Τα «λάθη» και ο «φαύλος κύκλος» των Μνημονίων


ΗΕλλάδα δεν θα αποφύγει, όπως όλα δείχνουν, το τρίτο κατά σειρά Μνημόνιο, το κείμενο δηλαδή των υποχρεώσεων που θα συνοδεύει την τρίτη κατά σειρά δανειακή σύμβαση. Μόνο που αυτήν τη φορά μας λένε ότι θα πρόκειται για μια δανειακή σύμβαση light, ώς 20 δισ. ευρώ, και επομένως και για ένα Μνημόνιο επίσης light.

Η εκδοχή αυτή αναδεικνύει, ωστόσο, με έμφαση το προπατορικό «αμάρτημα» της όλης διαδικασίας, που δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι η δανειακή στήριξη της Ε.Ε. και του ΔΝΤ προς την Ελλάδα έγινε σε εντελώς «λάθος» βάση. Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, δύο ήταν τα καθοριστικά «λάθη» που επηρέασαν αρνητικά για τη χώρα τις εξελίξεις.

Το πρώτο, αφορά το γεγονός ότι δεν έγινε, ταυτόχρονα με την πρώτη δανειακή σύμβαση, και ένα γενναίο «κούρεμα»...
του ελληνικού χρέους, όπως απαιτούσαν οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ. Τόσο ο τότε επικεφαλής του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος-Καν όσο και οι τεχνοκράτες διευθυντές του Ταμείου είχαν θέσει επανειλημμένα το θέμα στην ελληνική κυβέρνηση και την Ε.Ε., με το σκεπτικό ότι χωρίς αναδιάρθρωση το ελληνικό χρέος δεν ήταν βιώσιμο. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε.

Τώρα, τέσσερα χρόνια μετά, ξέρουμε πολύ καλά πως αυτό δεν ήταν αποτέλεσμα λανθασμένων εκτιμήσεων και χειρισμών, αλλά καρπός συνειδητών επιλογών τής τότε ελληνικής κυβέρνησης και των Ευρωπαίων «φίλων» της.

Ο πρώην πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου, όπως υποστηρίζει και ο τότε εκπρόσωπος της Ελλάδας στο ΔΝΤ Π. Ρουμελιώτης, στην κατάθεσή του στον εισαγγελέα Γ. Πεπόνη (την οποία δημοσίευσε ολόκληρη η «Κ.Ε.»), αλλά προκύπτει και από τα εμπιστευτικά έγγραφα των συζητήσεων, είχε απορρίψει αυτό το ενδεχόμενο. Πριν από λίγο καιρό μάθαμε ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι μας δεν ήθελαν με τίποτα «κούρεμα» του ελληνικού χρέους εκείνη την εποχή, για να περισώσουν τις δικές τους τράπεζες, που ήταν εκτεθειμένες στο ελληνικό χρέος. Και έτσι μας επέβαλαν τα δάνεια.

Το δεύτερο μεγάλο «λάθος» είναι ο «πολλαπλασιαστής», με τον οποίον το ΔΝΤ μετρά τις συνέπειες των πολιτικών του στην οικονομική ύφεση. Η υποεκτίμηση των συνεπειών του «πολλαπλασιαστή» έφερε τη χώρα μας να χάνει το 25% του ΑΕΠ της μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια. Εάν όμως είχαν κάνει σωστές εκτιμήσεις, τότε δεν θα επιτρεπόταν το ΔΝΤ να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα. Οπερ έδει δείξαι.

Το τραγικό είναι ότι σήμερα, μετά και το κούρεμα του PSI, το χρέος πάλι δεν είναι βιώσιμο. Και δυστυχώς, πάλι συνεχίζονται οι πολιτικές που μας σπρώχνουν στον ίδιο φαύλο κύκλο του διαρκούς δανεισμού, του αμείωτου χρέους και της ατελείωτης ύφεσης.

Από enet, μοντάζ dr-flantzas

ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ, ΚΥΡΙΟΙ…



Εκτύπωση
(Πέμ. 6/2/14 
Του Ν. ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΥ*
Μετά τη «λίστα Λαγκάρντ» (η υπόθεσις… ερευνάται), μετά τα εμβάσματα ύψους 54 δισ. ευρώ που το διάστημα 2008 – 2011 «έφυγαν» από την Ελλάδα (και από αυτά  τα 22 δισ. ευρώ θεωρούνται «αδικαιολόγητα» - η υπόθεσις… ερευνάται), έχουμε και τις καταθέσεις στην Ελβετία.
Ατυχώς, όμως, για την καλή μας κυβέρνηση και το καλό μας οικονομικό της επιτελείο, η υπόθεση αυτή έπαψε να… ερευνάται. Το ξεκαθάρισε η υπουργός Οικονομικών της Ελβετίας.  Όπως έγινε σαφές από  την κυρία Έβελιν Βίντμερ-Σλουμπφ στην προχτεσινή συνάντησή της με τον κ.Στουρνάρα, η  Ελβετία δεν δέχεται να φορολογηθούν αναδρομικά οι καταθέσεις των Ελλήνων στην συγκεκριμένη χώρα. Οι Ελβετοί, σε αντίθεση με τα φληναφήματα της ελληνικής κυβέρνησης περί «πάταξης της φοροδιαφυγής», έχουν σοβαρότερα πράγματα να κάνουν. Μεταξύ άλλων, όπως εξήγησε η ελβετική αντιπροσωπία, εκείνο που έχουν να κάνουν είναι προφυλάξουν την «καλή φήμη» των τραπεζών της χώρας τους…
Φυσικά οι εγχώριοι «παπαγάλοι» δεν πρόκειται να πτοηθούν. Θα συνεχίσουν τις μπαρούφες τους. Θα συνεχίσουν να μιλούν για «φορολογική δικαιοσύνη». Και φυσικά θα επιμείνουν να εμφανίζουν την σαπίλα που μας περιβάλει σαν «ελληνική ιδιαιτερότητα». Μόνο που δεν πρόκειται για καμία «ελληνική ιδιαιτερότητα». Πρόκειται για συστημική «ιδιαιτερότητα» που τυγχάνει εφαρμογής και στα 4 σημεία του παγκοσμιοποιημένου καπιταλιστικού ορίζοντα. Είναι δε, τόσο εδραιωμένη, ώστε ο μεγιστάνας και μεγαλοτοκογλύφος Γουόρεν Μπάφετ να μπορεί να δηλώνει όπως έκανε πρόσφατα από τις ΗΠΑ – και το δήλωσε με την άνεση μιας τάξης που τον κυνισμό της τον βαφτίζει «φιλαλήθεια» - ότι πληρώνει λιγότερους φόρους απ' ό,τι πληρώνει η γραμματέας του….
Αυτή είναι η αλήθεια που κάνουν ότι δεν τη γνωρίζουν οι εγχώριοι χαχόλοι που καμώνονται ότι τρέμουν από οργή για την απόδειξη που (πολύ κακώς) δεν έκοψε ο… υδραυλικός. Είναι οι ίδιοι, όμως, που όταν τους μιλάς για το καθεστώς της φορολογικής ασυλίας των προυχόντων, τότε με ύφος χιλίων πιθήκων (που γνωρίζουν από λογιστικά) αποφαίνονται: «Οι τράπεζες, τα μονοπώλια, οι εταιρείες δεν φοροδιαφεύγουν γιατί  είναι εισηγμένες στα χρηματιστήρια»!
Προφανώς δεν έχουν ακούσει ότι:
1) Σύμφωνα με έρευνα του «Γκάρντιαν», το 1/3 των επιχειρήσεων που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, μόνο το διάστημα 2005 - 2006, εφαρμόζοντας το δόγμα της «δημιουργικής λογιστικής» και εν γνώσει των κυβερνώντων, δεν πλήρωσαν ούτε μια στερλίνα φόρο.
2) Στο πλαίσιο των «φορολογικών παραδείσων» και μόνο στα νησιά Καϊμάν υπολογίζεται ότι οι καταθέσεις ξεπερνούν το 1,4 τρισ. δολάρια. Σύμφωνα με το περιοδικό «Forbs», περίπου 20 τρισ. δολάρια είναι κατατεθειμένα σε τράπεζες που έχουν την έδρα τους στους «φορο-παραδείσους».
3) Όπως και πάλι ο «Γκάρντιαν» αποκάλυψε, «σύμφωνα με μια συντηρητική εκτίμηση, το ένα τρίτο του παγκόσμιου πλούτου διατηρείται σε φορολογικούς παραδείσους, όπου πραγματοποιείται το 80% των διεθνών τραπεζικών συναλλαγών. Περισσότερα από τα μισά κεφάλαια των διεθνών χρηματιστηρίων "σταθμεύουν" εκεί σε κάποιο σημείο της διαδρομής τους».
4) Στην όμορφη πατρίδα μας το 2002 αποκαλύφθηκε ότι οι τράπεζες έβρισκαν σε μεγαλοκαταθέτες τους «παράθυρα» και τους προέτρεπαν σε εκτεταμένη φοροδιαφυγή μέσω «οφ σορ» εταιρειών. «Σέρβις σε "οφ σορ" από τράπεζες. Διευκολύνουν μεγαλοκαταθέτες να γλιτώνουν φόρο καταθέσεων και ακινήτων» σημείωναν τότε τα ρεπορτάζ στον Τύπο («Ελευθεροτυπία», 3/5/2002). Υποτίθεται ότι από το υπουργείο Οικονομικών για την εξιχνίαση αυτού του τεραστίων διαστάσεων οικονομικού σκανδάλου διεξήχθη έρευνα. Εκτοτε ουδείς έχει πληροφορηθεί κάτι για τα αποτελέσματά της...
5) Σύμφωνα με τη μελέτη του οργανισμού «Tax Justice Network» που χρησιμοποίησε στοιχεία από το ΔΝΤ, την Παγκόσμια Τράπεζα και την Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών (BIS) και αποκάλυψε η βρετανική εφημερίδα «Ομπζέρβερ», ποσά συνολικού ύψους 13 τρισ. στερλινών (21 τρισ. δολάρια), όσο δηλαδή το ΑΕΠ των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας μαζί, έχουν καταφέρει να κρύψουν σε «μυστικούς», τάχα, «φορολογικούς παραδείσους», όπως η Ελβετία και τα νησιά Καϊμάν, οι μεγιστάνες του πλανήτη. Η μελέτη τονίζει ότι τα χρήματα αυτά δεν τοποθετήθηκαν στους λεγόμενους «φορολογικούς παραδείσους» ούτε μυστικά ούτε παράνομα. Αντίθετα όλα έχουν γίνει καθόλα νόμιμα και μάλιστα από τα μεγαλύτερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα…
6) Στα τέλη του 2010, οι 50 μεγαλύτερες ιδιωτικές τράπεζες του κόσμου διαχειρίζονταν για λογαριασμό ιδιωτών πελατών τουλάχιστον 12,1 τρισ. δολάρια σε «φορολογικούς παραδείσους» έναντι  5,4 τρισ. δολαρίων το 2005. Οι τρεις τράπεζες που διαχειρίζονταν το μεγαλύτερο μέρος αυτών των «εξωχώριων» περιουσιακών στοιχείων για λογαριασμό των κροίσων του πλανήτη είναι οι καθόλα νόμιμες και ευυπόληπτες «Credit Suisse», «UBS» και «Goldman Sachs».
7) Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το 2013 η «Oxfam», η διεθνής οργάνωση για την καταπολέμηση της φτώχειας, τουλάχιστον 14,3 τρισ. ευρώ έχουν φυγαδευτεί στους δεκάδες «φορολογικούς παραδείσους». Μάλιστα περισσότερα από τα δύο τρίτα αυτού του ποσού, δηλαδή 9,2 τρισ. ευρώ, όσο και το ΑΕΠ της Ευρωζώνης το 2008, βρίσκονται σε «παραδείσους» που σχετίζονται με την Ευρωπαϊκή Ενωση, όπως το Λουξεμβούργο, η Ανδόρα και η Μάλτα.
Αξίζει να σημειωθεί το εξής: Η φοροασυλία αυτών των κεφαλαίων απαλλάσσει τους ιδιοκτήτες τους από φόρους άνω των 120,5 δισ. ευρώ το χρόνο. Η «Oxfam» υπολογίζει ότι αυτό το ποσό είναι υπερδιπλάσιο από εκείνο που απαιτείται προκειμένου να ξεπεραστεί το φαινόμενο της ακραίας φτώχειας που πλήττει 1,2 δισεκατομμύρια ανθρώπους σ' όλο τον κόσμο, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να «ζουν» με λιγότερα από 1,25 δολάρια τη μέρα.
Το λιγότερο που αποκαλύπτουν όλα τα προηγούμενα είναι η άφατη υποκρισία του πολιτικού προσωπικού και των κυβερνήσεων της πλουτοκρατίας (σσ: γνωρίζουμε ότι ο όρος «πλουτοκρατία» σε κάποιους δεν αρέσει – η στήλη, αντιθέτως, ενστερνίζεται την αισθητική του Πλάτωνα και του Παπαδιαμάντη που τον χρησιμοποιούσαν). Μιλάμε για τους κάθε λογής «σταυροφόρους» κατά της φοροδιαφυγής που αποτελούν ταυτόχρονα και τους θιασώτες ενός συστήματος – λέγεται: Καπιταλισμός – του οποίου οι «offshore» εταιρείες, οι «φορολογικοί παράδεισοι», οι «λίστες Λαγκάρντ» και οι ελβετικές τράπεζες είναι συστατικά του στοιχεία.
Όποιος, λοιπόν, «σωτήρας» ή επίδοξος «σωτήρας» μας ισχυρίζεται για το κεφάλαιο, που αποτελεί τον αφέντη του συστήματος, ότι «ελέγχεται» και ότι «χαλιναγωγείται», όποιος ισχυρίζεται γι’ αυτό το σύστημα – λέγεται: Καπιταλισμός – ότι «καθαρίζεται», ότι γίνεται «δικαιότερο» και ότι «εξανθρωπίζεται», δυο τινά συμβαίνουν: Είτε είναι πολιτικός ψεύτης που πουλάει πολιτικές μαϊμουδιές τάζοντας στο πόπολο μαϊμού (και ουχί ελβετικόν) ωρολόγιον, είτε είναι πολιτικά αφελής που μοιάζει με τον σκύλο που προσπαθεί να κυνηγήσει την ουρά του.
*Δημοσιεύθηκε στο "enikos.gr" την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. σαπίζουν ταχύτατα

Πουλημένοι διαιτητές…

Short URL: http://wp.me/p3poUN-5lr
8-xristou_highhttp://www.avgi.gr/
Χρήστου Δημήτρης
Το μεγάλο ποσοστό προτίμησης των ψηφοφόρων και οι νέες δημοσκοπήσεις που φέρνουν τον ΣΥΡΙΖΑ πρώτο κόμμα έχουν κινητοποιήσει διεργασίες σε όλο το φάσμα του πολιτικού συστήματος πλην του ΚΚΕ και κάποιων αριστερίστικων ομάδων που περιμένουν το θαύμα της δευτέρας παρουσίας για τον σωστό κομμουνισμό. ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. σαπίζουν ταχύτατα, χωρίς να είναι σε θέση να αντιδράσουν. Βενιζέλος και Σαμαράς είναι πλέον αδύνατο να κάνουν πολιτικά σχέδια αφού δεν διαθέτουν καμιά ελευθερία κίνησης έξω από τα Μνημόνια και τις ντιρεκτίβες των δανειστών, οι οποίοι τους έχουν μετατρέψει σε μαριονέτες.
  • Δεν βλέπουν πως ο αγωνιστικός χώρος δεν σηκώνει πλέον μια απλή διαιτησία από το πολιτικό σύστημα, όταν δεν έχουν απομείνει δυνάμεις να… παίξουν μπάλα;
ΚΕΝΤΡΟΔΕΞΙΑ και Κεντροαριστερά, χωρίς οι προσδιορισμοί αυτοί να αποδίδουν τον πολιτικό χαρακτηρισμό, βρίσκονται σε αναβρασμό για να προλάβουν τις εξελίξεις. Η εμφάνιση των “58″ έχει αναστατώσει το ολίγον ΠΑΣΟΚ και τη ΔΗΜ.ΑΡ. Η κίνηση των διανοουμένων και τεχνοκρατών, οι περισσότεροι ευνοημένοι του σημιτικού συστήματος, δεν είναι πλέον μια ομπρέλα για να ενώσει τη ΔΗΜ.ΑΡ. με το ΠΑΣΟΚ. Ο Βενιζέλος, που σε αυτό ήλπιζε για να σωθεί από την πανωλεθρία και την πρόωρη συνταξιοδότηση, ανακαλύπτει πως δεν έχει μεγάλη προίκα για να απαιτήσει στο νέο σχήμα ηγετικό ρόλο και την πλειοψηφία των μετοχών. Στριμωγμένος και πανικόβλητος στη γωνιά του ρινγκ, δεν ξέρει πως πρέπει να αντιδράσει. Στη ΔΗΜ.ΑΡ. ο Φώτης Κουβέλης ανακαλύπτει αργά πως η τέχνη των εσωκομματικών συμβιβασμών ανέβαλε αλλά δεν ματαίωσε τη νέα διάσπαση. Ο τέως γραμματέας της ΔΗΜ.ΑΡ. Σπύρος Λυκούδης, ο βουλευτής Γρ. Ψαριανός, ο γνωστός Νίκος Μπίστης και ο… εγγονός του Λεωνίδα Κύρκου και πιστός συνεργάτης του (και αρκετοί ακόμα) από καιρό έχουν κουνήσει το μαντήλι για να λάβουν θέση σε σχήματα με προοπτική και ρόλο σε διακυβέρνηση χωρίς την Αριστερά.
ΣΤΗ συγκέντρωση της κίνησης των “58″ τη Δευτέρα στην Κηφισιά, στην κατάμεστη, χωρητικότητας περίπου 300 ατόμων, αίθουσα, ο νεότερος που εντόπισα στη φωτογραφία ήταν ο Πέτρος Τατσόπουλος, ίσως γιατί ο Ανδρέας Παπαδόπουλος ήταν στο πάνελ και δεν φαινόταν. Ο Μπίστης μάλιστα τον πρότεινε για ηγέτη της κίνησης ως αντι-Τσίπρα! Ωραία θα ήταν αν όσοι 38αρηδες ασχολούνται με την πολιτική ήταν ισάξιοι του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά καλύτερα να αφήσουμε τον χρόνο να αποδείξει αν οι φαντασιώσεις τους έχουν ρεαλιστική βάση.
ΣΤΟΝ χώρο της Δεξιάς ο Σαμαράς ανησυχεί για τη μείωση της επιρροής του μοναδικού συστημικού κόμματος εξουσίας. Τα πλέον αδύναμα κοινωνικά στρώματα, για τιμωρία των εκτελεστών τους, δεν εγκαταλείπουν -όπως ήλπιζαν- τη Χρυσή Αυγή. Αν μάλιστα καταφέρουν Πολύδωρας, Ζώης ή και άλλα πρόσωπα από τον χώρο της Ν.Δ. να δημιουργήσουν πολιτικό φορέα και, ακόμα περισσότερο, αν στις διεργασίες αυτές μπουν και οι ΑΝ.ΕΛΛ., ο Αντωνάκης ( χαρακτηρισμός χωρίς ειρωνεία, που αποδίδει το πολιτικό του μέγεθος) θα είναι αυτός που θα κλείσει την πόρτα στο μαγαζί.
ΟΛΟΙ αυτοί, όπως και το δίδυμο Σαμαρά – Βενιζέλου, κάνουν ένα κρίσιμης σημασίας πολιτικό λάθος. Δεν βλέπουν πως ο αγωνιστικός χώρος δεν σηκώνει πλέον μια απλή διαιτησία από το πολιτικό σύστημα, όταν δεν έχουν απομείνει ομάδες να… παίξουν μπάλα και θεατές να πληρώσουν εισιτήριο; Άλλωστε, και ως διαιτητές, όταν αυτό αρκούσε, ήταν διαβλητοί και ανίκανοι να εφαρμόσουν τους κανονισμούς του πολιτικού παιχνιδιού. Είχαν πουληθεί στις πλέον αρπακτικές δυνάμεις και έστηναν τους αγώνες υπέρ των συμφερόντων της κλεπτοκρατίας.
Η ΕΛΛΑΔΑ σήμερα βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού. Ο παραγωγικός ιστός έχει διαλυθεί και ό,τι έχει απομείνει πνέει τα λοίσθια. Ποιοι θα καταρτίσουν τα νέα αναπτυξιακά προγράμματα. Ποιοι θα απελευθερώσουν τη χώρα από τα δεσμά της υποταγής και της ολοκληρωτικής καταστροφής; Ποιοι θα κινητοποιήσουν τις πρωτοπόρες δυνάμεις της παραγωγής, της εργασίας και των επιστημών; Στη φάση της αναδιοργάνωσης και της ανοικοδόμησης χρειάζεσαι τολμηρά σχέδια, αρχιτέκτονες, μηχανικούς και τεχνίτες, χρειάζεσαι παραγωγή των υλικών, δεν ξεκινάς από τους διακοσμητές! Από μια άποψη δυστυχώς, αλλά η μόνη σοβαρή και διαθέσιμη για το τιτάνιο αυτό έργο είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, όσες αδυναμίες και αν βρει κανείς να του προσάψει.
dchristou52@gmail.com

Νόαμ Τσόμσκι: Για την Κατάρα της Εκμετάλευσης

Mπορούμε να ξεφύγουμε από την κατάρα της οικονομικής εκμετάλλευσης;

Short URL: http://wp.me/p3poUN-5qV
tsomski
    http://www.avgi.gr/
Νόαμ Τσόμσκι
Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα και το τι είδους άνθρωπος γίνεται κανείς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις κοινωνικές, πολιτισμικές και θεσμικές συνθήκες της ζωής του.
  • Ο κλασικός φιλελευθερισμός ναυάγησε στις ξέρες του καπιταλισμού, όμως οι ανθρωπιστικές δεσμεύσεις και φιλοδοξίες του δεν πέθαναν
Οι κοινωνικές συνθήκες που ευνοούν την ευημερία των ανθρώπων, την εκπλήρωση των δίκαιων προσδοκιών τους -εν συντομία, το κοινό καλό- αποτελούν θέμα προς εξέταση.
Για να δώσω το υπόβαθρο, θα επικαλεστώ κάποιες -για μένα- κοινοτοπίες. Έχουν να κάνουν με μια ενδιαφέρουσα κατηγορία ηθικών αρχών: εκείνες που δεν είναι μόνο καθολικές επειδή σχεδόν πάντα τις επικαλούμαστε, αλλά είναι διπλά καθολικές, γιατί σχεδόν καθολικά απορρίπτονται στην πράξη.
Ποικίλλουν από τις πολύ γενικές αρχές, όπως το ότι θα πρέπει να θέτουμε στους εαυτούς μας τα ίδια στάνταρ που θέτουμε στους άλλους (αν όχι αυστηρότερα), σε πιο συγκεκριμένα πράγματα, όπως η αφοσίωση στην προώθηση της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που διακηρύσσεται σχεδόν καθολικά, ακόμη και από τα χειρότερα τέρατα.
Ένα καλό σημείο εκκίνησης είναι με το “Περί Ελευθερίας” του Τζον Στιούαρτ Μιλ, ο οποίος γράφει: «Η μεγάλη, προεξάρχουσα αρχή, προς την οποία κάθε προηγούμενο επιχείρημα συγκλίνει, αφορά την απόλυτη και ουσιαστική σημασία της ανθρώπινης ανάπτυξης σε όλη την ποικιλομορφία της». (…)

Το κοινό καλό

Το ενδιαφέρον (λοιπόν) για το κοινό καλό θα πρέπει να μας ωθεί να βρούμε τρόπους ώστε να καλλιεργήσουμε την ανθρώπινη ανάπτυξη σε όλη την ποικιλομορφία της.
Ο Άνταμ Σμιθ, άλλος διανοητής του Διαφωτισμού με παρόμοιες ιδέες, θεωρούσε πως δεν είναι πολύ δύσκολο να θεσμοθετήσει κανείς ανθρώπινες πολιτικές. Στη “Θεωρία Ηθικών Συναισθημάτων” παρατήρησε: «Όσο εγωιστής κι αν είναι ο άνθρωπος, υπάρχουν προφανώς κάποιες αρχές στη φύση του, τον ενδιαφέρει η τύχη των άλλων, καθιστώντας την ευτυχία τους αναγκαία για τον ίδιο, αν και δεν κερδίζει τίποτα, εκτός από την ευχαρίστησή του βλέποντάς την”.
Ο Σμιθ αναγνωρίζει τη δύναμη αυτού που αποκαλεί «χυδαίο αξίωμα των κυρίαρχων”: “Όλα για μας, τίποτα για τους άλλους”. Αλλά τα πιο καλοήθη “πάθη της ανθρώπινης φύσης” θα μπορούσαν να αντισταθμίσουν αυτή την παθογένεια.
Ο κλασικός φιλελευθερισμός ναυάγησε στις ξέρες του καπιταλισμού, όμως οι ανθρωπιστικές δεσμεύσεις και φιλοδοξίες του δεν πέθαναν. Ο Ρούντολφ Ρόκερ, αναρχικός διανοητής του 20ού αιώνα και ακτιβιστής, επανέλαβε παρόμοιες ιδέες. Ο Ρόκερ περιέγραψε αυτό που αποκαλεί “μια σαφή τάση στην ιστορική εξέλιξη της ανθρωπότητας» καθώς αγωνίζεται για «την ελεύθερη, απρόσκοπτη ανάδειξη όλων των ατομικών και κοινωνικών δυνάμεων στη ζωή”.

Προς τα ιδεώδη του Διαφωτισμού

Ο Ρόκερ συνόψιζε στις θέσεις του μια αναρχική παράδοση, βασική στον αναρχοσυνδικαλισμό, μια ποικιλία «ελευθεριακού σοσιαλισμού.” Αυτό το είδος σοσιαλισμού, θεωρούσε, δεν απεικονίζει «ένα σταθερό, περίκλειστο κοινωνικό σύστημα» με μια σαφή απάντηση σε όλα τα ερωτήματα και τα προβλήματα της ανθρώπινης ζωής, αλλά μάλλον μια τάση στην ανθρώπινη ανάπτυξη που προσπαθεί να ολοκληρώσει τα ιδεώδη του Διαφωτισμού. (…)
Αυτή η ευρεία τάση επιδιώκει να εντοπίσει τις δομές της ιεραρχίας και της εξουσίας που περιορίζουν την ανθρώπινη ανάπτυξη, και στη συνέχεια να τις υποβάλει σε μια πολύ λογική πρόκληση: Να δικαιολογήσουν την ύπαρξη τους. (…)
Για τον Ρόκερ, “το πρόβλημα που τίθεται στον καιρό μας είναι το να απελευθερωθεί ο άνθρωπος από την κατάρα της οικονομικής εκμετάλλευσης και της πολιτικής και κοινωνικής υποδούλωσης”.
Να σημειωθεί πως το αμερικανικό είδος της ελευθεριότητας διαφέρει σημαντικά από την ελευθεριακή παράδοση, αφού αποδέχεται και μάλιστα υποστηρίζει την υποταγή των ανθρώπων που εργάζονται στους εξουσιαστές της οικονομίας και την υπαγωγή όλων στην περιοριστική πειθαρχία και στα καταστροφικά στοιχεία των αγορών. (…)
Ο αναρχισμός είναι, ως γνωστόν, αντίθετος στην ιδέα του κράτους, ενώ υπερασπίζεται τη “σχεδιασμένη διαχείριση των πραγμάτων προς το συμφέρον της κοινωνίας», σύμφωνα με τα λόγια του Rocker, και, πέρα από αυτό, τις ευρείες ομοσπονδίες αυτοδιοικούμενων κοινοτήτων και χώρων εργασίας. (…)

Το κλουβί των καταναγκαστικών θεσμών

Σήμερα, οι αναρχικοί που είναι αφοσιωμένοι στους στόχους αυτούς συχνά υποστηρίζουν την κρατική εξουσία για να προστατεύει τον κόσμο, την κοινωνία και τη γη από το συγκεντρωμένο ιδιωτικό κεφάλαιο. Δεν είναι αντίφαση. Οι άνθρωποι ζουν, υποφέρουν, υπομένουν την υπάρχουσα κοινωνία. Στο κίνημα των ακτημόνων της Βραζιλίας, μιλούν για “διεύρυνση του πατώματος του κλουβιού” – το κλουβί των υφιστάμενων καταναγκαστικών θεσμών που μπορεί να διευρυνθεί χάρη στη λαϊκή πάλη.
Μπορούμε να επεκτείνουμε την εικόνα αυτή και να θεωρήσουμε το “κλουβί” των κρατικών θεσμών ως προστασία από τα άγρια θηρία που τριγυρνούν απ’ έξω: τους αρπακτικούς, κρατικά υποστηριζόμενους καπιταλιστικούς θεσμούς που επί της αρχής στοχεύουν στο κέρδος, την εξουσία και την κυριαρχία, ενώ η κοινωνία και τα συμφέροντα των ανθρώπων δεν είναι παρά υποσημείωση, σεβαστή μεν στα λόγια, απορριπτέα όμως στην πράξη.
Μεγάλο μέρος της πιο αξιόλογης ακαδημαϊκής δουλειάς στην πολιτική επιστήμη αφορά στη σύγκριση μεταξύ όσων λέγονται δημοσίως με τις κυβερνητικές πολιτικές. Στο “Ευημερία και επιρροή: οικονομική ανισότητα και πολιτική εξουσία στην Αμερική” ο Martin Gilens του (πανεπιστημίου) Princeton αποκαλύπτει ότι η πλειοψηφία του πληθυσμού των ΗΠΑ ουσιαστικά στερείται πολιτικών δικαιωμάτων .
Περίπου το 70% του πληθυσμού, στο χαμηλότερο άκρο της κλίμακας πλούτου/εισόδηματος, δεν έχει καμία επιρροή στην πολιτική, καταλήγει ο Gilens. Ανεβαίνοντας την κλίμακα, η επιρροή αυξάνει σιγά-σιγά. Στην κορυφή είναι εκείνοι που καθορίζουν λίγο – πολύ την πολιτική, με μέσα που ωστόσο δεν είναι σκοτεινά. Το σύστημα που προκύπτει δεν είναι δημοκρατία, αλλά πλουτοκρατία.

Ιδιοκτησία και συλλογική ιδιοκτησία

Αυτές οι ιδέες οδηγούν πολύ φυσικά σε μια εικόνα της κοινωνίας που βασίζεται στον έλεγχο των εργαζομένων πάνω στην παραγωγή, όπως την είδαν στοχαστές του 19ου αιώνα, κυρίως ο Καρλ Μαρξ, αλλά και λιγότερο εξοικειωμένοι, όπως ο John Stuart Mill.
Ο Mill έγραφε: “Άν η ανθρωπότητα συνεχίσει να βελτιώνεται, η μορφή τού συνεταιρίζεσθαι πρέπει να αναμένεται ότι θα επικρατήσει, η ένωση των ίδιων των εργατών με όρους ισότητας, συλλογικής ιδιοκτησίας του κεφαλαίου με το οποίο δουλεύουν και με εκλεγόμενη και ανακλητή διεύθυνση”.
Οι ιδρυτές των Ηνωμένων Πολιτειών γνώριζαν πολύ καλά τους κινδύνους της δημοκρατίας. Κατά τις εργασίες της Συντακτικής Συνέλευσης, ο ιθύνων νους, ο James Madison, προειδοποίησε για τους κινδύνους αυτούς. (…)
Εκλαμβάνοντας φυσικά την Αγγλία ως το μοντέλο του, ο Mάντισον παρατήρησε πως “στην Αγγλία, σήμερα, αν οι εκλογές ήταν ανοιχτές για όλες τις τάξεις, η περιουσία των ιδιοκτητών θα ήταν ανασφαλής. Ένας αγροτικός νόμος θα εφαρμοζόταν σύντομα” υπονομεύοντας το δικαίωμα στην ιδιοκτησία. Το βασικό πρόβλημα που προέβλεπε ο Μάντισον στη “θεσμοθέτηση ενός συστήματος που επιθυμούμε να διαρκέσει εις τους αιώνες” ήταν η διασφάλιση πως οι εξουσιαστές θα είναι η πλούσια μειοψηφία που θα “διασφαλίζει τα δικαίωμα στην ιδιοκτησία απέναντι στον κίνδυνο της ισότητας και της οικουμενικότητας της ψήφου, δίνοντας την απόλυτη εξουσία επί της ιδιοκτησίας στα χέρια εκείνων που δεν τους ανήκει”.

Οι “κίνδυνοι” της Δημοκρατίας

Οι επιστήμονες γενικά συμφωνούν με τον Gordon S. Wood, ερευνητή του Πανεπιστημίου Brown, πως το (αμερικανικό) Σύνταγμα ήταν “ένα εγγενώς αριστοκρατικό έγγραφο σχεδιασμένο για να ελέγχει τις δημοκρατικές τάσεις της περιόδου”.
Πολύ πριν τον Μadison, o Αριστοτέλης, στα “Πολιτικά”, αναγνώριζε το ίδιο πρόβλημα με τη δημοκρατία.(…) Εξετάζοντας διάφορα πολιτικά συστήματα, ο Αριστοτέλης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το σύστημα αυτό ήταν η καλύτερη -ή ίσως η λιγότερο κακή- μορφή διακυβέρνησης. Αλλά αναγνώρισε ένα ελάττωμα: Η μεγάλη μάζα των φτωχών θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τη δύναμη της ψήφου της για να καταλάβει την ιδιοκτησία των πλουσίων, πράγμα άδικο.
Ο Μάντισον και ο Αριστοτέλης κατέληξαν σε αντίθετες λύσεις: Ο Aριστοτέλης συμβούλεψε να μειωθούν οι ανισότητες μέσω του κράτους πρόνοιας. Ο Μάντισον θεώρησε πως η απάντηση ήταν η λιγότερη δημοκρατία.
Στα τελευταία του, ο Τόμας Τζέφερσον, ο άνδρας που συνέταξε τη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ, αποτύπωσε την ουσιαστική φύση της σύγκρουσης, η οποία κάθε άλλο παρά έχει τελειώσει. Ο Τζέφερσον είχε σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την ποιότητα και την τύχη του δημοκρατικού πειράματος. Διέκρινε τον κόσμο σε “αριστοκράτες και δημοκράτες”.

Πολιτική κηδεμονία και ελευθεριακή παράδοση

Οι αριστοκράτες είναι «εκείνοι που φοβούνται και δεν εμπιστεύονται τον λαό και θα ήθελαν να συγκεντρώσουν όλες τις εξουσίες στα χέρια των ανώτερων τάξεων.” Οι δημοκράτες, αντίθετα, «θα ταυτιστούν με τον λαό, έχουν εμπιστοσύνη σε αυτόν, τον αγαπούν και τον θεωρούν ως τον πιο ειλικρινή και ασφαλή, αλλά όχι τον πιο σοφό θεματοφύλακα του δημοσίου συμφέροντος.”
Είναι (λοιπόν) αυτή η πολιτική κηδεμονία που η γνήσια ελευθεριακή παράδοση επιδιώκει να διαλύσει και να ξαναχτίσει από τα κάτω, ενώ αλλάζει επίσης τη βιομηχανία ή, όπως το έθεσε ο Ντιούι, «από μία φεουδαρχική σε μια δημοκρατική κοινωνική τάξη”, υπό τον έλεγχο των εργαζομένων, με σεβασμό της αξιοπρέπειας του παραγωγού ως γνήσιου προσώπου, και όχι σαν εργαλείου στα χέρια των άλλων.
Όπως ο Τυφλοπόντικας του Καρλ Μάρξ, “ο παλιόφιλος ο τυφλοπόντικας μας που ξέρει να σκάβει υπόγεια, για να αναδυθεί”- η ελευθεριακή παράδοση είναι πάντα κοντά στην επιφάνεια, πάντα έτοιμη να κάνει την εμφάνισή της, μερικές φορές με μη αναμενόμενους τρόπους που εκπλήσσουν, επιδιώκοντας αυτό που θεωρώ ότι είναι μια λογική προσέγγιση για το κοινό καλό.
(Το πλήρες κείμενο της διάλεξης του Νόαμ Τσόμσκι που δόθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2013 στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης, είναι αναρτημένο στον ιστότοπο της “Αυγής” -www.avgi.gr)
* Μετάφραση: Αναστασία Γιάμαλη

Όταν ακούω "διαρθρωτικά μέτρα", ανθρώπινο κρέας μου μυρίζει




του Γ. Ανανδρανιστάκη










Αν το επικείμενο τρίτο Μνημόνιο έχει μόνο διαρθρωτικά μέτρα, την βάψαμε. Θα νοσταλγήσουμε τα δύο πρώτα Μνημόνια, θα παρακαλάμε να μας κόψουν τους μισθούς και τις συντάξεις.  
Για του λόγου το ασφαλές, ιδού τρία σύντομα παραδείγματα:
Η τρόικα θεωρεί κορυφαίο διαρθρωτικό μέτρο την απελευθέρωση των μαζικών απολύσεων. Μαζικές απολύσεις σε τράπεζες που εξαγοράζονται, σε επιχειρήσεις που συγχωνεύονται, σε εργοστάσια που αλλάζουν αντικείμενο παραγωγής, χιλιάδες άνθρωποι θα βρεθούν ξαφνικά στον δρόμο, χωρίς 

κανένα εισόδημα. 
Το εισόδημα των απολυμένων, όμως, ήταν εισόδημα και για εκείνους από τους οποίους αγόραζαν προϊόντα και υπηρεσίες, μανάβηδες, μπακάληδες, υδραυλικοί, οπότε εισερχόμεθα αυτομάτως σε ένα ζοφερό γαϊτανάκι, όπου ο ένας παρασύρει άθελά του τον άλλο στον όλεθρο. 
Χάρη στη διαρθρωτική αλλαγή των απολύσεων, μερικές δεκάδες χιλιάδες  θα χάσουν τον μισθό τους ολοσχερώς, αλλά, όλα κι όλα, μειώσεις μισθών δεν θα γίνουν, εμείς τον λόγο μας τον κρατάμε.

Κορυφαία διαρθρωτική αλλαγή θεωρεί η τρόικα και τις ιδιωτικοποιήσεις, δώστε το νερό, δώστε τον ΟΣΕ, δώστε τα δίκτυα της ΔΕΗ, δώστε το φυσικό αέριο
Με το που θα πάρει ο ιδιώτης τις επιχειρήσεις, θα θελήσει να τις εξυγιάνει και στη γλώσσα των μάνατζερ «εξυγίανση» σημαίνει απαξάπαντος μείωση του προσωπικού. 
Χιλιάδες θα μείνουν χωρίς εισόδημα και για να μην πολυλογούμε, το γαϊτανάκι του ολέθρου θα τεθεί ξανά σε κίνηση.
Οι δημόσιες επιχειρήσεις δεν έχουν μόνο ανθρώπινες ψυχές, έχουν και κοινωνικά αγαθά. 
Φως, νερό, αέριο, συγκοινωνίες θα περάσουν σε χέρια κερδοσκόπων και τούτο θα οδηγήσει αναπόδραστα σε αύξηση των τιμών τους. 
Μην ακούτε τα περί ανταγωνισμού, οι νέες επιχειρήσεις θα είναι ιδιωτικά μονοπώλια και όπου υπάρχουν ιδιωτικά μονοπώλια, οι τιμές αργά ή γρήγορα ανεβαίνουν. 
Δεν θα μας κόψουν τον μισθό μεν, θα μας αυξήσουν όμως το φως, το νερό, το αέριο, τις συγκοινωνίες, δηλαδή θα μας κόψουν τον μισθό. 
Θα κόψουν τον μισθό και εκείνων που δεν έχουν μισθό και επειδή δεν έχουν μισθό, θα τους κόψουν το φως, το νερό κ.λπ.

Η πιο αθώα διαρθρωτική αλλαγή είναι η παράταση της ημερομηνίας λήξεως του φρέσκου γάλακτος, η οποία θα φέρει αυτομάτως μείωση της τιμής κατά 0,20 ευρώ το λίτρο. 
«Αθώες είναι μόνο οι πέτρες», λέει ο σοφός Έγελος και εν προκειμένω έχει δίκιο βουνό. 
Η παράταση της ημερομηνίας λήξεως θα δοθεί για να εισέλθουν οι πολυεθνικές του γάλακτος στην ελληνική αγορά και να εκτοπίσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις, κυρίως τις μικρομεσαίες. 
Επιχειρήσεις θα κλείσουν, άνθρωποι θα χάσουν τις δουλειές τους, να 'το πάλι το γαϊτανάκι του ολέθρου. 
Κι όταν οι πολυεθνικές γίνουν μονοπώλιο, η τιμή του γάλακτος θα εκτοξευτεί στα ύψη, οπότε θα έχουμε περικοπή μισθού, χωρίς ημερομηνία λήξεως.
Το λέει και ο λαός: «Ο Θεός να σε φυλάει από τα πισινά του γαϊδάρου, τα μπροστινά του παπά και τις διαρθρωτικές του Στουρνάρα».

ΝΥΧΤΑ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ...


Κάτι δεν πάει καλά με τον κ. Αναστασιάδη… Προσπαθούν να «χρυσώσουν το χάπι»…

Eroglou-anastasiadis02-25november2013

του ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΒΙΚΕΤΟΥ

Δεν είμαι συνταγματολόγος, ούτε διπλωμάτης, αλλά αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι από την στιγμή που η κυριαρχία, όπως λέει το προσχέδιο του ανακοινωθέντος «θα  προέρχεται εξίσου από Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους», Δεν είναι ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ (single sovereignty), όπως προσπαθεί να πείσει η κυβέρνηση. Aυτό σε συνδυασμό με τα χωριστά δημοψηφίσματα και...
τις εξουσίες των συνιστώντων κρατών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κάτι δεν πάει καλά. Φαίνεται ότι το «μια κυριαρχία», με το οποίο γίνεται προσπάθεια να «χρυσωθεί το χάπι» αφορά την εξωτερική κυριαρχία και όχι την εσωτερική, η οποία ήταν το μεγάλο «αγκάθι».

Ακόμη μια παρατήρηση σε σχέση με το προσχέδιο. Είναι ετεροβαρές, γιατί  καλύπτει το θέμα της διακυβέρνησης, που ενδιαφέρει την τουρκοκυπριακή πλευρά, χωρίς ουδεμία αναφορά στα ζητήματα που ενδιαφέρουν την ελληνοκυπριακή.

Και μια πρόβλεψη για αύριο, μετά και  την άστοχη κίνηση του προέδρου Αναστασιάδη να καλέσει το πρωί στο προεδρικό τον Μάριο Καρογιάν. Αν ο πρόεδρος επιμείνει σε αποδοχή του προσχεδίου ως έχει, τότε μετά την σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών ο Νικόλας Παπαδόπουλος θα ανακοινώσει την αποχώρηση του ΔΗΚΟ από την κυβέρνηση.

Πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ με διαφορά 4,20% από τη ΝΔ για τις ευρωεκλογές





Πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ έναντι της Ν.Δ. στην πρόθεση ψήφου εκλογές  για τις ευρωεκλογές (4,2%), καταγράφει δημοσκόπηση της Marc για την ιστοσελίδα "lay-out.gr". Παρά το εγχείρημα για εκλογική συμπόρευση του ΠΑΣΟΚ με τους "58", το κόμμα του Ευ. Βενιζέλου λαμβάνει στις ευρωεκλογές το εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό του 4,0%. Όσον αφορά στη Χρυσή Αυγή, το 44,1% των πολιτών θέλει να μην μπει τη Βουλή στις επόμενες εκλογές, το 23,4% να τεθεί εκτός νόμου πριν από τις εκλογές και το 28,3% να μπει στη Βουλή.

Τσίπρας: Ώρα συμβολής για τους Κεφαλονίτες


 05/02/2014

Κοντά στους πληγέντες από τους σεισμούς της Κεφαλονιάς βρέθηκε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑΑλέξης Τσίπρας, ο οποίος ενημερώθηκε για την κατάσταση που επικρατεί στο νησί από τον αντιπεριφερειάρχη Σωτήρη Κουρή, ενώ στη συνέχεια πήγε οδικώς στο Ληξούρι για να ελέγξει και ο ίδιος, όπως τόνισε, τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο.
Ο κ. Τσίπρας περπάτησε μαζί με τους συνεργάτες του στο λιμάνι του Ληξουρίου που αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα, ενώ λίγο πριν αποχωρήσει, επισκέφθηκε τους ηλικιωμένους που φιλοξενούνται, από τον πρώτο σεισμό, στο κλειστό γυμναστήριο της περιοχής και μίλησε μαζί τους.
«Είμαστε εδώ για να εξετάσουμε από κοντά την κατάσταση και για να ενημερωθούμε ώστε να είμαστε χρήσιμοι με τις προτάσεις και τις παρεμβάσεις μας» ανέφερε σε δηλώσεις του ο κ. Τσίπρας.

«Δεν είμαστε εδώ για να κάνουμε κριτική, γιατί δεν είναι η ώρα της κριτικής, είναι η ώρα της συμβολής και της συνεισφοράς» τόνισε και συμπλήρωσε: «Από την πρώτη στιγμή κλιμάκιο βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ήταν εδώ προκειμένου να συνεισφέρουν με τις γνώσεις τους και να προσφέρουν την βοήθεια τους. Να αποδείξουν την αλληλεγγύη τους προς τον συνάνθρωπό μας που το έχουμε μεγαλύτερη ανάγκη».

Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε πως ενημερώθηκε από το συντονιστικό όργανο για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Κεφαλονιάς, και όπως είπε «οι πολίτες είναι δικαιολογημένα απελπισμένοι και οργισμένοι. Είναι αναγκασμένοι να ζουν έξω από τα σπίτια τους και αυτό είναι δυσβάστακτο με αυτές τις καιρικές συνθήκες.

Θέλω όμως να εξάρω τόσο το θάρρος όσο και την ψυχραιμία που επέδειξαν οι κάτοικοι της Κεφαλονιάς και ιδίως οι πολίτες του Ληξουρίου που έχει υποστεί τις μεγαλύτερες πληγές από τις δύο σεισμικές δονήσεις και να πω ότι κάποιες στιγμές σαν και αυτή συνειδητοποιούμε πόσο επιπόλαιο και πόσο λάθος ήταν να πάρουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις αποφάσεις που αποδεκάτισαν τον κρατικό μηχανισμό, επειδή αυτό διέταξε η Τρόικα και αυτό όριζε το μνημόνιο.

Ο κρατικός μηχανισμός θα μπορούσε να ήταν πιο αποτελεσματικός, έχω εμπιστοσύνη σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και τα συγχαρητήρια μας στους ανθρώπους, που υπερβάλλοντας τις δυνατότητες και τις δυνάμεις τους, στους μηχανικούς, τους ανθρώπους της Περιφέρειας, του Δήμου κατάφεραν ένα πολύ δύσκολο έργο».

Στην συνέχεια αναφέρθηκε σε μια σειρά από άμεσα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, όπως η άμεση αποκατάσταση των υποδομών, καθώς, όπως είπε, φάνηκε ότι ενώ οι ιδιωτικές κατασκευές στην πλειοψηφία τους άντεξαν, «δυστυχώς είχαμε πολύ σημαντικές ζημιές σε δημόσιες υποδομές, όπως το οδικό δίκτυο, στα λιμάνια, στο αεροδρόμιο».

«Το δεύτερο μέτρο είναι η οργανωμένη μετεγκατάσταση των σεισμόπληκτων και η αποφυγή σκηνών και καταυλισμών» είπε ο κ. Τσίπρας, ενώ συμπλήρωσε ότι το τρίτο μέτρο είναι η ομαλοποίηση της καθημερινότητας των πολιτών με τη λειτουργία των σχολείων και των δημόσιων υπηρεσιών.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε και στις «πολιτικές λιτότητας που έχουν εφαρμόσει οι κυβερνήσεις τα τελευταία τα χρόνια», τονίζοντας «αντιλαμβάνεστε ότι οι σεισμόπληκτοι στο Ληξούρι δεν είναι μόνο σεισμόπληκτοι. Είναι και "μνημονιόπληκτοι. Άρα θεωρούμε αυτονόητο οι οικονομικές υποχρεώσεις τους, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τράπεζες, εφορίες και ταμεία, τα χαράτσια που πληρώνουν και σήμερα τα σπίτια τους δεν μπορούν να κατοικηθούν, πρέπει άμεσα να ακυρωθούν και να επισπευσθούν τα εξαγγελθέντα μέτρα παρακάμπτοντας την γραφειοκρατία.

Πρέπει να υπάρξει αρωγή και όχι δάνεια στους πληγέντες για επισκευές και ανακατασκευές πρώτης κατοικίας και επαγγελματικών χώρων, να υπάρχει δωρεάν παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, νερού και τηλεφώνου καθώς και έκτακτη χρηματοδότηση σε όσους έχουν τουριστικές επιχειρήσεις.

Να αποκατασταθούν τα τουριστικά καταλύματα. Να μην ξεχνάμε ότι η Κεφαλονιά είναι ένα νησί που έχει σημαντικά εισοδήματα από τον τουρισμό και πρέπει όλοι μας να φροντίσουμε ώστε να μην πληγεί αυτή η σημαντική πηγή εσόδων για τους Κεφαλονίτες».

Ο κ. Τσίπρας τάχθηκε επίσης κατά της κατάργησης ή της διαθεσιμότητας υπηρεσιών της πολιτικής προστασίας λέγοντας πως ο σεισμός στην Κεφαλονιά, απέδειξε πόσο λάθος ήταν κάτι τέτοιο.

Στο τέλος, ο κ. Τσίπρας ανέφερε τις τρεις εναλλακτικές προτάσεις του κόμματός του, ώστε να βρεθούν χρήματα για τους πληγέντες ενώ επισήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και ίδιος θα είναι στο πλευρό των σεισμόπληκτων. Τα κονδύλια, εξήγησε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ μπορούν να προέλθουν κατ’ αρχήν από τις προβλέψεις του προϋπολογισμού. 

«Ο προϋπολογισμός έχει ένα αποταμιευτικό κονδύλι, περίπου στο 1,2 δισ ευρώ, πεντακόσια εκατομμύρια μπορούν άμεσα να εκταμιευτούν για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες των σεισμόπληκτων της περιοχής», είπε. Δεύτερον, από την μη εκτελεσθέντα προγράμματα του ΕΣΠΑ, από κονδύλια τα οποία έχουν εγκριθεί και δεν έχουν εκταμιευτεί και τρίτον, από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλληλεγγύης.

«Θα ήθελα να τονίσω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και εγώ προσωπικά θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο που αφορούν την χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκούς πόρους» κατέληξε ο κ. Τσίπρας.

ανάρτηση από ΝΟΟΖ

Πρωτογενή πλεονάσματα: για ποιον και για τι; Αλήθειες, μύθοι και ανοησίες

Σπύρος Λαπατσιώρας

στην Αυγή

Κατηγορούνται κεντρικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ (για παράδειγμα Δραγασάκης, Μηλιός, Σταθάκης) ότι με τις δηλώσεις τους για το δημόσιο χρέος, το πρωτογενές πλεόνασμα και την έξοδο στις αγορές χρήματος παραλλάσσουν τους στόχους μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας που έχει θέσει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σε αυτό το κείμενο θα εστιάσουμε στη ρητορική για το πρωτογενές πλεόνασμα – για τα υπόλοιπα σε άλλο κείμενο.
Τα πρωτογενή πλεονάσματα σημαίνουν ότι τα δημόσια έσοδα (φόροι κ.λπ.) είναι περισσότερα από τις δημόσιες δαπάνες. Δηλαδή τις δαπάνες για τις δραστηριότητες του κράτους (υγεία, παιδεία, συντάξεις, δημόσιες επενδύσεις κ.λπ.).
Επομένως η πραγματοποίηση πρωτογενών πλεονασμάτων σημαίνει ότι δεν δανείζεσαι για να εξυπηρετήσεις αυτές τις δαπάνες: τα έσοδα που έχεις αρκούν να κάνουν αυτή τη δουλειά.
Αλλά επίσης η επιδίωξη πρωτογενών πλεονασμάτων δεν σημαίνει ότι συνταυτίζεται με τη νεοφιλελεύθερη επίθεση του κεφαλαίου στο «κοινωνικό κράτος». Δεν χρειάζονται πολλά για να γίνει φανερή η ανοησία μίας τέτοιας διαπίστωσης.
Όλα τα προηγούμενα χρόνια η νεοφιλελεύθερη επίθεση στο «κοινωνικό κράτος» διεξαγόταν και μέσω ελλειμματικών προϋπολογισμών, πρωτογενών ελλειμμάτων. Ο πυρήνας της νεοφιλελεύθερης επίθεσης αφορά τη γενικότερη οργάνωση των οικονομικών λειτουργιών του κράτους, έχει να κάνει όχι μόνο με το ύψος των δαπανών αλλά και τη διάρθρωσή τους (πού πάει τι, σε ποιους «δίνει έργα» και επιδοτεί), έχει να κάνει με το ύψος των εσόδων αλλά και με το ποιους φορολογεί. Δηλαδή με την αναδιανεμητική διάρθρωση των δημοσίων οικονομικών και τη λειτουργία της, την αποτελεσματικότητά της, τμήμα των οικονομικών λειτουργιών του κράτους.
Με δεδομένους τους ταξικούς συσχετισμούς και τη θεσμική αποτύπωσή τους, η επιδίωξη πρωτογενών πλεονασμάτων σήμερα στοχεύει τον κόσμο της εργασίας ακριβώς όπως και τα πρωτογενή ελλείμματα του παρελθόντος. Με μία διαφορά: σήμερα παίρνει τη μορφή άρσης οποιουδήποτε «κοινωνικού συμβολαίου» των κυριάρχων με τις κυριαρχούμενες τάξεις, ενώ παλαιότερα τα ελλείμματα έπαιζαν τον ρόλο συγκρότησης της συναίνεσης στο νεοφιλελεύθερο σχέδιο μεταλλαγής των οικονομικών λειτουργιών του κράτους.
Εν τέλει μία τέτοια κριτική, ότι η επιδίωξη των πρωτογενών πλεονασμάτων συνταυτίζεται με τη νεοφιλελεύθερη επίθεση του κεφαλαίου, είναι απλά έκφραση της κυρίαρχης ιδεολογίας. Συνέχεια της προπαγάνδας ότι «κοινωνικό κράτος» σημαίνει ελλείμματα και χρέος. Μίας προπαγάνδας που επιχειρεί να αποκρύψει ότι «κοινωνικό κράτος» σημαίνει αναδιανομή. Και, ως γνωστόν είτε 100 έχεις είτε 1.000, μπορείς να τα μοιράζεις είτε όπως ο Καραγκιόζης είτε «δίκαια».
Ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει στο επίκεντρο της πρότασής του για τον μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας αυτά τα δύο βασικά ζητήματα. Πρώτον, οργάνωση κοινωνικής δικαιοσύνης, δηλαδή αναδιανομή προς όφελος του κόσμου της εργασίας, πρωτογενή (εργασιακές σχέσεις) και δευτερογενή (όχι φοροεπιδρομή στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους, αλλά δίκαιη φορολόγηση του πλούτου), και, δεύτερον, υπέρ του κόσμου της εργασίας αλλαγή των οικονομικών λειτουργιών του κράτους, έτσι ώστε να αποτυπώνεται θεσμικά ένας άλλος κοινωνικός συσχετισμός προς όφελος των πολλών (τμήμα της αναδιανομής ισχύος και της ενίσχυσης της δημοκρατίας).
Και οι δύο στόχοι ακυρώνουν την όποια σύνδεση της επιδίωξης των πρωτογενών πλεονασμάτων με το νεοφιλελεύθερο σχέδιο και οι κατηγορίες ότι μία τέτοια στόχευση αποτελεί πολιτική λιτότητας είτε είναι αποτέλεσμα λανθασμένων εντυπώσεων είτε αποτελούν ρητή προπαγάνδα.
Ξεφεύγοντας από τις εύκολες κριτικές ας δούμε μερικά ακόμη ζητήματα σχετικά.
Είναι αυταξία τα πρωτογενή πλεονάσματα; Όχι, φυσικά. Είναι αναγκαιότητα.
Δεν είναι αυταξία. Σε συνθήκες ύφεσης τα έσοδα μειώνονται και η ανάγκη καταπολέμησης της ανεργίας αυξάνει τις δαπάνες. Επομένως χρειάζεται να ασκείς ελλειμματικές πολιτικές, δηλαδή να παρουσιάζονται ακόμη και πρωτογενή ελλείμματα. Αυτό είναι ένα μάθημα οικονομικής πολιτικής (ένα τμήμα των επονομαζόμενων κεϋνσιανών οικονομικών πολιτικών) που εμπέδωσε η παγκόσμια κοινότητα εξερχόμενη της κρίσης του 1929.
Η αντίθετη πολιτική πρόταση, «πάνω απ” όλα οι υγιείς προϋπολογισμοί», αποκρυσταλλώνει την πρόταση της πολιτικής αντίδρασης του νεοφιλελευθερισμού, η οποία βλέπει την ανεργία και την ύφεση ως μέσο εκκαθάρισης. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν βάζει «πάνω από όλα» τους υγιείς προϋπολογισμούς αλλά τις κοινωνικές ανάγκες, και στη βάση αυτή τοποθετεί ως πυρήνα της δημοσιονομικής διαχείρισης της κυβέρνησης της Αριστεράς για το ορατό διάστημα την πραγματοποίηση πρωτογενών πλεονασμάτων.
Είναι αναγκαιότητα: Προϋπόθεση για να μπορείς να έχεις δαπάνες μεγαλύτερες από έσοδα είναι να δανείζεσαι για να καλύπτεις τη διαφορά. Δανείζεσαι είτε εκδίδοντας ομόλογα στις αγορές ομολόγων είτε λαμβάνοντας δάνεια. Σε περιβάλλον αναδιαπραγμάτευσης της δανειακής σύμβασης και εκτός αγορών ομολόγων δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια δανεισμού. Από αυτή τη διαπίστωση εξάγονται δύο συμπεράσματα: Πρώτον, η διεύρυνση των βαθμών ελευθερίας στην άσκηση οικονομικής πολιτικής περνά μέσα από τα πρωτογενή πλεονάσματα και, δεύτερον, ο στόχος πρόσβασης στις αγορές χρήματος αποτελεί αναγκαιότητα για να διευρύνεις την αυτονομία άσκησης οικονομικής πολιτικής. Θα πρέπει, όταν χρειάζεται, να μπορείς να δανειστείς, και φυσικά όχι από κάποια τρόικα.
Θα πει κανείς ότι, αντί της πρόσβασης στις αγορές, υπάρχει η λύση να κόψουμε δικό μας νόμισμα και να έχουμε όσα χρήματα απαιτούνται. Δεν αποτελεί όμως απάντηση: Η ελληνική οικονομία πάλι θα χρειάζεται να προσφεύγει στις αγορές χρήματος για δανεισμό, είτε ιδιωτικό είτε δημόσιο, λόγω της συμμετοχής της στον διεθνή καταμερισμό εργασίας. Επομένως ο στόχος εξόδου στις αγορές δεν σημαίνει κάποια προτίμηση ή υποχώρηση από τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Αποτελεί τμήμα του σχεδίου εξόδου από την κρίση προς όφελος του κόσμου της εργασίας με δεδομένους τους διεθνείς συσχετισμούς και όχι ένα πρόγραμμα αλλαγής πλανήτη ή κάποια άλλη φαντασιακή λύση όλων των δυσκολιών.
Το κύριο ερώτημα ωστόσο είναι το ερώτημα του κοινωνικού ζητήματος: Για ποιόν τα δημοσιονομικά πλεονάσματα ή ελλείμματα; Αυτό είναι το κρίσιμο ερώτημα που παρακάμπτει το αναμάσημα της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας ότι πρωτογενή πλεονάσματα ίσον λιτότητα ίσον διάλυση κοινωνικού κράτους, ερώτημα το οποίο αποφεύγεται να τεθεί. Είναι προφανώς διαφορετικό να έχεις δημοσιονομικά πλεονάσματα μέσω φορολογίας των μισθωτών και διαφορετικό μέσω της φορολογίας του πλούτου. Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει μία πολιτική που θα επανοργανώσει μηχανισμούς κοινωνικής δικαιοσύνης πέρα από, αλλά χωρίς να αγνοεί, την κληρονομία του 20ού αιώνα.