ΤΡΑΠΕΖΕΣ: ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΟΠΟΙΗΣΗΣ, ΣΤΑ WARRANTS ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΣΤΟ «ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ»
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ (ISKRA)
ΖΗΜΙΕΣ ΔΕΚΑΔΩΝ ΔΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΕ ΟΦΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ
Το ιδιωτικό τραπεζικό κεφάλαιο μαζί με τις κυβερνήσεις έφεραν τις τράπεζες στα όρια της κατάρρευσης.
Οι ιδιώτες μέτοχοι αντί να βάλουν, όμως, το χέρι στην τσέπη για να στηρίξουν τις τράπεζες, πέταξαν μαζί με την τρόικα το μπαλάκι στο Δημόσιο και το δημόσιο χρήμα.
Το Δημόσιο, λοιπόν, με δάνεια από το ευρωσύστημα ανέλαβε πρόσφατα να πληρώσει για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που έγινε απαραίτητη λόγω της κερδοσκοπικής και χαριστικής δανειοδοτικής πολιτικής τους προς μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, εξαιτίας της αυθαίρετης λογικής «κουρέματος» του χρέους μέσω PSI και εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών, που έσπρωξαν στο «κόκκινο» εκατοντάδες χιλιάδες δανειολήπτες.
Ενώ, όμως, τα κεφάλαια της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών τα έβαλε με δανεικά το Δημόσιο, οι μετοχές των τελευταίων δεν πέρασαν στα χέρια του Δημοσίου.
Τις μετοχές των τραπεζών, που δημιουργήθηκαν με τις διαδικασίες της ανακεφαλαιοποίησης και με χρήματα του Δημοσίου, ανέλαβε ένα «πρωτότυπο» τροϊκανό νομικό κατασκεύασμα που διαμορφώθηκε με νόμο και ονομάστηκε Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και το οποίο λειτουργεί ανεξάρτητα και ανεξέλεγκτα από την εκάστοτε κυβέρνηση, με συμμετοχή της τρόικας και στόχο, φευ, την «ιδιωτικοποίηση», δηλαδή την εκποίηση σε δεύτερη φάση των τραπεζών σε ιδιωτικά χέρια, οι οποίες με αυτές τις περίεργες μεθοδεύσεις δεν έφτασαν και δεν πέρασαν ποτέ πραγματικά στα χέρια του Δημοσίου!
Μετά την «ολοκλήρωση» της ανακεφαλαιοποίησης των 4 λεγόμενων συστημικών τραπεζών (Εθνική,Alpha, Πειραιώς, Eurobank) το ποσοστό συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωπικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) ανά τράπεζα είναι :
- Εθνική Τράπεζα 84,35%
- Τράπεζα Πειραιώς* 81,01%
- Alpha Bank 83,71%
- Eurobank** 93,55%
* Η ΑΤΕ εκχωρήθηκε στην Τράπεζα Πειραιώς.
** Το ΤΤ εκχωρήθηκε στην Eurobank.
Οι όροι της ανακεφαλαιοποίησης ορίζονται στην υπ’ αρ. 38/9.11.12 ΦΕΚ Α΄ 223 Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ). Σύμφωνα με την εν λόγω ΠΥΣ, οι παλαιοί μέτοχοι των τραπεζών Εθνική, Alpha και Πειραιώς διατήρησαν το management, επειδή κάλυψαν την αυθαιρέτως ορισθείσα ασήμαντη ελάχιστη ιδιωτική συμμετοχή 10% στις Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ), ενώ η Eurobank, που δεν εξασφάλισε την απαιτούμενη ελάχιστη ιδιωτική συμμετοχή, ανακεφαλαιοποιήθηκε πλήρως από το ΤΧΣ, το οποίο διόρισε τη διοίκησή της με απολύτως αδιαφανείς, σκανδαλώδεις και αμφισβητούμενες διαδικασίες.
Πέρα από το management, o στόχος της κυβέρνησης, της τρόικας και της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) ήταν εξ αρχής η επιστροφή, μετά την εν λόγω επανακεφαλαιοποίηση, των τραπεζών στους ιδιώτες μετόχους. Έτσι, δόθηκε στους τραπεζίτες αρκετό χρονικό περιθώριο, για να ανακτήσουν το σύνολο των μετοχών των τραπεζών. Το χρονικό περιθώριο είναι περίπου 4,5 χρόνιααπό σήμερα για τις τράπεζες Εθνική, Alpha και Πειραιώς, στις οποίες επιτεύχθηκε η ελάχιστη ιδιωτική συμμετοχή 10% στις ΑΜΚ. Για τη Eurobank, που ανακεφαλαιοποιήθηκε πλήρως από το ΤΧΣ, το χρονικό περιθώριο για την ανάκτηση των μετοχών από τους ιδιώτες μετόχους είναι 2 χρόνια.
Η προβλεπόμενη διαδικασία για τις τρεις τράπεζες με ελάχιστη ιδιωτική συμμετοχή 10% ήταν οι ιδιώτες μέτοχοι μέσω δικαιωμάτων επαναγοράς μετοχών (warrants) να έχουν τη δυνατότητα να ανακτούν από το ΤΧΣ τις μετοχές σε τακτά χρονικά διαστήματα, ανά εξάμηνο, και σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, που θα ανακοινώνονται κάθε φορά, αυξάνοντας τη συμμετοχή τους και μειώνοντας τις μετοχές που έχει στην κατοχή του το ΤΧΣ. Πρέπει να τονιστεί ότι τα warrants δόθηκαν χωρίς αντίτιμο, δηλαδή χαρίστηκαν ως δώρο, μια παγκόσμια πρωτοτυπία, που επισημάνθηκε διεθνώς ωςσκάνδαλο. Για τη Eurobank, στην οποία δεν υπήρξε η απαιτούμενη ελάχιστη ιδιωτική συμμετοχή 10%, δεν δόθηκαν warrants.
Υποτίθεται ότι ο σχεδιασμός αυτός έγινε, έτσι ώστε οι ιδιώτες μέτοχοι μέσω των warrants να αποκτήσουν εκ νέου το σύνολο των μετοχών που κατέχει το ΤΧΣ σε προκαθορισμένες τιμές, που συνολικά αντιστοιχούν σε παρούσες αξίες στην τιμή με την οποία έγιναν οι ΑΜΚ και πέρασαν οι μετοχές στα χέρια του ΤΧΣ , δηλαδή με το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης. Συγκεκριμένα οι τιμές των warrants ανά τράπεζα είναι:
- ΕΤΕ 4,29 € το warrant που αντιστοιχεί σε 8,23 μετοχές
- Πειραιώς 1,70 € το warrant που αντιστοιχεί σε 4,48 μετοχές
- Alpha 0,44 € το warrant που αντιστοιχεί σε 7,41 μετοχές
Όπως προαναφέρθηκε, η άσκηση των warrants μπορεί να γίνει σε βάθος 4,5 χρόνων ή 9 εξαμήνων από σήμερα, στις παραπάνω τιμές συν τους αναλογούντες τόκους. Για παράδειγμα, αν ασκηθούν τα δικαιώματα την τελευταία περίοδο, δηλαδή μετά από 4,5 χρόνια, οι παραπάνω τιμές άσκησης θα έχουν αναπροσαρμοστεί στο εξής απόλυτα χαριστικό και ευτελές ύψος:
- ΕΤΕ 5,41 € για 8,23 μετοχές
- Πειραιώς 2,14 € για 4,48 μετοχές
- Alpha 0,55 € για 7,41 μετοχές
Ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος διαβεβαίωνε ότι με βάση τον σχεδιασμό αυτό ήταν εξασφαλισμένο ότι θα επέστρεφε στο Ελληνικό Δημόσιο ποσό ίσο με το συνολικό κόστος της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, και μάλιστα εντόκως, ώστε να ακυρωθεί ισόποσο δημόσιο χρέος, που είχε επωμισθεί το Δημόσιο για να αγοράσει το ΤΧΣ τις μετοχές των τραπεζών. Σύμφωνα μάλιστα με δημόσιες δηλώσεις του, επρόκειτο να επιστραφεί και το κόστος των ποσών 15 δις, που έχει πληρωθεί από το ΤΧΣ για τη διαφορά ενεργητικού - παθητικού στις περιπτώσεις των μεταβιβάσεων των τραπεζών Αγροτική, ΤΤ, Proton κ.λ.π., λόγω της υποτιθέμενης επίτευξης συνεργιών, που θα αύξαναν την αξία των τραπεζών στις περιπτώσεις συγχωνεύσεων ή μεταβιβάσεων (Πειραιώς, ALPHA, Eurobank).
Πολύ σημαντικό και επωφελές για τους ιδιώτες είναι ότι επιτράπηκε όχι μόνο οι τραπεζικές μετοχές αλλά και warrants να διαπραγματεύονται ελεύθερα στο Χρηματιστήριο.
Προς το παρόν η εξέλιξη της ελεύθερης διαπραγμάτευσης των warrants έχει πολλές διακυμάνσεις. Η διαπραγμάτευση των warrants στο χρηματιστήριο μπορεί, όπως εν μέρει έχει γίνει μέχρι τώρα, να αποφέρει πολλά κέρδη στους κατόχους ανάλογα με τα παιχνίδια που θα παίζονται.
Όπως είναι φανερό κυρίαρχοι των παιχνιδιών αυτών θα είναι εκείνοι που κατέχουν μεγάλο αριθμό warrants αλλά και μετοχών.
Συγκεκριμένα αν η τιμή της μετοχής αυξηθεί τότε τα κέρδη των επενδυτών θα είναι πολλαπλάσια από τις μετοχές αλλά και από τα warrants. Όμως οι ευκαιρίες για κέρδη από την διαπραγμάτευση των warrants στη δευτερογενή αγορά, είναι πολλαπλάσιες ιδιαίτερα αν η τιμή της μετοχής κινηθεί αυξητικά.
Προς το παρόν για την μόνη τράπεζα που συμφέρει η άσκηση δικαιωμάτων warrants είναι η ALPHAκαθώς η μετοχή της διαπραγματεύεται σε τιμή υψηλότερη της τιμής του δικαιώματος επαναγοράς. Η Πειραιώς είναι οριακή περίπτωση και η Εθνική δεν κρίνεται συμφέρουσα. Μέσω άσκησης δικαιωμάτων εξαγοράστηκαν από το ΤΧΣ ποσοστά μετοχών για Εθνική 0,011%, Πειραιώς 0,53 % και Alpha 1,01 %.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΑΛΙ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Στα «χέρια» ιδιωτών μετόχων αναμένεται να επιστρέψουν εντός του έτους οι τρεις συστημικές τράπεζες Πειραιώς, Εθνική, Alpha Bank, με την προσδοκία ότι ανοίγει εκ νέου ο κύκλοςχρηματοδότησης της οικονομίας.
Αυτό τουλάχιστον είναι, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης αλλά και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το οποίο βλέπουν με θετικό «μάτι» οι τραπεζίτες και ευρύτερα οι ξένοι και εγχώριοι μέτοχοι των τραπεζών.
Προϋπόθεση αποτελεί η ψήφιση του νομοσχεδίου περί ανακεφαλαιοποίησης των συστημικών πιστωτικών ιδρυμάτων το οποίο, μεταξύ άλλων, θα παρέχει το δικαίωμα στοΤαμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας να κάνει δημόσια προσφορά στους μετόχους των τραπεζών που έχουν στην κατοχή τους warrants (δικαιώματα σε συγκεκριμένο αριθμό μετοχών ανά τράπεζα και που έναντι αυτών διακρατά το ΤΧΣ) για να αποκτήσουν γρηγορότερα και με πιοσυμφέροντες όρους μετοχές των τραπεζών που σήμερα κατέχει το Ταμείο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το εν λόγω νομοσχέδιο θα εγκρίνει και η τρόικα και θα κατατεθεί περί τις20 Ιανουαρίου. Εκτός από τη δυνατότητα δημόσιας προσφοράς από το ΤΧΣ στους κατόχουςwarrants, θα προβλέπει όλες τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον τρόποανακεφαλαιοποίησης των συστημικών τραπεζών.
Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πολλές επιφυλάξεις στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα για το αν οι βουλευτές θα υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο που αφορά αλλαγές στον τρόποανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, αλλά και τη δυνατότητα του ΤΧΣ να κάνει δημόσια προσφορά προς τους επενδυτές κατόχους των warrants, το χρηματιστήριο έχει ήδη ψηφίσει υπέρ, καθώς το τελευταίο 7ήμερο οι μετοχές των τραπεζών έχουν παρουσιάσει άνοδο κατά περίπου10%.
Το βασικό σενάριο το οποίο υπάρχει μέχρι αυτή την ώρα για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η ιδιωτικοποίηση των τραπεζών -εφόσον ψηφιστεί το νομοσχέδιο- προβλέπει ότι θα υπάρχει η δυνατότητα να προσκαλέσει το ΤΧΣ τους επενδυτές να ανταλλάξουν εθελοντικά τα warrants που κατέχουν με μετοχές των τραπεζών, χωρίς να δώσουν χρήματα, έναντι της τιμής που είχε προκαθοριστεί πριν την ανακεφαλαιοποίησή τους. Το πόσες μετοχές θα λάβουν οι επενδυτές, για κάθε ένα warrant που θα ανταλλάξουν, θα καθοριστεί από την αποτίμηση της κάθε τράπεζας. Τις αποτιμήσεις των τραπεζών Πειραιώς, Εθνική και Alpha Bank θα διενεργήσουν ανεξάρτητοι επενδυτικοί οίκοι που θα προσλάβει το Ταμείο. Δηλαδή, για κάθε warrant της Εθνικής ο επενδυτής θα παίρνει χωρίς χρήματα 8,3 μετοχές που είχε καθοριστεί πριν την ανακεφαλαιοποίησή της, για κάθε warrant της Πειραιώς θα παίρνει 4,4 μετοχές και για κάθε warrant της Alpha Bank θα λαμβάνει 7,3 μετοχές της τράπεζας. Η σχέση ανταλλαγής warrant με τη μετοχή θα καθοριστεί εκ νέου συνεκτιμώντας πολλές παραμέτρους και εκτιμάται ότι θα είναι πολύ λιγότερες.
ΟΙ ΑΞΙΕΣ ΘΑ ΑΠΟΤΙΜΗΘΟΥΝ ΑΠΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥΣ
Σύμφωνα με τον νόμο που ισχύει σήμερα ο κάτοχος ενός warrant μίας τράπεζας πρέπει να πληρώσει την προκαθορισμένη τιμή ανά μετοχή για να πάρει π.χ. 7 μετοχές. Με τη δημόσια προσφορά, δεν θα πληρώσει τίποτα και θα πάρει μετοχές ίσης αξίας με την τιμή που θα αγοραστεί το warrant από το ΤΧΣ. Οι αξίες θα έχουν αποτιμηθεί από τους επενδυτικούς οίκους. Με τη μέθοδο αυτή, δεν θα λάβει χρήματα το ΤΧΣ και θα δώσει πολύ λίγες μετοχές, θα αποσύρει (ακυρώσει) τα warrants των επενδυτών που έχουν συμμετάσχει στη δημόσια πρόταση και θα κρατήσει τις περισσότερες να τις πουλήσει τη χρονική στιγμή που κρίνει το ίδιο.
Αν για παράδειγμα το ΤΧΣ «αγοράσει» στη δημόσια προσφορά που έχει κάνει ένα warrant αξίας 1,5 ευρώ από έναν επενδυτή, ο επενδυτής αντί να πληρώσει, θα λάβει μετοχές αξίας 1,5 ευρώ. Αν όμως το ΤΧΣ έχει αποτιμήσει κάθε μετοχή της τράπεζας στα 3 ευρώ, τότε ο επενδυτής θα πρέπει να προσφέρει 2 warrants για να πάρει 1 μετοχή. Δηλαδή, το ΤΧΣ με τον υφιστάμενο νόμο θα έδινε 7 μετοχές για κάθε warrant και θα έπαιρνε χρήματα που θα αντιστοιχούσαν στην αξία που έβαλε ανά μετοχή, επί 7.
Με τη δημόσια προσφορά δεν θα πάρει χρήματα και για κάθε warrant θα το ανταλλάσσει με μισή μετοχή σύμφωνα με το παράδειγμα αυτό. Με αυτή τη μέθοδο, το ΤΧΣ θα ακυρώσει τα warrants που θα λάβει και σύμφωνα με το παράδειγμα, θα του μείνουν 6,5 μετοχές για κάθε warrant.
Ετσι, το ΤΧΣ θα μείνει με ένα σημαντικό ποσοστό στις τράπεζες, το οποίο μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, και εφόσον η χώρα συνεχίζει τη δημοσιονομική προσαρμογή και υπάρχει καιπολιτικοοικονομική σταθερότητα, τότε θα μπορέσει τις μετοχές που έχουν περισσέψει να τις πουλήσει σε ξένους επενδυτές σε αυξημένη τιμή. Εκτιμάται δε ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να λάβει και περισσότερα κεφάλαια από αυτά που είχε προϋπολογίσει. Η αναλογία για παράδειγμα θα μπορούσε να είναι το 30% στους υφιστάμενους μετόχους και το 50% σε νέους επενδυτές, από το σύνολο του περίπου 80% που κατέχει σήμερα στις τρεις συστημικές τράπεζες.
ΑΛΛΟΘΙ Η ΔΗΘΕΝ ΑΝΑΣΑ ΣΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ
Το βασικό αυτό σενάριο ενδέχεται να αλλάξει και να αντικατασταθεί με κάποιο άλλο ή εφόσον τοΤΧΣ και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν κρίνουν σκόπιμο να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε δημόσια προσφορά, θα μπορούσαν να μη χρησιμοποιήσουν καθόλου τη δυνατότητα που θα τους δίνει ο νόμος για τη διενέργεια δημόσιας προσφοράς, εφόσον αυτός ψηφιστεί.
Αν αυτό το σενάριο υλοποιούνταν ακριβώς έτσι όπως έχει σχεδιαστεί, θα σερβιριστεί ως δήθεν μία σημαντική ανάσα στα κρατικά ταμεία καθώς θα επιστρέψουν σημαντικά κεφάλαια από την εξαγορά των μετοχών που θα κατέχει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και που θα καταστεί δυνατή, μετά τη δημόσια προσφορά που θα κάνει το Ταμείο σε επενδυτές που έχουν στην κατοχή τους warrants των τραπεζών Πειραιώς, Εθνική και Alpha Bank.
Με τη δημόσια προσφορά του ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants και με την κάλυψη σημαντικού ή και όλων των κεφαλαιακών αναγκών της Eurobank, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να λύσει και το πρόβλημα του χρηματοδοτικού κενού για τη διετία 2014-2015, παρά τις αντιρρήσεις που διατηρεί ακόμη ως έναν βαθμό η τρόικα. Πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί αναφέρουν ότι στο ίδιο νομοσχέδιο θα υπάρχει η αλλαγή σκοπού των κρατικών κεφαλαίων που δόθηκαν στις τράπεζες.
Μέχρι σήμερα προβλέπεται ότι τα κεφάλαια των τραπεζών θα κατευθυνθούν για τη μείωση του δημόσιου χρέους. Ωστόσο εκτιμάται ότι εφόσον στη διαπραγμάτευση με την τρόικα επιτευχθεί συμφωνία σε όλα τα βασικά θέματα της χώρας, τότε η τρόικα θα μπορούσε να συμφωνήσει και με την αλλαγή σκοπού.
Παράλληλα, η Τράπεζα της Ελλάδος αναγνωρίζει το σύνολο του αναβαλλόμενου φόρου στις συστημικές τράπεζες, δηλαδή το 100% από το 20% που ισχύει σήμερα. Με αυτήν την απόφαση, οποιαδήποτε «κακή» στιγμή περάσει μία ή περισσότερες από τις συστημικές τράπεζες, θα συνεχίζεται η χρηματοδότηση με κεφάλαια ρευστότητας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Και τούτο διότι με αυτή την απόφαση η κεφαλαιακή επάρκεια της Eurobank αυξάνεται στο 13,5% από 8,1% που ήταν πριν, της Alpha Bank στο 14,5% από 13,5% που ήταν προηγουμένως, τηςΕθνικής στο 15,5% από 9,4% και της Πειραιώς στο 15% από 13,5%.
Η ουσία είναι ότι οι τράπεζες δεν θα χρειάζονται αύξηση κεφαλαίου επειδή με αυτή την απόφαση ενισχύεται τεχνητά ο δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας (Core Tier I) των τραπεζών. Η Τράπεζα της Ελλάδος θα συνεχίσει να παρεμβαίνει εκεί που χρειάζονται κεφάλαια, αψηφώντας τον δείκτη με τα κεφάλαια που προστίθενται από τον αναβαλλόμενο φόρο.
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ EUROBANK
Για την Eurobank το χρονικό περιθώριο ανάκτησης των μετοχών από τους παλαιούς μετόχους της μέσω εξαγοράς τους από το ΤΧΣ (δεν υπάρχουν warrants για την Eurobank) είναι 2 χρόνια, δηλαδή πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι αρχές του 2015, επειδή σε διαφορετική περίπτωση το ΤΧΣ έχει το δικαίωμα να πουλήσει τις μετοχές σε τρίτους.
Όπως είναι γνωστό η Eurobank μαζί με την Εθνική, την Πειραιώς και την ALPHA επιλέχθηκαν από την Τράπεζα της Ελλάδος ως συστημικές τράπεζες, προκειμένου να ανακεφαλαιοποιηθούν μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με δημόσιο χρήμα. Η διοίκηση της Eurobank δήλωσε αδυναμία συγκέντρωσης οποιασδήποτε ιδιωτικής συμμετοχής στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της (!) και έτσι το ΤΧΣ διέθεσε 5,85 δις για την κεφαλαιακή ενίσχυση της τράπεζας, η οποία πλέον ανήκει στο ΤΧΣ σε ποσοστό περίπου 94 %.
Ο Υπουργός Οικονομικών και ο Διοικητής της ΤτΕ αρχικά απάλλαξαν τον μεγαλομέτοχο της Eurobank Λάτση από την υποχρέωση καταβολής του μέρους της ζημιάς, που του αναλογούσε, ενώ στην αντίστοιχη περίπτωση της Credit Agricole υποχρέωσαν τους Γάλλους να καταβάλουν 2,9 διςγια την ανακεφαλαιοποίηση της Εμπορικής, που πήγε στην ALPHA, όπως έγινε και για τη Γενική(Societe Generale) και τη Millennium (BCP), που πήγαν στην Πειραιώς. Ασφαλώς και δεν είναι τυχαίο, βέβαια, ότι σε όλες τις περιπτώσεις τελικά κερδισμένοι υπήρξαν οι γνωστοί μεγαλομέτοχοι των ιδιωτικών τραπεζών.
Στη συνέχεια, και πάλι ο ΥΠΟΙΚ και ο Διοικητής της ΤτΕ επιβράβευσαν «πανηγυρικά» τον ίδιο μεγαλομέτοχο, καθιστώντας τον μέτοχο της Εθνικής (!), αφού παρά το ναυάγιο του deal της συγχώνευσης Εθνικής - Eurobank διατηρήθηκε σε ισχύ η ανταλλαγή μετοχών μεταξύ των δύο τραπεζών, που είχε στο μεταξύ πραγματοποιηθεί. Σε ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, που συμμετέχουν στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, για ποιον λόγο συνέχισε να ισχύει η ανταλλαγή μετοχών μεταξύ των δύο τραπεζών, παρά το γεγονός ότι ναυάγησε η συμφωνία συγχώνευσής τους, η απάντηση του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος ήταν «ό,τι έγινε έγινε και δεν γυρίζει πίσω».
Στο μεταξύ, μεταβιβάστηκε χαριστικά και αυθαίρετα, μετά πρωτοφανούς προίκας, στη Eurobank το σύνολο των μετοχών του πρόσφατα εξυγιασμένου «Νέου Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου», που υποτίθεται ότι θα ενίσχυε και θα βελτίωνε την οικονομική κατάσταση της τράπεζας λόγω της σημαντικής ρευστότητας, που διαθέτει το ΝΤΤ, αλλά και λόγω της χρηματοδότησής του από το ΤΧΣ. Η συνολική χρηματοδότηση για την «εξυγίανση» του ΝΤΤ στοίχισε στο ΤΧΣ 4,6 δις (4,1 για την κάλυψη του funding gap, διαφορά ενεργητικού - παθητικού, και 500 εκ. για την ανακεφαλαιοποίηση), τα οποία "τσέπωσε" η Eurobank. Έτσι, συνολικά από τον όμιλο Eurobank, απορροφήθηκαν περίπου 10,5 δις!!!
Σήμερα, μόλις λίγους μήνες μετά την ανακεφαλαιοποίηση, και ενώ έχει δρομολογηθεί ηιδιωτικοποίησή της, προκύπτει ότι η Eurobank χρειάζεται νέα ανακεφαλαιοποίηση τουλάχιστον 2 δις και για άλλους 2,5 δις!!!
Η ανάγκη για νέα ανακεφαλαιοποίηση της Eurobank αποτελεί παταγώδη αποτυχία αυτών που αποφάσισαν να θυσιάσουν το ΤΤ, που ήταν και παραμένει η πιο υγιής ελληνική τράπεζα, προκειμένου να προσφερθεί ως δέλεαρ σε ξένους «επενδυτές» για την εξαγορά της Eurobank, στον μεγαλομέτοχο της οποίας είχε στο μεταξύ επιτραπεί να «δραπετεύσει», αφήνοντάς την σε πολύ άσχημη κατάσταση. Και παράλληλα διαψεύδεται με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, που ισχυριζόταν ότι δεν θα χρειαστεί νέα ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Η φημολογία που επικρατεί έντονα το τελευταίο διάστημα είναι ότι αναπτύσσεται παρασκήνιο μεταξύ τραπεζιτών - ΤΧΣ - Τρόικας και υπουργείου Οικονομικών με στόχο τη δημιουργία του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, ώστε η πώληση των μετοχών των τραπεζών που κατέχει το ΤΧΣ να γίνει με κεφάλαια πολύ χαμηλότερα από αυτά που κατέβαλε στις τράπεζες το ΤΧΣ, δηλαδή τοΕλληνικό Δημόσιο.
Το σενάριο που κυριαρχεί είναι :
Στην προσπάθεια πώλησης της Eurobank από το ΤΧΣ προέκυψε ότι υπάρχουν αγοραστές, μεταξύ των οποίων η καναδική (και με ισχυρά αραβικά συμφέροντα) Fairfax, αλλά η προσφορά της είναι πολύ χαμηλότερη από την τιμή κόστους της μετοχής της Eurobank.
Συγκεκριμένα η τιμή κόστους της μετοχής της Eurobank ήταν 1,54 και μετά τη συγχώνευση με ΝΤΤ (Νέο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο) περίπου 1,27 €, η τρέχουσα τιμή της μετοχής είναι περίπου 0,49 €αλλά η προσφορά της Fairfax είναι 0,20 με 0,25 € δηλαδή χαμηλότερη και από την τρέχουσα τιμή της αγοράς.
Αυτή είναι η καλύτερη προσφορά τους (σε επίπεδο εκδήλωσης προκαταρκτικού ενδιαφέροντος). ΗΔιοίκηση του ΤΧΣ φοβούμενη την πιθανή διατύπωση κατηγοριών για απιστία σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος ζήτησε πλήρη νομοθετική κάλυψη από την Κυβέρνηση με απαλλαγή από οποιαδήποτε ποινική ή αστική ευθύνη. Σύμφωνα με πληροφορίες αυτό απορρίφθηκε λόγω έντονων διαφωνιών ακόμα και βουλευτών του ΠΑΣΟΚ αλλά και της ΝΔ.
Οι φήμες λένε ότι η επόμενη λύση που εξετάζεται είναι η ιδιωτικοποίηση της Eurobank να μη γίνει με πώληση υπαρχουσών μετοχών (που κατέχει ήδη το ΤΧΣ), αλλά με έκδοση νέων μετοχώνκαι αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ποσού 2 ή 2,5 δις, με ταυτόχρονη παραίτηση των παλαιών μετόχων από το δικαίωμα συμμετοχής στην αύξηση.
Με την τοποθέτηση κεφαλαίου 2 δις στη Eurobank, με τις τιμές της προσφοράς (0,20 – 0,25 €), ο υποψήφιος «επενδυτής» θα εξαγοράσει πάνω από το 50% της τράπεζας ενώ το ΤΧΣ για το 93,55% έχει τοποθετήσει περίπου 10,5 δις (5,8 δις για την αύξηση κεφαλαίου και 4,6 δις για το funding gap).
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν θα κατατεθεί νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση των τραπεζώντo προσεχές διάστημα.
Τα σημαντικά προβλήματα που προκύπτουν από μια τέτοια πιθανή ρύθμιση, είναι πολιτικά, ηθικά αλλά και οικονομικά αφού θα πρόκειται ουσιαστικά για μια ακόμα χάρη (δώρο) προς ορισμένους επιχειρηματικούς κύκλους, που θα αποκτήσουν την πλειοψηφία και συνεπώς τον έλεγχο των τραπεζικών μετοχών έναντι πολύ μικρού τιμήματος.
Στην περίπτωση αυτή θα σημειωθεί άμεση και πολύ μεγάλη ζημιά στις μετοχές που κατέχει το ΤΧΣ και το θέμα είναι αν επιδιώκεται η μείωση της ζημιάς ή η επίτευξη κερδών σύμφωνα με το success story της Κυβέρνησης.
Για το λόγο αυτό πρέπει να κληθούν να δώσουν εξηγήσεις καθώς επίσης και να ενημερώσουν τοΚοινοβούλιο για τις μελλοντικές ενέργειές τους για τις τράπεζες, που έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί χρησιμοποιώντας δημόσιο χρήμα.
Όλοι οφείλουν να γνωρίζουν από τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Οικονομικών, τη διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδος μέχρι και τη διοίκηση του ΤΧΣ ότι θα διερευνηθούν όλες οι αποφάσεις τους και θα κληθούν όλοι οι υπεύθυνοι να δώσουν λόγο για τις ενέργειες αυτές, που έχουν ως άμεσο αποτέλεσμα ανυπολόγιστες ζημιές για το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι τράπεζες, οι οποίες στο σύνολό τους έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί με δημόσιο χρήμα, ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και θα πρέπει να τεθούν υπό πλήρη δημόσια ιδιοκτησία και κοινωνικό έλεγχο, για να παίξουν, ανασυγκροτημένες από μια κυβέρνηση της Αριστεράς, ένα νέο αποκλειστικά αναπτυξιακό, παραγωγικό και κοινωνικό ρόλο, στο πλαίσιο μιας προοδευτικής πορείας διεξόδου με σοσιαλιστική προοπτική.
ΤΧΣ: ΑΝΑΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΤΑ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ EUROBANK
Όλα δείχνουν ότι ανατρέπονται τα χρονοδιαγράμματα για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Eurobank, τα οποία είχαν καταρτιστεί από την κυβέρνηση, την τρόικα και τη διοίκηση του ΤΧΣ, καθώς πυκνώνουν τα σύννεφα πάνω από την τράπεζα, ως συνέπεια των καθυστερήσεων στη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των stress tests και την συνακόλουθη χρονική μετάθεση της ψήφισης του νέου νόμου για τις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών.
Μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις και με δεδομένες τις σοβαρότατες ενστάσεις για το ενδεχόμενο πώλησης της τράπεζας σε τιμές χαμηλότερες από την τιμές της αγοράς, πώληση η οποία μπορεί να επισύρει ποινικές συνέπειες, η διοίκηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας εξέδωσε ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία : «Σε συνέχεια των ανακοινώσεων της Eurobank και του ΤΧΣσχετικά με την έναρξη της διαδικασίας από τη Eurobank για την άντληση περίπου 2 δισ. ευρώ μέσω αύξησης κεφαλαίου, το χρονοδιάγραμμα της συναλλαγής θα προσαρμοστεί ούτως ώστε να ληφθεί υπόψη σε αυτό η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των μελλοντικών κεφαλαιακών αναγκών του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, καθώς και του νέου πλαισίου ανακεφαλαιοποίησης.
Η Eurobank και το ΤΧΣ εκτιμούν το έντονο ενδιαφέρον των επενδυτών στη διαδικασία της εν λόγω αύξησης. Το ΤΧΣ υποστηρίζει την προσήλωση της Eurobank στην προσπάθεια πρόσβασης στις αγορές για την περαιτέρω ενίσχυση της κεφαλαιακής θέσης της τράπεζας το συντομότερο δυνατόν. Η Eurobank αναμένει ότι η κεφαλαιακή της θέση κατά την 31η Δεκεμβρίου 2013 θα είναι υψηλότερη από τα ελάχιστα εποπτικά όρια».
ΣΟΥΠΕΡ ΝΤΙΛ: Ο GOLDMAN SACHS ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ GENIKI
Σάρκα και οστά παίρνει το deal μεταξύ του Ομίλου Πειραιώς και της Goldman Sachs για την τοποθέτηση της δεύτερης στο μετοχικό κεφάλαιο της Geniki Bank, σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά.
Η Goldman Sachs διενεργεί έλεγχο της οικονομικής θέσης (due diligence) της Geniki Bank για να πει το τελικό «ναι» στην επένδυσή της που αφορά την τοποθέτηση περί των 250 εκατ. ευρώ μέσω 3ετούς μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Το εγχείρημα που καλείται να «παίξει» η Geniki Bank είναι η αποτελεσματική διαχείριση τωνεπισφαλών επιχειρηματικών δανείων και η χρηματοδότηση της ανάπτυξης με ανταγωνιστικότερους όρους και χαμηλότερο ύψος επιτοκίων. «Θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να διασφαλίσουμε ρευστότητα για τις ελληνικές επιχειρήσεις», είχε διαμηνύσει ο πρόεδρος της Πειραιώς κ. Μ. Σάλλας από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της τράπεζας στα μέσα Ιουλίου.
«Το μεγάλο ζητούμενο», είχε τονίσει ο κ. Σάλλας στην ίδια Γεν. Συνέλευση, «είναι η αναδιάρθρωση και η διαχείριση με σύγχρονες μεθόδους, των επισφαλών απαιτήσεων με στόχο την επιβίωση των επιχειρήσεων».
Οι συζητήσεις μεταξύ των εκπροσώπων στην Ελλάδα της Goldman Sachs και του κ. Μιχάλη Σάλλα, επικεφαλής του Ομίλου Πειραιώς, έχουν ξεκινήσει από τον Ιούλιο του 2013, δηλαδή αμέσως μετά την ολοκλήρωση της επιτυχημένης επανακεφαλαιοποίησης της τράπεζας, όπως είχε γράψει τότε το «Εθνος της Κυριακής».
Οι συζητήσεις, πέρα από το ύψος των κεφαλαίων που θα τοποθετήσει η Goldman Sachs, σχετίζονται και με τον τρόπο που θα στηθεί η νέα τράπεζα, τη διοίκηση, αλλά και γύρω από τις εργασίες που θα αναλάβει.
ΑΝΑΒΑΛΛΟΜΕΝΟΣ ΦΟΡΟΣ: ΝΕΟ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟ ΔΩΡΟ 5 ΔΙΣ ΕΥΡΩ ΣΤΟΥΣ ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ
Νέο προκλητικό δώρο προς τους τραπεζίτες, ύψους 5 δισ. ευρώ, ετοιμάζεται να χορηγήσει η κυβέρνηση σε συνεννόηση με την Τράπεζα της Ελλάδος, καθώς σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία αναγνώρισης του συνόλου του αναβαλλόμενου φόρου στα εποπτικά κεφαλαια των τραπεζών. Ο αναβαλλόμενος φόρος είναι μια απαίτηση των τραπεζών προς το Δημόσιο, ως συνέπεια του "κουρέματος" των κρατικών ομολόγων μέσω του PSI, την οποία δύνανται να συμψηφίζουν με τις μελλοντικές φορολογικές υποχρεώσεις, όταν ανακάμψει η κερδοφορία. Μάλιστα, σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη πολιτική πιστωτικής συρρίκνωσης και το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα σταεπιτόκια καταθέσεων / χορηγήσεων οι τράπεζες ενισχύουν σημαντικά την κεφαλαιακή τους βάση.
Ο αναβαλλόμενος φόρος των 5 δισ., ο οποίος σύμφωνα με τραπεζικές πηγές ανέρχεται - ως συνέπεια των ζημιών του PSI - στα 9 δισ. ευρώ , εκ των οποίων το ποσό των 4 δισ. έχει ήδη αναγνωριστεί στους ισολογισμούς των τραπεζών, είναι ουσιαστικά ένα μεγάλο δώρο της κυβέρνησης προς τους τραπεζίτες, καθώς επιτρέπει στους τελευταίους να εμφανίσουν σταεποπτικά κεφάλαια των τραπεζών το επιπλέον όφελος απο την μελλοντική κερδοφορία των ιδρυμάτων, το οποίο με τη σειρά του μεταφράζεται σε μείωση των ποσών τα οποία καλούνται να βρουν για να συνεισφέρουν στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου. Αξίζει να υπογραμμίσουμε ότι οι τράπεζες μπορούν να συμψηφίσουν το ποσό του αναβαλλόμενου φόρου σε βάθος 30 χρόνων.
Με την πράξη του διοικητή της ΤτΕ, που αποτελεί ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και θα πρέπει να εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας, θα αναγνωριστούν και τα υπόλοιπα 5 δισ. ευρώ. Το σημαντικό για τις τράπεζες είναι ότι η ενίσχυση του δείκτη κεφαλαιακής επάρκειαςαπομακρύνει το σύνολο των τραπεζών από το όριο του 8% κάτω από το όποιο η χρηματοδότηση γίνεται μέσω του ELA. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους κανονισμούς της Βασιλείας ΙΙΙ, που έχει τεθεί σε ισχύ από 1/1/2014 το επίπεδο του αναβαλλόμενου φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των βασικών ιδίων κεφαλαίων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Euroxx ο δείκτης βασικών ιδίων κεφαλαίων, με βάση τα pro-forma στοιχεία του 9μηνου Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου, διαμορφώνεται στο 15% για την Τράπεζα Πειραιώς, στο 14,5% για την Alpha Bank, στο 13,5% για την Eurobank και στο 10,1% για την Εθνική Τράπεζα. Σημειώνεται πάντως ότι η Εθνική έχει αναγνωρίσει μέρος μόνο του αναβαλλόμενου φόρου (1,6 δισ. ευρώ από σύνολο φόρου 4,5 δισ. ευρώ).
ΦΘΗΝΟΤΕΡΟ ΧΡΗΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ, ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΟΙ ΣΤΡΟΦΙΓΓΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Ιδιαίτερα θετικά επιδρά για τους τραπεζίτες η μείωση του κόστους χρηματοδότησης που συνεχίστηκε με μεγαλύτερη ταχύτητα κατά την περίοδο Ιουλίου - Νοεμβρίου. Στο τέλος Σεπτεμβρίου το μέσο επιτόκιο νέων καταθέσεων διαμορφώθηκε στο 1,81% έναντι 2,51% τον περασμένο Μάιο και 2,75% τον Σεπτέμβριο του 2012. Δηλαδή το μέσο επιτόκιο των νέων καταθέσεων έχει μειωθεί κατά 34,2%. Αντίστοιχα το μέσο επιτόκιο των υφιστάμενων καταθέσεων τον περασμένο Νοέμβριο περιορίστηκε στο 2,14%, από 2,78% τον περασμένο Μάιο και 2,86% τον Σεπτέμβριο του 2012. Με τα υπόλοιπα καταθέσεων στα επίπεδα των 160 δισ. ευρώ κάθε μείωση του επιτοκίου καταθέσεων κατά 50 μονάδες βάσης (0,5%) οδηγεί σε μείωση του κόστους χρηματοδότησης των τραπεζών κατά 800 εκατ. ευρώ. Επίσης οι τράπεζες ωφελούνται από τη μείωση των επιτοκίων του ευρώ καθώς μεγάλο μέρος της ρευστότητάς τους το αντλούν από το ευρωσύστημα. Η μείωση του βασικού επιτοκίου του ευρώ κατά 0,25% μειώνει το κόστος χρηματοδότησης των εγχώριων τραπεζών από το ευρωσύστημα κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ.
Οπως εκτιμούν στελέχη τραπεζών η μείωση του κόστους χρηματοδότησης θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες, ως συνέπεια της εξάλειψης του ανταγωνισμού και της συγκέντρωσης του τραπεζικού συστήματος σε μια χούφτα τραπεζίτες. Με τις δεκάδες συγχωνεύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τους τελευταίους μήνες, οι λεγόμενες συστημικές τράπεζες έχουν απορροφήσει τιςμικρότερες τράπεζες, που κατά κανόνα προσέφεραν υψηλότερα επιτόκια, αναγκάζοντας και τις μεγάλες τράπεζες να διατηρούν σε υψηλά επίπεδα τα επιτόκια καταθέσεων.
Ο ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου