Το σύστημα καταφέρνει ακόμα να κρατιέται χρησιμοποιώντας τα χρήματα των φορολογουμένων στην προκλητική, για κάθε σύγχρονη δημοκρατία, ανοιχτή διαπλοκή κυβέρνησης, τραπεζών και μεγάλων ΜΜΕ. Και οι τρεις γωνίες αυτού του αμαρτωλού τριγώνου είναι χρεωκοπημένες και διατηρούνται ζωντανές και αλληλοεξαρτώμενες με αρπαγές κεφαλαίων που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες.
Τα δύο κόμματα που κυβερνούν είναι υποθηκευμένα στις τράπεζες και ειδικότερα στη διαλυθείσα ΑΤΕ. Το ΠΑΣΟΚ χρωστάει στην ΑΤΕ 145 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η Ν.Δ. κάτι λιγότερο. Οι τόκοι με βάση τις καθυστερήσεις εξυπηρέτησης των δανείων, σύμφωνα με υπολογισμούς, μόνο για το ΠΑΣΟΚ ανέρχονται στα 22 εκατομμύρια τον χρόνο! Τα ποσά αυτά είναι αδύνατον να εξυπηρετηθούν. Ερώτημα: Τι γίνεται αν το κόμμα του Βενιζέλου καθώς και αυτό του Σαμαρά αλλάξουν όνομα; Μπορούν να λαμβάνουν κρατική επιχορήγηση και να αφήσουν τα χρέη στα παλαιά κόμματα που δεν θα μπορούν να πληρώσουν τίποτα;
ΕΙΝΑΙ χαρακτηριστικό ότι το 2012 η Ν.Δ. αύξησε για προεκλογικούς λόγους τον δανεισμό της κατά 15 εκατομμύρια, ποσό μεγαλύτερο από την κρατική επιχορήγηση που εδικαιούτο για το 2013! Και ενώ οι κρατικές επιχορηγήσεις με νόμο έπρεπε να κατακρατούνται από Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ για την εξόφληση των δανείων τους, ο κ. Γιαννίτσης, υπουργός της κυβέρνησης Παπαδήμου, απελευθέρωσε από τις κατακρατήσεις των δανείων, προεκλογικά, δύο δόσεις επιχορηγήσεων!
ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ αυτό, που άρχισε να διερευνά το 2012 η Δικαιοσύνη, έχει και πολιτική και ποινική πτυχή. Γιατί τα κόμματα επηρέαζαν τις τράπεζες (είχαν διορίσει τους διοικητές στις κρατικές), συνεπώς μπορούσε να στοιχειοθετηθεί η ηθική αυτουργία στη χορήγηση τεράστιων δανείων χωρίς αντίστοιχα τραπεζικά κριτήρια. Το ίδιο συνέβαινε λόγω της ανακεφαλαιοποίησης και με τις τέως ιδιωτικές τράπεζες, μετά το PSI. Γι’ αυτό και η νέα κυβέρνηση Σαμαρά ψήφισε τροπολογία που -σύμφωνα με διαρροή απόψεων ανωτάτων δικαστικών πηγών- δεν επιτρέπει τη δίωξη ούτε των τραπεζιτών που έδωσαν τα δάνεια ούτε των πολιτικών που τα ζήτησαν!
ΠΑΜΕ τώρα στη δεύτερη γωνία του αμαρτωλού τριγώνου, τις τράπεζες, που, μετά σειρά κρατικών ενισχύσεων και της ανακεφαλαίωσης μετά το PSI, ανήκουν ουσιαστικά στο Ελληνικό Δημόσιο σε ποσοστό από 85% έως και 100%. Πριν την ανάγκη ανακεφαλαιοποίησης, οι τέσσερις θεσμικές, όπως τις αποκαλούν, τράπεζες είχαν λάβει κρατικές ενισχύσεις συνολικού ύψους 168 δισ. ευρώ. Αν προσθέσουμε και τα 50 δισ. που ανέλαβε το κράτος ως δημόσιο χρέος, φτάνουμε τα 218 δισ., ποσό που αντιστοιχεί σχεδόν στο 100% του ΑΕΠ της χώρας! Τι έκαναν αυτές τις ενέσεις ρευστότητας οι τράπεζες; Ρωτήστε τους πελάτες τους και την αγορά που έχει στεγνώσει από μετρητά.
ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΥΜΕ με τους νταβατζήδες των ΜΜΕ. Σύμφωνα με τους ισολογισμούς τους για το 2011, τα χρέη σε τηλεοπτικούς σταθμούς, ραδιόφωνα, εφημερίδες και περιοδικά ξεπερνούν τα 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ (!), εκ των οποίων κάτι λιγότερο από τα μισά είναι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις.
ΔΗΛΑΔΗ υποχρεώσεις που θα πρέπει σύντομα να αναχρηματοδοτηθούν ή να επαναδιακανονιστούν. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι τρεις βασικοί όμιλοι μίντια (ΔΟΛ, Τηλέτυπος, Πήγασος), οι οποίοι αλληλοσυνδέονται, υπολογίζεται ότι έχουν συνολικό δανεισμό που αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ και εξ αυτών τουλάχιστον τα 300 εκατ. ευρώ είναι βραχυπρόθεσμα. Εκτός από τα ΜΜΕ των Μπομπολοψυχάρηδων, στη λίστα με τα χρέη των καναλιών ξεχωρίζει και η Forthnet Media Holdings A.E., που διαθέτει και την ψηφιακή συνδρομητική πλατφόρμα Nova, με 465,9 εκατ. ευρώ. Ακολουθεί ο όμιλος Αntenna με 270,5 εκατ. ευρώ. Χρέη που ξεπερνούν τα 90 εκατ. ευρώ έχει και ο Alpha, αλλά και του Star οι συνολικές υποχρεώσεις φτάνουν περίπου τα 105 εκατ. ευρώ. Συμπέρασμα; Αν δεν ξυπνήσουμε μονομιάς, δεν θα ‘ρθει ανάποδα ο ντουνιάς.
dchristou52@gmail.com

Σκουριές - "επένδυση" χρυσού. "Κατάφωρη παραβίαση του νόμου" (ηχητικό)

Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2013


"Κατάφωρη παραβίαση του νόμου. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, 
με πρόθεση και με δόλο διέστρεψε την αλήθεια και δόμησε την απόφαση πάνω στο ψέμμα"
καταγγέλει στο stokokkino.gr, ο κάτοικος Μεγάλης Παναγιάς και αρχιμανδρίτης Χριστόδουλος Αγγελόγλουμιλώντας, για τη δημόσια αναφορά του (εδω) σχετικά με την επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στη Χαλκιδική. 
ΑΚΟΥΣΤΕ το ηχητικό >>>