Ο Τσίπρας θα δώσει ονόματα και διευθύνσεις στην ομιλία του


Το γάντι που έριξε η κυβέρνηση ζητώντας ψήφο εμπιστοσύνης σήκωσε χθες ο ΣΥΡΙΖΑ περνώντας στην αντεπίθεση. Πρωταγωνιστής της χθεσινής ημέρας στο κοινοβούλιο ήταν ο επικεφαλής του προγράμματος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιάννης Δραγασάκης ο οποίος με όσα κατήγγειλε έφερε πραγματική νευρική κρίση στα στελέχη της κυβέρνησης.«Σήμερα 
αρκεί ένας επιχειρηματίας, ένας μεγαλοεκδότης, ένας φίλος του πρωθυπουργού να πάρει ένα τηλέφωνο για να ακυρωθεί ένα πρόστιμο, για να αλλάξει ένας νόμος» είπε το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ ενώ όταν του ζητήθηκε να πει ονόματα απάντησε. «Το πότε θα πω τα ονόματα θα το καθορίσω εγώ. Δείτε τις ρυθμίσεις που έφερνε ο κ. Μπαλτακος». 

Και αυτό που συνέβη χθες ήταν μόνο η αρχή. Σύμφωνα με πληροφορίες την ερχόμενη Παρασκευή στην ομιλία του ο Αλέξης Τσίπρας θα δώσει ονόματα και διευθύνσεις προκειμένου να μην μείνουν αναπάντητα τα ερωτήματα των κυβερνητικών υπουργών ενώ θα προσκομίσει και το δημοσίευμα της ΑΥΓΗΣ του περασμένου Μαρτίου όπου εκεί η εφημερίδα ανέφερε συγκεκριμένα στοιχεία για το ποιους εννοεί φίλους του πρωθυπουργού ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. 

Η στάση του Γιάννη Δραγασάκη εντάσσεται στα όσα είπε πριν από δυο μέρες οΑλέξης Τσίπρας στην κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος του. Εκεί ζήτησε από τα στελέχη του να παρουσιαστούν διαβασμένα, συγκεκριμένα και αποκαλυπτικά ,δεδομένου ότι αυτή η κοινοβουλευτική διαδικασία θα ήταν μια από τις τελευταίες πριν από τις πρόωρες εκλογές. Ως έμπειρος κοινοβουλευτικός παράγοντας ο Γιάννης Δραγασάκης επιλέχθηκε ως πρώτος ομιλητής προκειμένου να αιφνιδιάσει τους βουλευτές και υπουργούς της κυβέρνησης . Και μάλλον τι κατάφερε αφού οι καταγγελίες του έπεσαν ως κεραυνός εν αιθρία στην αίθουσα του κοινοβουλίου. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι επόμενες παρεμβάσεις των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ θα κινηθούν επάνω σε αυτό το μοτίβο ενώ ο Αλέξης Τσίπρας θα εμφανιστεί ως εν δυνάμει πρωθυπουργός αποφεύγοντας να μπει σε αντιπαραθέσεις δευτερεύουσας σημασίας.
Εν τω μεταξύ για άλλη μια φορά η απουσία του πρωθυπουργού από την αίθουσα της Βουλής σε μια τέτοια διαδικασία βρέθηκε στο στόχαστρο των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ. «Μιλάει περισσότερο στο εντευκτήριο παρά στην αίθουσα της Βουλής», είπε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης για τον Αντώνη Σαμαρά. 

«Αυτός που έλαβε την πρωτοβουλία και όφειλε να εξηγήσει γιατί ζητά ψήφο εμπιστοσύνης, και την ανακοίνωσε με τυμπανοκρουσίες, δεν είναι παρών. Δεν είναι παρών γιατί το επέλεξε», υπογράμμισε ο Π. Λαφαζάνης τονίζοντας ότι «πρόκειται για «μέγα πολιτικό ατόπημα, προσβολή της Βουλής, θεσμική παρεκτροπή». 

Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης ανέφερε ακόμα ότι σε όλες τις προτάσεις εμπιστοσύνης την περίοδο της μεταπολίτευσης ήταν παρόντες οι Πρωθυπουργοί και η συζήτηση ξεκινούσε με την αγόρευση του Πρωθυπουργού. Υπενθύμισε μάλιστα ότι το 2011 που ο τότε πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου απουσίαζε σε έκτακτη σύνοδο κορυφής ορίσθηκε πότε θα γίνει η αγόρευσή του. «Είναι πρωτοφανές αυτό που γίνεται. Υποβαθμίζει και εκμηδενίζει το ρόλο της Βουλής», επεσήμανε με έμφαση το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ.

Γράφει η Ελένη Καλογεροπούλου 

newpost.gr

Mε 9,5 μονάδες μπροστά ο ΣΥΡΙΖΑ, πτώση της Χρυσής Αυγής


Tvxs Δημοσκόπηση

17:31 | 09 Οκτ. 2014
Τελευταία ανανέωση 18:43 | 09 Οκτ. 2014
Ο ΣΥΡΙΖΑ αυξάνει την διαφορά του με την ΝΔ στις 9,5 μονάδες στην πρόθεση ψήφου, σύμφωνα με την μηνιαία δημοσκόπηση της Palmos Analysis για το tvxs.gr. Στην προηγούμενη μέτρηση της ίδιας εταιρείας  ένα μήνα πριν, η διαφορά ήταν 8 μονάδες. Ποτάμι και ΠΑΣΟΚ αυξάνουν έστω και οριακά τις δυνάμεις τους ενώ αισθητή πτώση σημειώνει η Χρυσή Αυγή. Σε μια άλλη ερώτηση για την ψήφο εμπιστοσύνης, μόνο το 26% θεωρεί ότι ήταν αναγκαία για να υπάρξει κλίμα σταθερότητας, με την συντριπτική πλειοψηφία 65% να θεωρεί ότι «ήταν περιττή και εξυπηρετεί κομματικούς σκοπούς της κυβέρνησης».
Mε ποσοστό 29,8% προηγείται ο ΣΥΡΙΖΑ στην πρόθεση ψήφου. Στη δεύτερη θέση η ΝΔ με 20,4%. Οι αναποφάσιστοι έρχονται... τρίτη δύναμη με ποσοστό 8,8% ενώ το 6,9% των πολιτών επιλέγουν «άλλο κόμμα». Στο 5% βρίσκεται πλέον η Χρυσή Αυγή με το Ποτάμι να την ξεπερνά με ποσοστό 5,7%. Ακολουθούν το ΠΑΣΟΚ με 4,7%, το ΚΚΕ με 3,8% ενώ οι ΑΝΕΛ παίρνουν ποσοστό 2,3%. Στο 1,7% βρίσκεται το ΛΑΟΣ ενώ η ΔΗΜΑΡ παίρνει μόλις 0,4%. Λευκό ή άκυρο ρίχνει το 3,1% των ερωτηθέντων, το 4,2% δηλώνουν αποφασισμένοι ότι δεν θα ψηφίσουν ενώ το 3% λένε «Δεν ξέρω/δεν απαντώ».
Παράσταση νίκης
Ο ΣΥΡΙΖΑ προηγείται και στην παράσταση νίκης καθώς το 66% των ερωτηθέντων απαντά ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα έρθει πρώτο στις επόμενες εκλογές. Το 23% απαντά ότι πρώτο κόμμα στις επόμενες εκλογές θα είναι η ΝΔ. 
Ψήφος εμπιστοσύνης


Σχετικά με την επικείμενη ψηφοφορία στη Βουλή για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης την οποία ζήτησε η κυβέρνηση, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δηλαδή το 65% θεωρεί ότι ήταν περιττή και εξυπηρετεί κομματικούς σκοπούς της κυβέρνησης. Το 26% θεωρεί ότι ήταν αναγκαία για να υπάρξει κλίμα σταθερότητας για την κυβέρνηση και τη χώρα. Μόλις το 7% των ερωτηθέντων απάντησε αυθόρμητα ότι δεν έχει γνώμη για το ζήτημα ενώ το 2% απάντησε «Δεν ξέρω/δεν απαντώ». 
Συσπειρώσεις των κομμάτων
Η ΝΔ εξακολουθεί να χάνει ψηφοφόρους προς τον ΣΥΡΙΖΑ (12%), λιγότερο προς τους ΑΝΕΛ αλλά έχει ελαχιστοποιήσει τις διαρροές προς την Χρυσή Αυγή. 
Ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζει την μεγαλύτερη συσπείρωση όσων τον ψήφισαν το 2012, έχει μικρές απώλειες προς την ΝΔ αλλά και προς το Ποτάμι (2%).
Το ΠΑΣΟΚ χάνει ψηφοφόρους προς όλες τις κατευθύνσεις, με περίπου το εν τρίτο (28%) να στρέφεται προς τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ένα σημαντικό ποσοστό προς την ΝΔ (10%). 
Καταλληλότητα για πρωθυπουργός
Μοναδικό σημείο στο οποίο υπερέχει η ΝΔ είναι το ερώτημα για την καταλληλότητα του πρωθυπουργού. Ο Αντώνης Σαμαράς έρχεται πρώτος με ποσοστό 40% ενώ ο Αλέξης Τσίπρας συγκεντρώνει 34%. Το 25% απάντησε αυθόρμητα ότι κανένας από τους δυο δεν είναι καταλληλότερος για πρωθυπουργός. 
Mε δημοσκοπήσεις κάθε μήνα το Tvxs καταγράφει συστηματικά τις εξελίξεις συνεχίζοντας την συνεργασία του με την Palmos Analysis, που προσέγγισε καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία δημοσκοπήσεωντα αποτελέσματα των εκλογών του Μαΐου.
Δείτε αύριο στο tvxs.gr: Εκτίμηση του εκλογικού αποτελέσματος. Κοινοβουλευτική δύναμη και αυτοδυναμία και επίσης: Θα υλοποιήσει ο ΣΥΡΙΖΑ τις υποσχέσεις Τσίπρα στην Θεσσαλονίκη;
Η ταυτότητα της έρευνας

Αμφίπολη: αναπαράσταση της Πύλης των Καρυάτιδων

Μια σχεδιαστική αναπαράσταση της Πύλης των Καρυάτιδων και της Ιωνικής Θύρας στον τάφο της Αμφίπολης

Posted by apelis στο Οκτωβρίου 9, 2014
AMPHIPOLIS 2_1 - Copy3_Blogτου Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου
Το σχέδιο της αναπαράστασης της Πύλης των Καρυάτιδων, αλλά και της «Ιωνικής Θύρας», είναι υπό κλίμακα 1:12,5 και βασίζεται στα επίσημα στοιχεία των διαστάσεων που έχουν δώσει στη δημοσιότητα η αρχαιολογική ομάδα και το ΥΠΠΟΑ. Σε κάθε περίπτωση, εξάντλησα την προσπάθεια διασταύρωσης των βασικών στοιχείων (μια χρονοβόρα διαδικασία που με καθυστέρησε αρκετά), έτσι ώστε, κάθε πιθανή μικρή διαφορά σε επί μέρους δομικές παραμέτρους να μην επηρεάζει την γενική εικόνα που αποδίδει η αναπαράσταση.
Σχεδιάζοντας τον χώρο και «ακολουθώντας» στην κυριολεξία την σκέψη του αρχιτέκτονα, βρέθηκα πολύ συχνά προ εκπλήξεων, καθώς αναλογίες και αριθμοί επαναλαμβάνονταν εδώ και εκεί στις σχέσεις των μερών. Μου «αποκαλύφθηκαν» έτσι μέτρα και αναλογίες διαφόρων στοιχείων, που δεν έχουν ακόμα δοθεί στη δημοσιότητα, αλλά που επιβεβαιώνονται από τους αριθμούς. Θα αναφέρω μερικά μόνο παραδείγματα από τα πολλά, διότι αλλιώς το άρθρο μου θα κινδυνέψει να γίνει βιβλίο. Έτσι:
Με βάση την κλίμακα μου, οι ρόδακες επί του μαρμάρινου επιστυλίου θα πρέπει να είναι συνολικά 13. Σε κάθε τμήμα του ενός μέτρου αντιστοιχούν 3 ρόδακες με απόσταση μεταξύ τους περίπου 30 εκ. Όμως οι δύο εξωτερικοί προς τους τοίχους ρόδακες του εναπομείναντος μισού μέτρου, θα πρέπει να έχουν απόσταση 25 εκ.
Οι περισσότερες πέτρες του προθαλάμου έχουν ένα μήκος που κυμαίνεται ανάμεσα στα 58-60 εκ.
Η σχέση 1/3 είναι εμφανής παντού και ιδιαίτερα στον τρίτο διαφραγματικό τοίχο της «Ιωνικής Θύρας», όπου το άνοιγμα της είναι 1,50 μ. Τουτέστιν, το 1,50 μ. της Θύρας + 2Χ1,50 μ. των τοίχων εκατέρωθεν αυτής, μας δίνει το άθροισμα 4,50 μ. που είναι και το πλάτος του τάφου.
Το άνοιγμα των βάθρων όπου στέκονται οι Καρυάτιδες, έχει μετρηθεί ότι είναι 1,68 μ. Αυτό σημαίνει μια διαφορά της τάξης των 18 εκ. σε σχέση με την «ιωνική» θύρα» και άρα η σχέση 1/3 εμφανίζεται αναλογικά μειούμενη ή αυξανόμενη, καθώς προχωράει κανείς προς το βάθος του μνημείου, ή προς την είσοδο του.
Με άνοιγμα 1,68 μ. η Πύλη των Καρυάτιδων αφήνει 2,82 μ. τα οποία μοιράζονται από 1,41 μ. σε κάθε πλευρά. 1,68+2,82=4,50 μ. Το ύψος των βάθρων είναι 1,40 μ., άρα έχουμε ένα τετράγωνο με διαστάσεις 1,41 μ. μήκος Χ1,40 μ. ύψος Χ 72 εκ πλάτος. (το πλάτος είναι σχεδόν το μισό των άλλων δύο διαστάσεων)
Σε ανακοίνωση είδα το μήκος του βάθρου να αναφέρεται ως 1,36 μ, αντί του 1,41 μ. Υπάρχει μια διαφορά της τάξης των 5 εκ και εφόσον το άνοιγμα είναι 1,68 μ, και όχι 1,78 μ, αυτό μπορεί να σημαίνει, πως υπάρχει κάποια «εξοχή» μήκους 5 εκ., στους τοίχους όπου ακουμπάνε τα βάθρα. Όπως και αν έχει, όμως, το πλάτος του θαλάμου είναι 4.50 μ.
Ο λόγος 1/3 επαναλαμβάνεται και στον δεύτερο διαφραγματικό τοίχο της Πύλης των Καρυάτιδων. Αυτή την φορά όμως, όχι στο άνοιγμα των βάθρων της Πύλης, αλλά…στις ίδιες τις Καρυάτιδες, καθιστώντας τες έτσι, όχι ένα απλά «διακοσμητικό» στοιχείο, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά εντάσσοντας τες ουσιαστικά στις δομικές και αναλογικές παραμέτρους της Πύλης και του τάφου.
Έτσι, το 1/3 του 4,50 μ, δεν εντοπίζεται τώρα στο άνοιγμα των βάθρων των Καρυάτιδων (όπως στην «Ιωνική» Θύρα), αλλά κυριολεκτικά σε ένα σημείο του εσωτερικού προς την Πύλη βραχίονα τους, από όπου φέροντας μια κατακόρυφη νοητή γραμμή προς το άνοιγμα του 1,68 μ, αυτή θα περάσει από το 1,59 μ, δηλαδή κατά 9 εκ, λιγότερο για κάθε πλευρά, Χ2 φορές=18 εκ, δηλαδή ευθυγραμμίζεται με το άνοιγμα της «Ιωνικής» Θύρας, αφού 1,68-18=1,50 μ.
Και οι «εκπλήξεις» συνεχίζονται με τις Καρυάτιδες. Με συνολικό ύψος 2,25 μ., κατά εμέ και όχι 2,27 μ., (ελάχιστη διαφορά 2 εκ. που δύσκολα αποτυπώνεται ευδιάκριτα), η κάθε μια από τις Καρυάτιδες έχει κυριολεκτικά το ύψος που αντιστοιχεί στο μισό του πλάτους του θαλάμου! 4,50 μ.:2=2.25 μ! Αυτό σημαίνει, πως αν οι Καρυάτιδες άνοιγαν σε πλήρη έκταση τα χέρια τους, το μήκος τους θα αντιστοιχούσε στο πλάτος του τάφου 2,25Χ2=4,50 μ. Μάλιστα τα ακροδάχτυλα των εσωτερικών χεριών τους θα έφταναν ακριβώς στη μέση του τάφου, όπου θα εφάπτονταν. Αυτή η «αποκάλυψη» αποκλείει μια σειρά από κινήσεις, όπως πχ, το «πλέξιμο» των χεριών τους. Αλλά για το είδος της κίνησης των χεριών, θα αναφερθώ παρακάτω με μια λεπτομερή επιχειρηματολογία. Στο σημείο αυτό να πω ότι, το σχέδιο έγινε με το χέρι και όχι με την βοήθεια υπολογιστή. Έτσι, αυτό που χρειάστηκε ήταν μόνο ο ενθουσιασμός και η καρδιά, αλλά και «χαρτί και μολύβι» για τις διαρκείς επαληθεύσεις των δεδομένων, ενώ το βασικότερο «εργαλείο» ήταν το ίδιο το μάτι.
Τέλος, για να δώσω ακόμα ένα στοιχείο από τα πολλά, στην Πύλη των Καρυάτιδων σχηματίζεται ένα ακόμη τέλειο τετράγωνο, το οποίο ορίζεται από το πλάτος του τάφου των 4,50 μ, οριζόντια και από το ύψος των 4,50 μ. μετρώντας κάθετα από τη βάση των βάθρων μέχρι το πάνω μέρος του επιστηλίου. Συνολικά οι διαστάσεις του τάφου στο σχέδιο μου είναι 6 μ. Μ. Χ 4,5μ. Π. Χ 6μ. Υ.
ΑΜΦΙΠΟΛΗ 2-ΣΧΕΔΙΑ (2)Σχετικά με το σχέδιο μου, θα ήθελα να εξηγήσω ακόμα τα εξής. Πέρα από τα δελτία τύπου του ΥΠΠΟ, ιδιαίτερα χρήσιμες μου φάνηκαν οι φωτογραφίες από το εσωτερικό του τάφου, ενώ «συμβουλεύτηκα» αρκετά και το εξαιρετικό σχέδιο του αρχιτέκτονα κ. Λεφατζή, καθώς η «επεξεργασμένη» εικόνα από κάποιον που έχει δει πραγματικά το μνημείο από μέσα, είναι κατά πολύ πιο αξιόπιστη από τις απλές φωτογραφίες, που πολύ συχνά παραμορφώνουν με το φακό τους τα αντικείμενα, ενώ μεγάλο ρόλο παίζει σε αυτό και η γωνία της φωτογράφισης. Έτσι, όπως θα δει ο αναγνώστης, επί του επιστυλίου και κάτω από τους ρόδακες, έχω σχεδιάσει μια σειρά από διακοσμητικά παραλληλόγραμμα σχήματα, ανάλογα με εκείνα στον τάφο του Φιλίππου. Αν η «ερμηνεία» μου για τα αλλεπάλληλα κενά σχήματα που εμφανίζονται στο σημείο εκείνο του σχεδίου του κ. Λεφατζή, είναι σωστή, έχει καλώς (εικ. 1). Αν όχι, τότε θα πρέπει απλά να αγνοηθούν. Επιπλέον, στο γείσο πάνω από το επιστύλιο, πληροφορήθηκα και για την ύπαρξη 7 στοιχείων μεταλλικών σωλήνων, που το διέτρεχαν εγκάρσια.
ΑΜΦΙΠΟΛΗ 4-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ Α ΠΡΟΘΑΛΑΜΟΥ (5)Επίσης, η πρόσθεση εκ μέρους μου πλακών στο δάπεδο του κόκκινου μωσαϊκού που ακολουθούν την τοιχοδομία, οφείλεται στο γεγονός, πως στο σημείο κάτω από τις Σφίγγες εντοπίζεται μια τέτοια διάταξη πλακών (εικ. 2), οπότε μου φάνηκε απόλυτα φυσιολογικό το να συνεχίζει αυτή και προς το εσωτερικό του προθαλάμου.
Παρόμοια έπραξα και σε ότι αφορά το μικρό σκαλοπάτι κάτω από την «Ιωνική» Θύρα. Η ύπαρξη χαμηλών σκαλοπατιών στις δύο προηγούμενες Πύλες, καθιστά μάλλον αναπόφευκτη την ύπαρξη του και για αυτό το σχεδίασα και εδώ. Ελπίζω όχι αυθαίρετα και μένει να αποκαλυφθεί, αν όντως είναι έτσι. Ωστόσο, οι συμβολισμοί που διαπνέουν τους χώρους και οι αλληλουχίες τους, (μετά την Ιωνική Θύρα ακολουθεί κλίμακα ή ράμπα καθόδου), δεν αποκλείει ακόμα και την ύπαρξη δύο χαμηλών σκαλοπατιών, αφού μετά από την άνοδο σε αυτά, ως σαν μια αποκορύφωση της ζωής και της επίγειας δράσης, στο επόμενο στάδιο ακολουθεί η κατάβαση στον κόσμο της σκιάς και του θανάτου. Σε αυτήν την περίπτωση η «Ιωνική» Θύρα, σηματοδοτεί τη μετάβαση και η βαριά μαρμάρινη θύρα σφραγίζει αμετάκλητα το πέρασμα, δίχως επιστροφή, ανάμεσα στους δύο κόσμους. Για αυτό και υπάρχει η θύρα εδώ και όχι στις προηγούμενες Πύλες. Ο αναγνώστης, θα πρέπει να κατανοήσει το πνεύμα της εποχής εκείνης, όπου οι συμβολισμοί και η σημειολογία είχαν εξαιρετική σημασία και μάλιστα αδιαπραγμάτευτη σε ότι αφορά την ισχύ τους και την χρήση τους από όλους. Οι αρχιτέκτονες και οι καλλιτέχνες της εποχής εκείνης, ήταν ταυτόχρονα και «ποιητές» με ένα αντιληπτικό πνεύμα, που μπορούσε να κινείται άνετα ανάμεσα στις μορφές της πραγματικότητας και της λογικής και στον άυλο κόσμο των μύθων, των δοξασιών και των διαισθήσεων, δημιουργώντας συνδυαστικά έργα απαράμιλλης τέχνης. Η τέχνη τους διατηρούσε ακόμα εκείνη την «μαγεία», που η σύγχρονη τέχνη έχει δυστυχώς απολέσει σε μεγάλο βαθμό.
Οι Καρυάτιδες
Κατά αρχήν, θα περιοριστώ να πω, ότι συμφωνώ με την βασική χρονολόγηση της κας Περιστέρη, αφήνοντας και ένα περιθώριο 20 ετών, (όπως πολύ σωστά διατύπωσε και η κα Ρωμιοπούλου, που φτάνει την χρονολόγηση έως και το 280 π.Χ). Στο επόμενο άρθρο μου, όπου θα παρουσιάσω και έγχρωμο το εσωτερικό του τάφου, θα αναφερθώ διεξοδικά στις Καρυάτιδες, στη μορφολογία, στο συμβολισμό και στη σημασία τους. Προς το παρόν, θα μιλήσω για την κίνηση των χεριών τους, όπως υποθετικά την έχω σχεδιάσει, αλλά και θα επισημάνω τα σημεία με τα οποία διαφωνώ ως προς την άποψη αρκετών, ότι δεν πρόκειται για Καρυάτιδες, αφού είχαν ρόλο μόνο διακοσμητικό και συμβολικό και όχι υποστηρικτικό του επιστυλίου. Τα πράγματα, όμως, δεν είναι άσπρα ή μαύρα.
ΑΜΦΙΠΟΛΗ 5-ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣΗ παρατήρηση, λοιπόν, των Καρυάτιδων και η φθορά της δεξιάς εξ αυτών (της ανατολικής), δείχνει ένα μόνο πράγμα. Ότι οι Καρυάτιδες είχαν και ρόλο υποστηρικτικό του επιστυλίου και άρα είναι και «τυπικά» Καρυάτιδες, αλλά όχι με τα χέρια, αφού αυτά ήταν ένθετα και άρα αδύναμα να σηκώσουν κάποιο μεγάλο βάρος, αφού ο γλύπτης τα προόριζε για άλλο σκοπό. Στην φωτογραφία (εικ.3) φαίνεται καθαρά πως το κεφάλι της Καρυάτιδας εφάπτεται του επιστυλίου και πως δεν υπάρχει κάποιο κενό, έστω λίγων εκατοστών. Τι συμβαίνει λοιπόν; Είναι νομίζω απλό. Ο αρχιτέκτονας ζήτησε από τον γλύπτη να σμιλέψει στο μασίφ μάρμαρο των δύο πεσσών, δύο συμφυείς Καρυάτιδες. Η πρόβλεψη του ήταν, να «μοιράσει» το φορτίο του θόλου ανισομερώς στους πεσσούς και στις Καρυάτιδες, αναθέτοντας κατά αναλογία, ένα ίσως 70% του φορτίου στους πεσσούς και ένα 30% του φορτίου στις Καρυάτιδες, μιας και είχε προκρίνει και τον διακοσμητικό τους ρόλο στη σύνθεση της Πύλης. Ήταν όμως και οι ίδιες υποστηρικτικές κατά ένα 30%. Αυτό φαίνεται και από την διατομή του πεσσού που είναι 20Χ60 εκ, ακριβώς για να σηκώνει το μεγαλύτερο φορτίο. Άλλωστε αυτό επιτείνεται και από το πλάτος του κάθε βάθρου-πεσσού που είναι 72 εκ, στη βάση του, αλλά που στο ύψος των αγαλμάτων γίνεται μόνο 20 εκ, αφήνοντας ελεύθερα τα άλλα 52 εκ, πλάτους μέσα στα οποία αναπτύσσεται ο όγκος των γλυπτών. Έτσι, η καθίζηση και το σπάσιμο του επιστυλίου, (που αποτελείται από περισσότερα από ένα κομμάτια μαρμάρου δίπλα-δίπλα) επάνω και πίσω από την δεξιά Καρυάτιδα, είχε ως αποτέλεσμα αυτή να συμπιεστεί και να σπάσει. Η αριστερή (δυτική) Καρυάτιδα, όμως, επειδή το επιστύλιο από πάνω της έχει ραγίσει μεν, αλλά έχει αντέξει, εμφανίζει μόνο μια ρωγμή στο πρόσωπο από την πίεση που της έχει ασκηθεί. Πολύ πιθανόν, αν η ανασκαφή γινόταν 50 ή 100 χρόνια μετά, να την έβρισκαν και αυτή με τελείως κατεστραμμένο το πρόσωπο.
Έπειτα από την εικόνα, που στο σύνολο της αποτελεί μια αναπαράσταση του πραγματικού χώρου του τάφου, ας έρθουμε τώρα και στην προσωπική μου εκδοχή, αναφορικά με την κίνηση που μπορεί να είχαν τα εσωτερικά σπασμένα χέρια των Καρυάτιδων. Αυτό είναι και το δεύτερο ζήτημα, το καθαρά υποθετικό, που πραγματεύομαι με αυτό το σχέδιο. Όπως βλέπει κανείς, έχω αποκαταστήσει τα χέρια σε αυτή τη συγκεκριμένη κίνηση και θέση, για την οποία θα δώσω κάποιες εξηγήσεις, θέτοντας στην κρίση του αναγνώστη τα επιχειρήματα μου.
Και κατά αρχήν, να συμφωνήσουμε στην κοινή βάση, πως είναι η ανατομία του ανθρωπίνου σώματος και η σκελετική του δομή, που καθορίζει το είδος και το εύρος των κινήσεων που αυτό μπορεί να κάνει. Η κουκουβάγια πχ, μπορεί να περιστρέφει το κεφάλι της, αλλά αυτό είναι αδύνατον για τον άνθρωπο. Το ίδιο, λοιπόν, συμβαίνει και με τα χέρια των Καρυάτιδων, αφού ένας γλύπτης (και γενικά ο καλλιτέχνης, εκτός φυσικά των ιατρών) ως εξαιρετικός γνώστης των ανατομικών χαρακτηριστικών του ανθρώπινου σώματος και των κινητικών δυνατοτήτων του, είναι αδύνατον, έως απίθανο, να τα είχε τοποθετήσει σε κάποια στάση αφύσικη, μη συνάδουσα με τη δομή του σκελετού. Και αυτό, δεν συμβαίνει ούτε εδώ.
ΑΜΦΙΠΟΛΗ 5-ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ (11)Η προσεκτική παρατήρηση των ώμων και μέρους των βραχιόνων των Καρυάτιδων, είναι άκρως αποκαλυπτική για το είδος της κίνησης που μπορεί να είχαν, αφού η βάση του άκρου, ο βραχίονας, προκαθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη του υπόλοιπου χεριού, αν και δεν μπορεί να αποκαλύψει την έκφραση της χειρονομίας που έχουν τα δάκτυλα. Στην φωτογραφία (εικ. 4) που είναι τραβηγμένη στο ύψος των Καρυάτιδων και άρα δεν παραμορφώνει την αληθινή εικόνα, διαπιστώνουμε το εξής εκπληκτικό που δεν φαίνεται να έχει παρατηρήσει κανείς και για αυτό δημιουργήθηκαν διάφορες θεωρίες περί «αποτροπής» κλπ.
Η κίνηση των δύο Καρυάτιδων δεν είναι ακριβώς η ίδια, αφού η γωνία των βραχιόνων ως προς τον άξονα του σώματος, είναι διαφορετική. Στην αριστερή Καρυάτιδα ο βραχίονας βρίσκεται σε ορθή γωνία με το σώμα, ενώ στην δεξιά είναι εμφανής μια μικρή κλίση του βραχίονα, που στην προέκταση του κατευθύνει το χέρι προς ένα υψηλότερο θεωρητικά επίπεδο από το χέρι της άλλης. Στο σχέδιο μου, χάριν της συμμετρίας, απεικόνισα τα δύο χέρια στο ίδιο ύψος υποθέτοντας πως το χέρι της αριστερής Καρυάτιδας κάνει γωνία στον αγκώνα ώστε να φτάσει ο καρπός της στο ύψος που βρίσκεται και της άλλης. Μπορεί όμως ο γλύπτης να αδιαφόρησε για τη συμμετρία αυτή, αν δεν εξυπηρετούσε τον σκοπό του. Άλλωστε, έχει ήδη ξεπεράσει κάπως τη συμμετρία, βάζοντας τους δύο βραχίονες σε μια ελαφρώς διαφορετική θέση. (πράγμα που επίσης αποτελεί μια «καινοτομία» ελευθερίας στη σύνθεση, σε σχέση με τα παλαιότερα κλασικά πρότυπα, όπως γενικά καινοτομίες παρουσιάζει και ο ίδιος ο τάφος, αφού σε μια μεταβατική περίοδο όπως είναι τα τέλη του 4ου π.Χ αιώνα, όλα μοιάζουν να είναι κάπως ασυνήθιστα)
Η θέση των βραχιόνων περιορίζει έτσι σημαντικά την γκάμα των κινήσεων που μπορούν να γίνουν και μάλιστα οι κινήσεις αυτές, είναι βέβαιο ότι γίνονταν πάνω από το ύψος των ώμων τους και ανάμεσα στα κεφάλια. Οποιαδήποτε άλλη κίνηση των καρπών από αυτό το ύψος προς τα κάτω, για εμένα τουλάχιστον, θα ήταν μια αφύσικη κίνηση. Κυρίως για την δεξιά Καρυάτιδα, που οι επιλογές των κινήσεων της είναι ακόμα λιγότερες από ότι της αριστερής που βρίσκεται ο βραχίονας της σε ορθή γωνία και άρα θα μπορούσε ο γλύπτης να την απέδιδε σε πλήρη έκταση. Στην περίπτωση αυτή βέβαια, τα δύο χέρια θα είχαν μια μικρή διαφορά ύψους. (Στην εικ, ΙΙ πάνω στο σχέδιο, δίνω ένα συνδυασμό των πιθανών κινήσεων των χεριών, που είναι όμως όλες πάνω από το ύψος του ώμου)
Τελικά, η κίνηση των χεριών είναι πιο πιθανό πως εκτείνεται προς το πλάι και όχι με προβολή προς τα εμπρός.
Η κίνηση των Καρυάτιδων
Μετά από αυτά, μπορούμε τώρα να εξετάσουμε το είδος της κίνησης που μπορεί να λάμβανε χώρα στο ύψος ανάμεσα στα κεφάλια των Καρυάτιδων. Θα χρειαστεί να απαριθμήσουμε κάποιες αποκλείοντας τις πιο απίθανες, ώστε να οδηγηθούμε σε κάποιο συμπέρασμα.
Α. Αποτροπή: Κατά κοινή ομολογία, οι Σφίγγες της εισόδου είχαν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα, καθώς ως τρομερά πλάσματα του κάτω κόσμου, ήταν επιφορτισμένες με την φύλαξη του τάφου. Οι Καρυάτιδες όμως γιατί; Αν οι τυμβωρύχοι είχαν «αδιαφορήσει» στην τρομερή θέα των δύο Σφιγγών της εισόδου (εκεί βρίσκονται πάντα οι φύλακες και όχι μέσα) και έχοντας σκάψει όλη την απόσταση μέχρι τον β προθάλαμο, είναι κανείς που να πιστεύει πως θα το έβαζαν στα πόδια, όταν θα αντίκριζαν τις δύο όμορφες Καρυάτιδες, επειδή τους έκαναν νεύμα να μην προχωρήσουν; Είναι απίθανο λοιπόν να υπήρχαν δύο συνεχόμενες «αποτροπές» και κάθε σύμβολο από τα τρία του τάφου μέχρι στιγμής (Λέων-Σφίγγες-Καρυάτιδες) είχαν διαφορετικό ρόλο. Για τα σύμβολα αυτά θα αναφερθώ διεξοδικά σε επόμενο άρθρο)
Β. Ποιες άλλες κινήσεις θα μπορούσαν να κάνουν, εκτός (για να αστειευτώ και λίγο) από το να σηκώνουν με νόημα το δάκτυλο τους προς την Μέρκελ, ή να χαιρετούν με τον γνωστό χαιρετισμό τον Μιχαλιολάκο; Με έκταση των χεριών τους στα 2,27 εκ., δεν θα μπορούσαν ούτε να «πλέξουν» άνετα τα χέρια τους σε μια χειρονομία, ας πούμε, χάριτος. Άρα;
Γ. Η πιθανότητα να κρατούσαν κάτι είναι πολύ βάσιμη, διότι οι κινήσεις τους αποκλείεται να ήταν ανεξάρτητες, ως να επρόκειτο για δύο μορφές άσχετες μεταξύ τους που απλά βρέθηκαν πάνω σε δύο βάθρα κάνοντας η κάθε μια κάτι διαφορετικό. Πιστεύω ακράδαντα, από την καλλιτεχνική οπτική, πως ο γλύπτης χρησιμοποίησε τις δύο Καρυάτιδες με τέτοιο τρόπο, ώστε να συμμετέχουν σε μια κοινή σύνθεση, σκοπός και αποκορύφωση της οποίας θα πρέπει να ήταν η μεταφορά της έντασης σε ένα κοινό σημείο αναφοράς και για τις δύο. Συγκεκριμένα σε αυτό που θα αποσκοπούσε η κίνηση τους, στην άκρη των χεριών τους, σε κάτι που κρατούσαν και οι δύο.
Και τι θα μπορούσε να είναι αυτό που κρατούσαν; Υποθέσεις μπορούν να γίνουν πολλές. Θα μπορούσαν να είναι διάφορα σύμβολα, όπως π,χ ένα σκήπτρο, μια δάδα, μια διακοσμητική κορδέλα, ακόμη και ένα ξίφος. Υπάρχει και η περίπτωση να κρατούσαν όχι ένα, αλλά δύο αντικείμενα, ένα η κάθε μια εξ αυτών, αλλά η γνώμη μου είναι πως ήταν κάτι κοινό. Και αυτό, για μένα, θα μπορούσε να είναι ένα στεφάνι δόξας! (Εικ, σχεδίου Ι)
Ένα στεφάνι, ίσως από μάρμαρο, ή κάποιο άλλο ελαφρύ υλικό, ώστε να σηκώνεται από τα ένθετα χέρια τους. Και τι πιο ουσιαστικό από ένα στεφάνι δόξας και αθανασίας, με το οποίο οι Καρυάτιδες θα στεφάνωναν τον ένδοξο νεκρό, πριν αυτός περάσει από κάτω τους μεταφερόμενος μέσω της Ιωνικής Θύρας στον Άδη; Άλλωστε, οι Καρυάτιδες συμβολικά ανήκουν στο τμήμα αυτό του τάφου, που αντιπροσωπεύει ακόμα την ζωή, πριν το πέρασμα στον άλλο κόσμο και η επίγεια δόξα είναι μια υπόθεση των ζωντανών ανθρώπων. Μάλιστα, η ανθρώπινη ματαιοδοξία (από την οποία οπωσδήποτε θα έπασχε και ο ένδοξος νεκρός), θα απαιτούσε και την κατανόμαση του, ώστε να γίνει γνωστή η ταυτότητα του σε όποιον θα κατάφερνε ποτέ να φτάσει μέχρι εκεί. Σε μια τέτοια περίπτωση, το στεφάνι ίσως έφερε μια κορδέλα, ή κάτι άλλο πάνω στο οποίο θα υπήρχε κάποια μικρή επιγραφή. Στο σημείο αυτό, ας θυμηθεί ο αναγνώστης, πως κατά την διάρκεια της ανασκαφής μπροστά από τις Καρυάτιδες, κυκλοφόρησε μια φήμη για λίγες ώρες αναφορικά με την εύρεση «επιγραφών», που όμως διαψεύστηκε. Μπορεί να είναι έτσι, μπορεί και όχι.
Κλείνω το αναγκαστικά μακροσκελές άρθρο μου, υπενθυμίζοντας για μια ακόμη φορά πως η οπτική μου επί του θέματος είναι καθαρά καλλιτεχνική και πως αναφέρομαι στη μορφή, στις κινήσεις, στις αναλογίες και στους συμβολισμούς των έργων τέχνης, θέματα δηλαδή κατεξοχήν καλλιτεχνικά. Το μνημείο, ως πολυσήμαντο σημείο αναφοράς, όπως έχω ξαναπεί, έχει πέρα από αρχαιολογικό και καλλιτεχνικό ενδιαφέρον και μπορεί να αναλυθεί με τους ανάλογους τρόπους. Η πρόταση μου για τα χέρια και το είδος της κίνησης με το στεφάνι, είναι υποθετική, αν και πάρα πολύ βάσιμη. Απομένει φυσικά να αποδειχθεί. Το βέβαιο είναι, πως οι αρχαιολόγοι ήδη γνωρίζουν.
Υγ: Μετά από το “Περί Τέχνης ο Λόγος” δημοσιεύω αμέσως το άρθρο μου και εδώ στην Ολυμπία για τους φίλους μου σε αυτό το ιστολόγιο, αλλά και ως μια πράξη ανταπόδοσης για τη ζεστή φιλοξενία που μου παρέχει εδώ και χρόνια.

ΝΙΚΟΣ ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ: “... δεν ηττάται η υπόθεση όταν πεθαίνουν οι άνθρωποι...”



   «Υπήρξε από τους πιο οικείους, από τους πιο θαυμαστούς, από τους πιο αγαπητούς, και, δίχως αμφιβολία, ο πιο εξαίρετος από τους επαναστάτες συντρόφους μας (...).
                    Ξεχείλιζε από ένα βαθύ πνεύμα μίσους και περιφρόνησης προς τον ιμπεριαλισμό (...).
    Ικανός αρχηγός, αυθεντία, δεξιοτέχνης του επαναστατικού πολέμου. Κι όμως, με τον ηρωικό και δοξασμένο θάνατό του, κάποιοι επιχειρούν να αρνηθούν την ισχύ ή την αξία των αντιλήψεων και των αντάρτικων ιδεών του. Μπορεί να πεθάνει ο δεξιοτέχνης, κύρια όταν η τέχνη του είναι τόσο επικίνδυνη όσο η επαναστατική πάλη, αλλά εκείνο που με κανέναν τρόπο δε θα πεθάνει είναι η τέχνη στην οποία αφιέρωσε τη ζωή του και την ευφυΐα του (...).

   Επέδρασε σημαντικά στη στάση του η αντίληψη ότι οι άνθρωποι έχουν μια σχετική αξία στην ιστορία, η ιδέα ότι δεν ηττάται η υπόθεση όταν πεθαίνουν οι άνθρωποι, και ότι η ακατάσχετη πορεία της ιστορίας δε σταματά, ούτε θα σταματήσει με το χαμό των αρχηγών(...).
   Άνθρωποι σαν κι αυτόν είναι ικανοί, με το παράδειγμά τους, να συμβάλουν στην εμφάνιση άλλων που να τους μοιάζουν (...)».

    Με αυτά τα λόγια αποχαιρετούσε ο Φιντέλ Κάστρο, στον επικήδειο που εκφώνησε στην Πλατεία της Επανάστασης, στην Αβάνα, στις 18 Οκτώβρη 1967, τον Ερνέστο Γκεβάρα. Τον Τσε.


    Σαν σήμερα πριν από 47 χρόνια, στις 8 προς 9 Οκτώβρη του 1967, ο κομαντάντε Τσε Γκεβάρα περνούσε στο πάνθεον των «αθανάτων» της Ιστορίας του παγκόσμιου κομμουνιστικού κινήματος. «Έφυγε» χτυπημένος από δυο σφαίρες στο σβέρκο, πισώπλατα, αφού οι δολοφόνοι του, αν και αιχμάλωτος, δεν είχαν το κουράγιο να τον κοιτούν στα μάτια ούτε καν τη στιγμή που τον εκτελούσαν.
    Όση, όμως, προσπάθεια κι αν κατέβαλαν, όσο μελάνι κι αν έχυσαν, όποια προβοκάτσια κι αν έστησαν, ό,τι κι αν σκόπευαν με τη δολοφονία του, τον Τσε ποτέ δεν κατάφεραν να τον βγάλουν απ' τη μέση.
    Το έγκλημα, αντί να σβήσει τα ίχνη αυτού του ασθματικού γιατρού από την Αργεντινή, μετατράπηκε σε βαθιά, σε ζωογόνα και ελπιδοφόρα ανάσα για τους αδικημένους, για τους λαούς όλου του κόσμου.
    Ο Τσε σχεδόν μισό αιώνα μετά τη δολοφονία του συνεχίζει να «ζει»! Και ίσως η εξήγηση αυτής της «αθανασίας» να είναι εκείνη που έδωσε ο Ζαν Πωλ Σαρτρ:«Ο Τσε Γκεβάρα είναι ένας από τους μεγάλους μύθους αυτού του αιώνα. Η ζωή του - έλεγε ο Σαρτρ είναι η ιστορία του πληρέστερου ανθρώπου της εποχής μας».
    Ποιος ήταν ο Τσε;
    Ένα παιδί αστών που μέχρι τα παιδικά του χρόνια μεγάλωνε μέσα σε έναν τεράστιο κήπο σε μια επαρχία στα βορειοανατολικά της Αργεντινής και μάζευε τους φίλους του στο πάντοτε ανοιχτό σπίτι που έμενε με τους γονείς του;
    Ο αιώνιος έφηβος που ξεκίνησε να ανακαλύψει, παρέα με τον καλύτερό του φίλο και μια μοτοσικλέτα, τη Λατινική Αμερική;
    Ο γεννημένος επαναστάτης που σε ηλικία 28 ετών έφτασε με τους άλλους 81 συντρόφους του στην Κούβα, ξεκινώντας τη μεγαλειώδη προσπάθεια για τη νίκη;
    Ο άνθρωπος της δράσης που άφησε θέσεις και αξιώματα στην Κούβα για να συνεχίσει την επανάσταση στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική;
    Ο Τσε ήταν όλα αυτά. Αλλά κυρίως και τελικά, ήταν ένα πράγμα που τα περικλείει όλα: Ήταν ένας ελεύθερος άνθρωπος. Ήταν ένας κομμουνιστής, που εκείνο το πρωινό του Οκτώβρη στη Βολιβία έμελε να γίνει σύμβολο. Το σύμβολο σε έναν αγώνα που η διάρκειά του θα κρατήσει για όσο στον κόσμο η αδικία θα εξακολουθεί το έργο της.
    Μόνο που στην περίπτωση του Τσε ο τίτλος του «συμβόλου» δεν του χαρίστηκε μετά θάνατον. Ήταν ένας τίτλος που ως καθοδηγητής και ως σύντροφος, ως οδηγός και ως κομαντάντε στην ανειρήνευτη πάλη του ενάντια σε αυτήν την αδικία, τον είχε κατακτήσει ήδη.

    Ποιος ήταν ο Τσε;
    Όταν ο πατέρας του Ερνέστο τον συνάντησε νικητή, πια, στην Κούβα, κατάλαβε πως ο νεαρός μποέμ που αποχαιρετούσε πριν από 6 χρόνια στην Αργεντινή, ήταν ένας άλλος άνθρωπος. Ήταν ένας σκληραγωγημένος ήρωας που τον τιμούσε ένας ολόκληρος λαός. Ο πατέρας θα γράψει για το γιο του λίγο αργότερα:
«Ο Τσε είχε μεταμορφωθεί σ' έναν άνθρωπο του οποίου η πίστη στο θρίαμβο των ιδεών του, άγγιζε τα όρια του μυστικισμού».
    Αυτός ήταν ο Τσε. Ασταμάτητος. Αλύγιστος. Παθιασμένος. Αμετανόητος. Τέτοιος ήταν ο Τσε και αυτός ήταν ο λόγος που ανήκει σε εκείνους τους ελάχιστούς που κατάφεραν να μετατρέψουν το θάνατό τους σε ένα τόσο στέρεο σκαλοπάτι για να ανυψωθεί το αίτημα για ζωή, για ανθρώπινη ζωή, ακόμη ψηλότερα.
    Από δύο χρόνων μέχρι το τέλος της ζωής του ο Τσε ήταν ασθματικός. Η ασθένειά του δεν τον κατέβαλε ποτέ. Έφηβος έπαιζε ράγκμπι και ποδόσφαιρο, έστω κι αν κάποιες φορές οι πνεύμονές του τον υποχρέωναν να εγκαταλείψει το γήπεδο.
    Αργότερα, ως επαναστάτης πια, υποβάλλει τον εαυτό του σε απίστευτες κακουχίες. Γνωρίζοντας την αδυναμία των πνευμόνων του, του αρέσει να «ακροβατεί», καπνίζοντας μεγάλες ποσότητες πούρων. Εδώ υπάρχει και ένα σχετικό ανέκδοτο:
    Λέγεται ότι στο διάστημα που ήταν υπουργός Βιομηχανίας στην Κούβα, οι συνεργάτες του, του ζήτησαν να περιορίσει το κάπνισμα. Αυτός τους καθησυχάζει και συμφωνεί ότι πρέπει να ελαττώσει τον αριθμό των πούρων που καπνίζει. Έτσι, την επόμενη μέρα, εμφανίζεται στο γραφείο του με ένα πούρο κοντά στο ένα μέτρο μήκος! «Όπως βλέπετε πλέον θα καπνίζω μόνο ένα πούρο την ημέρα», απαντά στους εμβρόντητους συντρόφους.
    Αυτός ήταν ο Τσε. Ο Τσε ουδέποτε αισθάνθηκε ότι ήταν «άγιος», έστω κι αν είχε ήδη θεοποιηθεί από πολλούς ανθρώπους. Δεν άφησε ποτέ περιθώρια για «αγιοποίηση». Τελικά, όπως έλεγε ο ίδιος, ήταν απλώς ένας άνθρωπος. Που έκανε ό,τι πίστευε. Και πίστευε ό,τι έκανε.
«Δεν είμαι απελευθερωτής (libertador). Δεν υπάρχουν libertadores. Οι ίδιοι οι άνθρωποι απελευθερώθηκαν μόνοι τους», έλεγε ο Τσε.

    Ο Τσε είχε δίκιο. Οι άνθρωποι δε χρειάζονται απελευθερωτές, αρκεί να αποφασίσουν να ελευθερωθούν.
    Ο Τσε είχε δίκιο για τους ανθρώπους. Και δεν έπαψε να πιστεύει στη δύναμή τους ακόμα κι όταν ανακάλυπτε ότι ολοένα και λιγότεροι είχαν το κουράγιο του να συνεχίσουν, να παλέψουν, χωρίς συμβιβασμούς και σκοπιμότητες.
    Ο Ερνέστο Τσε Γκεβάρα ήταν και είναι «ο πληρέστερος άνθρωπος της εποχής μας», γιατί στο πρόσωπο του  συμπίπτουν απόλυτα τα λόγια με τα έργα. Συμπίπτουν απόλυτα οι ιδέες με τις πράξεις. Ο Τσε Γκεβάρα ήταν, δηλαδή, όπως θα έπρεπε να είναι όλοι οι άνθρωποι.
    Κανείς δεν είναι δυνατό να προσθέσει τίποτα περισσότερο στο θρύλο του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα. Κανείς πέρα από την Ιστορία. Την Ιστορία των απλών ανθρώπων. Που νιώθουν το δικό του όραμα. Ένα όραμα που ο Τσε το περιέγραφε με λόγια απλά και κατανοητά σε όλους:
«Για μας – έλεγε - δεν υπάρχει κανείς άλλος ορισμός του σοσιαλισμού, πλην της κατάργησης της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από άνθρωπο».






Διαπραγματεύονται σκληρά το πώς θα σώσουν το τομάρι τους, τα λεφτά τους

Σκληρές διαπραγματεύσεις πάντως γίνονται, να μην είμαστε άδικοι με τους ελεεινούς που μας κυβερνούν. Διαπραγματεύονται σκληρά το πώς θα σώσουν το τομάρι τους, τα λεφτά τους, τα λεφτά των κολλητών τους, το πώς θα γλυτώσουν από τη Δικαιοσύνη για τις πράξεις τους που έβλαψαν το δημόσιο συμφέρον και το κοινό καλό...

Με φόντο την πρωτοβουλία Σαμαρά/Βενιζέλου να ζητήσουν ψήφο εμπιστοσύνης από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, μιλάμε για μία κίνηση πολύ «υψηλού ρίσκου και ιδιαίτερου πολιτικού συμβολισμού», έληξε κάπως άδοξα μία ακόμα επίσκεψη των ανθρώπων της Τρόικας στην Αθήνα.

Άδοξα, καθώς για μία ακόμα φορά (μετά το Παρίσι, τη ΔΕΘ και το Βερολίνο) το επικοινωνιακό επιτελείο της κυβέρνησης είχε δημιουργήσει προσδοκίες για κάποιο «θετικό» αποτέλεσμα σε ότι αφορά...
τη μείωση των πιέσεων για περισσότερα φορολογικά έσοδα. Τελικά το μόνο που έμεινε να μας πουν και να μας γράψουν στα χρεοκοπημένα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης τους είναι ότι οι άνθρωποι της Τρόικας έκαναν… δεκτές τις ανακοινώσεις του Σαμαρά στη ΔΕΘ για τη μείωση, κατά 30%, του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης και της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης. Έλα που όμως τα πράγματα δεν είναι, καν, έτσι. Προφανώς συμφωνία γι’ αυτές τις μειώσεις υπήρχε από πριν, άλλωστε δεν πρόκειται για μειώσεις φόρων.

Είναι γνωστό σε όλους, και στους ανθρώπους της Τρόικας, ότι ο κόσμος, ας πούμε, διαχειρίστηκε την αύξηση του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης αναζητώντας… εναλλακτικούς τρόπους θέρμανσης και σε πολλές περιπτώσεις αφήνοντας χωρίς θέρμανση τα σπίτια του. Η μείωση του φόρου στην οποία συμφώνησαν κυβέρνηση και Τρόικα, περίπου 10 με 12 σεντς το λίτρο, δεν είναι απλά μία τρύπα στο νερό, πρόκειται για κοροϊδία. Χειρότερα είναι τα πράγματα με την «εισφορά αλληλεγγύης», καθώς θα έπρεπε να είχε καταργηθεί ήδη για τα εισοδήματα του 2013! Η επέκταση της για τα εισοδήματα του 2014, έστω κατά 70%, αποτελεί σκάνδαλο, μάλιστα ένα σκάνδαλο που αποδεικνύει πως πράγματι αυτή η ελεεινή κυβέρνηση της νεοφιλελεύθερης ακροδεξιάς μπορεί να συνεχίσει την πολιτική της φτωχοποίησης του κόσμου της εργασίας και χωρίς τον έλεγχο της Τρόικας.

Σκληρές διαπραγματεύσεις πάντως γίνονται, να μην είμαστε άδικοι με τους ελεεινούς που μας κυβερνούν. Διαπραγματεύονται σκληρά το πώς θα σώσουν το τομάρι τους, τα λεφτά τους, τα λεφτά των κολλητών τους, το πώς θα γλυτώσουν από τη Δικαιοσύνη για τις πράξεις τους που έβλαψαν το δημόσιο συμφέρον και το κοινό καλό αυτά τα τελευταία τέσσερα χρόνια της κοινωνικής καταστροφής. Στη συζήτηση στη Βουλή, για την παροχή ψήφο εμπιστοσύνης στην κѠλ⓪κυβέρνηση τους, καλό είναι να τους γίνει ξεκάθαρο ότι η απ’ εδώ πλευρά δεν πρόκειται να τους δείξει κανένα έλεος.

Ο alterthess ιανός

Τουρκία: «Θα διαλυθούμε όπως και στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο»



Τουρκία: «Θα διαλυθούμε όπως και στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο»
14
 
 ANARTHSH APO TO tribune
Μια λάθος στρατηγική συμμαχία γέννησε την Τουρκία και μια λάθος στρατηγική συμμαχία θα την διαλύσει.
Η Οθωμανική αυτοκρατορία στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο επέλεξε την Γερμανία και έχασε.
Κατέρρευσε και δημιουργήθηκε μια μικρότερη χώρα η Τουρκία, που ο Κεμάλ Ατατούρκ τράβηξε μια διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν και την θρησκεία την οποία την έθεσε εκτός κράτους.
Την έβαλε στην γωνία.
Σχεδόν 100 χρόνια μετά η Τουρκία είναι πια μια άλλη Τουρκία από αυτήν του Ατατούρκ. Είναι ακριβώς το αντίθετο.
Η Θρησκεία καθορίζει το Κράτος.
Και τώρα έκανε το δεύτερο ιστορικό λάθος. Γέννησε, γιγάντωσε και τώρα είναι δέσμια του Ισλαμικού Κράτους.
Και έρχεται και πάλι σε αντίθεση όπως στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο με όλη την δυτική κοινότητα.
«Θα διαλυθούμε και θα υποστούμε όπως και τότε τις συνέπειες των λανθασμένων συμμαχιών» τόνισε ο Φετουλάχ Γκιουλέν σε δήλωσή του που απευθυνόταν στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Ο Φετουλάχ Γκιουλέν είναι ο πνευματικός ηγέτης του Ερντογάν.
Είναι ο άνθρωπος που τον βοήθησε με το θρησκευτικό κίνημα που έχει να εκλεγεί.
Όμως όπως και στον Πυγμαλίωνα ο εκπαιδευόμενος θέλει να γίνει ηγέτης – εκπαιδευτής και στην ουσία «σκοτώνει» τον δάσκαλό του, έτσι κι ο Ερντογάν όταν στάθηκε στα πόδια του ακολούθησε αυτόνομη πορεία εγκαταλείποντας τον Γκιουλέν και στην συνέχεια πολεμώντας τον.
Τώρα ήρθε η σειρά του Φετουλάχ Γκιουλέν να του επιτεθεί λέγοντάς του αλήθειες.
«Στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο κατέστρεψαν μια μεγάλη αυτοκρατορία. Θυσίασαν το Κράτος. Ελπίζω να μην γίνει τώρα το ίδιο με την Τουρκία. Γιατί (αν γίνουν τα ίδια λάθη και διαλυθούμε όπως η Οθωμανική αυτοκρατορία) το Κράτος δεν πρόκειται να ξαναγεννηθεί».

Οτσαλάν: Ερντογάν έχεις ακόμη μια βδομάδα αλλιώς τελείωσες




Οτσαλάν: Ερντογάν έχεις ακόμη μια βδομάδα αλλιώς τελείωσες
462
 
 
8
 
  ανάρτηση από tribune
Οριστικό τελεσίγραφο μέχρι τις 15 Οκτωβρίου έστειλε ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ο φυλακισμένος ηγέτης των Κούρδων εξεγερμένων στην Τουρκία.
Και ότι λέει ο Οτσαλάν το κάνει.
Από εδώ στο Tribune είχαμε γράψει, ότι ο στρατιωτικός διοικητής του PKK με εντολή Οτσαλάν, είχε δώσει το πρώτο τελεσίγραφο στην Τουρκία: Ή σταματάτε να βοηθάτε το Ισλαμικό Κράτος στον πόλεμο ενάντια κατά των Κούρδων αλλιώς θα σας κηρύξουμε πόλεμο. Το τελεσίγραφο αυτό τελείωνε τέλος Σεπτεμβρίου.
Τώρα στις 8 Οκτωβρίου ήδη η Τουρκία βρίσκεται ενώπιον της ένοπλης εξέγερσης των Κούρδων.
Σήμερα λοιπόν ο Οτσαλάν έδωσε και το τελικό τελεσίγραφο προς τον Ερντογάν.
Ο αδερφός του Οτσαλάν, Μεχμέτ Οτσαλάν προειδόποίσηε λοιπόν την Τουρκία για τελευταία φορά.
«Αν πέσει η Κομπάνι στο Ισλαμικό Κράτος τελείωσαν όλα» σημείωσε.
«Οι μαχητές μας στην Κομπάνι θα υπερασπιστούν την πόλη μέχρι θανάτου. Η αντίσταση θα μεταφερθεί από όλους τους Κούρδους όπου υπάρχει τζιχαντιστής» υπογράμμισε με νόημα ο Μεχμέτ Οτσαλάν.
Για να ρίξει στην συνέχεια την βόμβα:»Δεν θα υπάρξει καμιά υποχώρηση στις μαριονέτες του Ισλαμικού Κράτους και φυσικά θα έχουν τεράστιο πρόβλημα οι κυβερνήσεις και τα πρόσωπα που τους στήριξαν» δήλωσε ο Μεχμέτ Οτσαλάν μεταφέροντας τις κουβέντες του φυλακισμένου ηγέτη Αμπντουλάχ Οτσαλάν.
«Όποια χώρα τους στήριξε θα βυθιστεί στην καταστροφή. Θα παλέψουμε το Ισλαμικό Κράτος και όσους τους στήριξαν μέχρι τέλους. Οι Κούρδοι θα αντισταθούν» κατέληξε ο Κούρδος ηγέτης στέλνοντας το τελικό τελεσίγραφο στον τζιχαντιστή Πρόεδρο της Τουρκίας.